  • 11. Data: 2017-04-25 14:19:59
    Temat: Re: 22nd Int.Conf. Reliable Software Technologies, Ada-Europe 2017
    Od: m...@k...org

    On Monday, April 24, 2017 at 11:24:30 PM UTC+1, Maciej Sobczak wrote:
> [...]
    użyty *w kontekście*, do którego nie został zaprojektowany, było winą złej integracji
    systemu a nie błędów w kodzie. Polecam lekturę raportu z fakapu.

    > Katastrofa wynikała z tego, że z pośpiechu wzięto moduł z mniejszej rakiety i po
    prostu trzymając kciuki wsadzono go do większej rakiety, której większa prędkość w
    czasie startu (zdaje się, że pozioma składowa) nie zmieściła się w założonym
    zakresie. Wynikający z tego wyjątek (nie ma znaczenia, że z powodu wyłączenia
    wyjątków software'owych był to wyjątek hardware'owy) trafił do procedury obsługi
    polegającej na wysadzeniu całej rakiety w p*zdu.
    > Lepszy język? Tu nie było żadnego buga a program zachował się tak jak miał się
    zachować. Błąd był po stronie inżynierów systemowych, którzy złożyli do kupy rakietę
    z klocków z niewłaściwego pudełka. Żaden język przed tym specjalnie nie chroni.

    No właśnie tu jest pytanie - czy może pomóc uchronić. Diabeł tkwi w szczegółach.
    Przecież nie wzięli chyba kompilatu (binarki) z jednej maszyny i nie zainstalowali
    tego na drugiej "jak leci". Podejrzewam, że _jakiś_ proces kompilacji/budowania i
    testowania itp jednak był.

    Czy dobry język (i - co najwazniejsze - wiążąca się z takim językiem metodyka )
    pozwoliłby uniknąć tego rodzaju błędu (przepełnienie zakresu) - chociażby poprzez
    "kłucie w oczy" ewidentnym problemem (zgłaszanym przez kompilator).

    > Jest jeszcze gorzej. Średnia szybkość klepania kodu w takich systemach to 1
    (słownie: jedna) linia kodu na inżyniera na dzień.

    W przypadku "web apps" to rzędy wielkości więcej. Codziennie się przepisuje to, co
    napisało się wczoraj - zgodnie z zasada "refactor mercilessly" i generalnie "agile".

    --
    Michal

  • 12. Data: 2017-04-25 19:21:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/25/2017 12:24 AM, Maciej Sobczak wrote:
    > Katastrofa wynikała z tego, że z pośpiechu wzięto moduł z mniejszej rakiety
    > i po prostu trzymając kciuki wsadzono go do większej rakiety

    I nikt nie wpadł na to żeby napisać testy jednostkowe, lub nawet
    symulator fizyki całej rakiety. Podobnie nikt nie wpadł na to samo przy
    ostatnim overflow sondy marsjańskiej. Overflow Space Agency. Bo 4 bajty
    sa lepsze niż 8, pamięć jest droga.

    > , której większa prędkość w czasie startu (zdaje się, że pozioma składowa)
    > nie zmieściła się w założonym zakresie.

    Który to zakres ustalił jakiś miłośnik assemblera i oszczędzacz bajtów.
    Wiem, widzialem kod w okolicy tego buga, z raportu. Nie ma on żadnego
    związku z Adą. To czysty assembler napisany (wyhackowany bardziej) w
    języku wyższego poziomu ze wszystkimi możliwymi wadami takiego cuda. I
    jestem pewien że jest tona dokumentacji podpisanej ważnymi podpisami.

  • 13. Data: 2017-04-26 08:58:53
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > języku wyższego poziomu ze wszystkimi możliwymi wadami takiego cuda. I
    > jestem pewien że jest tona dokumentacji podpisanej ważnymi podpisami.

