  • 21. Data: 2022-07-06 20:05:22
    Temat: Re: pilot radiowy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Jul 2022 04:24:29 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Rozebrać, cyknąć zdjęcie i zaczekać na odpowiedź.
    > Wielkiej filozofii tam nie ma.
    > Zasilanie, 2/3 przyciski, koder i kluczowany 0/1 generator w.cz po taniości
    > z obwodem LC lub na rezonatorze SAW taki co to trzyma stabilną częstotliwość
    > w czasie. Ew. jaki zintegrowany klocek all in one.
    >

    > Wróżka poszła spać.
    > http://jap.hu/electronic/rf/434MHz_SAW-based_oscilla
    tors_and_transmitters.pdf

    Jak dziala generator z Fig 2, czy strony 6?

    Filtr na dwoch koncowkach umasiony.

    Brakuje mi tu jakiegos sprzezenia z wyjscia na baze ...
    chyba ze to tylko typowy Colpits, z rezonansem w obwodzie
    L1, C1, C2, no i Cb, w ukladzie wspolną bazy.

    A filtr ... jakos magicznie sie wcina w te baze
    i stabilizuje czestotliwosc?

    Symulowac, czy spice wysiada?

    J.

  • 22. Data: 2022-07-07 00:20:47
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Brakuje mi tu jakiegos sprzezenia z wyjscia na baze ...
    > chyba ze to tylko typowy Colpits, z rezonansem w obwodzie
    > L1, C1, C2, no i Cb, w ukladzie wspolną bazy.

    Ano.

    > A filtr ... jakos magicznie sie wcina w te baze
    > i stabilizuje czestotliwosc?

    Stabilizuje o ile obwód wyjściowy LC pracuje w jakimś rozsądnym okienku,
    inaczej całość pracuje bez stabilizacji. Jak pracuje obwód/pilot bez stabilizacji?
    Odpowiednio krótko, wtedy rynek się kręci:)

  • 23. Data: 2022-07-08 09:26:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Jul 2022 15:20:47 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

> [...]
    > inaczej całość pracuje bez stabilizacji. Jak pracuje obwód/pilot bez stabilizacji?
    > Odpowiednio krótko, wtedy rynek się kręci:)

    Wrzucilem na symulator. Nie wiem jak SAW wlozyc do LTSpice,
    wiec probowalem LC w bazie.
    Nie sprawia wrazenia, aby czestotliwosc zmienialo,
    ale faktycznie w spice trudno to wyliczyc.
    otworzyc obwod i niech symuluje jak wzmacniacz z filtrami?

    napiecie na bazie leciutko dgra, wiec mozesz miec racje, ze w
    niewielkim zakresie moze stabilizowac.

    A swoja drogą - te generatory zawsze mnie fascynowaly, jak to pracuje,
    a tu widzę - tranzystor krotkimi impulsami zwiera kondensator.
    I to wystarcza? Hm ..

    A swoja drogą .. tych Colpitsow sa dwa
    https://en.wikipedia.org/wiki/Colpitts_oscillator

    wspolna cecha - dzielona pojemnosc, czy jak kto woli - dzielnik
    napiecia/odczep na kondesatorach.

    I dziala to w OB oraz OC - a wlasciwosci obu wzmacniaczy kompletnie
    odmienne. Cuda ?

    J.

  • 24. Data: 2022-07-08 10:09:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-08 o 09:26, J.F pisze:

    > Wrzucilem na symulator. Nie wiem jak SAW wlozyc do LTSpice,
    > wiec probowalem LC w bazie.
    ale szeregowy LC zrób. Zauważ że ten saw dla swojej F 'zwiera' wejście z
    wyjściem
    czyli w tym układzie generatora 'umasia' bazę, wtedy układ WB dostaje
    odpowiednie wzmocnienie i wzmacnia drgania.

> [...]
    > napiecia/odczep na kondesatorach.
    >
    > I dziala to w OB oraz OC - a wlasciwosci obu wzmacniaczy kompletnie
    No nie, zauważ że jeden wzmacnia tylko napięciowo (WB) a drugi tylko
    prądowo (WE) ;)

    --
    Janusz

  • 25. Data: 2022-07-08 11:30:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Jul 2022 10:09:31 +0200, Janusz wrote:

    > ale szeregowy LC zrób.

    Od takiego zacząlem.

    > Zauważ że ten saw dla swojej F 'zwiera' wejście z wyjściem

    Co to za filtr to oni nie napisali, ale nalezy sie spodziewac, ze
    pasmowo przepustowy, wiec istotnie "zwiera".

    > czyli w tym układzie generatora 'umasia' bazę, wtedy układ WB dostaje
    > odpowiednie wzmocnienie i wzmacnia drgania.

    No tak - zaczalem od symulacji typowego generatora, gdzie byl bazie
    duzy kondensator blokujacy. Czyli praktycznie "zwarcie do masy".

