  • 21. Data: 2020-07-14 22:55:07
    Temat: Re: Że kiedyś takie wynalazki chciało się produkować...
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Marek wrote on 14.07.2020 22:40:

    > Więc co było dla tego rozwiazania zaletą w kasecie video?

    A jaką miałeś alternatywę dla amatora na początku lat 90?

  • 22. Data: 2020-07-15 08:32:23
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 14/07/2020 15:39, J.F. wrote:

    > moze sie wydawac smiesznie, ale ... jak dysk mial 20MB ...

    Kiedy pojawił się "VideoBackup" to dyski w Amigach miały typowo około
    100-200MiB. Innymi słowy nawet bez kompresji mieściły się na E-240 :-)

  • 23. Data: 2020-07-15 08:36:54
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 14/07/2020 21:52, Marek wrote:

    > Jakim cudem można to było tak shrzanić skoro VHS ma pasmo kilka
    > MHz.....? Wspomniany Technics dawał spokojnie 1.2Mb/s

    Dropout w przypadku audio to.. po prostu dropout. W przypadku danych to
    ich utrata. Nie znam dokładnej implementacji ale spodziewam się, że
    każdy bit był zapisywany więcej niż jeden raz i obwarowany sumami
    kontrolnymi (zapewne też więcej niż jeden raz).

  • 24. Data: 2020-07-15 10:57:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >że każdy bit był zapisywany więcej niż jeden raz i obwarowany sumami
    >kontrolnymi (zapewne też więcej niż jeden raz).

    Z tego co widac na filmach - byly dosc szerokie paski na obrazie,
    czyli na jednej linii miescilo sie niezbyt duzo bitow.

    Moze chodzilo o latwosc synchronizacji, moze o pewnosc zapisu, a moze
    ... interfejs i tak byl wolny.

    Co prawda jak widac niektore sa kartami ISA ... ale jak trzeba czytac
    z dysku i przepisywac do karty lub odwrotnie - to moze lepiej wolniej
    niz za szybko.

    No i powtarzanie danych jak najbardziej ma sens.

    J.

  • 25. Data: 2020-07-15 10:58:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Marek wrote on 14.07.2020 22:40:

    >A jaką miałeś alternatywę dla amatora na początku lat 90?

    Dyskietki.

    J.

  • 26. Data: 2020-07-15 11:46:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Dyskietki.

    Chuck Norris potrafił nawet skopiować Internet na dyskietkę.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2020-07-15 13:01:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Chuck Norris potrafił nawet skopiować Internet na dyskietkę.

    Ale jak dysk mial 100MB, a dyskietka 1.4, to nie wychodzi tak zle.

    Szczegolnie, ze "amator" raczej nie ma potrzeby backupowac wszyskiego
    co noc - ma kopie instalacyjne programow,
    ma kopie ciekawych plikow, ma kopie swojej tworczosci - to nowe rzeczy
    sie na paru dyskietkach zmieszcza.

    A jak nie robil w grafice, to moze nawet na jednej.

    J.

  • 28. Data: 2020-07-15 13:06:16
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.07.2020 um 20:51 schrieb Cezary Grądys:

    > No były też próby archiwizacji danych na kasecie wizyjnej. Pewnie wynika
    > to z tego, że sprzęt wizyjny ma duze pasmo i łatwo go wykozystać w takim
    > celu. Nie trzeba było kombinować z tworzeniem mechaniki, głowic itp.
    Jakie tam próby. Mieliśmy w pracy system zapisu danych na kasecie VHS.
    Komercyjny, nie pamiętam producenta. Ale miał 16 kanałów PCM 0-1000Hz.
    Oprócz tego mieliśmy backup na taśmach Video8HD do komputera. Mieściły
    coś koło 4GB danych. Potem przyszły kasety DAT, coś koło 8GB mieściły.
    Mieliśmy takowe w komputerze SGI.
    Mieliśmy też video na BetacamSP, tam dźwięk był zapisywany cyfrowo w
    poprzek ścieżki video. Dodatkowo dwa kanały analogowe, jak w systemie
    Betacam. Czyli w sumie 4 ścieżki audio. To z końca lat 80tych, początek
    90tych. Następną wersją było Video8/SP. Tu też 4 ścieżki audio, dwie
    cyfrowe i dwie analogowe, jak w BetacamSP. Używaliśmy obu systemów aż do
    końca lat 90tych na stacji MIR, dopóki nie zleciała na ziemię ;-)
    Teraz ww urządzenia są w muzeum techniki w Berlinie.

    Waldek

  • 29. Data: 2020-07-15 13:19:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale jak dysk mial 100MB, a dyskietka 1.4, to nie wychodzi tak zle.

    Czy ja wiem... Zalecaną procedurą był okresowy backup całego dysku,
    niskopoziomowe formatowanie i odtworzenie danych. Bo się mechanika
    wycierała i głowice przestawały trafiać w ścieżki. IBM PC/XT miał
    20 MB dysku i dyskietk 360 kB. A do tego software w postaci programów
    backup i restore. Program prosił o włożenie kolejnej dyskietki, nie
    można dyło się pomylić z kolejnością. Tak z 60 tych dyskietek mogło
    być. Słabe to.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2020-07-15 13:20:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > Używaliśmy obu systemów aż do końca lat 90tych na
    > stacji MIR, dopóki nie zleciała na ziemię ;-)
    > Teraz ww urządzenia są w muzeum techniki w Berlinie.

    Te co zleciały razem ze stacją?!

    --
    Jarek