  • 31. Data: 2021-01-02 15:02:13
    Temat: Re: Zawracanie gitary
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    cef napisał:

    > Czasem widzę fragmenty finału takiego teleturnieju i te utwory, które znam,
    > to też zgaduję po jednej czy dwóch, ale najczęsciej nie znam ich wcale.

    "Proszę pana, ja jestem umysł ścisły, mnie się podobają melodie, które
    już raz słyszałem... poprostu. No, to porzez, no, reminiscencje. No jakże
    mi się może podobać piosenka, którą pierwszy raz slyszę" -- i jak tu nie
    wspomnieć przy tej okazji inżyniera Mamonia!

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2021-01-02 17:04:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 05:41:52 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    [...]
    > Tu się nie mówi, tu się pisze.

    To nie wmawiam, tylko wpisuje :-)

    > Gdzie w gitarze są struny 500 i 1000 Hz?

    Czestotliwosci sa przykladowe, dla rownego rachunku.
    Ale jesli wolisz 330 i 196 Hz, to prosze bardzo.

    Poza tym pisales tez o fortepianach, tam znajdziesz 493.9 i 987.8

    Tak czy inaczej - dobrze zauwazyles, ze wplyw naciagu na czestotliwosc
    jest nieliniowy ... ale czy nie powoduje zmiany czestotliwosci o ten
    sam wspolczynnik?
    Tzn zakladajac, ze gryf gitary wydluzymy o jakas odleglosc ...

    J.

  • 33. Data: 2021-01-02 17:22:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-01-02 o 17:04, J.F. pisze:
    > [...]
    >
    > To nie wmawiam, tylko wpisuje :-)

    Raczej coś komuś "przypisujesz" :)

    WM

  • 34. Data: 2021-01-02 17:25:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 3 January 2021 at 01:02:44 UTC+9, J.F. wrote:
> [...]
    > sam wspolczynnik?
    > Tzn zakladajac, ze gryf gitary wydluzymy o jakas odleglosc ...

    Coś tam zaczynasz kumać. Teraz znajdź średnice strun E1 i G, przy czym dla G średnicę
    tego druta w środku, bo E1 jest wiolinowa, bez owijki.

  • 35. Data: 2021-01-02 17:56:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 08:25:29 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Coś tam zaczynasz kumać. Teraz znajdź średnice strun E1 i G, przy czym dla G
    średnicę tego druta w środku, bo E1 jest wiolinowa, bez owijki.

    W gryfie gitary ... ciekawe czy istotne.
    Musialby sie chyba jakos na bok wygiac.

    Ale o ramie fortepianu to pisalem.

    J.

  • 36. Data: 2021-01-02 18:26:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 2 January 2021 at 17:54:43 UTC+1, J.F. wrote:

    średnicę tego druta w środku, bo E1 jest wiolinowa, bez owijki.
    > W gryfie gitary ... ciekawe czy istotne.
    > Musialby sie chyba jakos na bok wygiac.
    >
    > Ale o ramie fortepianu to pisalem.

    A, sorry. Nie zaczynasz.

  • 37. Data: 2021-01-02 19:56:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-02 o 13:59, J.F. pisze:

    > Podobno fachowym muzykom nie sprawia to trudnosci ...

    W sensie zagrania "Wzlazł kotek na płotek" czy "Panie Janie pora wstać"
    to nawet mnie by nie sprawiło,
    ale zagranie jakiegoś Szopena czy Griega czy walca Straussa - wyuczonej
    interpretacji
    nie zagrasz tak łatwo, bo są przejścia wytrenowane po klawiszach,
    i przesunięcie o jeden ton rozwala wszystko.
    (pomijam już ozdobniki, których nie zagrasz tak samo jak Ci
    wypadnie np półton pomiędzy białymi do zagrania
    a nie pomiędzy wyższym i niższym klawiszem- czarny/biały

    > ale my przeciez o tym, ze nie trzeba zmieniac palcowania - naciskasz
    > klawisze tak samo, a sluchacz i tak nie zauwazy, ze fortepian jest
    > przestawiony.

