  • 11. Data: 2021-04-15 15:12:05
    Temat: Re: ktoś wie jak to działa ?
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-04-15 o 14:11, LordBluzg(R) pisze:

    > Dziwne, bo on miał już przetwornicę zamiast klasycznego trafo. Widocznie
    > była kiepska fabrycznie, bo w tych modelach wahania napięć były już
    > kompensowane w zasilaczu. ZTCP był tam nawet PR do regulacji napięcia.

    Jak już kupiłem sobie pierwszy miernik elektryczny, to najpierw
    zmierzyłem ile prądu jest w gniazdku.
    Następnie, po wymianie bezpiecznika, sprawdziłem ile napięcia jest w tym
    samy gniazdku, choć już osmolonym...
    Oporności gniazdka postanowiłem nie sprawdzać ;)

    Ale do rzeczy: wynik pomiaru był imponujący, 250V.
    Już wiadomo było, gdzie uciekły brakujące volty od sąsiada, bo on miał
    około 200V tylko.

    Wyjaśniło się dlaczego u nas żarówki 40W paliły się za często i świeciły
    za jasno, a sąsiad wkręcał "setki" żeby cokolwiek widzieć.
    Elektrycy przyjechali, na mój widok, dzieciaka z miernikiem, zażądali
    świadectwa kalibracji miernika, jego klasy dokładności i innych
    tajemniczych wyrazów, które poznałem parę lat później w technikum. Bo
    pewnie dlatego taki wynik, że sprzęt badziew bez legalizacji, a ja się
    nie znam.
    Oni sami dysponowali dwoma żarówkami w szeregu jako wskaźnikiem fazy...

    WLZ w bloku była aluminiowa jeszcze, utlenione kable były przyczyną
    usterki, dodatkowo ujawniły się "pozostałości" po poprzednim lokatorze,
    czyli zero do rurki z wodą...

    Po awanturze elektrycy poprawili okablowanie, sprężarka w lodówce
    przestała się palić co pół roku, być może już nie trzeba było
    stabilizatora do TV. No i żarówki stały się bardziej żywotne, choć
    niektóre trzeba było wymienić na 60W

    --
    viktorius

  • 12. Data: 2021-04-15 16:30:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-15 o 03:27, sundayman pisze:
    > https://allegro.pl/oferta/stabilizator-napiecia-prad
    u-avr-3000va-regulator-9129051118

    > Jeśli toto "nie zmienia kształtu napięcia wejściowego" znaczy to nie
    > jest inwerter. No to jak to może regulować napięcie ?

    Wpier myślałem że to coś podobnego jak inwerter PV, czyli prostuje sieć
    a potem przetwornica podnosząca ze stabilizacją i falownik wyjściowy
    robiący znowu AC.
    Ale jak patrzę po cenie to na pewno nie, więc będzie to autrofo z napędem.

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2021-04-15 16:32:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    viktorius pisze:

    > Ale do rzeczy: wynik pomiaru był imponujący, 250V.
    [...]
> [...]
    > przestała się palić co pół roku, być może już nie trzeba było
    > stabilizatora do TV. No i żarówki stały się bardziej żywotne, choć

    A ludzie wciąż wierzą w to, że "zmowa" producentów, by żarówki miały
    żywotność 1000 godzin, była "spiskiem żarówkowym" wymierzonym w klienta.
    O tym, jak bardzo temperatura włókna (odwrotnie porporcjonalna go czasu
    życia) wpływa na sprawność, a więc i wysokość rachunków za oświatlenie,
    mało kto ma pojęcie. Nawwet na tej grupie pisywali żarówkowi płaskoziemcy.

    Jarek

    --
    Dookoła krążą sobie różne prądy,
    Na te prądy różne różnych są poglądy,

  • 14. Data: 2021-04-15 19:34:41
    Od: - <s...@g...com>

    czwartek, 15 kwietnia 2021 o 09:32:06 UTC-5 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > mało kto ma pojęcie. Nawwet na tej grupie pisywali żarówkowi płaskoziemcy.

    A ty jak zwykle puszczasz fake newsy pod przykrywka.
    https://www.youtube.com/watch?v=j5v8D-alAKE
    Tam w opisie sa zrodla.

    Nie sadze ze obejrzysz ale mysle ze inni obejrza i sobie o Tobie zdanie wyrobia.

  • 15. Data: 2021-04-15 19:42:04
    Od: Swift <p...@g...com>

    Działa tak, jak ten ?
    https://www.globalsources.com/Voltage-regulator/1000
    0VA-Servo-motor-AVR-Voltage-Stabilizer-1144817454p.h
    tm?rrec=true&source=Exitpopup_PP#1144817454
    Prawdopodobne, bo w opisie widnieje, że zawiera transformator toroidalny CRGO.

  • 16. Data: 2021-04-15 20:57:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    - napisało:

    > A ty jak zwykle puszczasz fake newsy pod przykrywka.
    > https://www.youtube.com/watch?v=j5v8D-alAKE
    > Tam w opisie sa zrodla.
    >
    > Nie sadze ze obejrzysz ale mysle ze inni obejrza
    > i sobie o Tobie zdanie wyrobia.

