  • 11. Data: 2021-09-18 21:02:44
    Temat: Re: pan od ZX Spectrum nie żyje
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Tak, cytat
    > "Clive Sinclair doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że jego debiut
    > jest mocno opóźniony w stosunku do firm komputerowych z za oceanu,
    > jednak dzięki temu miał możliwość przeanalizowania zalet i wad
    > komputerów Commodore, Apple, Tandy i wielu innych producentów, by
    > znaleźć jego zdaniem właściwą drogę do osiągnięcia sukcesu. "

    c64 - doskonały dziwięk, po przemyśleniu sinclair w zxsach nie
    zastosował żadnego
    c64 + atari sprity - sinclair nie zastosował żadnego
    C64+atari - porty joysticka, sinclair zrezygnował

    jakieś plusy? Aaaa tak, sinclair zastosował bardziej kumaty basic niż u
    konkurencji ale.... z gównianym jednowyrazowym wpisywaniem poleceń.
    Takie tam spostrzeżenia starego spectrumowca

    Czy możesz dać linka do tekstu z którego pochodzi cytat?

    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 12. Data: 2021-09-18 22:33:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-18 o 21:02, ToMasz pisze:

> [...]
    > konkurencji ale.... z gównianym jednowyrazowym wpisywaniem poleceń.
    > Takie tam spostrzeżenia starego spectrumowca
    On w ogóle był niereformowalny, skrajne skąpstwo jego zaprowadziło go
    kilka razy na manowce i nadal nie wyciągał z tego żadnych wniosków ani
    nauk. Do tego przekonanie o swojej zajebistości podobnie jak Jobs też
    nie pomagało mu w zarządzaniu zespołami.
    Przy czym Jobs nie oszczędzał na podzespołach jak on.
    Ładnie jest to właśnie opisane w tym blogu którego zalinkowałem.

    > Czy możesz dać linka do tekstu z którego pochodzi cytat?
    https://www.dobreprogramy.pl/@macminik/sinclair-czes
    c-i-od-radia-do-komputera,blog,57553
    Bardzo fajny tekst.

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2021-09-18 22:46:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Niedawno pojawił sie też ciekawy filmik o Ferranti, producencie sławnego
    > ULA do spektruma, dzięki któremu cene udało się zbić do minimum (no i
    > użyciu w połowie uszkodzonych kości RAM)
    Mam coś ciekawszego, ZX-81 lata w kosmosie :)
    "Do dziś komputer ten znajduje sie w ofercie amerykańskiej firmy Zebra
    Systems, która ciagle posiada spore zapasy tego komputera pochodzące
    jeszcze z czasów produkcji dla Sinclaira. Zebra oferowała komputery
    ZX-81 firmom zajmującym się projektowaniem własnych sterowników dla
    konkretnych maszyn, a w 2006 roku dostarczyła amerykańskiej agencji
    kosmicznej NASA kilkanaście sztuk ZX-81, które zostały wykorzystane jako
    sterowniki do urządzen znajdujących się na międzynarodowej stacji
    kosmicznej. Tak naprawdę pojawienie się właśnie wspomnianego Rasberry Pi
    i podobnych mu platform zakończyły życie ZX-81, a firma Zebra System
    sprzedaje posiadane, fabrycznie nowe zestawy do samodzielnego montażu
    ZX-81 już jako komputery kolekcjonerskie w cenie 499 USD, a komputery są
    zapakowane w fabryczne pudełka."

    https://www.dobreprogramy.pl/@macminik/sinclair-czes
    c-iv-zx81-poczatek-szalenstwa,blog,57931

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2021-09-19 11:50:11
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sat, 18 Sep 2021 22:46:05 +0200, Janusz pisze:
> [...]
    > kosmicznej NASA kilkanaście sztuk ZX-81, które zostały wykorzystane jako
    > sterowniki do urządzen znajdujących się na międzynarodowej stacji
    [ ... ]
    > https://www.dobreprogramy.pl/@macminik/sinclair-czes
    c-iv-zx81-poczatek-szalenstwa,blog,57931

    Szczerze mówiąc to nie brzmi wiarygodnie. Ani Zebra Systems, ani NASA
    się do tego nie przyznaje. A w artykule brak źródeł. Pachnie legendą
    Urbana na odległość jak stąd do ISS.

    k.

