  • 31. Data: 2009-08-06 15:55:07
    Temat: Re: konstrukcja pršdnicy - jak?
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
    > Cewki na rdzeniach, zamkniety uklad magnetyczny, minimalizacja szczelin,
    > rdzenie z blach, zachowanie przekrojow rdzenia.

    no właśnie układ jest zamknięty magnetycznie ze szczeliną na uzwojenia
    (podkowa:O)
    szczeliny też są tam wąskie, jak wąskie powinny być zeby było ok?
    teraz grubość rdzenia: blacha ajest 6mm, a magnes ma 10mm grubości, tylko
    zwróć uwagę że pole magnetyczne w tej blasze rozchodzi się w trzech
    kierunkach więc faktyczna grubość rdzenia jest 3x6=18mm,
    tylko to że cewki w środku nie mają rdzenia, ale czy to wada czy zaleta?
    bo tak na moje oko to jakby te cewki były nawinięte na rdzeniu to pole
    mahnetyczne by zamiast przecinać uzwojenia to by je omijało i płynęło przez
    te rdzenie, bo tam miało by mniejszy opór, nie wiem czy dobrze rozumuje, ale
    co by to dało?

    > Hm, licze, licze, i wydaje mi sie ze nie ma szans na podane przez
    > autora napiecie ..

    ale co ty liczysz? przecież tak czy siak to napięcie będzie zależeć od
    obciążenia:O)
    lepiej zapodaj te twoje tajemne wzory, bo ja nic poza bil'em nie znam:O)
    uwzględniasz w swpich obliczeniach parametry magnesów? bo jak przeglądałem
    oferty aaalegro to tam jedynym parametrem magnesów neodymowych podają
    np:N42, nie mam pojęcia co to znaczy, acha no i w końcu to napięcie i prąd
    będą zależne od prędkości obrotowej, a ona jest pośrednio zależna od
    siły/mocy kręcącej pradnicą (w tym wypadku siły wiatru/ mocy wiatru
    odbieranej przez wiatrak)

  • 32. Data: 2009-08-06 16:12:22
    Temat: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "ToMasz" napisał:
    > Domyślam sie ze prądnice chcesz zbudować nie dla szpanu, tylko dla
    > uzyskania prądu elektrycznego wykorzystując jakiś napęd. Sugeruje zebyś
    > określił moc którą chcesz uzyskać, a następnie poszukał na rynku
    > gotowych (prawie) rozwiazań. o ile wiem prądnice rowerowe zaczynają sie
    > od 3 wat, samochodowe mają ponad 100, natomiast alternatory( taka
    > odmiana prądnicy) ponad 500wat. tak wiec masz w czym wybierać, a wiecej
    > energii poświecisz na napęd a nie wywarzanie otwartych drzwi.

    na wstępie sprostuję że alternator i dynamo to prądnice:O)
    jedna jest prądu przemiennego a druga wyprostowanego prądy przemiennego:O)

    co do mocy to będa to moce średnio 500W, ale maksymalnie moze być i 3kW w
    porywach:O)
    problem jednal leży średnich obrotach pracy prądnicy, będą to średnio 1-3
    obr/s przy mocy średniej 500W, wiec wątpię żeby coś sie dało gotowego
    znaleźć:O(

    a co do tych gotowców ze złomu to problem w tym że wszelkie parametry tych
    prądnic są nieznane, jak przeglądałem prądnice na allegro to tylko było:
    prądnica do żuka, do opla i tyle:O(

  • 33. Data: 2009-08-06 16:28:26
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Lukasz Sczygiel" napisał:
    > Czemu x fazowe? Bo wtedy latwiej sterowac obciazeniem. Rozwarcie jednej
    > fazy i
    > pradnica sie kreci lzej o okolo 1/3.

    czyli że co, chodzi o to żeby taki wiatrak miał mniej więcej stałą prędkość
    obrotową?
    ok, ale czemu akurat 3 fazy, a nie na przykład dwie, jedna, albo pięć?

    > Mnie tez brakuje masy konkretnych informacji w rodzaju o ile wieksza od
    > magnesow
    > powinna byc cewka (wewnetrzna srednica otworu), jak szybko spada wydajnosc
    > pradnicy przy powiekszaniu szczeliny, jak dobrac grubosc drutu, jakie
    > powinny
    > byc szczeliny pomiedzy magnesami (w stosunku do ich wymiarow).

    odpowiem ci tyle co wiem:O)
    cewki pownny mieć część uzwojenia przecinającego prostopadle pole
    magnetyczne wielkości magnesłw (tak jak to było widać na załączonej na
    stronie animacji, oglądałeś?:O)
    a od szerokości szczeliny zależy siłą pola magnetycznego, im szczelina
    mniejsza tym pole silniejsze, czyli przy takich samych magnesach uzyskujesz
    silniejsze pole magnetyczne jeśli szczeline masz wąską, ale na sprawnosć to
    chyba nie wpływa, w każdym razie jak już byś chciał mieć super wąską
    szczelinę, to musiał byś nawinąć uzwojenie o grubości jednego zwoja, czyli
    taka wielka i płaska cewka, czyli musiał byś odpowiednio zastosować magnesy
    o dużej powierzchni:O)
    a sprawa grubości drutu to jest najprostrza kwestia, czyli dobierasz ją do
    maksymalnego prądu jaki ta prądnica da, czyli przy średnim chłodzeniu
    wychodzi jakeiś 10-15 A/mm^2