    Nie widziałem kodu, więc nie wiem, jak było tam, ale z pewnego
    doświadczenia z producentami sprzętu i systemów opartych na tych
    sprzętach, wiem, że ważna jest też konfiguracja takowego. Jeśli zestawy
    sa niepowtarzalne, to trzeba taką konfiguracje dla niego przeprowadzić
    osobno, defaultowo moga być urządzenia ustawione, aby reagowały np na
    kazde wydarzenie (przykład po oddaniu jednej trasy tramwajowej w Łodzi,
    często "brakowało prądu" - otóż powód był prozaiczny - urządzenia nie
    były skonfigurowane dla tej trakcji - bo nie mogły być, bo urzadzenia
    zgodnie z założeniami przetaru były dostarczone i zamontowane 2 miesiące
    wcześniej, ale prąd doprowadzo dopiero na dzień przed uruchomieniem
    całości, nasi wspaniali urzednicy zapomnieli, że takie urządzenia trzeba
    konfigurować indywidualnie po pomiarach zrobionych w rzeczywistości, bo
    są to rzeczy niepowtarzalne, a domyślna konfiguracja po prostu wszystko
    co wyglądało podejrzanie traktowała jako wyjątek i odcinany był dopływ
    prądu) Więc Mógł być to nawet i dobrze oprogramowany moduł, ale
    niewłaściwie skonfigurowany do nowych zadań - nowych, bo jak ktoś tu
    wspomniał miał pracowac w innych warunkach niż wcześniej.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 14. Data: 2017-04-26 15:46:48
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Przecież nie wzięli chyba kompilatu (binarki) z jednej maszyny i nie zainstalowali
    tego na drugiej "jak leci".

    Tego nie wiem, ale nie zdziwiłbym się. W końcu skoro moduł był przetestowany (a był,
    w poprzedniej rakiecie), to z punktu widzenia integratora nadawał się do użycia.

    > Podejrzewam, że _jakiś_ proces kompilacji/budowania i testowania itp jednak był.

    I tutaj Ada ma wystarczające mechanizmy, żeby w procesie kompilacji wykryć
    niezgodności zakresów. Nie ma znaczenia, czy tego procesu kompilacji w ogóle nie
    było, czy też był ale nie skorzystano z tych mechanizmó - w żadnym z tych przypadków
    nie można obwiniać języka.

> [...]
    "kłucie w oczy" ewidentnym problemem (zgłaszanym przez kompilator).

    Problemy integracyjne nie są zgłaszane przez kompilator. To jest kwestia zarządzania
    wymaganiami i co ciekawe, dzisiaj też nie ma na to dobrych uniwersalnych metod.

    I co? Lepiej jest?

  • 15. Data: 2017-04-26 15:53:59
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > I nikt nie wpadł na to żeby napisać testy jednostkowe,

    Napisał. Do poprzedniej rakiety.

    > lub nawet
    > symulator fizyki całej rakiety.

    Z powodu oszczędności? Albo z powodów historycznych, bo nie było jeszcze tej dyskusji
    na pl.comp.programming i nie mogli się z niej dowiedzieć, że powinni byli taki
    symulator napisać?
    I jaki to ma związek z użytym językiem?
    I gdzie ostatnio widziałeś praktykę pisania takich symulatorów?

    > Podobnie nikt nie wpadł na to samo przy
    > ostatnim overflow sondy marsjańskiej.

    Nikt nie napisał symulatora Marsa?

    > Który to zakres ustalił jakiś miłośnik assemblera i oszczędzacz bajtów.
    > Wiem, widzialem kod w okolicy tego buga, z raportu. Nie ma on żadnego
    > związku z Adą.

    Cały czas o tym piszę. To nie jest wina tego języka.

  • 16. Data: 2017-04-26 18:23:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/26/2017 3:53 PM, Maciej Sobczak wrote:
    > Napisał. Do poprzedniej rakiety.

    I kto wyleciał z roboty za niedbalstwo i debilizm?

    > Z powodu oszczędności?

