  • 11. Data: 2021-04-12 15:13:49
    Temat: Re: Zagar cyfrowy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-12 o 13:50, J.F pisze:

    > Zadziwiajacy przeskok ... moze masz kwarc pracujacy na overtonie ?
    > Ale taki 32kHz na overtonie ?

    Może pracuje paczkami.
    P.G.

  • 12. Data: 2021-04-13 18:40:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Apr 2021 15:13:49 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Może pracuje paczkami.

    Ale tak bez powodu?
    No chyba ze np praca jest wtedy determinowana chwilowym napieciem
    zasilania, a z sieci jednak troche drga :-)

    J.

  • 13. Data: 2021-04-13 18:55:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-13 o 18:40, J.F pisze:

    > Ale tak bez powodu?

    Nie wiem. Nie spotkałem się z czymś takim, ale proces wzbudzania drgań i
    ich gaśnięcia też chyba może 'się wzbudzić' jak jest na granicy
    możliwości utrzymania stabilnych drgań.

    > No chyba ze np praca jest wtedy determinowana chwilowym napieciem
    > zasilania, a z sieci jednak troche drga :-)

    Też może być.
    Będzie to trudno zaobserwować, bo podłączenia się z czymkolwiek na pewno
    wpłynie na pracę układu.
    P.G.

  • 14. Data: 2021-04-13 20:58:57
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.04.2021 o 11:13, Zbynek Ltd. pisze:

    > I tu może być pekińczyk pogrzebany.
    > Diody marnej jakości z wyżyłowanym prądem ponad normę. Zegar używany
    > ledwo 2 lata.

    Ostatnio w wątku też o jakimś zegarku/radiobudziku pisałem, że miałem
    fabrycznie jakiś obwód stabilizacji napięcia dla LED coś ok 3,5V z 5V.
    Też mi nagle ściemniało ale okazał się być upalony lekko tranzystor SMD.
    Wymyśliłem, że podstawię tam jakiś zwykły i działało tydzień, też się
    ugrzewał i nie chciało mi się szukać, czy go diody dopalają, czy zenerka
    dusi/cokolwiek.

    No to po chamsku postawiłem chyba 3 diody prostownicze szeregowo pod 5V.
    Jak dotąd działa już 3 miesiąc i olałem stabilizację. Nic szczególnego
    się nie dzieje, świeci ładnie/jasno. Jak się to spali (a może nie) to
    kupię nowy :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 15. Data: 2021-04-14 11:07:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Apr 2021 18:55:45 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Nie wiem. Nie spotkałem się z czymś takim, ale proces wzbudzania drgań i
    > ich gaśnięcia też chyba może 'się wzbudzić' jak jest na granicy
    > możliwości utrzymania stabilnych drgań.

    Masz racje - generator samodlawny/odbiornik superreakcyjny - trudno
    sie na schemacie dopatrzec dlaczego, a pracuje paczkami.

    J.

  • 16. Data: 2021-04-14 11:46:46
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

    > Masz racje - generator samodlawny/odbiornik superreakcyjny - trudno
    > sie na schemacie dopatrzec dlaczego, a pracuje paczkami.

    Wytłumaczenie z tymi paczkami brzmi dosyć wiarygodnie. Wylutowanie
    drucików uciętych już do ok. 0,25pF bardzo skokowo zmieniło wartości
    czasu. W zasadzie w granicach o których pisałem wyżej.
    Dałem sobie spokój ze dokładną regulacją czasu. Bo można było tylko
    ocipieć przy tym :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 17. Data: 2021-04-14 12:17:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 11 Apr 2021 13:42:55 +0200, Zbynek Ltd. wrote:
> [...]
    > cyfrowy. Sterowany kwarcem. Zasilanie 5V z osobnego zasilacza.
    > A nawet dwie zagwozdki.
    >
    > Jedna to słabo świecący wyświetlacz. Wprawdzie ma 3-stopniową
    > regulację jasności, ale nawet przy największej jest to za mało.
    > Wydaje mi się, że z czasem jego jasność spadła. Szczególnie widać
    > to, gdy świeci się pierwsza cyfra, dużo jaśniejsza od pozostałych.
    > Jak zwiększyć jasność?
    > Przy każdej cyfrze jest włączony w szereg rezystor 10 Ohm.
    > Zmniejszając jego wartość aż do 1 Ohma nie następuje zauważalne
    > zwiększenie jasności. Wylutowanie go, powoduje wygaszenie cyfry.

    To ciekawe - powinien byc opornik na segment.
    Ogranicznik w cyfrze, przy zmiennej ilosci segmentow nie zadziala ...
    chyba, ze jakis multipleks po segmentach zrobili :-)

    > Sterownik LED to TMI1628.

    No tak - ma multiplex po segmentach.
    Oporniki za drogie czy co ? :-)

    > Przy samym kwarcu zegar DS1302ZN.
    > Jest tez pomiędzy nimi jakiś 16 nóżkowy podłużny scalak z
    > zeszlifowanym oznaczeniem.

    mikrokotroler?
    Co za czasy ... uC tanszy od gotowego zegara :-)

    > Druga to spieszenie się. Spore było. Ok. 20s/dobę. Udało mi się
    > zejść do ok. 9s/dobę.

    Po dalszej dyskusji ... moze by jednak kwarc wymienic.

    > Co do zegara sieciowego o którym pisałem 3 tygodnie temu, udało mi
    > się zejść do doskonałego wyniku z przyspieszaniem. Głównie przez
    > przeniesienie elementów RC na drugą stronę płytki drukowanej. Nie
    > SMD. Niemniej będzie on nadal zależny od temperatury. Tego już nie
    > dam rady wyeliminować, ale już nie warto. Przy cieplejszym
    > pomieszczeniu o nadchodzącej porze roku, szczególnie w upały, będzie
    > się bardziej spieszył, ale pewnie i tak będzie to o rząd wielkości
    > mniej niż było. I o to chodziło.

    a) tez zmienic kwarc, sa lepiej skompensowane,
    b) skorygowac tak, aby sie poznil i termostat dorobic na 36C :-)

    J.

  • 18. Data: 2021-04-14 14:12:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-14 o 11:46, Zbynek Ltd. pisze:

> [...]
    > czasu. W zasadzie w granicach o których pisałem wyżej.
    > Dałem sobie spokój ze dokładną regulacją czasu. Bo można było tylko

    Masz pewne szanse zobaczyć te drgania tylko przez pomiar bezdotykowy.
    Płytka drukowana jako antena podłączona do równoległego obwodu LC
    zestrojonego na 32768 (drugi koniec gdzieś do masy w zegarku) i
    oglądanie oscyloskopem przebiegu na tym obwodzie. Ale nawet takie
    obciążenie może zmienić działanie.
    P.G.

  • 19. Data: 2021-04-14 16:34:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > czasu. W zasadzie w granicach o których pisałem wyżej.
    > Dałem sobie spokój ze dokładną regulacją czasu. Bo można było tylko

    A dlaczego kwarcu nie wymienisz?

    --
    Janusz

  • 20. Data: 2021-04-14 18:01:02
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Janusz napisał(a) :

    > A dlaczego kwarcu nie wymienisz?

    Chwila, moment, poczekaj :-)
    Dziś wymieniłem. Dam sobie dobę na sprawdzenie jak teraz działa.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65