  • 15. Data: 2021-09-19 12:50:53
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-09-18 o 21:02, ToMasz pisze:
    > c64 - doskonały dziwięk, po przemyśleniu sinclair w zxsach nie
    > zastosował żadnego

    Nie wiem, jak w przypadku innych, ale do ZX Spectrum był dostępny
    schemat. W tym dokładny opis "Edge connector". Kupowało się układ AY
    3-8910 i były 3 kanały generatora modulowane jak się chce. Przetwornik
    DA też by się dało popędzić bez problemu (aczkolwiek trzeba pamiętać, że
    w owym czasie były drogie i w $). Do edge connectora można było dorobić
    klawiaturę, to i pewnie joystick też. Ogólnie można było grzebać, jak w
    pececie - tylko fantazja, $ i czas ograniczały, nie sprzęt. Były np.
    stacje dyskietek 3" (nie 3,5"), bez problemy się przerabiało na
    popularne wówczas 5,25", albo na 3,5, które dopiero wchodziły na rynek.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 16. Data: 2021-09-19 13:15:13
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 19/09/2021 11:50, Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Nie wiem, jak w przypadku innych, ale do ZX Spectrum był dostępny
    > schemat. W tym dokładny opis "Edge connector". Kupowało się układ AY
    > 3-8910 i były 3 kanały generatora modulowane jak się chce.

    Brak układu dzwiękowego w standardzie niestety skutkowało brakiem jego
    obsługi w 90% gier i programów. Dopiero w Spectrum 128 dodali go na
    płycie ale to już był schyłek 8-bitowców w europie zachodniej.

    AY spoko ale dalej gorszy od Comodorowego SIDa.

    Port Joysticka tez problem bo dlatego że nie było go na płycie to ludzie
    dodawali osobne moduły w ten sposób powstało kilka standardów przez co
    programiści musieli implementować obsługę klawiatury i minimum 2 typy
    joysticków

    Grafika bardzo ograniczona poprzez brak spritów i tzw colour clash le o
    dziwo dawała niezłe resultaty i paleta kolorów dość ciekawa.

    Nie zmienia to faktu że Spectrum troche namieszał w europie (i w
    amerykach poprzez Timex)

    c.

  • 17. Data: 2021-09-19 14:01:57
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Krzysztof Gajdemski napisał(a):
> [...]
    >
    > Szczerze mówiąc to nie brzmi wiarygodnie. Ani Zebra Systems, ani NASA
    > się do tego nie przyznaje. A w artykule brak źródeł. Pachnie legendą

    Stan na 2021r. Wszystko wyprzedane. Leżało to to w magazynach 30 lat
    aż nabrało "kultowości".
    http://www.zebrasystems.com/ny/timex-sinclair/ebay-l
    istings

  • 18. Data: 2021-09-19 19:54:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-19 o 11:50, Krzysztof Gajdemski pisze:
    > [ ... ]
    c-iv-zx81-poczatek-szalenstwa,blog,57931

    > Szczerze mówiąc to nie brzmi wiarygodnie. Ani Zebra Systems, ani NASA
    > się do tego nie przyznaje.
    A muszą?

    A w artykule brak źródeł. Pachnie legendą
    > Urbana na odległość jak stąd do ISS.
    Jasne ...
    Jakbyś przeczytał cały blog to byś zobaczył że autor dość dobrze grzebał
    w źródłach, a to że google tego nie wie to nic nie oznacza.
    --
    Janusz

  • 19. Data: 2021-09-19 21:18:39
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 19 Sep 2021 19:54:58 +0200, Janusz pisze:
    c-iv-zx81-poczatek-szalenstwa,blog,57931
    > A muszą?

    Na najtajniejszy projekt dekady to nie wygląda.

    > A w artykule brak źródeł. Pachnie legendą
    > Jasne ...
    > Jakbyś przeczytał cały blog to byś zobaczył że autor dość dobrze grzebał
    > w źródłach, a to że google tego nie wie to nic nie oznacza.

    W takim razie uprzejmie proszę o sięgnięcie do tego przebogatego
    księgozbioru i wskazanie źródła. Gdyby się jednak okazało, że go nie ma,
    uznajmy, że miejsce dla tej dyskusji jest na innej grupie - prf.sf-f
    - i nie kontynuujmy jej tutaj.

    k.

  • 20. Data: 2021-09-19 22:49:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-19 o 21:18, Krzysztof Gajdemski pisze:
    c-iv-zx81-poczatek-szalenstwa,blog,57931

    > Na najtajniejszy projekt dekady to nie wygląda.

    > W takim razie uprzejmie proszę o sięgnięcie do tego przebogatego
    > księgozbioru i wskazanie źródła.
    A może byś tak autora bloga zapytał? co?

    --
    Janusz