  • 11. Data: 2009-06-18 19:19:58
    Temat: Re: taki klucz usb
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jeremiasz Kafelski pisze:

    > usb.
    > (30
    >
    > Obudowa może być standardowa np. z czytnika kart.

    No to się zdecyduj, czy chcesz podłączać do tego pendrive, czy wkładać
    kartę pamięci. W tym drugim przypadku wystarczy podłączyć do procesora
    gniazdko karty (kilka zł).

    > Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale myślę sobie, że taki czytnik kart nie
    > jest specjalnie skomplikowany. Ale faktycznie sie nie znam. Czy to musi
    > byc Host? Tez nie wiem, czy przejsciowka musi miec host? W koncu nic
    > innego nie bedzie robic. Tyle, ze przeniesc prad i sama troche pobrac.

    No ale jeżeli ten "klucz" także ma gadać przez USB (komputer ma widzieć
    naraz dwa urządzenia: pendrive i "klucz") to albo procesor "klucza"
    będzie gadał z pendrivem i przekazywał dane dalej do komputera, albo
    trzeba dorzucić układ huba USB, z czego robi się już skomplikowana
    kobyła. Dużo prościej jednak użyć kartę pamięci.

    > Ten pendrive to był pomysł na podanie firmware. Jeśli to będzie jakiś
    > system plików do którego wgrywam jak na normalny dysk to może i nie
    > mieć przejściówki/karty/co kolwiek.

    A ile potrzebujesz tam megabajtów pojemności? Może wystarczy pamięć w
    procku (jeżeli 256KB), a może mały scalak szeregowej pamięci DataFlash
    (do 8MB). Powyżej to już tylko scalak pamięci NAND Flash albo taniej
    gotowa karta pamięci.

    > Chodzi o to, ze wymiana firmawre to jest dodatkowy sprzet. Nie moge ot
    > tak sobie wetknac do komputera i zmienic softu. A wlasnie tak bym
    > chcial ;)
    >
    > Moze to dyletancko brzmi, ale nie znam sie zabardzo. Chce tylko moc
    > napisac w C firmware i wymieniac.
    >
    > Po wcisnieciu ma generowac pewien kod z klawiatury. Oczywiście pewne
    > dane trzeba tam jakoś wgrywać. Trzeba wgrać jakies haslo, albo klucz
    > prywatny. Czyli jak kolwiek trzeba jednorazowo umiec wgrac tam dane.
    > Dlatego mowilem o jakims prostym (dla uzytkownika) sposobie
    > uaktualnienia.

    Czyli ma udawać normalną klawiaturę (klasa USB HID), a zarazem
    pendrive'a (klasa USB Mass Storage)? To się robi niezłe zamieszanie bo
    trzeba zrobić urządzenie "composite" i nie jestem pewien, czy wtedy nie
    trzeba własnych sterowników dla Windows albo chociaż pliku INF.

    > użycie
    >
    > Zalozenia sa super otwartosci lacznie z hardware.

    Piszesz o upublicznieniu schematu i kodu źródłowego? Nie ma problemu.
    Ale procesor będzie chyba w środku (po zaprogramowaniu) przechowywał
    jakieś sekrety, więc nie możesz ot tak wybrać dowolnego, którego
    zabezpieczenie przed odczytem można łatwo złamać. Albo wyczaić danych na
    podstawie np. analizy pobieranego prądu (a przy tym ułatwione zadanie
    gdy zna się kod źródłowy oprogramowania).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 12. Data: 2009-06-18 19:30:14
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Fajne, ale zamkniete. A musi byc otwarte. Do tego nie moge zmienic
    > funkcjonalnosci.

    Używasz pojęć, które nie dla wszystkich mogą mieć jednakowe znaczenie.
    Określ dokładnie co rozumiesz pod pojęciem "otwarte".

    Paweł

  • 13. Data: 2009-06-18 19:42:56
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Paweł pisze:

    > Używasz pojęć, które nie dla wszystkich mogą mieć jednakowe znaczenie.
    > Określ dokładnie co rozumiesz pod pojęciem "otwarte".

    Na przykład:
    http://code.google.com/p/opencryptotoken/

    Czyli jest ogólnie znany schemat urządzenia i dostępny pełny kod
    źródłowy firmware.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2009-06-18 19:55:44
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Adam Dybkowski wrote:

    > No to się zdecyduj, czy chcesz podłączać do tego pendrive, czy wkładać
    > kartę pamięci. W tym drugim przypadku wystarczy podłączyć do procesora
    > gniazdko karty (kilka zł).

