  • 11. Data: 2020-12-30 20:36:05
    Temat: Re: Zawracanie gitary
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2020-12-30 o 14:07, Konrad Anikiel pisze:

    >Znawcy twierdzą, że najlepsze z nietypowych materiałów (czyli nie z
    >drewna) jest włókno węglowe. Z tego co wiem, zarówno gryf, jak i
    >korpus/pudło są z tego samego procesu ("z jednego kawałka).
    >Przynajmniej klasyczne/akustyczne. Elektr. - nie wiem.

    Bynajmniej - pudlo sie robi osobno, gryf osobno.

    W elektrycznych ... nie wiem, tam pudla chyba nie ma, mogliby to
    frezowac z jednego kawalka ... chyba...

    >Nylonowe struny sa dosyc fajne, ładnie brzmią, ale na poczatku trzeba
    >stroić co kilka minut. Jak juz się "ułożą" po tygodniu, to w miarę
    >strój trzymają. Wada - przetwornik e-m zignoruje.

    Nie ma do elektrycznych strun plastikowych ?
    Mam wrazenie, ze sa, takie "miekkie".
    Nylon wzbogacony zelazem ?

    >Ale takie 20m skrzydło samolotu, kilka tys startów i lądowań, czyli
    >np. +50>-50>+50 oC. Do tego w miarę przewodzić musi, więc jest
    >jeszcze metalowa siatka. Miliony razy wyginane. Hmm, niebanalne.

    A to jest w skrzydlach ?
    Szybowcowych byc moze, duze liniowce chyba z aluminium.
    Jakies stateczniki z kompozytow ...

    Tak czy inaczej - jesli zywica malo sztywna, to sie po prostu ugnie i
    dopasuje do dlugosci sztywniejszego elementu, a naprezenia beda
    dalekie od krytycznych.

    P.S. Zelbeton ... tez kompozyt ...

    J.

  • 12. Data: 2020-12-31 00:44:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-29 o 20:33, cef pisze:

    > O jakich zmianach piszesz?
    > Ile tonu możesz stracić/zyskać na zmianach
    > wynikających z jakiejś rozszerzalności gryfu?
    > (pomijając fakt, że wszystkie struny tak samo)

    Nie wiem, jak gitara, ale fortepiany po przewietrzeniu pomieszczenia
    przy mrozie na zewnątrz, odjeżdżały ponad sekundę małą.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2020-12-31 02:19:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie wiem, jak gitara, ale fortepiany po przewietrzeniu pomieszczenia
    >przy mrozie na zewnątrz, odjeżdżały ponad sekundę małą.

    Ale podobnie - powinny odjezdzac rownomiernie, czyli gra sie prawie
    normalnie, tylko porownanie z innymi instrumentami ujawni odjazd.
    A chyba lepiej z wzorcami ... kamerton nie odjezdza ?

    Ale ... fortepian to ma chyba żeliwna rame i stalowe struny ... nie
    rozszerza sie to rownomiernie ?

    J.

  • 14. Data: 2020-12-31 02:20:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-30, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
    > Pytanie jaki materiał nadawałby się jednocześnie na struny i na
    > gryf/pudło gitary. Trzeba iść w kompromis, tu potrzeba wysokiego
    > modułu Younga i identycznego współczynnika rozszerzalności cieplnej, a

    Albo odpowiedniej konstrukcji z materiałów o różnej rozszerzalności
    cieplnej - taki gitarowy bimetal, który będzie odrobinę wyginał w łuk
    gryf kompensując rozszerzenie strun.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2020-12-31 02:58:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-30, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Sam się wymądrzasz i w dodatku jesteś bezczelny.

    Ja mam problem z wymądrzaniem, bo z jednej strony czasami coś się wydaje
    może i głupie i chciałoby się to tak nazwać, a zdugiej strony mam
    świadomość ograniczającej perspektywy (układu w którym się znajduje).
    Tylko gdzie ustanowić granicę? Czy przyjęcie braku uniwersalności
    przestrzeni euklidesowej z faktem, że wielu zaginionych statków nigdy
    nie odnaleziono czyni niegłupim założenie, że część z nich mogła spaść z
    krawędzi? :)

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2020-12-31 09:18:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 31 December 2020 at 02:58:35 UTC+1, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > przestrzeni euklidesowej z faktem, że wielu zaginionych statków nigdy
    > nie odnaleziono czyni niegłupim założenie, że część z nich mogła spaść z

    No to się ponawymądrzam. Częstotliwość struny jest funkcją nieliniową, jest wprost
    proporcjonalna do siły naciągu pod pierwiastkiem i odwrotnie proporcjonalna do
    ciężaru na metr, też pod pierwiastkiem.. Siła naciągu zależy od stałej sprężystości
    (czyli jej średnicy), znaczy przy znanej zmianie odległości między końcami struny,
    zmiana siły naciągu zależy od grubości struny, a potem zmiana jej częstotliwości jest
    wprost proporcjonalna do pierwiastka siły naciągu i odwrotnie proporcjonalna do
    pierwiastka jej ciężaru na metr (czyli grubości). Nie ma zatem żadnego racjonalnego
    powodu żeby spodziewać się fortepianów, gitar czy innych instrumentów strunowych
    rozstrajających się w kontrolowany i przyjemny dla ucha sposób.

  • 17. Data: 2020-12-31 12:03:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
> [...]
    >spodziewać się fortepianów, gitar czy innych instrumentów strunowych
    >rozstrajających się w kontrolowany i przyjemny dla ucha sposób.

    Sugerujesz, ze jak wszystkie struny wydluzymy tyle samo, to sila
    naciagu wzrosnie we wszystkich strunach proporcjonalnie tak samo, co
    spowoduje nieproporcjonalna zmiane czestotliwosci ?

    Hm, chyba nie - np 2x wzrost sily spowoduje 1.41-krotny wzrost
    czestotliwosci ... i nie bylo mowy o grubosci struny.

    Co innego w fortepianie - tam wzrost sily moze zalezec od grubosci
    struny ... i ugiecia ramy ...

    J.

  • 18. Data: 2020-12-31 12:06:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 31 December 2020 at 20:03:27 UTC+9, J.F. wrote:
> [...]
    ..
> [...]
    > czestotliwosci ... i nie bylo mowy o grubosci struny.
    >
    > Co innego w fortepianie - tam wzrost sily moze zalezec od grubosci

    Dżejef, wmawiasz mi jakąś bzdurę a potem tą bzdurę komentujesz. Kontynuuj.

  • 19. Data: 2020-12-31 13:04:31
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-12-31 o 02:19, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup

    > Ale podobnie - powinny odjezdzac rownomiernie, czyli gra sie prawie
    > normalnie

    Jak ktoś głuchy jest, to tak.

  • 20. Data: 2020-12-31 17:38:28
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-30 o 17:34, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Rewelacja:-) Żeby to magiczne pudełko dało się osobno kupić... O ile
    > elektronika to nie problem, to mechanicznie niebanalne.

    Wygląda na to, że można kupić:

    https://www.tronicaltune.com

    Tylko zastanawia mnie pobór prądu z akumulatorów.
    Na gitarze grać nie umiem, tylko stroiłem ludziom. Ale pamiętam, że dużą
    siłę trzeba było przyłożyć.
    Na filmach widać szybko obracające się pokrętła - a więc tak jakby małe
    przełożenie. A całe pudełeczko razem z przekładniami malutkie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam