  • 71. Data: 2009-08-12 06:04:40
    Temat: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > skomplikowanym kształcie i odpowiednich wymarach
    > 2. cewki z rdzeniami (pole z magnesów płynie rdzeniami), wtedy mamy proste
    > okrągłe cewki o prawie dowolnych rozmiarach:O)
    >
    > teraz wariant 2gi można by zrobić tak modyfikując rotor wariantu 1szego że
    > cewki zamiast zalewane żywicą, były by na rdzeniachobsadzonych pomiędzy
    > dwiema stalowymi płytami, czyli z wierzchu zamiast żywicy płytki stalowe a
    > wewnątrz cewki na stalowych rdzeniach, wtedy byłby z głowy problem
    > chłodzenia cewek, oraz większa wytrzymałość mechaniczna rotora, co o tym

    Mysle ze dwie stalowe plyty dzialaly by jak eleganckie zwory magnetyczne
    niedopuszczajace pole magnetycznego do cewek :)

    Jesli spojrzysz na stator takiej pradnicy z boku to rdzenie beda mialy ksztalt
    jak literka I:

    VVVVV
    IIIII
    ^^^^^

    Na pionowych kawalkach "I" nawinieta bedzie cewka. V i ^ to bieguny magnesow.

    I teraz jesli elementy gorne/dolne "I" sie beda stykac to pole magnetyczne
    magnesow zamknie sie w tych "główkach" i nie bedzie mialo szans przejsc przez cewki.

    Tez dumam nad wykonaniem takiego zespolu cewek. Nie robilem jeszcze w epoksydach
    wiec dumam jak zrobic taki bez nich. I wychodzi mi ze bedzie trudno zrobic taki
    z drewna czy HDPE (gęsty polietylen robi sie z niego np deski do krojenia) zeby
    byl sztywny i wytrzymaly.

    > ktury sposób jest lepszy to chyba będzie trzeba sprawdzić eksperymentalnie
    > na jakimś miniaturowym prototypie takiej prądnicy:O)

    Najlepiej jest zrobic cewki na czyms w ksztalcie szpulki do nici z maszyny do
    szycia i zatopic w zywicy epoksydowej. Ale do tego trzeba umiec sie nia
    poslugiwac, choc to chyba nie za trudne.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 72. Data: 2009-08-12 06:07:57
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > no to masz pod linkami konkretne informacje!:O)
    > http://maciejrz.republika.pl/amerykanka.html
    > http://maciejrz.republika.pl/magnetowod.html
    > http://maciejrz.republika.pl/magnesnica.html
    >

    > ufff... wreszcie jakieś konkrety, bo od tych filmików na youtube to już mi
    > się w głowie kręci:O)

    No konkrety sa i to nawet ciekawe ale nie ma info o ile robic wieksze cewki :) Z
    tego co rozumiem to L i s na stronie o magnesnicy to proba optymalizacji uzycia
    magnesow (zmniejszajaca rowniez zaskoki). Musze to przetrawic.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 73. Data: 2009-08-12 12:24:56
    Temat: Re: konstrukcja pršdnicy - jak?
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 11 Aug 2009 12:16:12 +0200, Papa Smerf napisał(a):

    > ale trójkąt to jeszcze nie prostokąt i ciekawe czy sprawność jego
    > prostowania będzie lepsza niż sinusoidy?
    Rany czy ty czytasz co pisze? Pisze, ze strumien jest trojkatem.
    Zrozniczkuj go teraz po czasie.

    ?

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 74. Data: 2009-08-12 14:15:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Aug 2009 14:24:56 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
    >Rany czy ty czytasz co pisze? Pisze, ze strumien jest trojkatem.
    >Zrozniczkuj go teraz po czasie.

    Tak nawiasem mowiac - jak to sie na 3 fazach sprawdza ?

    Przy polaczeniu w trojkat bedzie nieciekawie, przy gwiezdzie z kolei
    cos zbyt ciekawie wyjdzie ..

    J.

  • 75. Data: 2009-08-12 15:32:11
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

> [...]
    > niedopuszczajace pole magnetycznego do cewek :)
    > Jesli spojrzysz na stator takiej pradnicy z boku to rdzenie beda mialy

    tak wiem, znowu przedobrzyłem:O)
    tak się zastanowiłem i to są dwie alternatywne konstrukcję, ta "amerykanka"
    działą w taki sposób że prąd jest indukowany przez zmianę pola magnetycznego
    w uzwojeniu, tak wiec ona żadnych rdzeni na cewkach nie potrzenuje, tak jak
    ktoś to wcześniej napisał, a z tym rdzeniem to była zmyła:O)

    druga konstrukcja to własnie cewki na rdzeniach, tam prąd indukuje się od
    zmian pola w rdzeniech (tak jak w transformatorze), wtedy masz stator z
    obsadzonymi na rdzeniach cewkami, a rotor z magnesami,

    co jest lepsze nie mam pojęcia, trzeba by to sobie sprawdzić
    eksperymentalnie na miniaturowych prototypach z jedną parą bieginów i jedną
    cewką:O)

    > Najlepiej jest zrobic cewki na czyms w ksztalcie szpulki do nici z maszyny
    > do
    > szycia i zatopic w zywicy epoksydowej.

    jak sie zastanowiłem to nawet robienie cewek nie jest problemen, w obu
    przypadkach uzwojenie nawijasz na szpulkę, tylko z rdzeniami szpulka jest
    okrągła, a bez rdzeni szpulka ma odpowiedni kształt, co też zadnego problemu
    nie stanowi, bo przygotowujesz sobie tylko jeden wzornik, wkładasz go między
    deski i nawijasz szpulki o odpowiednim kształcie, wiertarką, czy korbką:O)

  • 76. Data: 2009-08-12 15:50:54
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

> [...]
    > uzycia
    > magnesow (zmniejszajaca rowniez zaskoki). Musze to przetrawic.

    przetraw to koniecznie i dokładnie, bo tak jest dosłownie wszystko, a nawet
    wiecej!:O)
    fakt, że nie wszystko jest policzone, cześć jest tylko powiedziana, a
    policzyc trtzeba samemu:O)

    a strona "magnesnica" pokazuje jedynie w jaki sposób można wpływać na
    kształt napięć indukowanych,
    ale jak kształt odbiega od sinusa to masz masę harmonicznych i prądnica
    oprucz generowania prądu zamienia się w generator zakłuceń:O(

    już sama konstrukcja 3fazowa w znacznym stopnie eliminuje zaskoki, wiec
    muślę że nie ma już sensu wiecej kombinować z kagnesami, acha co do
    3faazowości, to majac taką prądnice to trzeba ją też obciążyć 3fazowo, bo
    jak zaczniesz to prostować, to niestety też prąd zaczyna płynąć impulsowo i
    prądnica sieje masę zakłuceń:O(

    jedyne co mnie jeszcze zastanawia to optymalny sposób obciążenia takiej
    prądnicy, czyli jak ją dopasować do obciazenia, to znaczy czy rezystancja
    obciązenia każdej fazy musi być równa rezystancji uzwojenia tej fazy?

  • 77. Data: 2009-08-12 16:00:14
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Jaroslaw Berezowski" napisał:
    > Rany czy ty czytasz co pisze? Pisze, ze strumien jest trojkatem.
    > Zrozniczkuj go teraz po czasie.

    o rany, chyba za dużo alkoholu, bo zupełnie co innego czytałem niż pisało:O)

    ok, wiec mówisz że pradnica kłowa, o o trójkątnych biegunach magnesów daje
    sygnał prostokątny, no faktycznie, jak różniczkujesz trujkąt to masz
    prostokąt (prawie prostokąt:O)

    ale tak sie zastanawiając to będzie to okupione większymi magnesami by
    uzyskać tą samą indukcję w wiekszej szczelinie, a dwa, to że taka prądnica
    będzie pewnie strasznie siała zakłucenia, bo prostokąt to masa
    harmonicznych?:O)

  • 78. Data: 2009-08-12 20:18:16
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2009 18:00:14 +0200, Papa Smerf napisał(a):

    > ale tak sie zastanawiając to będzie to okupione większymi magnesami by
    > uzyskać tą samą indukcję w wiekszej szczelinie, a dwa, to że taka
    Czemu wieksza szczelina?
    Rozbiez kiedys alternator i zobacz jak tam to zostalo zrobione (tyle ze
    zamiast wbudzania magnesami jest wzbudzenie pradem i odpowiednie
    nabiegunniki. Specjalnie, bo prostokat daje najlepsze wykorzystanie
    materialow czynnych wiec masa najmniejsza.

    > prądnica będzie pewnie strasznie siała zakłucenia, bo prostokąt to masa
    > harmonicznych?:O)
    No a alternator sieje? Bo on ma wlasnie prawie prostokat na wyjsciu przez
    prostownikiem :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 79. Data: 2009-08-12 21:48:48
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

> [...]
    > nabiegunniki. Specjalnie, bo prostokat daje najlepsze wykorzystanie
    > materialow czynnych wiec masa najmniejsza.

    ok, żle to sobie wyobraziłem:O)
    przejrzałem budowę tej prądnicy w necie, więc już kumam o co chodzi, więc w
    "amerykance" trzeba by zastosować trujkątne magnesy i wszystko było by ok,
    poza tym że takich magnesów nigdzie się nie kupi:O)
    no chyba żeby złożyc ten trujkąt z mniejszych magnesikuf:O)

    tak patrzę na konstrukcję tej prądnicy i zastanawia mnie dlaczego pole
    magnetyczne między kłowymi biegunami nie płynie tam gdzie szczelina jest
    najmniejsza, czyli powietrzem, a na obrazkach rysują te pole wychodzące do
    góry i przecinajace uzwojenie?:O)

    a co do wzbudzania prądem, to ile razy silniejszą indukcję magnetyczną da
    się wytworzyć uzwojeniem w stosunku do tej tworzonej przez magnesy
    neodymowe?

    > No a alternator sieje? Bo on ma wlasnie prawie prostokat na wyjsciu przez
    > prostownikiem :)

    nie mam pojęcia, nie miałem tej prądnicy w ręku i nie badałem co sieje, ale
    jak masz tam dajmy 50obr/s i dajmy tam 10 par biefunuf to masz 500Hz
    częstotliwość prostokąta (pierwszej harmonicznej), 10ta harmoniczna ma już
    5kHz, nie wiem co o tym myśleć?:O)
    w każdym razie szłyszałem głosy ludzi budujących elektrownie wiatrowe że
    taka
    elektrownia przydomowa potrafi zakłucić TV, radio i komórkę:O)
    domyślam sie że albo symtria uzwojeń i mmagnesów nie jest zachowana i
    napięcia znacznie odbiega od sinusoidy, albo prąd 3fazowy jest prostowany,
    wtedy płynie on z każdej fazy impulsowo (takie grube szpilki), wiec też masa
    harmonicznych

  • 80. Data: 2009-08-12 23:12:04
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2009 23:48:48 +0200, Papa Smerf napisał(a):

> [...]
    > było by ok, poza tym że takich magnesów nigdzie się nie kupi:O) no chyba
    > żeby złożyc ten trujkąt z mniejszych magnesikuf:O)
    Mozna tez zamowic takie magnesy. Nie wiem ile kosztowaloby to, ale nie
    sadze zeby producent technicznie mial z tym problem.
    Ja niedlugo bede sondowal bardziej skomplikowany ksztalt i kierunek
    magnesowania, bo bede mial do zbudowania pierscien Halbacha. Boje sie
    zobaczyc wycene magnesow :(, dobrze ze to tylko ferryty.

> [...]
    > magnetyczne między kłowymi biegunami nie płynie tam gdzie szczelina jest
    > najmniejsza, czyli powietrzem, a na obrazkach rysują te pole wychodzące
    Bo szczelina miedzy stojanem a nabiegunnikami wirnika jest mniejsza od
    szczeliny miedzy klami. A pole jak to pole, lubi mniejsza reluktancje :)

    > a co do wzbudzania prądem, to ile razy silniejszą indukcję magnetyczną
    > da się wytworzyć uzwojeniem w stosunku do tej tworzonej przez magnesy
    > neodymowe?
    W przypadku elektromagnesu bez problemu daje sie osiagnac nasycenie
    rdzenia (przy odpowiednim chlodzeniu), tj. typowo 1.8T. Zeby tyle
    osiagnac magnesem, trzeba miec duzo wiekszy przekroj i zastosowac
    koncentracje strumienia. Nie zawsze jest na to miejsce, no i koszty
    rosna. Sensowniej z magnesami pracowac przy mniejszych indukcjach, z dala
    od nasycania.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski