  • 31. Data: 2020-07-15 14:18:49
    Temat: Re: Że kiedyś takie wynalazki chciało się produkować...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Czy ja wiem... Zalecaną procedurą był okresowy backup całego dysku,
    >niskopoziomowe formatowanie i odtworzenie danych. Bo się mechanika
    >wycierała i głowice przestawały trafiać w ścieżki.

    w czasach dyskow po 100MB to juz chyba nie.
    Tzn w czasach pecetowych dyskow 100MB 3.5" IDE - gdzies od lat
    90-tych, bo za mainframe nie recze.

    >IBM PC/XT miał
    >20 MB dysku i dyskietk 360 kB. A do tego software w postaci programów
    >backup i restore. Program prosił o włożenie kolejnej dyskietki, nie

    a to tego nie pamietam. Oryginalny IBM ?

    >można dyło się pomylić z kolejnością. Tak z 60 tych dyskietek mogło
    >być. Słabe to.

    Ale raz na rok ?

    Potem byl taki postep, ze dyski zmienialem zanim zdazyly sie popsuc
    :-)

    J.

  • 32. Data: 2020-07-15 14:34:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > w czasach dyskow po 100MB to juz chyba nie.
    > Tzn w czasach pecetowych dyskow 100MB 3.5" IDE - gdzies od lat
    > 90-tych, bo za mainframe nie recze.

    Miałem dysk 100 MB 5,25 cala, podwójnej wysokości. Obudowa użebrowana
    jak cylinder motocykla. W czasie pracy nie dało się nim swobodnie
    poruszać -- taki był moment żyroskopowy. Ile miał talerzy, tego nie
    wiem, ale pewnie z dziesięć.

    > a to tego nie pamietam. Oryginalny IBM ?

    Wszystko jedno. Dyski były podobne.

    > Ale raz na rok ?

    Rok, góra dwa.

    > Potem byl taki postep, ze dyski zmienialem zanim zdazyly sie popsuc
    > :-)

    Tylko raz taka operację wykonywałem. Wystarczy.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2020-07-15 15:29:46
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 15 Jul 2020 13:19:24 +0200, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > backup i restore. Program prosił o włożenie kolejnej dyskietki, nie
    > można dyło się pomylić z kolejnością. Tak z 60 tych dyskietek mogło

    Dużo wygodniejsze było użycie ARJ z opcją dzielenia archiwum na pliki
    wielkości dyskietki. Przy rozpakowywaniu, jeśli włożyło się
    niewłaściwą dyskietkę, grzecznie komunikował błąd i czekał na
    powtórną próbę.

    Trochę później pojawiły się napędy IOmega ZIP z "dyskietkami" 80MB
    i to był już luksus.

    --
    Artur Stachura

  • 34. Data: 2020-07-15 15:44:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Stachura napisał:

> [...]
    > powtórną próbę.
    >
    > Trochę później pojawiły się napędy IOmega ZIP z "dyskietkami" 80MB

    Dużo wygodniejsze, tyle że:

    ARJ -- format kompresji danych oraz program do kompresji
    i dekompresji tego typu plików. Został stworzony przez
    Roberta K. Junga. Wersja 1.0 powstała w lutym 1991 roku.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/ARJ

    To jest dziesięc lat różnicy.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2020-07-15 16:21:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 14 Jul 2020 22:45:38 +0200, RadoslawF <r...@g...com>
    wrote:
    > Pojemność kasety VHS w czasach kiedy nie było tanich nagrywarek CD.

    Zdefiniuj pojemność przed chwilą uznaliśmy że jednak nie o pojemność
    chodziło bo megabitów/s nie dało się.

    --
    Marek

  • 36. Data: 2020-07-15 16:27:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 15 Jul 2020 08:36:54 +0200, Silver Dream !
    <s...@n...net> wrote:
    > ich utrata. Nie znam dokładnej implementacji ale spodziewam się, że
    > każdy bit był zapisywany więcej niż jeden raz i obwarowany sumami

    Nadal pozostaje bardzo dużo z tego 1Mbs.

    --
    Marek

  • 37. Data: 2020-07-15 16:27:27
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 15 Jul 2020 15:44:59 +0200, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > i dekompresji tego typu plików. Został stworzony przez
    > Roberta K. Junga. Wersja 1.0 powstała w lutym 1991 roku.

    Tak. Wydawało mi się, że mowa o tym, co było "na początku lat 90".
    IBM PC XT (z dyskiem 10 MB) pojawił się w 1983.

    --
    Artur Stachura

  • 38. Data: 2020-07-15 16:39:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, July 15, 2020, 10:58:11 AM, you wrote:

    > Dyskietki.

    Streamer Travan? ZIP Drive?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2020-07-15 16:41:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, July 15, 2020, 2:18:49 PM, you wrote:

    [...]

    > w czasach dyskow po 100MB to juz chyba nie.
    > Tzn w czasach pecetowych dyskow 100MB 3.5" IDE - gdzies od lat
    > 90-tych, bo za mainframe nie recze.
    > a to tego nie pamietam. Oryginalny IBM ?

    MS. Od kiedy pamiętam i długo było. Nawet windowsowy backup potrafił
    to przeczytać.

    A teraz nadążasz z SSD?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 40. Data: 2020-07-15 16:43:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Artur,

    Wednesday, July 15, 2020, 3:29:46 PM, you wrote:

    [...]

    > Trochę później pojawiły się napędy IOmega ZIP z "dyskietkami"

    Dlaczego w cudzysłowie? To są dyskietki.

    > 80MB

    100 MB a później 250 MB. Mam napęd i dyskietki do dziś.

    > i to był już luksus.

    Na krótki czas :(

    --
    Best regards,