  • 11. Data: 2009-02-22 20:10:24
    Temat: Re: karta pomiaru temperatury
    Od: mt <m...@m...pl>

    mier_nik pisze:

> [...]
    typ=45

    > powyżej uzupełniłem posta. Możesz rozwinąc myś do tych modułów?
    > O czymś takim czytałem na www jakiejś firmy, ale tam była mowa tylko o
    > karcie nie bardzo wiadomo co do tego dokupić i jak to podłączyć.

    Najprosciej podlacz dowolny czujnik pod i2c, w kazdym pececie masz
    magistrale i2c a i softu jest duzo.

    Wada takiego rozwiazania to sloniowe rozmiary i pobor pradu.

    Z gotowych mozesz wstawic cos takiego jak pod linkiem, na podladzie masz
    Lm75 ktorego mozesz sobie wyniesc do miejsca ktore chcesz mierzyc.
    Dostem masz po wifi Eth lub rs232, male rozmiary i bateryjny pobor pradu.

    http://www.siecibezprzewodowe.pl/urzadz.php?gr=4&kat
    =83&idx=883

  • 12. Data: 2009-02-22 20:14:03
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    mier_nik pisze:

> [...]
    > O czymś takim czytałem na www jakiejś firmy, ale tam była mowa tylko o
    > karcie nie bardzo wiadomo co do tego dokupić i jak to podłączyć.

    Albo robisz to na urządzeniach automatyki np. ADAM
    http://www.elmark.com.pl/products/advantech/produkt.
    php?produkt=1171
    albo szukasz kogoś kto ma moduły pomiarowe własnej produkcji i zlecasz
    mu dostarczenie ich i zintegrowanie w jeden system pomiarowy. Pewnie
    wiele osób na grupie ma takie gotowe rozwiązania. Sam mam takie moduły
    na RS485 z 8 wejściami 12 bitowymi na zakres 0-4V. Te gotowe np. ADAM to
    też musiałby ci ktoś połączyć skonfigurować i napisać program do
    obsługi. Tak czy inaczej musisz mieć przeznaczony budżet na ten pomiar.
    Cena 600 pln za 8 wejść termoparowych to nie jest zła cena (ten wskazany
    moduł ADAM). Dochodzi jeszcze cena czujników - tu termopar po
    kilkadziesiąt zł za sztukę. Sam, gdybym miał takie zadanie
    zastanawiałbym się czy nie użyć modułu własnej konstrukcji i np.
    czujników LM35CZ. Ale nie chciałoby mi się robić za cenę jednostkową
    znacznie mniejszą niż te ADAMy. Może wolałbym, zarobić tylko na montażu
    urządzeń i oprogramowaniu.
    Jeśli jesteś spoza branży i sam nie potrafisz tego połączyć i
    oprogramować to rzuć na grupę propozycję żeby zainteresowani pisali na
    priv.

    M...@i...pl

  • 13. Data: 2009-02-22 20:19:43
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

    > powyżej uzupełniłem posta. Możesz rozwinąc myś do tych modułów?
    > O czymś takim czytałem na www jakiejś firmy, ale tam była mowa tylko o
    > karcie nie bardzo wiadomo co do tego dokupić i jak to podłączyć.
    Możesz zrobić np tak: czujniki DS1820 co już ktoś proponował. One śmigają
    spokojnie
    na drucie do 30m, więcej, zaczną się problemy. Tylu na raz nie włączałem,
    max chyba 16 albo 20.

    Chociaż jak by się uprzeć i nie stosować długiego kabla to powinno się dać,
    przy niewielkiej
    częstotliwości pomiarowej. Obawiam się, że jak byś włączył równoczesny
    pomiar na wszystkich czujnikach,
    to może być problem z zasilaniem. Jasne, że da się i tak, ale trzeba to
    umiejętnie zrobić.
    Jeśli częstotliwość pomiaru nie jest krytyczna, to można mierzyć po kolei
    albo grupami po kilka.
    Wtedy odpada problem zasilania. Można też stosować zasilanie 3 przewodami,
    to też
    rozwiązuje sporo problemów przy takiej kofiguracji.

    Więc osobiście polecałbym jakieś moduły mogące
    podpiąć np po 20 czujników plus magistrala rs485. Tym można ciągnąć i 1000m
    jak się uprzesz.
    Takich modułów można podpiąć sporo, tu by wystarczyło pewnie z 5. Do tego
    program który to
    odczyta. Czy gotowe takie są? pewnie są, trzeba poszukać, lub wyrzeźbić.
    Sporo takich
    projektów jest. Wszystko zależy od funduszy i wymaganego stopnia
    niezawodności. Koszt?
    czujnik DS1820 można mieć chyba kolo 4zł na allegro, moduły rs485 to już
    inna bajka.
    Oprogramowanie też, albo szukać, albo pisać, albo zlecić.

