  • 31. Data: 2023-03-02 11:05:28
    Temat: Re: kwasiak i lifepo4 równolegle
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > VAWT dlatego, że ładowanie mam już od 3m/s a skuteczne ładowanie to 5m/s
    >
    > Tutaj masz filmiki z początków jak i obecny stan:
    > https://www.youtube.com/@dziakowiec7657

    Fajne:) czemu nie używasz wago do pająków?
    skąd wziąłeś śmigła(?) które przymocowałeś do kół? kupiłeś gotowca czy
    rzeźbiłeś sam?

    Masz za sobą jakieś silne wiatry rzęd 100km/h?

  • 32. Data: 2023-03-02 11:21:42
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.03.2023 o 11:05, sirapacz pisze:

    > Fajne:) czemu nie używasz wago do pająków?

    Bo mnie wkurwiają i wolę śrubki a to co widzisz to cały czas
    przeróbki...inne przetwornice, podłączenie, czujniki, różne koła...

    > skąd wziąłeś śmigła(?) które przymocowałeś do kół? kupiłeś gotowca czy
    > rzeźbiłeś sam?

    Sam. Blacha aluminium 2mm i rura PCV 200. Najbardziej cieszy mnie mój
    pomysł osadzenia felg w trójkąt. Wymiana koła to 30min...bo czasem
    łożysko klęknie po roku (dolne)...bo nie jest ono przeznaczone do takiej
    pracy, pomimo że je odciążam belką środkową (naprężenie).

    > Masz za sobą jakieś silne wiatry rzęd 100km/h?

    Tak, były. Wiatrak ma hamulec elektromagnetyczny (zwarcie przekaźnikiem
    obu generatorów na 3 fazach) i zatrzymuje się przy zbyt silnym wietrze
    na 30 sekund, potem rusza. Przy jednym z silnych wiatrów, okazało się że
    sklejka która jest u góry i dołu smigła, ugina się a śmigła wyginają się
    w "beczkę". Mowa o < 400rpm bo to wolnoobrotowe ustrojstwo wyliczane na
    150rpm. Może w tym roku dam inny materiał lub usztywnię to co
    jest...albo podaruję sobie takie wiatry i bedę kotwiczył wiatrak na 1-2
    dni, bo tyle wychodzi czasu na takie wianie. Oczywiście wszystko zdalnie
    zarzadzane ze smartfona (alarmy/automatyka).

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 33. Data: 2023-03-02 13:50:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    O222222222222222222222222222222222222222222222222222
    2222222222222222222222222222222222222222222222222222
    2222222222222222222222222222222222222222222222222222
    22222222222222222222222222222222222222222n
    Thu, 2 Mar 2023 10:57:36 +0100, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Nie będzie. Zrób sobie test. Naładuj oba, odstaw i po 24H zmierz
    > napięcie. U mnie żelowiec ma 12,6V, kwasowiec 12,2 i drugi kwasowiec
    > 12,3

    Imo - cos za malo. 13.2V to by bylo dobrze.

    Prąd z nich ciągniesz, czy juz zuzyte, czy drobne zwarcie w celi ?

    > i każdy z nich absorbuje (połyka) energię przy innym napięciu i
    > prądzie i czasie.

    Moze bez znaczenia wtedy tzn na początku - ten o najnizszym napięciu
    pożre ładunek i napięcie zacznie mu rosnąc.

    Gorzej na koncu - kwasowy dojdzie do powiedzmy 14.4V, nie wiem
    czy LiFePO4 na to pozwala.

    >Pamiętaj o najwazniejszej sprawie...ze skutecznośc
    > naładowania liczy się CZASEM, znaczy im dłużej ładowane (nawet małym
    > prądem) tym lepiej naładowane. W idealnym świeceniu latem osiagalne ale
    > od września do maja niekoniecznie/sprawdzone. Nie liczę dni pochmurnych.
    > Po prostu nie możesz mylić systemu, gdzie jest prostownik i czas
    > nieograniczony a musisz się zmieścić w okienku kilka godzin, kiedy jest
    > słońce a MPPT głupieje.