    Niemożliwe. Nie, po prostu niemożliwe. Mozna oszczędzać na farbie, ale
    nie na testach. Żartujesz, prawda? Tam nie ma aż takich kretynów, prawda?

    > Albo z powodów historycznych, bo nie było jeszcze tej dyskusji
    > na pl.comp.programming i nie mogli się z niej dowiedzieć, że powinni
    byli taki symulator napisać?

    Przecież tam są sami najlepsi i pisza w najlepszych językach. Sami
    wiedzą że testujemy oprogramowanie od dawna. Testujemy na wielu
    poziomach. Testy integracyjne systemów musza mieć jakiś input. Za nim
    wystrzelili pierwszą mogli to symulować. Testy nie musza być dokładne
    żeby wykryc błedy oveflow czujników w oczywistych sytuacjach. To *TAKIE*
    oczywiste.

    > I jaki to ma związek z użytym językiem?

    Myślę że ten wypadek pokazuje jak pusty jest mit o bezpieczeństwie Ady.
    Zawsze trafi się idiota co wykorzysta tej język jak assembler. Co gorsza
    nie jeden.

    > I gdzie ostatnio widziałeś praktykę pisania takich symulatorów?

    *WSZĘDZIE*. Poza Overflow Space Agency oczywiście. Tam nadrabiają tonami
    dokumentacji z podpisami Ważnych Ludzi Od Pospisów.

    Ogólnie to się testowanie nazywa. Pewnie, można robić testowanie na
    rózne sposóby. Ale ciezko napisać nawigację rakiety bez symulatora
    zjawisk fizycznych. Choć kto bogatemu zabroni?

    > Nikt nie napisał symulatora Marsa?

    Nikt nie napisał symualtora otwierania spadochronu i obliczenia
    przeciążeń na żywym programie nawigacyjnym. Założono jak zwykle że 4
    bajty wystarczą. Widuje takie podejście w całym świecie embedded i
    przypuszczam że ten sam gatunek programisty jest odpowiedzialny za
    pisanie firmware komputerów nawigacyjnych.

    > Cały czas o tym piszę. To nie jest wina tego języka.

    Język jest winien tworzenia idiotycznej atmosfery bezpieczeństwa w
    ktorej obniża się jakość "bo jest bezpieczny, to po co sprawdzać czy
    dobrze napisałem".

    Kiedyś czytalem wypociny pewnego przygłupa od Ady który twierdził że
    język jest tak znakomity że już nawet nie testują częsci kodu bo wiadomo
    że działa dobrze. Nie pamiętam czy pracowałw Overflow Space Agency. Nie
    wykluczam tego po ostatniej wpadce z Marsem.

  • 17. Data: 2017-04-26 22:59:37
    Od: m...@k...org

    On Wednesday, April 26, 2017 at 3:46:50 PM UTC+2, Maciej Sobczak wrote:
    (słownie: jedna) linia kodu na inżyniera na dzień.

    co napisało się wczoraj - zgodnie z zasada "refactor mercilessly" i generalnie
    "agile".

    > I co? Lepiej jest?

    Oczywiscie. No... moze nie lepiej, ale na pewno zwinniej :P

    --
    Michal

  • 18. Data: 2017-04-27 15:16:47
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Wednesday, April 26, 2017 at 6:23:52 PM UTC+2, Sebastian Biały wrote:

    > Myślę że ten wypadek pokazuje jak pusty jest mit o bezpieczeństwie Ady.

    Ten wypadek pokazuje, że jak się nie korzysta z mechanizmów języka, to nie będzie
    pozytywnych efektów, które te mechanizmy mogłyby dać.

    Parafrazując - samochód utonął w rzece razem z kierowcą a Ty pokazujesz, jak pusty
    jest mit o bezpieczeństwie poduszek powietrznych.

    > *WSZĘDZIE*.

    Bad news: nie wszędzie byłeś. W szczególności nie byłeś tam, gdzie się tego nie robi.
    To obniża efektywność tej dyskusji.

