  • 41. Data: 2021-05-17 22:38:56
    Temat: Re: Zagar cyfrowy
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2021-05-17 o 14:39, jedrek pisze:
    > "Piotr Gałka"
    >
    > Nie mówię o samym rezonatorze tylko jak to na najtańsze produkty
    > przystało, o jego braku zestrajania w procesie produkcji.
    > Zastaniawiam się jak robią to firmy zegarkowe, które produkują naręczne
    > zegarki z kwarcem 32768.
    > Ich dobre egzemplarze nie mają problemu aby rozjechać się taktem co
    > najwyżej 0,5sek na tydzień.

    Typowy zegarek kwarcowy ma tolerancje +/-15s na miesiąc
    ale sa i takie co mają 1s /rok (np bulova precisionist)
    - tu kwarc 262kHz
    Seiko też takie dokładne zegarki kwarcowe ma w ofercie ale nazwy nie
    pamietam
    A gdzieś mi się po głowie pląta że były też modele naręczne
    z 2 rezonatorami kwarcowymi o różnej f co miało zmniejszyć błąd
    temperaturowy

    Pozdrawiam

  • 42. Data: 2021-05-19 18:17:39
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 17.05.2021 o 22:38, Waldek pisze:

> [...]
    > A gdzieś mi się po głowie pląta że były też modele naręczne
    > z 2 rezonatorami kwarcowymi o różnej f co miało zmniejszyć błąd

    Tak, są takie już ze 20 lat jak nie dłużej, ale kwarce mają przede
    wszystkim różne współczynniki temperaturowe.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 43. Data: 2021-05-19 21:22:43
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2021-05-19 o 18:17, Cezary Grądys pisze:

    > Tak, są takie już ze 20 lat jak nie dłużej, ale kwarce mają przede
    > wszystkim różne współczynniki temperaturowe.

    No tak, napisałem że błąd temperaturowy
    układ wyliczał korekcje czasu
    Jednak Seiko zarzuciło ten projekt o ile pamiętam, może ze względu na
    koszty a może i brak zainteresowania.
    Dorzucę tylko że są też naręczne z kwarcami 4MHz, a nawet 8,4 MHz
    - bodajże Citizen caliber 0100 +/- 1s/rok

    Ps.
    Bulova 262kHz (o ktorej wspomniałem) ma +/-10 s

  • 44. Data: 2021-05-20 11:16:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 19.05.2021 o 21:22, Waldek pisze:

> [...]
    > - bodajże Citizen caliber 0100 +/- 1s/rok
    >
    > Ps.
    > Bulova 262kHz (o ktorej wspomniałem) ma +/-10 s

    Miałem jeszcze w liceum w czasach PRL zegarek naręczny, który przez ok.
    11 miesięcy spóźniał się w sumie tylko 3-4 sekundy. Potem zaczynał
    przyspieszać, przez miesiąc doganiał do zera i to był znak, żeby
    wymienić baterię, bo zaraz potem zdychała.

    MJ

  • 45. Data: 2021-05-20 20:56:02
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2021-05-20 o 11:16, Michal Jankowski pisze:

> [...]
    > przyspieszać, przez miesiąc doganiał do zera i to był znak, żeby
    > wymienić baterię, bo zaraz potem zdychała.

    Co prawda mowa była o kwarcach :)
    Ale skoro już, to mój mechanik praktycznie nie wymaga korekty czasu
    Gdy go noszę, lekko spaźnia, gdy odłożę, lekko przyspiesza...
    wypadkowa różnica czasu jest na tyle nieznacząca ze nie ma potrzeby go
    regulować.