    Ale teraz go usunalem ... nadal generuje.
    I prawie na tej samej czestotliwosci

    > No nie, zauważ że jeden wzmacnia tylko napięciowo (WB) a drugi tylko
    > prądowo (WE) ;)

    No wlasnie - jeden napieciowo, drugi pradowo, jeden ma małą impedancje
    wejsciową, drugi duzą, itd, a to im nie przeszkadza i kazdy generuje
    :-)

  • 26. Data: 2022-07-08 14:41:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-08 o 11:30, J.F pisze:

    > Od takiego zacząlem.
    No ok tylko że cewka poza rezonansem jest albo zwarciem albo dławikiem a
    saw poza swoją F jest chyba małą pojemnością i nic ponad to.
    Dlatego symulacja tego nie wyjdzie.

    > No tak - zaczalem od symulacji typowego generatora, gdzie byl bazie
    > duzy kondensator blokujacy. Czyli praktycznie "zwarcie do masy".
    >
    > Ale teraz go usunalem ... nadal generuje.
    > I prawie na tej samej czestotliwosci
    Bo nie masz generatora losowego dla elementów dlatego trzyma F, w
    naturze tak nie ma.

    > No wlasnie - jeden napieciowo, drugi pradowo, jeden ma małą impedancje
    > wejsciową, drugi duzą, itd, a to im nie przeszkadza i kazdy generuje
    > :-)
    Przeszkadza, dlatego każdy układ ma dopasowne włączenie układu
    rezonansowego pod siebie żeby jak najlepiej wykorzystać jego cechy.
    Zauważ że dla WE układ rezonansowy jest łączony bezpośrednio na wejście,
    a dla WB na wyjściu bo tam jest wysoka impedancja, z kolei dla WE jest
    niska oporność wyjściowa dlatego 'napędza' obwód rezonansowy przez
    dzieloną pojemność która dopasowywuje oporności i podobny dzielnik jest
    dla WB gdzie z kolei jest niska oporność wejściowa. Dla mnie ciekawsze
    jest że nie wykorzystują filtru saw do bezpośredniego generowania
    przebiegu tylko wykorzystują go jako kontroler-limiter F.

    --
    Janusz

  • 27. Data: 2022-07-08 15:25:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Jul 2022 14:41:43 +0200, Janusz wrote:

    > No ok tylko że cewka poza rezonansem jest albo zwarciem albo dławikiem a

    szeregowy LC poza rezonansem jest pojemnoscia lub indukcyjnoscią.

    > saw poza swoją F jest chyba małą pojemnością i nic ponad to.
    > Dlatego symulacja tego nie wyjdzie.

    Hm, mialem nadzieje, ze jakis wplyw LC sie pokaże, ale pokazuje sie
    bardzo maly.

    > Bo nie masz generatora losowego dla elementów dlatego trzyma F, w
    > naturze tak nie ma.

    No nie wiem - moze po prostu ta pojemnosc blokujaca baze nie jest
    bardzo istotna.

    Swoja drogą ... czy mi sie wydaje, czy spice mial dawniej problemy
    z symulacja generacji i musialem jakis wyzwalacz wprowadzac.

    Fakt, ze tu bardziej skomplikowany układ, chocby pojemnosci się
    ładują.
    I cos mi chodzi po głowie, ze kiedys podawałem początkowe
    napięcie/ładunek kondensatora ... a teraz w LTSpice nie widze.

    > Przeszkadza, dlatego każdy układ ma dopasowne włączenie układu
    > rezonansowego pod siebie żeby jak najlepiej wykorzystać jego cechy.
    > Zauważ że dla WE układ rezonansowy jest łączony bezpośrednio na wejście,

    to jest raczej WC.

> [...]
    > dzieloną pojemność która dopasowywuje oporności i podobny dzielnik jest
    > dla WB gdzie z kolei jest niska oporność wejściowa.

    Fakt - w WC cewka podlaczeona na baze-wejscie, a wyjscie do dzielnika
    kondensatorowego.
    W WB odwrotnie.

    > Dla mnie ciekawsze
    > jest że nie wykorzystują filtru saw do bezpośredniego generowania
    > przebiegu tylko wykorzystują go jako kontroler-limiter F.

    No dokladnie.
    I to właczenie przez zwarcie wyjscia do masy tez ciekawe :-)

    J.

  • 28. Data: 2022-07-08 15:28:05
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Co to za filtr to oni nie napisali, ale nalezy sie spodziewac, ze
    > pasmowo przepustowy, wiec istotnie "zwiera".

    https://www.maritex.com.pl/product/search_products.h
    tml?query=SAW&category_id=4737

  • 29. Data: 2022-07-08 15:32:33
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):
    > https://www.maritex.com.pl/product/search_products.h
    tml?query=SAW&category_id=4737

    Nawet schematy są w pdf`ach, zresztą identyczne jak te zapodane wcześniej
    tyle że prostsze bez optymalizacji. Jak widać 5 elementów na krzyż,
    zresztą do zasięgu 5 czy 10 metrów nie trza nic bardziej skomplikowanego.

  • 30. Data: 2022-07-08 16:09:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Jul 2022 06:28:05 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > https://www.maritex.com.pl/product/search_products.h
    tml?query=SAW&category_id=4737

    Ciekawe - jeden filtry, trzy "rezonatory".

    rezonator "true one port", ale wejscie i wyjscie ma :-)

    J.