  • 21. Data: 2009-02-22 20:57:49
    Temat: Re: karta pomiaru temperatury
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Papkin pisze:

    > dokladnie, moze dodac switche 1wire, zasilanie pelne a nie tryb pasozyta.
    >
    > owfs pod linuxa, kwestia logowania (RRD jakis... ale mozna przeciez i
    > mysql) tylko i wyswietlania.
    >
    > Na sieci pokazywali ze to dziala z minimum (z pamieci) 30-40 czujnikami
    > (na biurku zdjecie, cale stado ds12s20)
    >
    > moze nie super profi, nie nazywa sie advatech, ale... koszt smieszny,
    > pewnie 500zl max sie zamknie z czujnikami. Kwestia polutowania i
    > odpornosci na zaklocenia, w koncu niezle drzewo wyjdzie z tych kabli.

    Rozwiązanie dobre np. dla studenta robiącego pracę dyplomową i
    potrzebującego pomiarów przez parę miesięcy. Nie odważyłbym się montować
    komuś w przedsiębiorstwie takie rozwiązanie. Chyba, że komuś
    zaprzyjaźnionemu domagającemu się rozwiązania niskobudżetowego.

    MD

  • 22. Data: 2009-02-22 21:09:11
    Od: "mier_nik" <m...@n...pl>

    > Chociaż jak by się uprzeć i nie stosować długiego kabla to powinno się
    > dać,
    > przy niewielkiej
    > częstotliwości pomiarowej. Obawiam się, że jak byś włączył równoczesny
    > pomiar na wszystkich czujnikach,
    > to może być problem z zasilaniem. Jasne, że da się i tak, ale trzeba to
    > umiejętnie zrobić.
    > Jeśli częstotliwość pomiaru nie jest krytyczna, to można mierzyć po kolei
    > albo grupami po kilka.

    pomiar ma byc robiony raz na godzinę, zatem jeżeli jest to możliwe to można
    robić to grupami.

    > Wtedy odpada problem zasilania. Można też stosować zasilanie 3 przewodami,
    > to też
    > rozwiązuje sporo problemów przy takiej kofiguracji.

    > Więc osobiście polecałbym jakieś moduły mogące
    > podpiąć np po 20 czujników plus magistrala rs485. Tym można ciągnąć i
    > 1000m jak się uprzesz.

    max 50 m

  • 23. Data: 2009-02-22 21:23:38
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > komuś w przedsiębiorstwie takie rozwiązanie. Chyba, że komuś
    > zaprzyjaźnionemu domagającemu się rozwiązania niskobudżetowego.

    A mozesz sprecyzowac dlaczego?
    W Dabrowie Gorniczej caly Aquapark chodzi na pastylkach Dallasa 1-wire
    (sa uzywane jako klucze do szafek), jest ich kilkaset (600-700?).

  • 24. Data: 2009-02-22 21:42:21
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    T.M.F. pisze:

    > A mozesz sprecyzowac dlaczego?
    > W Dabrowie Gorniczej caly Aquapark chodzi na pastylkach Dallasa 1-wire
    > (sa uzywane jako klucze do szafek), jest ich kilkaset (600-700?).

    Najbardziej podatne na uszkodzenia są tu czujniki - w glebie, w betonie.
    Uszkodzenie jednego czujnika (lub przewodów dochodzących do niego)
    może zablokować transmisję do pozostałych.

    MD

  • 25. Data: 2009-02-22 22:05:51
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Najbardziej podatne na uszkodzenia są tu czujniki - w glebie, w betonie.

    Kazdy czujnik bedzie podatny na uszkodzenie. Zaproponuj lepsze rozwiazanie.

    > Uszkodzenie jednego czujnika (lub przewodów dochodzących do niego) może
    > zablokować transmisję do pozostałych.

    Musialbys miec wyjatkowego pecha, zeby zwarl wyjscie do masy. Ale nawet
    jakby, to jaki masz wybor? 100 przewodow zbiegajacych sie w jednym
    miejscu na karcie AD? To juz bym wolal jednak 1-wire podzielone na sekcje.
    Inna sprawa, ze porownujac koszty 400-500zl vs. kilka tys. zlotych za
    same karty, a jakie do nich dobrac czujniki? to jednak bym zaryzykowal.

  • 26. Data: 2009-02-22 22:06:31
    Od: othello <b...@v...com>

    mier_nik wrote:
    > Potrzebują pomierzyć temperaturę w kilkudziesięciu miejscach (max 100).
    > Zastanawiałem się nad kartą do komputerka np. pci.
    > Jako, że nie jestem elektronikiem to nie bardzo wiem na co zwrócić uwagę.
    > Wyniki chciałbym rejestrować na bieżąco. Czy do takich kart dodawany jest
    > jakiś program, czy samemu trzeba sobie np. w delphi napisać? Ile to może
    > kosztować?
    >
    > Mile widziane linki do gotowych kart.
    >
    > dziękuję za pomoc

    Nie potrzebujesz absolutnie nic, jedynie zakupic 100 sensorow, troche
    kabla telefonicznego (lepszej jakosci, mozliwie skretka 3 przewodowa,
    pewnie bedzie dostepna 4-przewodowa), kilka oprnikow,diod do wykonania
    interface z seryjnym portem i jeden wieczor na zrobienie projektu.
    Wszystkie 100 sensorow podlaczys rownolegle (data na jednym przewodzie)
    Reszta jest gotowe i darmowe(!).
    Wykorzystasz "1-WIRE" technologie z sensorami temperatury 18B20, 18S20
    lub nowsze - Maxim, Dallas Semiconductor.
    Troche znajdziesz tu:
    http://www.elektroniikka.org/thermometer/?page=links

    Byl tu swego czasu link do opracowania w jezyku polskim, ale z
    nieznanych mi powodow ten link nie jest obecnie aktywny.
    Reszte znajdziesz w notach applikacyjnych sensorow oraz zapoznaj sie
    konceptem "1wire" oraz "iButton",- rowniez Dallas.
    Mozesz oczywiscie zakupic gotowe adaptery dla seryjnego, rownoleglego
    jak i usb portu, wtedy nie musisz robic wlasnego.

