  • 11. Data: 2020-11-12 15:14:07
    Temat: Re: rPI bez karty pamięci?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    K <n...@e...com> wrote:

    > Ale przy OSMC, ktore w przypadku ogladania IPTV buforuje na karte to juz
    > tak srednio mozesz trzymac FS jako RO.

    A może buforować do ramdysku albo na zewnętrznego pendrive?

    --
    Przylatuje mucha do WC Donald's i mówi:
    - Kupę proszę.

  • 12. Data: 2020-11-12 15:15:36
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > Tak, tylko /boot potrzebujesz trzymać na karcie SD. Resztę możesz
    > domontować z czegokolwiek (pendrive, hdd USB...).

    Podobno nawet nie, choć zmiana jest jednorazowa (OTP).

    https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/r
    aspberrypi/otpbits.md

    17 -- bootmode register
    Bit 28: enables USB device booting

    --
    Mis, zajączek, wilk i lis grają w karty. Lis oszukuje. Po pewnym czasie
    niedźwiedź wstaje i mówi :

  • 13. Data: 2020-11-12 15:22:35
    Od: jacek <j...@w...pl>

    > Już trzecia karta mi padła w rPI 3B+, średnio rok wytrzymują jako OSMC.
    > Najpierw 8GB, potem 16GB, ostatnio sand disk 32GB - wielkość nic nie
    > zmienia najwyraźniej.
    >
    > To urządzenie (rPI) da się jakoś używać z czegoś innego? Dysk 2,5''.
    > pendrive?

    Ja mam od roku na dysku SSD oczywiście na PI 3B+
    Nic nie trzeba robić tylko przegrać z karty SD
    na SSD i PI 3B+ ruszy z SSD oczywiście dysk
    SSD podłączony do USB poprzez przejściówkę.
    Mam dysk SSD 60GB.

  • 14. Data: 2020-11-12 15:24:52
    Od: K <n...@e...com>

    On 12/11/2020 13:25, Mateusz Viste wrote:

    > Nie znam zwierza, ale domniemywam że da się dostosować żeby pisał sobie
    > na jakiś pendrive lub zasób NFS, coby karta SD z systemem żyła
    > spokojnie.
    >
    > Mateusz

    Biorac pod uwage predkosc USB przy jednoczesnym odczycie i zapisie oraz
    opoznienia NFS to srednio to widze. Zreszta jak nie ma obecnie zadnego
    na miejscu to taniej wyjdzie odpalic calosc z jakiegos SSD mSATA 16/32GB
    i bedzie to na pewno dzialac.

  • 15. Data: 2020-11-12 15:28:53
    Od: K <n...@e...com>

    On 12/11/2020 14:14, Arnold Ziffel wrote:

    > A może buforować do ramdysku albo na zewnętrznego pendrive?

    RPi 3b+ ma 1GB RAM z czego Kodi zjada 300-700MB, a biorac pod uwage
    zachowanie pendriva przy jednoczesnym odczycie i zapisie oraz ich
    wytrzymalosc to albo nie bedzie to w ogole dzialac albo pen padnie
    jeszcze szybciej niz karta SD. Zwykly mechaniczny dysk 2.5" ma sens ale
    moze potrzebowac HUB USB z zewnetrznym zasilaniem (mam tak podlaczone
    dwa na potrzeby backupow), mSATA moze sie zasilac bezposrenio z RPi.

  • 16. Data: 2020-11-12 17:42:37
    Od: - <s...@g...com>

    czwartek, 12 listopada 2020 o 04:14:35 UTC-6 Mateusz Bogusz napisał(a):
> [...]
    > zmienia najwyraźniej.
    >
    > To urządzenie (rPI) da się jakoś używać z czegoś innego? Dysk 2,5''.

    Tylko hdd/sdd po usb.
    No albo jakis smb/nfs.

    Karty nie musisz robic readonly calej. Starczy mocno przyciac logowanie i ogolnie
    operacje lokalnie (/tmp w pamieci albo na zewnetrznym storage).

    Ja z takich powodow przesiadlem sie z malin na laptopy. Cena podobna (zalezy jaka
    wersja i kiedy kupowana) wydajnosc zazwyczaj parukrotnie wyzsza, problemow takich jak
    ten brak.

    Ale ja nie potrzebowalem fikusnego sprzetu...

    Pogrzeb sobie w tym systemie, wywal logowanie, przerob skrypty aby wykrywaly
    zewnetrzny storage czy jest podpiety i zeby tam pisaly.'
    A do maliny podepnij zwykly dysk na usb.

  • 17. Data: 2020-11-12 17:49:48
    Od: KLoSS <n...@a...com.pl>

> [...]
    > zmienia najwyraźniej.
    >
    > To urządzenie (rPI) da się jakoś używać z czegoś innego? Dysk 2,5''.

    Może karty w stylu:
    SanDisk High Endurance
    https://sandisk-store.pl/pl/p/SanDisk-microSDXC-64GB
    -HIGH-ENDURANCE-VIDEO-MONITORING-PRO-ADAPTER-Karta-P
    amieci-do-monitoringu-/23078582

    Samsung PRO Endurance
    https://www.samsung.com/pl/memory-storage/memory-car
    d/pro-endurance-microsd-card-with-sd-adapter-128gb-m
    b-mj128ga-eu/

    dadzą radę.

    Ale poza marketingowym bełkotem: "Ciągłe nagrywanie może trwać nawet 25x
    niż karty TLC." niewiele więcej podają danych dotyczących wytrzymałości.
    Choć jeśli ze średnio rok zrobi się 25 lat to praktycznie powinno być
    dożywotnio i bez kombinacji.

    To 25x może wskazywać na technologie eMLC.

    --
    KLoSS

  • 18. Data: 2020-11-12 18:07:32
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.11.2020 15:22, jacek wrote:
    > Nic nie trzeba robić tylko przegrać z karty SD
    > na SSD i PI 3B+ ruszy z SSD oczywiście dysk
    > SSD podłączony do USB poprzez przejściówkę.

    Bootowanie z USB jest z paczki? Nic nie trzeba najpierw przestawiać?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 19. Data: 2020-11-12 18:23:07
    Od: jacek <j...@w...pl>

    > Bootowanie z USB jest z paczki? Nic nie trzeba najpierw przestawiać?

    Do PI 3B+ nic nie trzeba przestawiać.
    Tak mam 2 sztuki PI 3B+
    Do 3B trzeba mieć boot na SD na 3B+ nie.
    jest to gdzieś w sieci opisane:
    https://hejdom.pl/blog/22-home-assistant/166-home-as
    sistant-sprzet-ssd-z-raspberry-pi-3-model-b.html

  • 20. Data: 2020-11-12 18:32:53
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > zmienia najwyraźniej.
    > To urządzenie (rPI) da się jakoś używać z czegoś innego? Dysk 2,5''.

    Tak. Też mi karty padały. Od 1,5 roku mam dysk SSD i jest spokój. Mam RPi 3.
    W 4 trzeba trochę kombinować, ale też działa.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/