  • 11. Data: 2021-01-13 18:04:12
    Temat: Re: samochody, energia, wodór
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 Jan 2021 16:58:04 +0000, K

    > Niestety nie jest w interesie producenta produkowanie samochodu, ktorego
    > bateria przetrwa 20 lat albo nawet 15, dobrze bedzie jak po 10 latach
    > bedzie sie dalo sensownie tego uzywac zakladajac, ze nie wymysla jakiejs
    > blokady w samej elektronice gdy bateria nie bedzie trzymala parametrow i
    > ze wzgledow "bezpieczenstwa" nie bedzie mogla byc dalej uzywana. To samo
    > tyczy sie samej elektroniki, ktora bedzie za calosc odpowiedzialna. Te
    > gazetki w stylu tygodnik dzialkowca na ktore powoluje sie koniu sluza
    > tylko do wspolnego onanizowania sie.

    Tak tak, ponoć z lodówkami i pralkami jest to samo. Słyszę to od lat 30
    już. To jakim cudem moje dwie lodówki śmieciowej marki LG pracują już
    odpowiednio 16 i 18 lat bezawaryjnie? To samo ze zmywarkami i pralkami, już
    dawno po gwarancji a te łajzy nadal działają!Klimatyzator też już 12 lat
    działa, a sam go instalowałem i serwisu (poza czyszczeniem) na oczy nie
    widział. W smarkfonie zasintaliłem sobie apkę żeby mi wyłączała tel przed
    20% i nie ładowała wyżej jak 80%, fakt, skróciło mi użytkowanie sprzętu,
    ale bateria po 5 latach zdrowa. Idźcie pisać te swoje teorie spiskowe w
    inne miejsce, bo jeszcze chwila i zaczniecie pisać o płaskiej ziemi i że
    szczepionki szkodzą.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 12. Data: 2021-01-13 18:11:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Jan 2021 17:41:15 +0100, collie napisał(a):

    > to przypomni im
    > o tym wbudowany moduł starzenia.

    LOL
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 13. Data: 2021-01-13 18:36:36
    Od: K <n...@e...com>

    On 13/01/2021 17:04, Myjk wrote:
> [...]
    > ale bateria po 5 latach zdrowa. Idźcie pisać te swoje teorie spiskowe w
    > inne miejsce, bo jeszcze chwila i zaczniecie pisać o płaskiej ziemi i że

    To ciekawe, bo mi np. po 8 latach padla zmywarka Electroluxa (plytka
    sterujaca), piekarnik SMEG po 8 latach poprosil o wymiane grzalki, a i
    wentylator ostatnio slychac, lodowka SMEG tez zaczela byc glosna i juz
    nie chlodzi tak jak wczesniej. Owszem pamietam czasy pralek Polar, ktore
    faktycznie dzialaly po 15 lat, ale samochod z coraz bardziej
    skomplikowana bateria to nie jest prosty sprzet AGD, ktory znamy od
    dziesiecioleci i ktory kazdy musi miec w domu. Producenci aut sa pod
    kreska i pod presja wiec musza sprzedawac duzo i czesto.

    https://www.theguardian.com/money/2020/nov/09/vw-rep
    air-bill-passat-gte-warranty

    https://www.dailymail.co.uk/news/article-7527339/Nis
    san-Leaf-owner-Phillip-Carlson-charged-33-000-new-ba
    ttery-2012-electric-car.html

    https://www.autonews.com/sales/nissan-leaf-buyers-de
    alers-worry-about-replacing-worn-out-cells

    https://www.bbc.co.uk/news/business-44575399

    I nie pisz, ze mozna tak czy inaczej uzytkowac aby wydluzc oszczednosc
    bo nie zawsze jest to mozliwe przez caly okres uzytkowania, a poza tym
    jak widac i tak mozesz miec pecha.

  • 14. Data: 2021-01-13 19:15:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-13 o 18:04, Myjk pisze:
> [...]
    > odpowiednio 16 i 18 lat bezawaryjnie? To samo ze zmywarkami i pralkami, już
    > dawno po gwarancji a te łajzy nadal działają!

    Statystyka. Nie psuje Ci się AGD, to sypią się samochody :-)

  • 15. Data: 2021-01-13 19:18:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-01-2021 o 15:49, nadir pisze:

    > Piszemy teraz o tezie, że teraźniejszy elektryk wytrzyma 20lat, więc
    > spalinówek w to nie mieszaj.

    Niby dlaczego?
    Spalinówka wytrzyma, to i dużo mniej skompliowany elektryk wytrzyma.

    > Najdroższym i najbardziej newralgicznym elementem samochodu
    > elektrycznego jest jego bateria.
    > Nie wiem jak Ty, ale ja mam w wielu urządzeniach/narzędziach akumulatory
    > różnego rodzaju i w żadnym akumulator nie przetrwał więcej niż 3-6 lat
    > bez utraty pojemności albo nawet całkowitej degradacji.

    I żaden z nich nie miał nic wspólnego z bateriami z samochodów
    elektrycznych.

    > Całkiem możliwe, że w samochodach są wykorzystywane ogniwa o jakiś
    > kosmicznych parametrach, stąd ceny tych samochodów są takie wysokie?
    > No ale wypadałoby dać też jakąś długą gwarancję na te ogniwa skoro za
    > nie się dopłaca.

    I dokładnie tak jest.

    >A nie tekst, że producent gwarantuje, że w przeciągu 3
    > lat pojemność nie spadnie poniżej 80% czy 90%.