    Juz pisalem nie wiem co bedzie tansze , latwiejsze.
    Chce prosto updatowac sprzet i przekazywac jakies dane jednorazowo.

> [...]
    > trzeba dorzucić układ huba USB, z czego robi się już skomplikowana
    > kobyła. Dużo prościej jednak użyć kartę pamięci.

    A wiec mamy rozwiazanie. Ta karta jest potrzebna tylko do wymiany firmaware
    i kluczy/danych. teoretycznie zatem moze byc nawet na kabelku.

> [...]
    > procku (jeżeli 256KB), a może mały scalak szeregowej pamięci DataFlash
    > (do 8MB). Powyżej to już tylko scalak pamięci NAND Flash albo taniej

    256kb pewnie wystarczy choc oczywiscie 2 razy wiecej bylo by super.
    pamiec wystarczy i 5K klucze to jakies 3K plus troche tablic do base64 i md5

> [...]
    > trzeba zrobić urządzenie "composite" i nie jestem pewien, czy wtedy nie
    > trzeba własnych sterowników dla Windows albo chociaż pliku INF.

    Moze 2 tryby?
    zauwaz, ze jesli karta to karta nie musi byc widoczna przez system komputera
    a przez hardware klucza usb.

    > Piszesz o upublicznieniu schematu i kodu źródłowego? Nie ma problemu.

    Tak.

> [...]
    > podstawie np. analizy pobieranego prądu (a przy tym ułatwione zadanie
    > gdy zna się kod źródłowy oprogramowania).

    Mogę. tzn. samo uzyskanie urzadzenia sprawia , ze przestaje byc wazny.
    Pewnie da sie to zamienic na cos mocniejszego, ale to juz na wersje 2.0 ;)

  • 15. Data: 2009-06-18 19:56:10
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Paweł wrote:

    > Używasz pojęć, które nie dla wszystkich mogą mieć jednakowe znaczenie.
    > Określ dokładnie co rozumiesz pod pojęciem "otwarte".

    Open Source hardware i software

  • 16. Data: 2009-06-18 19:57:07
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Adam Dybkowski wrote:

    > Na przykład:
    > http://code.google.com/p/opencryptotoken/
    >
    > Czyli jest ogólnie znany schemat urządzenia i dostępny pełny kod
    > źródłowy firmware.

    Tak to byl przyklad, ktory podalem. Innym przykladem moze byc telefon neo.

  • 17. Data: 2009-06-18 20:00:50
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Na przykład:
    > http://code.google.com/p/opencryptotoken/
    >
    > Czyli jest ogólnie znany schemat urządzenia i dostępny pełny kod
    > źródłowy firmware.

    Myślę, że pytający rozumie to jako procesor bez żadnego oprogramowania
    podłączany do USB.

    Paweł

  • 18. Data: 2009-06-18 20:16:58
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jeremiasz Kafelski pisze:

    > Tak to byl przyklad, ktory podalem. Innym przykladem moze byc telefon neo.

    Neo o ile dobrze pamiętam miał jakąś starą Nokię (8110?) z dodatkową
    sprężynką rozsuwającą telefon po naciśnięciu przycisku.
    http://www.retrobrick.com/81102.html

    Open hardware ani software to on raczej nie był.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 19. Data: 2009-06-18 21:24:55
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Adam Dybkowski wrote:

    > Neo o ile dobrze pamiętam miał jakąś starą Nokię (8110?) z dodatkową
    > sprężynką rozsuwającą telefon po naciśnięciu przycisku.
    > http://www.retrobrick.com/81102.html
    >
    > Open hardware ani software to on raczej nie był.

    Przepraszam, nieprecyzyjnie sie wyrażam
    http://wiki.openmoko.org/wiki/Neo1973

  • 20. Data: 2009-06-18 21:33:04
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jeremiasz Kafelski pisze:

    > Przepraszam, nieprecyzyjnie sie wyrażam
    > http://wiki.openmoko.org/wiki/Neo1973

    Trzeba było od razu pisać, że chodzi o OpenMoko.

    Pomysł niezły, ale niestety wyszedł znacznie droższy, niż nawet
    wypasione komórki innych producentów. 300-450 USD to dużo za dużo za
    telefon, który nie ma ani 3G (UMTS), ani nawet EDGE.
    http://www.mgsm.pl/katalog/fic/neo1973/

    Proponuję spojrzeć jednak w stronę komórek na Androidzie (czyli
    Linux+JAVA) - kod źródłowy także dostępny:
    http://source.android.com/download
    a gotowe komórki cenowo wypadają całkiem nieźle, dodatkowo można je
    znaleźć w promocjach operatorów (w Polsce Era G1).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/