    Natomiast Oceanus (casio) z DCF-em gdy nie łapie "synka"
    spieszy ok 1s/tydzień - niestety nie wiem jaki ma kwarc,
    baterii nie posiada tylko akumulator ładowany solarnie.
    Dodatkowa zaleta tegoż rozwiązania, to brak rozszczelniania kopery
    /przy wymianie baterii/
    - po odkręceniu koperty, właściwie powinno się wymienić uszczelkę
    chyba że mamy model nie przeznaczony do głębszych kąpieli ;)

    Pozdrawiam

  • 46. Data: 2021-07-04 23:16:02
    Temat: Re: Zagar cyfrowy, generatory kwarcowe w zegarkach, dokładność
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Waldek" news:s7uk8t$1hfp$1@gioia.aioe.org
    > Typowy zegarek kwarcowy ma tolerancje +/-15s na miesiąc
    > ale sa i takie co mają 1s /rok (np bulova precisionist)
    > - tu kwarc 262kHz

    Co daje kwarc 262kHz względem 32kHz. Ma miej niby pływać?
    W latach 80/90 była wersja, że najbardziej stabilne są kwarce w okolicy
    5MHz.
    Stąd nawet te najlepsze OCXO to 5MHz a nie 10MHz.
    http://www.mti-milliren.com/pdfs/260.pdf

    Czas generatorów OCXO z Omigu, gdzie to 1MHz pracował na 5 overtonie.
    A w książce o zegarkach podawano, że te najlepsze domowe zegarki to na
    kwarcu
    4194304Hz, stąd też MC1211 do zegarka w autach FSO na tym kwarcu.
    Prób nie robiłem, czy taki rezonator 41904304Hz ma większy odjazd %
    częstotliwości przy zmianach temperatury (21stopni +/-40stopni Celsjusza)
    niż generatora z kwarcem 32768Hz i jak się do tego ma ten 262kHz.
    Może jednak jesteś w stanie odgrzebać symbol tego zegarka Seiko z kwarcem
    262kHz.
    Zakładam, że jest on bardziej prądożerny niż typowy 32768Hz (?)

    > A gdzieś mi się po głowie pląta że były też modele naręczne
    > z 2 rezonatorami kwarcowymi o różnej f co miało zmniejszyć błąd
    > temperaturowy

    Typowe kwarce 32kHz czy coś innego? I jak to tam działało?
    Jakiś termistor i w zależności od temperatury albo pracował generator nr 1,
    a jak temperatura spadła poniżej iluś tam stopni to generator nr 1 się
    wyłączał, a uruchamiał się generator nr 2?

  • 47. Data: 2021-07-04 23:40:26
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Michal Jankowski"
    > Miałem jeszcze w liceum w czasach PRL zegarek naręczny, który przez ok. 11
    > miesięcy spóźniał się w sumie tylko 3-4 sekundy.

    Te lepsze edycje starych zegarków LCD naręcznych z lat 80, to miały
    wbudowany elegancki metalowy trymer (pięknie wkomponowana "śrubka" ~2mm z
    otoczką metalową w płytkę drukowaną zegarka, którym można było precyzyjnie
    kwarc zestroić. Nie wiem czy takie trymerki mikro gdzieś można dziś nabyć,
    bo inaczej pozostaje jakieś chałupnictwo typu 0,5cm dwa druciki miedziane w
    izolacji i skręceniem pary reguluje pojemność ~0,5-1pF.
    Te eleganckie maleńkie metalowe trymery były mniejsze i bardziej płaskie (
    bo nie miały podbudowy z tworzywa, były całe metalowe) niż współczesne
    popularne SMD
    https://allegro.pl/oferta/5szt-3-10pf-100v-trymer-sm
    d-rf-murata-tzb4-10114547385
    A tych współczesnych SMD nie lubię za brak nacięcia na typowy śrubokręcik
    płaski tylko na jakieś tam kluczyki, by w te ząbki się zaczepić by tym
    maleńkim talerzykiem zakręcić, a potem trymer zmaskarowany, bo nie mamy
    dedykowanego stroika.
    Nie mam zdjęcia, widzę to tylko w głowie jak to tam dziesiąt lat temu
    wyglądało jak się otworzyło do środka, i nie był to jakiś "trzeszczak" jak
    współczesne chińskie plastikowe trymery, które trzeba ruszyć 2 do przodu 3
    do tyłu aby wskoczyć na oczekiwaną pojemność, bo nie mają powtarzalności
    nastaw.
    To były edycje zegarków coś w tym stylu
    https://allegro.pl/oferta/zegarek-elektroniczny-mbo-
    z-prl-bransoletka-nowy-10663501606
    Zastanawiam się czy dziś jakiś zegarek taki przeciętny za 100-200zł ma
    łaskawie wciśnięty trymer? W prostych Casio nie ma śladu po trymerze. Czyli
    to co zalutują jako kwarc to tak sobie będzie spieszył lub spóźniał i za
    dużego pola manewru tam nie ma, bo regulacji zero.
    I widzę, że edycja wcześniejsza z fabryki taiwańskiej z końca lat 90 miała
    lepiej dobrane kwarce, niż kilka lat później edycja takiego samego modelu
    ale już chińska fabryka. Ten młodszy egzemplarz już gorzej trzymał takt w
    zerze. Czy raczej dopiero jakieś dzisiejsze zegarki powyżej 1000zł mają
    łaskawie trymer montowany, by sobie
    pięknie ustawić wyjściowy takt na 1,000000sek dla temperatury 21st i dla
    danego stanu napięcia baterii zasilającej.

