  • 141. Data: 2021-09-04 20:07:25
    Temat: Re: rzadki bład w programie w C++
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > W Europejskiej kulturze kierunek tekstu to jest "od lewej do prawej, od góry do
    dołu".

    Europejska kultura nie nakazuje używania tekstu w programowaniu. Jakoś w elektronice
    nie nakazała.

    > ale chyba zawsze jest "z góry na dół".
    >
    > Może ma to związek z grawitacją,

    Ja tam nie wiem. Ale jak idę i patrzę pod nogi albo jak jadę rowerem albo samochodem,
    to "konsumuję treść" na drodze w drugą stronę. I gdybym miał coś czytać na
    rozwiniętym papierze toaletowym, to raczej wolałbym go czytać idąc do przodu, niż do
    tyłu.
    Czytanie z góry na dół miało sens jak się cały pergamin mieścił przed oczami. A jak
    ktoś ma N tysięcy linii w pliku to już ta ergonomia nie działa.

    > i z tym, że jesteśmy uczeni, że rzeczy "same z siebie" raczej ciągnie w dół, niż do
    góry?

    No właśnie. Jeśli rzeczy ciągnie w dół, np. jak coś spada za oknem, to najpierw
    zobaczymy ich dolny koniec a potem górny. Dlaczego nie moglibyśmy tak czytać długich
    tekstów?

    > Albo że nie trzymasz programu w ogóle w plikach, tylko to są obiekty w pamięci,

    Przecież pisałem o modelowaniu.

    > Większość środowisk "hipertekstualizuje" programy w tym sensie, że można np.
    kliknąć na symbol, żeby przejść do jego definicji.
    > Nie spotkałem się z taką możliwością u swojego papieru toaletowego.

    Nie klikaj papieru toaletowego!

  • 142. Data: 2021-09-04 20:38:46
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    sobota, 4 września 2021 o 20:07:26 UTC+2 Maciej Sobczak napisał(a):
    > Europejska kultura nie nakazuje używania tekstu w programowaniu. Jakoś w
    elektronice nie nakazała.

    Prawda.
    Kiedyś "się programowało" za pomocą kabli, a później - dziurkując karty.
    Ale raczej nikt nie chciałby wracać do tych czasów, i większość osób woli pisać
    tekst.
    I chyba jeszcze nic lepszego od tekstu nie wymyślono.
    (Co nie znaczy, że się nie da.)

> [...]
    ktoś ma N tysięcy linii w pliku to już ta ergonomia nie działa.

    Tak, podobny problem jest przy pisaniu blogów i rzeczy tego rodzaju.
    Kiedy pracuję nad swoim środowiskiem, to mam tam pliczek "TODO",
    na którym prawie każdego dnia wypisuję sobie listę rzeczy, którymi
    chcę się zajmować.

    Zawsze nowe wpisy pojawiają się na samej górze. Ale jak już się pojawią,
    to kolejne linie są coraz niżej i niżej.

    Wydaje mi się, że jest w tym jakaś niespójność.

    > No właśnie. Jeśli rzeczy ciągnie w dół, np. jak coś spada za oknem, to najpierw
    zobaczymy ich dolny koniec a potem górny. Dlaczego nie moglibyśmy tak czytać długich
    tekstów?

    Może dlatego, że zbyt szybko by spadały, i nie zdążylibyśmy doczytać.
    No i ktoś musiałby się wspinać na dach, żeby je dla nas zrzucać.

  • 143. Data: 2021-09-08 17:28:36
    Od: Robert Magdziarz <r...@r...e-kei.pl>

    Mam jeszcze pewien problem z moim programem. Otóż wywołuję funkcję regex_search(line,
    matches, re1) i jeśli wartością line jest długi tekst arabskich znaków to dostaję
    "Segmentation fault" w wierszu 204 pliku regex.h:
    const __ctype_type& __fctyp(use_facet<__ctype_type>(_M_locale));
    Co mam z tym zrobić?

  • 144. Data: 2021-09-09 09:57:09
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    środa, 8 września 2021 o 17:28:37 UTC+2 Robert Magdziarz napisał(a):
> [...]
    znaków to dostaję "Segmentation fault" w wierszu 204 pliku regex.h:
    > const __ctype_type& __fctyp(use_facet<__ctype_type>(_M_locale));

    Najlepiej wyizolować minimalny przypadek generujący błąd i wysłać bug reporta do
    dostawcy tej biblioteki, upewniwszy się, że korzystasz z najnowszej dostępnej wersji.
    Domyślam się, że regex_search pochodzi z biblioteki standardowej C++ - w takim
    przypadku raport powinien pójść do twórcy kompilatora.

