  • 21. Data: 2020-12-31 17:54:40
    Temat: Re: Zawracanie gitary
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-31 o 17:38, Adam pisze:

    > Wygląda na to, że można kupić:
    >
    > https://www.tronicaltune.com
    >
    > Tylko zastanawia mnie pobór prądu z akumulatorów.
    > Na gitarze grać nie umiem, tylko stroiłem ludziom. Ale pamiętam, że dużą
    > siłę trzeba było przyłożyć.
    > Na filmach widać szybko obracające się pokrętła - a więc tak jakby małe
    > przełożenie. A całe pudełeczko razem z przekładniami malutkie.

    https://youtu.be/n85YdS5l54U

    Jednak przełożenie jest większe, niż myślałem, tak więc pobór prądu nie
    powinien być duży.

    0:56 - akumulator
    4:10 - widać przełożenie

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2020-12-31 18:45:23
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    > który będzie odrobinę wyginał w łuk
    > gryf kompensując rozszerzenie strun.
    To jest najgorsze zjawisko w gitarach, przeciwdziała temu pręt
    napinający. Gryf musi być prosty, a progi się szlifuje, by wszystko było
    na 1 wysokości, inaczej będzie brzęczeć (struna będzie się obijać o progi).
    Natomiast ciekawe, że często gryf i podstrunica są z różnych gatunków
    drewna.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 23. Data: 2020-12-31 20:25:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-31, Pawel "O'Pajak" <o...@g...pl> wrote:
    > To jest najgorsze zjawisko w gitarach, przeciwdziała temu pręt
    > napinający. Gryf musi być prosty, a progi się szlifuje, by wszystko było
    > na 1 wysokości, inaczej będzie brzęczeć (struna będzie się obijać o progi).

    Serio? Te różnice są az tak widoczne? (nie chce mi się liczyć...). To
    inaczej, 3 metalowe szyny i prosta dzwignia o stopniu przełożenia
    proporcjonalnym do długości gryfa, dzwigni i różnicy wsp.
    rozszerzalności. Wsp. rozszerzalności jest praktycznie liniowy dla
    większości metali w typowym temperaturowym zakresie używalności gitar.

    > Natomiast ciekawe, że często gryf i podstrunica są z różnych gatunków
    > drewna.

    A ta podstrunnica to jednorodna czy kawałki?

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2021-01-02 01:31:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2020 03:06:24 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Dżejef, wmawiasz mi jakąś bzdurę a potem tą bzdurę komentujesz. Kontynuuj.

    To co chciales powiedziec ?
    Np na przykladzie strun 500 i 1000 Hz.

    J.

  • 25. Data: 2021-01-02 01:36:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2020 13:04:31 +0100, cef napisał(a):

    > Jak ktoś głuchy jest, to tak.

    Masz na mysli sluch absolutny ?
    Bo ponoc wiekszosc ludzi nie zauwazy drobnej roznicy.

    Co prawda w teletunieju potrafia "po jednej nutce" ... ale czy to nie
    akord ?

    J.

  • 26. Data: 2021-01-02 09:30:34
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-02 o 01:36, J.F. pisze:

    > Masz na mysli sluch absolutny ?
    > Bo ponoc wiekszosc ludzi nie zauwazy drobnej roznicy.

    Nie musi być absolutny - ja nie mam a grałem kiedyś na jednym instrumencie,
    potrafię zagrać ze słuchu usłyszaną melodię czy zrobić zapis nutowy
    i przeniesienie tonacji nie stanowi dużego problemu jeśli interwały są
    zachowane.
    Ale jeśli znasz jakąś melodię i chcesz ją zagrać tak jak zawsze (w tej
    tonacji) i instrument
    jest przestawiony o ponad sekundę, to nawet z drewnianym uchem sprawia to
    problem.

    > Co prawda w teletunieju potrafia "po jednej nutce" ... ale czy to nie
    > akord ?

    Czasem widzę fragmenty finału takiego teleturnieju i te utwory, które znam,
    to też zgaduję po jednej czy dwóch, ale najczęsciej nie znam ich wcale.