  • 48. Data: 2021-07-05 06:31:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 4 Jul 2021 23:16:02 +0200, jedrek wrote:
    > "Waldek" news:s7uk8t$1hfp$1@gioia.aioe.org
    >
    > Co daje kwarc 262kHz względem 32kHz. Ma miej niby pływać?

    Kto ich tam wie - kwarc 32kHz ma specyficzna konstrukcje, to moze i
    stabilnosc gorsza.

> [...]
    > kwarcu
    > 4194304Hz, stąd też MC1211 do zegarka w autach FSO na tym kwarcu.

    No wlasnie - w czasach PRL tu sie zdecydowano na kwarc 4.19MHz,
    ciekawe czemu?
    Omig kwarcy 32kHz nie opanowal?
    Czy taka licencje kupilismy?

    Gdzies tam jeszce moze byc wersja, ze one wiecej pradu biora,
    w duzym zegarku wskazowkowym zasilanym bateryjka R6 to moze bez
    znaczenia, ale w malutkim narecznym moze istotne.
    Tylko, ze mielismy tez serie 120x, w tym zegary LED, zasilanie
    sieciowe, a kwarc 32k.

    No i jeszcze ciekawia mnie nareczne zegarki ze stoperem do 1/10 lub
    1/100 s. Jakie one kwarce mialy, bo 32768 to sie wrednie dzieli ..

    > Prób nie robiłem, czy taki rezonator 41904304Hz ma większy odjazd %
    > częstotliwości przy zmianach temperatury (21stopni +/-40stopni Celsjusza)
    > niż generatora z kwarcem 32768Hz i jak się do tego ma ten 262kHz.

    W tych 4M to zalezy od kata wyciecia krysztalu - mozna to dobierac w
    produkcji do zastosowania.

    Tych 32kHz tez to podobno dotyczy.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_oscillator

    "A tuning-fork crystal is usually cut such that its frequency
    dependence on temperature is quadratic with the maximum around 25
    °C.[citation needed] This means that a tuning-fork crystal oscillator
    resonates close to its target frequency at room temperature, but slows
    when the temperature either increases or decreases from room
    temperature. A common parabolic coefficient for a 32 kHz tuning-fork
    crystal is -0.04 ppm/°C2

    In a real application, this means that a clock built using a regular
    32 kHz tuning-fork crystal keeps good time at room temperature, but
    loses 2 minutes per year at 10 °C above or below room temperature and
    loses 8 minutes per year at 20 °C above or below room temperature due
    to the quartz crystal. "

> [...]
    > a jak temperatura spadła poniżej iluś tam stopni to generator nr 1 się
    > wyłączał, a uruchamiał się generator nr 2?

    Skoro kwarce czule na temperature, to mozna i z tego skorzystac, jako
    czujnika :-)

    J.