  • 34. Data: 2009-08-06 17:09:38
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "PcmOL" napisał:
    > Nie wiem, ale ja bym pokombinował z przerobieniem obcowzbudnego altenatora
    > na alternator samowzbudny na neodymach.

    obcowzbudny, samowzbudny, a mógłbyś to zapodać w ludzkim języku?:O)

    > A co do obrotów, to tak już jest, że szybkość zmian pola przekłada się na
    > indukowane napiecie. Stąd wolnoobrotowe generatory muszą mieć więcej zwoja
    > wwiniętego i pozostaje problem jak takie wolnozmienne napięcia wykorzystać
    > sensownie - chyba tylko do grzania się nadają.

    nieeprawda, przecież zwróć uwagę ile w takiej wolnoobrotowej prądnicy jest
    magnesów ?:O)
    więc jesli ta prądnica będzie się kręciła dajmy to 2obr/s i miała 15
    magnesów to już masz częstotliwość 30Hz:O) ale jak zakręcisz szybciej to
    będzie większa, ale jakei ma znaczenie ta częstotliwość napiecia?

  • 35. Data: 2009-08-06 17:54:26
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

> [...]
    > problem jednal leży średnich obrotach pracy prądnicy, będą to średnio
    > 1-3 obr/s przy mocy średniej 500W, wiec wątpię żeby coś sie dało
    Coś Ci w obliczeniach nie wyszło.
    Przykład: wyobraź sobie autko z alternatorem, ale akumulator maks -
    wyładowany. silnik chodzi na 800obr/min, i pasek piszczy. dodajesz gazu,
    wchodi na 2500obr/min i pasek przestaje piszczeć. Dlaczego tak jest?
    Rozładowany akumulator pobiera jakąś tam moc z prądnicy. JEdnak przy
    800obr na każdy jeden obrót siła działająca na pasek jest dużo wieksza
    niż przy 2500obr. Dlatego ze ta sama moc jest rozłożona na dużo wiekszą
    drogę paska...

    Wiec jeśli masz zamiar uzyskać 500wat przy kilku obrotach na wale
    alternatora - racja. nie kupisz gotowca. zapytaj w Erze.

    Być moze jednak masz te pare obrotów na jakomś wale z którego mozesz
    zrobić przekładnie... ale tak czy siak od 1000 obr/min zaczyna sie zabawa

  • 36. Data: 2009-08-06 19:55:03
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    ToMasz napisał(a) :
    > o ile wiem prądnice rowerowe zaczynają sie
    > od 3 wat

    I kończą na 3W. Dynama rowerowe. Chyba, że chodzi o te wewnątrz
    piasty koła, ale w pierwszym z brzegu sklepie znalazłem tylko 3W:
    http://www.synkros.pl/cat-pol-1223288664-Piasty-prad
    nice.html
    W innych sklepach też nie znalazłem powyżej 3W.

    Zbyszek
    PGP key: 0x78E9C79E

  • 37. Data: 2009-08-06 21:47:12
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "ToMasz" napisał:
    > Być moze jednak masz te pare obrotów na jakomś wale z którego mozesz
    > zrobić przekładnie... ale tak czy siak od 1000 obr/min zaczyna sie zabawa

    przekładnie odpadają z dwuch powodów:
    1- duże straty:O(
    2- upierdliwy chałas przy pracy wysokoobrotowej:O(

    więc jak na mnie konstrukcja prądnicy z zapodanego linku:
    http://www.mala-elektrownia.ovh.org/page3.html
    jest dla mnie idealna:O)
    niestety, z obliczeniami tych mocy mam problem:O(

  • 38. Data: 2009-08-07 05:53:10
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > czyli że co, chodzi o to żeby taki wiatrak miał mniej więcej stałą prędkość
    > obrotową?
    > ok, ale czemu akurat 3 fazy, a nie na przykład dwie, jedna, albo pięć?

    Stalosc predkosci nie jest istotna. Sprawa jest skomplikowana :).
    3 fazy sa najpopularniejsze dlatego ze jest to wielokrotnosc faz ale na tyle
    prosta do zaprojektowania ze nie wprowadza zamieszania. Taki rozsadny kompromis
    wydajnosci, latwosci projektowania, budowania. Wiele pradnic jest budowanych na
    juz istniejacych wirnikach/statorach a te zazwyczaj sa 3 fazowe wiec ilosc
    zlobkow jest do tego przypasowana.