    Mozesz takze zagladnac tu:
    http://martybugs.net/electronics/tempsensor/
    Zapoznaj sie z:
    Serial Port Temperature Sensors - Using Multiple Sensors,
    --------------
    albo szukac w internecie literatury we wlasnym zakresie - jest tego
    bardzo duzo....
    Nie musisz stosowac gotowych modulow, ktore pewne strony oferuja do
    instalacji "PRO", jezeli tylko experymentujesz. Jezeli jednak jest to
    projekt do wykonaniana na formalne zlecenie, wtedy jestes PRO.....

    emarcus

  • 27. Data: 2009-02-22 22:50:36
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    T.M.F. pisze:

    > Kazdy czujnik bedzie podatny na uszkodzenie. Zaproponuj lepsze rozwiazanie.

    Lepsze takie rozwiązanie gdy uszkodzony czujnik powoduje brak/błąd
    pomiaru tylko jednej temperatury. Czyli gdy czujniki nie są wpięte do
    wspólnej magistrali.

    > Musialbys miec wyjatkowego pecha, zeby zwarl wyjscie do masy.
    Wystarczy że przewody w gruncie/betonie zastaną zgniecione albo zawilgocone.

    > Ale nawet
    > jakby, to jaki masz wybor? 100 przewodow zbiegajacych sie w jednym
    > miejscu na karcie AD? To juz bym wolal jednak 1-wire podzielone na sekcje.

    Na przykład 10 zdalnych modułów po 8 wejść. Chociażby tych ADAM. I od
    nich czujniki do badanego obszaru.

    > Inna sprawa, ze porownujac koszty 400-500zl vs. kilka tys. zlotych za
    > same karty, a jakie do nich dobrac czujniki? to jednak bym zaryzykowal.

    Tak jak napisałem - zależy od sytuacji. Gdy ma być niskobudżetowo to
    owszem. A jeśli ma byc do przedsiębiorstwa to taki pomiar np 80 sygnałów
    służyłby pewnie jakiemuś procesowi technologicznemu. Oszczędność kilku
    kpln mogłaby kiedyś być okupiona stratami związanymi z przestojem.
    Lepiej mniej zarobić niż stworzyć wrażenie, że chałturzę jakimiś
    amatorskimi rozwiązaniami.

    MD

  • 28. Data: 2009-02-22 22:52:52
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    T.M.F. pisze:
    .
    > Inna sprawa, ze porownujac koszty 400-500zl vs. kilka tys. zlotych za
    > same karty, a jakie do nich dobrac czujniki?

    Często te karty czy moduły mają wejścia gotowe temperaturowe np.
    termoparowe albo PT100/PT1000.

    MD

  • 29. Data: 2009-02-23 09:04:03
    Od: m...@g...com

    On 22 Lut, 20:41, "mier_nik" <m...@n...pl> wrote:

    > Może jakiś link popatrze poczytam, może sobie oszacuję koszt, bo na razie
    > trochę błądzę...

    Gdybyś zdecydował się na rozwiązanie na DS1820 lub podobnych
    elementach nie mających obudowy, to mogę zaoferować powyższe czujniki
    w fajnych metalowych obudowach.
    Jeśli jesteś zainteresowany - oferuję też integrację całości z
    dedykowanym sterownikiem i interfejsem do PC. Profesjonalnie, z
    gwarancją.

    Pozdrawiam,
    --
    Michal Smolnik
    Firma Inzynierska Michal Smolnik

    tel +48324450054, gsm +48604666970
    fax +48327390150 www.fims.pl

  • 30. Data: 2009-02-23 14:30:01
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Mario pisze:

    > Lepsze takie rozwiązanie gdy uszkodzony czujnik powoduje brak/błąd
    > pomiaru tylko jednej temperatury. Czyli gdy czujniki nie są wpięte do
    > wspólnej magistrali.

    No to mozesz je wpinac kazdy osobno, albo grupami, nie ma problemu.
    Przeciez nie musi byc to na jednej szynie.

    Bez wiedzy do czego to ma sluzyc tej kwestii sie nie rozstrzygnie. Ale
    jesli dobrze dobiere przewody to nic nie ma prawa sie stac.

    > Na przykład 10 zdalnych modułów po 8 wejść. Chociażby tych ADAM. I od
    > nich czujniki do badanego obszaru.

    To i tak wyjdzie taniej np. 10 modulow realizujacych transmisje 1-wire.
    Odpornosc bedzie dokladnie taka sama jak w rozwiazaniu proponowanym
    przez ciebie. A ma to jeszcze jedna zalete - transmisja z czujnika do
    modulu jest cyfrowa, a nie analogowa - a wiec podatna na zaklocenia.

> [...]
    > kpln mogłaby kiedyś być okupiona stratami związanymi z przestojem.
    > Lepiej mniej zarobić niż stworzyć wrażenie, że chałturzę jakimiś

    Owszem, ale ciagle nie pokazales, ze analogowe czujniki + karty za kilka
    kPLN sa lepsze niz czujniki cyfrowe, ktore mozna podlaczyc w tej samej
    konfiguracji.