  • 51. Data: 2009-09-05 17:32:04
    Temat: Re: Zasilacz Low Drop 13,8V 20A
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    kola wrote:
    > Już pisałem wyżej, ze posiadam zasilacz liniowy 13,8V 20A, ale wykonałem go
    > w 1990r. Jet na uA723 i parowanych ( z kilkudziesiąciu sztuk ) 3x KD502.
    > Różnica napięc wynosi ok 5V, niżej nie dało rady zejść.Na wyjsciu mam
    > kilkuset amperowy tyrystor, który w razie czego , robi zwarcie i przepala
    > bezpiecznik. Teraz chciał bym zrobić jakiś nowszy,żeby różnica napięc nie
    > była większa jak np 2V, co daje bardzo dużą różnicę w stratach na wymuszone
    > chłodzenie radiatora.
    Ale daj sobie powiedzieć że na tak małej różnicy napięć na
    stabilizatorze nie uzyskasz stabilizacji, bo jak ci siądzie napięcie w
    sieci to ci te 2V nie wystarczą, zresztą i te 5V jest na granicy
    stabilizacji.
    Ale podpowiem ci sposób na zmniejszenie strat. Robisz tak:
    1.Trafo wiadomo toroid o odpowiedniej mocy i zapasie napięcia.
    2. Małe trafo z prostownikiem i stabilizatorem do zasilania sterowania.
    3. Do tego dużego, mostek ale specyficzny, dwie diody i dwa tyrystory.
    4. Bateria kondesatorów
    5. Stabilizator własciwy liniowy któy już może mieć te mityczne 2V
    spadku a nawet mniej
    6. Sterowanie które bada różnicę napięć na stab liniowym i tak steruje
    bramkami tyrystorów aby to napięcie minimalne uzyskać.

    I tyle.
    -----
    Pozdr
    Janusz