> [...]
    > taka wielka i płaska cewka, czyli musiał byś odpowiednio zastosować magnesy

    Tyle to wiedzialem z 7 klasy :) chodzi mi o to ze MSZ cewka powinna byc ciutke
    szersza od magnesu. Linie sil pola magnetycznego wychodzace z biegunow magnesu
    sa ciutke szersze od niego samego a im dalej (im wieksza szczelina) tym
    bardziej. Mnie potrzeba informacji o ile pi*oko robic szersza cewke, lub
    informacje ze nie robic szerszej :)

    > a sprawa grubości drutu to jest najprostrza kwestia, czyli dobierasz ją do
    > maksymalnego prądu jaki ta prądnica da, czyli przy średnim chłodzeniu
    > wychodzi jakeiś 10-15 A/mm^2

    No wlasnie, i na tym kawalku problemu widac ze to nie takie trywialne.
    W zaleznosci od predkosci obrotowej, sily magnesow, szczelin, rozmiarow
    cewek/magnesow, moze sie okazac ze nawine cewki za grubym drutem i przy
    normalnej pracy bede wykorzystywal tylko 30% tego maksymalnego pradu. A
    nawiniecie drutu cienszego spowoduje wzrost mocy. Tylko jeszcze nie doszedlem
    czy jest to zaleznosc liniowa.

    Budowa MEW jest wlasnie taka, mala zmiana tu rodzi rezultat gdzie indziej. I
    dlatego wiekszosc zapalencow robi po 3-5 prob zanim znajdzie jakies lokalne
    optimum parametrow.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 39. Data: 2009-08-07 06:02:16
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Tylko szarpać zaczyna okrutnie.

    Ano tak jest.
    Ale w malych konstrukcjach, ktore sa ze swojej konstrukcji "miekkie" (duze
    szczeliny, zle dopasowane cewki itp) tego szarpania moze nie byc czuc.
    Ale przyklad podany to tylko przyklad. W praktyce zastosowal bym regulacje
    kilkoma obciazeniami a fazy polaczyl w gwiazde niech pracuja rowno.

> [...]
    > wwiniętego i pozostaje problem jak takie wolnozmienne napięcia wykorzystać
    > sensownie - chyba tylko do grzania się nadają.

    MEW-y domowej roboty w zasadzie zeby sie oplacily to tylko do grzania wody, no
    jak ktos sobie sam po kosztach zbuduje przetwornice i ma jakies akumulatory to
    jeszcze sobie poswieci jak mu elektrownia pradu nie wysle. Wiecej nie mozna
    oczekiwac jesli ma sie oplacac albo wyjsc na zero.
    Alternetory sa malo pozyteczne bo nawet z turbin smiglowych nie daje sie
    uzyskiwac takich obrotow zeby alternator bez przelozenia napedzac.

    A przelozenia to druga zmora. Masa samych elementow, obciazenia (no ten 1kW to
    troche sily jest). Czesto zakrecenie reka takiego reduktora jest trudne a co
    dopiero start turbiny ktora jest liczona na szybkie wiatry. W rezultacie moze
    sie okazac ze wiatraczek startuje tylko przy wiatrach maksymalnych i natychmiast
    sie wylacza :( - sytuacja krytyczna ale nietrudna do uzyskania.

    Przelozenia jakie daja tylne mosty ze zblokowanymi satelitami sa zazwyczaj w
    okolicach 1:5 i siegaja bodaj 1:14 a to za malo zeby alternator sensownie pracowal.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 40. Data: 2009-08-07 06:10:26
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > obcowzbudny, samowzbudny, a mógłbyś to zapodać w ludzkim języku?:O)

    Obco wzbudny dziala tak ze w srodku nie ma magnesu. Kiedys magnesy byly
    relatywnie slabe (a i teraz nawet neodymy nie sa zbyt silne) w porownaniu do
    tego co mozna osiagnac cewka zasilana pradem.
    Wazne aby sobie uzmyslowic zachowanie takiej pradnicy.
    Jak nie ma obcego wzbudzenia (akumulator/siec energetyczna) to na poczatku kreci
    sie lekko. Najczesciej wtedy zaciski wzbudzenia podlacza sie do zaciskow
    wyjsciowych.
    Jakis magnetyzm szczatkowy jaki w rotorze jest przy pewnej predkosci spowoduje
    wygenerowanie napiecia na wyjsciu a to spowoduje wzrost tegoz magnetyzmu. W
    rezultacie bardzo nieliniowy charakter moze spowodowac ze wiatrak sie bedzie
    rozkrecal i zatrzymywal.

    Samowzbudna to taka pradnica jak amerykanska. Ma swoje magnesy i przy szerokim
    zakresie obrotow ma taki sam opor (no im szybciej tym wiekszy bo i moc sie
    generuje wieksza ale to jest liniowa zaleznosc). Ale problemem jest to ze wtedy
    nie mozna osiagnac duzych mocy generowanych. Magnesy slabe, opor stawiany przez
    pradnice maly wiec malo energii z osi wirnika jest zabierane i transformowane na
    prad wyjsciowy.

    --
    Lukasz Sczygiel

    --