  • 27. Data: 2021-01-02 12:10:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 09:30:34 +0100, cef napisał(a):

> [...]
    > tonacji) i instrument
    > jest przestawiony o ponad sekundę, to nawet z drewnianym uchem sprawia to

    Nie rozumiem - przeciez melodie mozesz transponowac o dowolna ilosc
    poltonow i nie stanowi to problemu, z wyjatkiem moze palcowania na
    fortepianie.
    I bedzie trudno odroznic od oryginalu.

    Aczkolwiek ... kiedys sprobowalem "Wlazl kotek" wzbogacic o akordy,
    i transponowac ... i to juz nie brzmialo.

    I nie wiem - tak sie nie da, czy odtwarzacz MIDI w Windows skopany ...
    bo w miedzyczasie chyba juz skasowali "sprzetowe" odtwarzacze z "kart
    dzwiekowych" ...

    > Czasem widzę fragmenty finału takiego teleturnieju i te utwory, które znam,
    > to też zgaduję po jednej czy dwóch, ale najczęsciej nie znam ich wcale.

    No ale utworow jest duzo, a nutek malo, co wiecej - wiekszosc sie
    zaczyna w ograniczonym zakresie klawiatury ...

    J.

  • 28. Data: 2021-01-02 12:48:31
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-02 o 12:10, J.F. pisze:

    > Nie rozumiem - przeciez melodie mozesz transponowac o dowolna ilosc
    > poltonow i nie stanowi to problemu, z wyjatkiem moze palcowania na
    > fortepianie.

    Dla mnie to podstawowa trudność.

    > I bedzie trudno odroznic od oryginalu.

    Można przesunąć o tercję małą czy dużą
    czyli zagrać w pokrewnej tonacji, ale akurat jeśli masz osłuchany
    dany utwór, to ten jeden ton będzie znaczący w odbiorze.

    > Aczkolwiek ... kiedys sprobowalem "Wlazl kotek" wzbogacic o akordy,
    > i transponowac ... i to juz nie brzmialo.

    Bo trzeba wiedzieć jakie dźwięki możesz dodać bez zaburzenia harmonii
    melodii. Są kompozytorzy i melodyści :-)

  • 29. Data: 2021-01-02 13:59:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 12:48:31 +0100, cef napisał(a):

    > Dla mnie to podstawowa trudność.

    Podobno fachowym muzykom nie sprawia to trudnosci ...
    ale my przeciez o tym, ze nie trzeba zmieniac palcowania - naciskasz
    klawisze tak samo, a sluchacz i tak nie zauwazy, ze fortepian jest
    przestawiony.

    Gorzej, jesli wiecej instrumentow w orkiestrze, i kazdy inaczej
    odstrojony.

    > Można przesunąć o tercję małą czy dużą
    > czyli zagrać w pokrewnej tonacji, ale akurat jeśli masz osłuchany
    > dany utwór, to ten jeden ton będzie znaczący w odbiorze.

    Moze sie nie rozumiemy - IMHO, kazdy utwor mozna przesunac o dowolna
    ilosc poltonow (czy nawet o dowolny mnoznik i odbior sluchaczy bedzie
    podobny. "pokrewna tonacja" to chyba jakas "nadbudowa" muzykow,
    ewentualnie zahacza o skale nierownomiernie temperowane.

    > Bo trzeba wiedzieć jakie dźwięki możesz dodać bez zaburzenia harmonii
    > melodii. Są kompozytorzy i melodyści :-)

    Ale wzbogacone - o jakies proporcjonalne czestotliwosci typu 3:2 czy
    5:4 - bylo w miare dobre, dopiero po translacji sie zepsulo.
    Z kolei melodyjke bez akordow mozna transponowac do woli.

    J.

  • 30. Data: 2021-01-02 14:41:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 2 January 2021 at 09:29:41 UTC+9, J.F. wrote:

    > To co chciales powiedziec ?
    > Np na przykladzie strun 500 i 1000 Hz.

    Tu się nie mówi, tu się pisze.
    Gdzie w gitarze są struny 500 i 1000 Hz?