  • 1. Data: 2022-11-20 19:14:30
    Temat: przepalenia (?) ekranu/matrycy TV
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    telewizor (panasonic, LEDowy) kupiony 3-4 lata temu -->
    https://tinyurl.com/2m25tz3n
    Takie plamy sa od jakiegos czasu na ekranie tv, dosyc dobrze widac je na
    jasnych, jednolitych obrazach:

    https://imgsh.net/a/GRPHvHQ.png
    https://imgsh.net/a/ThYZTkH.png
    https://imgsh.net/a/ynHALe2.png

    - trzy idealnie rownolegle szeregi plam, szeregi zawsze sa w tym samym
    miejscu, nie wiem, czy liczba plam w kazdym szeregu jest zawsze taka sama,
    ale rzucajaca sie w oczy regularnosc jest.

    LEDy, przepalenia jakies.... cos padlo...

    Moze macie jakies bardziej precyzyjne zdanie w tej kwestii? Co
    *dokladnie* sie stalo? a po nazwaniu tego - to jest reperowalne?
    (panas 3-4 lata...)

  • 2. Data: 2022-11-20 20:01:47
    Temat: Re: przepalenia (?) ekranu/matrycy TV
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 20 listopada 2022 o 19:15:36 UTC+1 1634Racine napisał(a):
> [...]
    >
    > Moze macie jakies bardziej precyzyjne zdanie w tej kwestii? Co
    > *dokladnie* sie stalo? a po nazwaniu tego - to jest reperowalne?
    Próbowałeś umyć? Mnie kiedyś w kineskopowym telewizorze pokazały się plamy. Telewizor
    na gwarancji. Przyszedł mechanik i poprosił o szmatkę zwilżoną wodą z mydłem. I je
    zmył. Powiedział że to są ślady które zostawiają przyssawki przenoszące kineskop. I
    że zostaje po nich coś na szkle i w dłuższym czasie do tego czegoś inaczej przykleja
    się kurz. I że samo przetarcie suchą szmatką nie wystarcza. Dał gwarancję że nigdy
    takie plamy już się nie pojawia. I nie skłamał.

  • 3. Data: 2022-11-20 21:19:55
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 20.11.2022 19:14, 1634Racine wrote:

    > Takie plamy sa od jakiegos czasu na ekranie tv, dosyc dobrze widac je na
    > jasnych, jednolitych obrazach:
    >
    > https://imgsh.net/a/GRPHvHQ.png

    To wygląda na prześwitujące diody z soczewkami (podświetlenie).
    Jeśli to prawda to plamy zawsze były, tylko na nie nie zwracałeś uwagi.
    Drucik w Trinitronach też pojawiał się po czasie ;)

    Spróbuj wrócić do ustawień fabrycznych obrazu - być może przy
    specyficznych ustawieniach są bardziej widoczne.
    Istnieje też niebezpieczeństwo że jest to wynikiem starzenia się
    materiałów i nic nie poradzisz.
    Tam są diody z soczewkami i cały zestaw folii rozpraszających i
    wyrównujących podświetlenie.
    Wystarczy że coś lekko przyżółknie albo przyblaknie i się wszystko
    rozjeżdża.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2022-11-20 21:20:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 20 Nov 2022 19:14:30 +0100, 1634Racine napisał(a):

    > Moze macie jakies bardziej precyzyjne zdanie w tej kwestii? Co
    > *dokladnie* sie stalo? a po nazwaniu tego - to jest reperowalne?

    Reperowalne to na pewno. A co się stało? Dopóki nie zajrzysz do środka
    nie będzie pewności. A mnie się to kojarzy z odpadnięciem soczewek
    rozpraszających na LED-ach. Niewykluczone też że niektóre LED-y nie
    świecą. Najprościej, zamówić komplet nowych listew z diodami u
    chińczyka.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2022-11-21 13:30:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 20 Nov 2022 19:14:30 +0100, 1634Racine wrote:
> [...]
    >
    > Moze macie jakies bardziej precyzyjne zdanie w tej kwestii? Co
    > *dokladnie* sie stalo? a po nazwaniu tego - to jest reperowalne?

    IMO - to sa miejsca, gdzie za matrycą są podswietlajace LED.

    Ale co by sie musialo stac ... "dyfuzor" sie nadtopił?

    Bo chyba nie jakas degradacja cieklego krysztalu.
    Bo jak - płynu, czy matrycy?

    A moze bylo/jest tam wiecej LED, i polowa padła ... albo cwierc
    mocniej swieci?

    J.

  • 6. Data: 2022-11-21 13:31:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 20 Nov 2022 11:01:47 -0800 (PST), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    gwarancję że nigdy takie plamy już się nie pojawia. I nie skłamał.

    No, jesli masz racje, to kolega powinien ci postawic dobrą butelkę :-)

    J.

  • 7. Data: 2022-11-23 14:59:58
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    1634Racine w news:637a6ec6$0$458$65785112@news.neostrada.pl
> [...]
    > Moze macie jakies bardziej precyzyjne zdanie w tej kwestii? Co
    > *dokladnie* sie stalo? a po nazwaniu tego - to jest reperowalne?

    dzieki za pisanie o tym.
    moje dod. info jest takie, ze tv jest starszy - bite 6 lat i ok 3-4 mies.
    temu pojawily sie te kropy.
    czyli: ta awaria nie jest cecha natywna tej akurat serii panasonica, to sie
    stalo nagle.

    tutaj sprawa identico, podpowiedziano takie rozwiazanie:
    https://www.ifixit.com/Answers/View/388703/How+to+re
    move+or+fix+spots+'dots'+on+my+Panasonic+LED+TV
    czyli:
    " you may have got a refurbed TV they forgot to put the diffuser panel over
    the backlight".
    Chlop zalozyl temat i nie jest jasne, czy: tv od nowosci dawal plamy, czy
    kupil jako *refurbished* , czy na poczatku byl ok, ale dal po czasie do
    remontu i u niego stal sie refurbished z plamami....

    Bez watpienia pojawia sie motyw *dyfuzora* , co-by-to-nie-znaczylo, o czym i
    tutaj w watku sugerowano.
    Reperacja to chyba srednio oplacalna....

  • 8. Data: 2022-11-27 19:44:48
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 23.11.2022 o 14:59, 1634Racine pisze:
> [...]
    > czym i tutaj w watku sugerowano.
    > Reperacja to chyba srednio oplacalna....

    te okręgi które widać na fotkach, są w miejscach diód. tyle że są o
    wiele wieksze niż diody, o wiele wieksze niż te "soczewki". ale na bank
    okręgi są powiązane z diodami. stawiam ze to kurz. skąd się tam wziął i
    dlaczego jest w kółeczkach - nie wiem. jak sam lubisz grzebać, cokolwiek
    grzebać, bo trudno to nazwać elektroniką, rozbierz, umyj, poskładaj -
    będziesz zadowolony. jeśli każda godzina Twojego życia jest warta 100zł
    - kup z olxsa, albo nowy.
    JA zachęcam do naprawy starego, to bardziej ekologiczne niż wszystko
    inne do czego nas się nakłania

    ToMasz