    Ale wytyczne dla li-ion byly w miare proste - 4.2V nie przekraczac.
    Jak słoneczko pozwala na wiecej ... to tez nie przekraczac.
    Kwasowy moze troche bardziej elastyczny.

    J.

  • 34. Data: 2023-03-02 20:05:56
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Gorzej na koncu - kwasowy dojdzie do powiedzmy 14.4V, nie wiem
    > czy LiFePO4 na to pozwala.

    Takie cosik trafiłem.
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/
    Lifepo4_Voltage_Chart_and_Lifespan_Specifications.pn
    Czyli kłania się unikanie skrajności jak kto stawia na trwałość.

  • 35. Data: 2023-03-02 22:38:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 2 marca 2023 o 20:05:57 UTC+1 alojzy nieborak napisał(a):
    > Takie cosik trafiłem.
    > https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/
    Lifepo4_Voltage_Chart_and_Lifespan_Specifications.pn
    > Czyli kłania się unikanie skrajności jak kto stawia na trwałość.
    Dzięki za link. Szukałem czegoś takiego i nie mogłem znaleźć. Jeszcze mnie interesuje
    jak bardzo im może szkodzic jak są cały czas podłączone do ładowarki. A może im to
    nie szkodzi. Ładowanie LiFePO4 jest ciekawe. One chcą być cały czas ładowane takim
    prądem jaki da ładowarka.i jak by nie było odcięcia to wte moje można by było raz
    wcisnąć prąd z całego świata. Mają fabryczne odcięcie ale przy napięciu według
    tabelki nie jest korzystne dla żywotności. Mam przerobiony zasilacz serwerowy i
    ładowarkę do LiFePO4. Zasilacz daje na maksa ok 100A jak go wlaczyc kiedy na pięcie
    na akumulatorach ma 12,5V. I ma odcięcie przy 13,15V. Ubytki związane z gotowaniem
    wody w czajniku czy zwazane z używaniem kuchenki uzupełnia bardzo szybko. Poza tanimi
    godzinami akumulatory są rozladowwane. W tanich pracują jako bufor. Czyli bez
    względu co jest podłączone do 1,5 kW do ok 600W są ładowane a powyżej rozładowywane
    różnica prądy obciążenia - to co dają ładowarki. Przy 13,15 teoretycznie prąd do
    akumulatora ani z akumulatora nie płynie. A może lepiej zrobić histerezę i się będzie
    ładowanie wyłączało np przy 13,25 V i włączało przy 12,85V. Pojemność będę miał
    wystarczająca bo mam prawie 500Ah i spadek o 25% wynikający z niedoladowania mi nie
    przeszkadza. Za to przy 500Ah przy maksymalnym obciążeniu jaki daje klimatyzator nie
    odbieram z akumulatorów bardzo dużego prądu.

  • 36. Data: 2023-03-02 22:53:50
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.03.2023 o 13:50, J.F pisze:
    [...]
    > Imo - cos za malo. 13.2V to by bylo dobrze.

    Tyle to jest zaraz po naładowaniu. Jak odstawisz na < 24H to sukcesywnie
    spada do tych wartości.

    > Prąd z nich ciągniesz, czy juz zuzyte, czy drobne zwarcie w celi ?

    j/w

    > Moze bez znaczenia wtedy tzn na początku - ten o najnizszym napięciu
    > pożre ładunek i napięcie zacznie mu rosnąc.

    Czas mu się skończy, bo przyjęło się, że dobre ładowanie trwa 10h (dla
    kwasowców) Nowsze typy idzie naładować w chwilę, vide akumulator
    smartfona czy samochodu elektrycznego.

    > Gorzej na koncu - kwasowy dojdzie do powiedzmy 14.4V, nie wiem
    > czy LiFePO4 na to pozwala.

    MPPT odetnie to zaraz i zejdzie do 13.8...co spowoduje znacznie mniejszy
    prąd ładowania...i czas się skończy bo "słoneczo zajdzie za daleko" :)

    Efekt może być taki, że kwasowiec dostanie 50% tego co potrzebuje, żeby
    być naładowany w pełni.