    Zbyszek

  • 14. Data: 2009-02-22 20:21:24
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Filip Ozimek pisze:

    > Zacznij od podania budżetu - wtedy będzie można cokolwiek
    > powiedzieć. Karty mają zazwyczaj max. kilka wejść pomiarowych, więc
    > bezpośredni pomiar odpada. Zostaje multiplekser analogowy albo pomiar z
    > czujników/modułów cyfrowych.

    Są i 32 wejściowe
    http://www.elmark.com.pl/products/advantech/produkt.
    php?produkt=1091

    MD

  • 15. Data: 2009-02-22 20:28:17
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Mario pisze:

    > Są i 32 wejściowe
    > http://www.elmark.com.pl/products/advantech/produkt.
    php?produkt=1091

    Heh, ale cena poraża. To już zrobienie na RS485 gotowymi klockami ADAM
    wyjdzie taniej.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 16. Data: 2009-02-22 20:37:40
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Mario pisze:

    > Są i 32 wejściowe
    > http://www.elmark.com.pl/products/advantech/produkt.
    php?produkt=1091

    Akurat IMHO Advantech jest kiepski jeśli chodzi o taki sprzęt - NI ma
    karty z 80 kanałami analogowymi: NI PCI-6255, PCI-6225 czy NI USB-6225
    (na USB). Są też modele z 64 kanałami. Ale nie tędy droga, bo można to
    zrobić najtańszą kartą i przekaźnikami.

    --
    Filip.

  • 17. Data: 2009-02-22 20:39:00
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    php?produkt=1091

    > Heh, ale cena poraża. To już zrobienie na RS485 gotowymi klockami ADAM
    > wyjdzie taniej.

    1913/32 (PCI-1713) to mniej niż 600/8 (ADAM-4018). Ale wolałbym robić
    na modułach zdalnych niż na PC. Za parę lat okaże się, że trudno znaleźć
    PCta z PCI :) Ale karta znacznie szybsza co może mieć czasami znaczenie.

    MD

  • 18. Data: 2009-02-22 20:48:55
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Filip Ozimek pisze:

> [...]
    > USB-6225 (na USB). Są też modele z 64 kanałami. Ale nie tędy droga, bo
    > można to zrobić najtańszą kartą i przekaźnikami.

    No to trzeba dać kartę sterującą przekaźnikami albo zlecić komuś żeby
    zrobił to na atmelu :) Za to też trzeba zapłacić. W przypadku pomiaru
    termoparą to nie ma sensu bo termosiły na stykach przekaźników dadzą
    duże błędy. No chyba, że LM35.

    MD

  • 19. Data: 2009-02-22 20:49:18
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > No to standardowy zestaw 1-wire i DS18S20, zakres -55-+125 stopni.
    > Jeden kabel (chociaz przy 100 czujnikach moze magistrale lepiej
    > rozdzielic) no i pelno dostepnego softu.

    dokladnie, moze dodac switche 1wire, zasilanie pelne a nie tryb pasozyta.

    owfs pod linuxa, kwestia logowania (RRD jakis... ale mozna przeciez i mysql)
    tylko i wyswietlania.

    Na sieci pokazywali ze to dziala z minimum (z pamieci) 30-40 czujnikami (na
    biurku zdjecie, cale stado ds12s20)

    moze nie super profi, nie nazywa sie advatech, ale... koszt smieszny, pewnie
    500zl max sie zamknie z czujnikami. Kwestia polutowania i odpornosci na
    zaklocenia, w koncu niezle drzewo wyjdzie z tych kabli.

    Nigdy takeigo systemu nie robilem, mam tylko 10 czujnikow na kablu ale dziala
    super, zaklocenia ala anomalia +20C (ni z gruchy ni z pietruchy) sa raz na
    ruski rok, wystarczy dobry soft do odrzucenia takich cudacznych odczytow i
    szafa gra.

  • 20. Data: 2009-02-22 20:56:27
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Mario pisze:
> [...]
    > zrobił to na atmelu :) Za to też trzeba zapłacić. W przypadku pomiaru
    > termoparą to nie ma sensu bo termosiły na stykach przekaźników dadzą

    Spojrzałem na cenę NI USB-6225 (USB, m.in. 80 kanałów wejść analogowych
    16bit) to ok. 7000 zł. Jak na opisany projekt to stosunkowo mało a jak
    instytucja edukacyjna można wytargować upust.

    --
    Filip.