    W Twoim trollowaniu są proste błedy logiczne - w tym samym poście twierdzisz, że
    systemy krytyczne piszą idioci i jednocześnie że "wszędzie" pisze się symulatory
    procesów fizycznych. Może przyjmij jakąś jedną spójną wersję. Nawet błędną, ale
    jedną.

    > Język jest winien tworzenia idiotycznej atmosfery bezpieczeństwa

    Nie. To wybór języka wynika z tej atmosfery. Atmosfera była wcześniej i jest
    niezależna od użytego języka.
    Naprawdę.

    Dlatego właśnie w projektach w C nie jest lepiej - a byłoby, bo przecież z tego co
    piszesz, wtedy nie byłoby "idiotycznej atmosfery bezpieczeństwa" i obniżania jakości.
    Więc jakość powinna być wyższa. A wiadomo, że nie jest. Czyli znowu masz błąd
    logiczny w Twoim trollowaniu.

    Ogólnie - słabe.

    > Kiedyś czytalem wypociny pewnego przygłupa od Ady który twierdził że
    > język jest tak znakomity że już nawet nie testują częsci kodu bo wiadomo
    > że działa dobrze.

    Wykorzystanie statycznych metod analizy pozwala obniżyć rygor pokrycia testami i to
    wynika z procesów a nie z zastosowanego języka. Takie strategie stosuje się
    niezależnie od użycia Ady, w C również. I nie dotyczy to tylko latania w kosmos, ale
    również np. cywilnej branży lotniczej.

    To są ciekawe tematy, ale jeśli chcesz podyskutować, to przestań trollować. Na
    pytania chętnie odpowiem, ale z trollowaniem nie chce mi się walczyć.

  • 19. Data: 2017-04-27 19:53:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/27/2017 3:16 PM, Maciej Sobczak wrote:
    > Ten wypadek pokazuje, że jak się nie korzysta z mechanizmów języka, to nie będzie
    pozytywnych efektów

    Czyli nie pisali w Adzie. Dziwne, bo się tym wielu ludzi chwalilo, na
    newsach też często czytam że krytyczny soft pisze się w Adzie.

    > Parafrazując - samochód utonął w rzece razem z kierowcą a Ty pokazujesz
    >, jak pusty jest mit o bezpieczeństwie poduszek powietrznych.

    Inaczej: mit Ady doprowadza do twierdzeń z gatunku "moj samochód ma
    poduszki powietrzne, więc nie zatonie". Zauważ że decyzje biznesowe
    dotyczące wyboru technologii prawie nigdy nie podlegają osobie która ma
    o nich pojęcie. W korpo w szczegolnosci, w ESA nie wiem, może.

    > Bad news: nie wszędzie byłeś.

    Brawo.

    > W szczególności nie byłeś tam, gdzie się tego nie robi. To obniża efektywność tej
    dyskusji.

    Nie, nie obniża, przeciez to trolowanie. Pokazuje jednak dośc istotne
    zjawisko: wszedzie powinno się doprowadzać do testow z uzyciem jakiegoś
    inputu rzeczywistego. W przypadku rakiety symulacja nie była by trudna
    do zrobienia. Policzenie na kartce siły ciągu, przyspieszenia i kilku
    innych parameterów też jest w zasiegu. Nie zrobiono tego. Mimo że
    wystarczający model wykrywający takie bugi jest w zasiegu studenta
    mechaniki/fizyki.

    > W Twoim trollowaniu są proste błedy logiczne - w tym samym poście twierdzisz
    >, że systemy krytyczne piszą idioci i jednocześnie że "wszędzie" pisze się
    symulatory procesów fizycznych.

    Wszedzie pisze się testy. Przynajmniej wszedzie w ciezkiej i drogiej
    informatyce. Akuratnie nie musza być symulatorami fizyki, bywają. Taki
    matlab kroi z tego niebotyczną kasę.

    > Może przyjmij jakąś jedną spójną wersję. Nawet błędną, ale jedną.