    Jeżeli natomiast chcesz rozwiązać swój problem, to najprostsze, co możesz zrobić, to
    spróbować zmienić kompilator,
    np. jeżeli używasz GCC, to użyj clang albo Visual C++, i zobacz czy to pomaga. (No i
    zawsze używaj raczej najnowszych wersji, bo w nich błąd mógł już zostać poprawiony)

    Jeżeli nie pomaga, ale masz dostępne źródła biblioteki, to możesz spróbować
    zdebugować samemu.
    (Tyle że biblioteki standardowe C++ są z reguły mocno "szabloniaste" i warstwy
    abstrakcji, przez które trzeba się przedzierać, potrafią być skuteczną barierą dla
    takich prób. Ja w każdym razie bałbym się iść tą drogą)

  • 145. Data: 2021-09-09 19:58:38
    Od: Robert Magdziarz <r...@r...e-kei.pl>

    A co sądzisz o pomyśle użycia innej biblioteki regex np. boost?

  • 146. Data: 2021-09-09 21:47:01
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    czwartek, 9 września 2021 o 19:58:39 UTC+2 Robert Magdziarz napisał(a):
    > A co sądzisz o pomyśle użycia innej biblioteki regex np. boost?

    Można spróbować (choć typowo implementacje z boost "awansują" to biblioteki
    standardowej, i mogą mieć te same problemy)
    Ale chyba Qt daje też swoje regexy?

  • 147. Data: 2021-09-10 07:56:10
    Od: Robert Magdziarz <r...@r...e-kei.pl>

    czwartek, 9 września 2021 o 21:47:02 UTC+2 Maciek Godek napisał(a):
    > Można spróbować (choć typowo implementacje z boost "awansują" to biblioteki
    standardowej, i mogą mieć te same problemy)

    funkcje boost regex wywołują std regex?

    > Ale chyba Qt daje też swoje regexy?

    tak, ale kompiluję do dwóch programów wykonywalnych: jeden cmd-line (bez Qt), drugi
    GUI (z Qt), w obu programach potrzebuje regex

  • 148. Data: 2021-09-10 09:26:31
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    piątek, 10 września 2021 o 07:56:11 UTC+2 Robert Magdziarz napisał(a):
    standardowej, i mogą mieć te same problemy)
    > funkcje boost regex wywołują std regex?

    Nie. Biblioteka boost ma dość szczegolne miejsce w C++owym ekosystemie w tym sensie,
    że często jest tak, że komponenty z tej biblioteki stają się składnikami biblioteki
    standardowej w kolejnych rewizjach standardu C++.
    Dlatego jest spora szansa, że jeżeli użyjesz boost zamiast std, to efektywnie
    będziesz wywoływał taki sam kod.

    Ale spróbować oczywiście można.

    > tak, ale kompiluję do dwóch programów wykonywalnych: jeden cmd-line (bez Qt), drugi
    GUI (z Qt), w obu programach potrzebuje regex

    Kwestia jest taka, czy ten program w linii komend używasz na systemie, na którym jest
    dostępna biblioteka Qt.
    Jeżeli tak, to nie powinno być problemu - aplikacje konsolowe mogą używać składników
    Qt (np. kontenerów albo właśnie regexów). Szybko wyguglany przykład:

    https://lubby.org/ebooks/qtconsoleapp2/qtconsoleapp2
    .html

    Ewentualnie, jeżeli biblioteka Qt nie jest dostępna na systemie docelowym (albo nie
    wiesz, czy jest dostępna), możesz zlinkować z Qt statycznie, i wtedy linker
    wydobędzie z Qt wszystkie komponenty niezbędne do działania Twojego programu (tylko
    wówczas problemem może być ewentualnie rozmiar pliku wykonywalnego)

  • 149. Data: 2021-09-10 09:59:09
    Od: Robert Magdziarz <r...@r...e-kei.pl>

    piątek, 10 września 2021 o 09:26:32 UTC+2 Maciek Godek napisał(a):
> [...]
    > ZTCW za sprzedawanie programu z linkowaniem statycznym trzeba płacić, a ja chcę
    używać Qt bezpłatnie i sprzedawać swój program

  • 150. Data: 2021-09-21 11:59:02
    Od: Robert Magdziarz <r...@r...e-kei.pl>

    Udało mi się znowu wygenerować kilka razy przypadek strs=="" z wiersza poleceń.
    Niestety program uruchomiony pod VSCode z debugowaniem (ten sam exec i te same
    argumenty i te same dane wejściowe) daje strs!="".
    Jak to wytłumaczyć?