    Ja mam drewniane ucho, ale jeśli grając utwór
    ze słuchu trafiam idealnie w zapis nutowy
    (czyli gram dokładnie to co słyszę)
    To jeśli będzie to zagrane pół tonu wyżej czy niżej,
    to po prostu słyszę, że jest obok.

    > Gorzej, jesli wiecej instrumentow w orkiestrze, i kazdy inaczej
    > odstrojony.

    > Moze sie nie rozumiemy - IMHO, kazdy utwor mozna przesunac o dowolna
    > ilosc poltonow (czy nawet o dowolny mnoznik i odbior sluchaczy bedzie
    > podobny. "pokrewna tonacja" to chyba jakas "nadbudowa" muzykow,
    > ewentualnie zahacza o skale nierownomiernie temperowane.

    Przesunięcie o ton robi bardzo dużo.

    Widzisz napisałem sobie z głowy "tonacja pokrewna" ale
    po zajrzeniu do sieci widzę, że pokrewną nazywają
    podstawową do durowej tonację molową.
    A mnie chodziło o tonacje oparte o dżwięki, które nawet nie pamiętam jak
    nazwać, żeby było fachowo, ale chodzi o te wchodzące w podstawowy akord
    danej tonacji. Czyli dla C-dur będą to dzwieki C-E-G i jeśli utwór
    ustawiony w C-dur
    zagrasz w E-dur czy G-dur to harmonicznie wybrzmią one bardzo podobnie.
    Natomiast przesunięcie o ton będzie przykre w odbiorze.

    > Z kolei melodyjke bez akordow mozna transponowac do woli.

    No właśnie nie. I nie trzeba mieć absolutnego słuchu, bo ja nie mam -
    tzn nie zawsze potrafię podać jaki dźwięk jest zagrany,
    ale jak jest utwór znany i osłuchany, to te pół tonu słychać, że on jest
    obok grany.
    Wybrzmi wyżej lub niżej harmonicznie czy tonicznie - nie wiem jak to
    dobrze nazwać,
    bo do szkoły muzycznej chodziłem 40 lat temu, ale w tonacjach tych
    przesuniętych o kolejne tercje dużą i małą, ale nie dowolnie.

  • 38. Data: 2021-01-03 02:27:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 09:26:38 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    średnicę tego druta w środku, bo E1 jest wiolinowa, bez owijki.

    > A, sorry. Nie zaczynasz.

    czyli poprosze o jakis prosty przyklad liczbowy ...

    J.

  • 39. Data: 2021-01-03 09:36:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale ... fortepian to ma chyba żeliwna rame i stalowe struny ... nie
    > rozszerza sie to rownomiernie ?

    Swoją drogą, to sie trochę dziwię, że dziś nie rozwiązuje się tego
    problemu strojeniem aktywnym w czasie rzeczywistym, za pomocą jakiegoś
    muscle wire. Ale pewnie to już by "nie bylo to samo", tak jak
    niedoskonały rubin "naturalny" jest fajny, ale znacznie lepszy
    krystalograficznie "sztuczny" już nie jest fajny. Ech, ludzie...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 40. Data: 2021-01-03 13:09:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 3 January 2021 at 17:36:09 UTC+9, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > niedoskonały rubin "naturalny" jest fajny, ale znacznie lepszy
    > krystalograficznie "sztuczny" już nie jest fajny. Ech, ludzie...

    Ja uważam że pianina elektroniczne Yamaha już od dawna robi lepsze od fortepianów.
    Wkładasz w futerał z szelkami, zarzucasz na grzbiet i śmigasz metrem grać koncert w
    filharmonii, albo potańcówkę w remizie. Mróz, gorąc duchota- nie jebiot, stroić nie
    trzeba. Po co ludziom fortepian za pierdyliard monet?