    Proszę: caly świat testuje oprogramowanie in vitro poza esą ktora robi
    to na hura. O ile w przypadku Ariane 5 to mogła być wpadka jakich wiele,
    to następna, prawie identyczna zaczyna zastanawiać. Zrobili testy tego
    kodu *PO* katastrofie sondy. Zabawne, naprawdę. Wychodzi na to że się
    dało i to dosc szybko, przetestować kod. Mnie by nie było stać na
    wysyłanie w ciemno kodu z tonami podpisów.

    > Nie. To wybór języka wynika z tej atmosfery. Atmosfera była wcześniej i jest
    niezależna od użytego języka.
    > Naprawdę.

    Tu bez wątpienia mogło by godzinami rozmawiać kilku filozofów co z czego
    wynika.

> [...]
    > atmosfery bezpieczeństwa" i obniżania jakości. Więc jakość powinna
    > być wyższa. A wiadomo, że nie jest. Czyli znowu masz błąd logiczny w Twoim

    Nigdzi nie pisałem o uzywaniu C więc ciezko się wywodzi o czyjejś logice
    na podstawie wyssanych z palca cytatów.

    Co do jakości: więcej testowania niekoniecznie ją podnosi. Gdyby
    testowani Ariane5 invitro to kod dalej by wyglądał jak wypociny hackera
    od asm. Zmniejsza tylko szanse na błąd takiego kalibru.

    > Wykorzystanie statycznych metod analizy

    Nie wykorzystują. Pisza i od razu jest dobrze, tak powiedział.

    > pozwala obniżyć rygor pokrycia testami

    Pod warunkiem że bugi tkwią w składni lub algorytmice. Gorzej gdy w
    zakresach. Ale obniżyć zawsze warto, wiadomo, jak oszczędzać to na
    rzeczach krytycznych.

> [...]
    > niezależnie od użycia Ady, w C również. I nie dotyczy to tylko latania w kosmos,
    > ale również np. cywilnej branży lotniczej.

    Mówisz np o DO-254. No więc coś Ci powiem o tym. Akuratnie ilośc
    testowania kodu w hardware i software rośnie. Nigdy tak wiele nie
    testowano i robimy tego coraz więcej. Mozna powiedzieć że testowanie
    eksplodowalo jakieś 10 lat temu i ta eksplozja trwa. Wyrosły ogromne
    metodyki, od korporacyjnych po detaliczne, jak testować *każdy* aspekt
    kodu/hardware. Od testow jednostkowych przez radomizacje, po symulacje
    fizyki i obieg dokumentów.

    Nikt tu niczego nie ogranicza. Wręcz przeciwnie. EDA rośnie prawie
    wyłącznie w dziedzinie weryfikacji. Obecnie hardware i software zlewają
    sie w jedno, wiec dotyczy to rownież firmware embedded.

    > To są ciekawe tematy, ale jeśli chcesz podyskutować, to przestań trollować.

    Czasem trzeba. Inaczej programisci Ady będa chodzili tak samo nadęci jak
    programiści VHDLa mimo że świat jest hektary dalej w metodach
    weryfikacji niż silne typowanie i ładne exceptiony.

    > Na pytania chętnie odpowiem, ale z trollowaniem nie chce mi się walczyć.

    Nie ma pytań: ESA dała dupy dwukrotnie w ten sam sposób. Nie pomogła im
    Ada bo na idiotów nie ma rady.

    Spuśc troche powierza. Zarobiłem zaczepkę z mrugnięciem i od razu
    zaczynasz straszliwą dyskusję i edukowanie kogo popadnie i kiwaniem
    palcem. Zważ że inni mają tez jakieś punkty widzenia i czasem trzeba
    odsunąć się od swojej pracy żeby zobaczyć jak wiele błedow popełniamy w
    programowaniu.