    > Ale wytyczne dla li-ion byly w miare proste - 4.2V nie przekraczac.
    > Jak słoneczko pozwala na wiecej ... to tez nie przekraczac.
    > Kwasowy moze troche bardziej elastyczny.

    Kwasowiec to zło i się nie nadaje do takich ładowań. Co innego, jeśli go
    rozładowujesz małym prądem (u mnie 0,8A) ale ciągnięcie 100W odpada w
    tym układzie...chyba że srogo przewymiarujesz i będziesz miał pojemność
    2kWh.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 37. Data: 2023-03-02 23:49:21
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.03.2023 o 11:05, sirapacz pisze:

    > Masz za sobą jakieś silne wiatry rzęd 100km/h?

    Tutaj masz pokazówkę hamulca elektromagnetycznego przy < 50km/h

    https://youtu.be/8IkB8_0Ctow

    Jak wiało ok 100km, to mi się "beczka" zrobiła ze śmigieł ale
    wystarczyło pięścią uderzyć w śmigło i wróciło do stanu pierwotnego
    (opisałem już). Akurat w tym czasie/teście specjalnie nie blokowałem
    wiatraka na zasadzie "crash test". Chciałem się przekonać co jebnie :D

    Jedynym problemem (w sumie pomijalnym) jest to, że przy 3 śmigłach
    dochodzi do "rezonansu" masztu przy pewnych obrotach. Zaczyna się kiwać
    w rytm obrotów, dlatego dodałem odciągi z linki stalowej. Spowodowane
    jest to tym, że im większy wiatr tym większe obiążenie przetwornic
    (układ kaskadowy) i zachodzi zjawisko hamowanie/rozpędzanie. Ponieważ
    użyłem konstrukcji elastycznej w sensie, że się to gdzieś ugina a nie
    jest sztywne, to nie ma problemu. Chciałem to przerobić na 7 śmigieł
    (podwójna moc i stabilniejsza praca) ale mi się nie chce skubać na nowo
    (opracowałem projekt 7 śmigieł w sensie mocowania całości) Źródłem
    wiatraka był ten model:
    http://www.daswindrad.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=2
    1

    Mogę napisać po 2 latach, że całkiem dobrze wyszło. Wiatrak robi to co
    ma robić :)...ale wiem, że jeśli bym potrzebował wincyj... to problemu
    nie ma. Jedynym problemem jest brak wiatru...którego jest jednak mniej,
    niż słońca.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 38. Data: 2023-03-02 23:55:45
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Zenek Kapelinder napisał(a):
    > A może lepiej zrobić histerezę i się będzie ładowanie wyłączało np przy 13,25 V i
    włączało przy 12,85V.

    Intuicja podpowiada trzymanie się ciągle górnej bezpiecznej wartości, tj. 13,25V.

  • 39. Data: 2023-03-03 00:15:20
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.03.2023 o 23:55, alojzy nieborak pisze:

    > Intuicja podpowiada trzymanie się ciągle górnej bezpiecznej wartości, tj. 13,25V.

    Trochę brednia, jeśli rozmawiamy o ładowaniu z paneli (Zenek ładuje
    ładowarką sieciową a nie PV czyli ma coś na kształt buforowego).

    Prosta sprawa, jesli mamy dostęp do energetyki a logarytm ładowania
    Zenka mnie nie obchodzi :] Niech zdycha :]

    Przy PV i MPPT istnieje zjawisko "boost", które już opisałem a to tylko
    dlatego, że mamy ograniczony CZAS na ładowanie. Chodzi o to, że przez ~
    2H trzeba wpierdolić MAX amper w akumulator bo czas spierdala...do
    zachodu słońca. To optymalne rozwiązanie, bo akumulator trzeba nakarmić
    a czasu mauo :) Ten (umownie) 2 godzinny MAX nie powoduje jednak
    spustoszenia...bo akumulator jest "głodny". Spustoszenie powoduje to, że
    jeśli będziemy go ciągle katowali 14,5V to zdechnie szybciej.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 40. Data: 2023-03-03 00:48:48