    Ja zaś myślę, że jestem tu na tyle długo, że każdy na
    mój temat wyrobił sobie swoje własne zdanie.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2021-04-15 22:10:50
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-04-15 o 19:42, Swift pisze:
> [...]
    tm?rrec=true&source=Exitpopup_PP#1144817454
    > Prawdopodobne, bo w opisie widnieje, że zawiera transformator toroidalny CRGO.

    Transformator z odczepami i stabilizator elektroniczny. Dobrze
    stabilizuje - używam.
    Jak ktoś pisał wcześniej - że nie zabezpiecza przed pikami napięcia.
    Właśnie postawiłem go aby zabezpieczał i wygląda na to że zabezpiecza.

    Te stare z PRLu to były rezonansowe - bliżej im było do wzmacniacza
    magnetycznego.

    --
    Desoft

  • 18. Data: 2021-04-16 16:06:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Apr 2021 16:32:03 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > mało kto ma pojęcie. Nawwet na tej grupie pisywali żarówkowi
    > płaskoziemcy.

    Chwila moment, podważasz oficjalnie porozumienie między producentami
    (nawet oficjalnie ma nazwę, są nawet kary jeśli producent się z niego
    wyłamie), że żarówki mają mieć żywotność ok 1500 godzin?

    --
    Marek

  • 19. Data: 2021-04-16 16:55:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Apr 2021 16:06:15 +0200, Marek wrote:

    > Chwila moment, podważasz oficjalnie porozumienie między producentami
    > (nawet oficjalnie ma nazwę, są nawet kary jeśli producent się z niego
    > wyłamie), że żarówki mają mieć żywotność ok 1500 godzin?

    Sprawdzic by warto.

    Ale ... nie tak znow dawno liczylem koszt eksplotacji, i przy pewnych
    zalozeniach wyszlo, ze i tak sa zbyt trwale - na jasniejszych ale
    krotszych sie wiecej na pradzie zaoszczedzi.

    J.

  • 20. Data: 2021-04-16 18:15:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Sprawdzic by warto.

    Najpierw warto by było przeczytać od początku ze zrozumieniem. Jednak z
    tym u przedmówcy ostatnio bardzo się pogorszyło (u przedprzed-, rówież
    z tym słabo, ale to jakiś anonim, którego kompletnie nie kojarzę).

    > Ale ... nie tak znow dawno liczylem koszt eksplotacji, i przy pewnych
    > zalozeniach wyszlo, ze i tak sa zbyt trwale - na jasniejszych ale
    > krotszych sie wiecej na pradzie zaoszczedzi.

    Chyba nawet razem to tu liczyliśmy. Pod koniec Ery Wolframu za żarówkę
    płaciło się koło złocisza. A w ciągu swego żywota zżerała ona prąd za
    kilkadziesiąt złotych. Gdyby ktoś wtedy wpadł na pomysł, by w obwód
    oświetleniowy włączyć autotransformator podwyższający napięcie, mógłby
    sporo zaoszczędzić. Żarówy strzelałyby dajmy na to po 500 godzinach,
    ale sprawnośc takiej przewoltowanej lampy bardzo stromo rośnie. Można
    więc wkręcić niższe "nominały" (co w przykładzie opisał przedprzedprzed-).

    Dzisiaj to są oczywiste oczywistości, w literaturze można znaleźć krzywe
    opisujące sprawność w funkcji temperatury włókna oraz czas życia w tejże
    zależności. Technologią niewiele da się nadrobć, budowa żarówki jest
    prosta, więc wszyscy producenci musieli się zmówć, żeby klient dostał
    dobre światła, a nie reklamowane przez "nasze świacą najdłużej". Gdyby
    nie to, to może długo byśmy siedzieli przy takich żarówkach, jak ta
    rekordzistka, co to od ponad stu lat świeci w jakiejś amerykańskiej
    remizie. Jak się czytało o niej w "Młodym Techniku", to można było
    wierzyć, że to cud jakiś. Ale dzisiaj mamy internet, można popatrzeć
    na nią i się przekonać, że świeci jakby europejską żarówę podłączyć do
    amerykańskiego gniazdka. Tak to se może świecić choćby następne sto lat.

    Kulistość Ziemi znana była już starożytnym. Ale płaskoziemcy istnieją
    i dzisiaj. Optymalizacja długości drutu wolframowego do zasilającego
    go napięcia nastąpiła jakiś czas po wynalezieniu samej żarówki. Od tego
    momentu minęło ze sto lat. Ale wciąż są tacy, co uważają, że to spisek
    przeciwko nim. A za wiarygodne źródła traktują oni durne filmiki kolesi,
    którzy nie odróżnają produkcji żarówek od produkcji ajfonów.

    Jarek

    --
    Nie wszyscy mogą być mądrzy, panie oberlejtnant. -- Głupi muszą stanowić
    wyjątek, bo gdyby wszyscy ludzie byli mądrzy, to na świecie byłoby tyle