  • 81. Data: 2020-08-13 20:34:43
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.08.2020 o 19:30, Michal Jankowski pisze:

    > Gdzie ci takie coś przysłali? Do lokalu mieszkalnego?
    >
    > A w ogóle to co właściwie pobiera tę moc bierną w mieszkaniu?

    Na przykład pompa ciepła.

    P.P.

  • 82. Data: 2020-08-13 20:51:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 20:34, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Na przykład pompa ciepła.

    A tu mnie zainteresowałeś. A dlaczego? Więcej niż połowa na rynku to
    pompy zasilane z falowników (tak mówi kilku monterów bo aktualnie kupuje).

  • 83. Data: 2020-08-13 21:57:53
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.08.2020 o 20:51, heby pisze:

    > A tu mnie zainteresowałeś. A dlaczego? Więcej niż połowa na rynku to
    > pompy zasilane z falowników (tak mówi kilku monterów bo aktualnie kupuje).

    A tu mnie zażyłeś :-)
    Pomyślałem sobie: silnik indukcyjny. Ale, jak widać, słabo pomyślałem. A
    monter mówił, że kolejność faz nie jest istotna.
    Tak nawiasem mówiąc, pompa działa już 23 lata, genialne urządzenie!

    P.P.

  • 84. Data: 2020-08-13 22:33:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 21:57, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Tak nawiasem mówiąc, pompa działa już 23 lata, genialne urządzenie!

    Mam nadzieję że mi za 2 tyg zamontują, właśnie z falownikiem, to sobie
    sprawdzę jak tam wyglada na fazach.

    A kolega nadal upiera się że sprawnośc nie może być >100% i tylko głupki
    myślą inaczej :D Ciężko idzie ewangelizacja :D

  • 85. Data: 2020-08-14 08:57:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Thursday, August 13, 2020, 8:34:43 PM, you wrote:

    [...]

    > Na przykład pompa ciepła.

    Współczesne już nie. Pełny wypas - PFC, falownik, zmienna moc.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 86. Data: 2020-08-14 11:15:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Paweł,
    Thursday, August 13, 2020, 8:34:43 PM, you wrote:
    >[...]

    >Współczesne już nie. Pełny wypas - PFC, falownik, zmienna moc.

    Ma to sens ?
    Pompy chyba kiepsko pracuja przy niskich obrotach, a z natury rzeczy
    dosc dobrze sie tym steruje PWM, tzn wlacz/wylacz w cyklu
    wielominutowym ...

    Ale moze 50 czy 30% mocy da sie osiagnac ...

    J.

  • 87. Data: 2020-08-14 11:20:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
> [...]

    No, koledze wytrzymala krocej.
    A potem problem - tego juz nie robia, albo bardzo drogie, trzeba
    kombinowac z innymi, fachowcy blisko zajeci ...

    A zwykla lodowka (chlodziarka ?) ... nie wiem jak te nowe, ale stare
    20 wytrzymywaly. Z plusem ...

> [...]

    >A kolega nadal upiera się że sprawnośc nie może być >100% i tylko
    >głupki myślą inaczej :D Ciężko idzie ewangelizacja :D

    No wiesz, formalnie to ma troche racji, bo reszta idzie z Ziemi.

    Swoja droga, ktos tu kiedys podawal strumien ciepla z glebi Ziemi, i
    to jakas mala wartosc byla, ktora mi tez z innych warunkow wychodzila,
    wiec tak naprawde skad to cieplo ?
    Ze sloneczka, zakumulowane w ziemi, czy z szerokiej okolicy,
    roznoszone przez wody gruntowe ?

    J.

  • 88. Data: 2020-08-14 11:27:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    Czyzby zrobil sie powazny problem ?
    To tak wszystkim czy masz solary ?

    >Na przykład pompa ciepła.

    W mieszkaniu to bardziej lodowka, wentylatory jak ktos uzywa, klima.

    Patrzylem wlasnie u rodzicow - 4000kWh i 3500kVAr.
    i 111kVAh - to chyba pojemnosciowa.

    Troche duzo tej indukcyjnej - tam tylko lodowka chodzi, odkurzacz
    czasem i pralka.
    A pojemnosciowej jakos malo ... albo telewizor ma korekte, albo takich
    drobiazgow nie licza ... a moze licznik sumuje w godzine czy kwadrans
    i lodowka kompensuje ...

    J.

  • 89. Data: 2020-08-14 13:13:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > i to jakas mala wartosc byla, ktora mi tez z innych warunkow
    > wychodzila, wiec tak naprawde skad to cieplo ?

    Ja podawałem. Chyba na sąsiedniej grupie, bo komuś tam się wydawało,
    że ogrzewanie gruntową pompą ciepła korzysta z energii odnawialnej
    pochodzącej z geotermii. No więc ten strumień ciepła to jest około
    50 mW na metr kwadratowy.

    > Ze sloneczka, zakumulowane w ziemi, czy z szerokiej okolicy,
    > roznoszone przez wody gruntowe ?

    Jeśli instalacja korzysta z rozległego systemu pozionych rur pod
    powierzchnią gleby, to jest to energia odnawialna. Ale ze słońca,
    nie z geotermii. Letnie ciepło akumuluje się w tej warstwwie,
    która jest dość masywna, by do wiosny starczyło. Odwierty pionowe,
    czyli płytka geotermia, to korzystanie z ciepła gromadzonego w
    czasie geologicznym. Temperatura wciąż spada, choć powoli, bo
    pojemność cieplna tej objętości skorupy ziemskiej jest duża.

    --
    Jarek

  • 90. Data: 2020-08-14 13:21:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ma to sens ?
    > Pompy chyba kiepsko pracuja przy niskich obrotach, a z natury
    > rzeczy dosc dobrze sie tym steruje PWM, tzn wlacz/wylacz w cyklu
    > wielominutowym ...

    Zależy do czego ta pompa. Kiedyś sobie wymyśliłem klimatyzator
    zasilany z fotowolataiki. Co ma sens, bo zmienna podaż energii
    ze słońca skorelowana jest z potrzebami. Kłopot był taki, że
    silnik agregatu był kompletnie niesterowalny -- albo kręci na
    full, albo wcale. Teraz to się zmieniło, powinno się dać.

    --
    Jarek