    Nie 3, tylko od 6-8.

    i-soul-electric-wyglada-na-to-ze-80-proc-pojemnosci-
    bedzie-w-2053-roku-auto-czytelnika/

    > Jak z większością rzeczy, wszystko zależy od dbania.

    No i w większości elektryków komputer sterujący ładowaniem dba o baterie.
    Nie dopuszcza do ich przegrzania, pracy z zbyt niskiej temperaturze,
    dostosowuje też prędkość ładowania do aktualnej temperatury baterii.

    > Ale ja zadałem proste pytanie, czy ktoś daje gwarancję na 10-20 lat na
    > akumulatory?

    A ktoś daje gwarancje na 10 20 lat na cokolwiek w motoryzacji?
    Czy to oznacza, że auto jest przewidziane na tyle ile jest gwarancji?

  • 16. Data: 2021-01-13 19:20:40
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-01-2021 o 18:04, Myjk pisze:
    > Wed, 13 Jan 2021 16:58:04 +0000, K

    > Tak tak, ponoć z lodówkami i pralkami jest to samo. Słyszę to od lat 30
    > już.

    Chyba jednak dużo krócej.

    > To jakim cudem moje dwie lodówki śmieciowej marki LG pracują już
    > odpowiednio 16 i 18 lat bezawaryjnie?

    Właśnie dlatego że mają tyle lat.
    Proces postarzania powstał później.
    Nowe tyle nie wytrzymają.

  • 17. Data: 2021-01-13 20:06:31
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Nie, są po prostu duże, ignorancie, ba przewymiarowane -- bo nikogo
    > szczególnie nie boli że 20% więcej masy sobie jeździ.
    powinno ekologów

    > Zaś wytrzymałość
    > baterii w samochodach jest wyższa właśnie ze względu na jej
    > przewymiarowanie, dzięki czemu pracuje w optymalnych parametrach
    > (przeważnie brak ładowania powyżej 80% i brak rozładowania poniżej 20%),
    > taka bateria jest także chłodzona a nawet ogrzewana wg aktualnych potrzeb.
    pamiętaj o tym, gdy będzie dyskusja jak to możliwe że sprawność
    samochodów elektrycznych jest bliska 100%

    ToMasz

  • 18. Data: 2021-01-13 21:01:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Chyba jednak dużo krócej.

    >Właśnie dlatego że mają tyle lat.
    >Proces postarzania powstał później.

    Chyba bym juz znalazl tematy ...
    https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
    o prosze - siega 1924 :)

    >Nowe tyle nie wytrzymają.

    Latwo mowic teraz, powtorz za 18 lat :-)

    Kupilem rodzicom lodowke 8 lat temu.
    Wlasnie padl termostat ... postarzanie, czy przypadkowa awaria ?

    W miedzyczasie padl tez producent, co spowodowalo, ze termostat nie
    kosztuje juz 30-50 zl jak do innych, tylko 100-200 :-(

    J.

  • 19. Data: 2021-01-13 21:24:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wed, 13 Jan 2021 15:49:04 +0100, nadir

    >To po co stawiasz absurdalną tezę, skoro nie przyjmujesz argumentów?
    >Określanie wytrzymałości danego rozwiazania na podstawie długości
    >gwarancji
    >jest absurdalne. Na lodówkę czy pralkę dostaje się 5 lat w porywach,
    >działa 15-20. I takich przykładów jest na pęczki, zatem
    >ekstrapolowanie
    >wytrzymałości na bazie gwarancji jest pozbawione elementarnego sensu.

    Dlaczego nie ?
    Skoro producent taka dobra zrobil, to czemu nie chce dac 10 lat
    gwarancji na agregat ?

    I potem mamy takie sytuacje, ze w Europie byl np rok gwarancji, a w
    USA - 100k mil na "drive train".
    Moze ci Amerykanie madrzejsi, i nie wiedza ze Mercedes czy VW to dobre
    samochody robi ...

    >No bo, ignorancie galopujący, w takich urzadzeniach nikt nie dba o
    >akumulaotry. Mają dawać z siebie ile mogą, bo nawet po 3 latach koszt
    >ich
    >wymiany jest znikomy, o ile w ogóle ktoś będzie wymieniał zamiast po
    >prostu
    >zezłomować.

    A jakie urzadzenia ?

    W elektronarzedziach to byl czesto NiCd lub NiMH i to jakiejs
    kiepskiej jakosci.
    Albo kiepskie ladowarki - bo najprostsze.

    A bateryjka w Nokii mi sie jeszcze trzyma ... i wcale o nia nie
    "dbalem".

> [...]
    >potrzeb.
    >Takich rzeczy się w sprzętach przenośnych nie robi, bo jest to

    Albo niepotrzebne - bo wymiary takie, ze naturalne chlodzenie
    wystarcza.
    Mimo podgrzewania elektronika.

    Ale jak sobie przypomnisz - to samsung mial problem z bateriami, Dell
    mial problem, Boeing mial problem - widac sa lepsze i gorsze baterie,
    oraz lepiej lub gorzej uzywane.

    J.

  • 20. Data: 2021-01-13 21:41:51
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.01.2021 o 17:21, Myjk pisze:

> [...]
    > taka bateria jest także chłodzona a nawet ogrzewana wg aktualnych potrzeb.

    Czyli damy ci większą i cięższą baterię, za którą i tak zapłacisz, ale
    żeby było emejzing damy ci 80% jej pojemności.
    Tak to się wali jeleni w rogi.