    Ja widze jak się weryfikuje hardware/firmware w dużej skali, z miejsca
    gdzie siedzę. Nie zgadzam się z tym że na tym się oszczędza. Nie,
    pompuje się mld dolarow w weryfikacje na całym świecie, wiele procent
    tej weryfikacji zalezy rownież od symulatorów fizyki. Powstało tysiące
    firm dostarczających narzedzia aby robić to lepiej, szybciej. Wszyscy
    weryfikują. To jest teraz ważniejsze od pisania kodu.

  • 20. Data: 2017-04-28 08:09:40
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Thursday, April 27, 2017 at 7:53:32 PM UTC+2, Sebastian Biały wrote:

    > Czyli nie pisali w Adzie.

    Nie ma systemów napisanych w 100% w Adzie. To, że wywaliło się w tym kawałku, gdzie
    Ada nie była wykorzystana (albo nie była wykorzystana w pełni) pokazuje, że problem
    nie był w Adzie. Dla mnie to logiczne.

    > Dziwne, bo się tym wielu ludzi chwalilo, na
    > newsach też często czytam że krytyczny soft pisze się w Adzie.

    W tym samym poście twierdzisz, że pisali, i że nie pisali.

    > Zauważ że decyzje biznesowe
    > dotyczące wyboru technologii prawie nigdy nie podlegają osobie która ma
    > o nich pojęcie.

    Nadal nie wykazałeś, że decyzja o wyborze technologii była zła.

    > Proszę: caly świat testuje oprogramowanie in vitro poza esą ktora robi
    > to na hura.

    Proszę: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_software_bugs

    Jak widać, "cały świat" testuje. Na symulatorach, zapewne.

    > Nie wykorzystują.

    Wykorzystują, bo część takich metod jest wpisana w język, np. w system typów.

    > Pisza i od razu jest dobrze, tak powiedział.

    Niech zgadnę - zrobiłeś skrót z cudzej skróconej wypowiedzi? A może za tą wypowiedzią
    stoi jakiś bardziej przemyślany proces? Ale nie, na pewno na świecie jest N-1
    idiotów.

    > Pod warunkiem że bugi tkwią w składni lub algorytmice. Gorzej gdy w
    > zakresach.

    Właśnie testowanie zakresów da się w ten sposób wykluczyć najszybciej.

    > Mówisz np o DO-254. No więc coś Ci powiem o tym. Akuratnie ilośc
    > testowania kodu w hardware i software rośnie.

    Skoro rośnie, to kiedyś była mniejsza. Ariane 5 to było 20 lat temu.
    To, że 20 lat później masz poczucie wyższości nad tamtymi ludźmi to nie jest wielkie
    osiągnięcie. Trzeba było tam być 20 lat temu.

    > Nigdy tak wiele nie
    > testowano

    Przecież cały czas o tym piszę. W Ariane 5 wsadzono moduł z mniejszej rakiety, bez
    kompletnych testów integracyjnych.

    > Czasem trzeba. Inaczej programisci Ady będa chodzili tak samo nadęci

    Akurat ci, których znam, są raczej skromni. Zdaje się, że swiadomi swoich ograniczeń.

    > Spuśc troche powierza. Zarobiłem zaczepkę z mrugnięciem i od razu
    > zaczynasz straszliwą dyskusję

    Nie wyrażam się z pogardą o nikim. Nikogo nie nazwałem idiotą ani debilem. I tak
    dalej. Nawet nie ja zacząłem tą dyskusję. Przeczytaj swoje posty i porównaj.

    Dyskutujemy czy trollujesz dalej?

    > Nie zgadzam się z tym że na tym się oszczędza.

    Oszczędza się właśnie na tym, bo weryfikacja nie produkuje żadnych artefaktów. I
    widać to zwłaszcza w waterfallu, który był (i nadal jest) popularną metodą w takich
    systemach.

    BTW:

    http://www-users.math.umn.edu/~arnold/disasters/aria
    ne5rep.html

    "It is not mandatory, even if preferable, that all the parts of the subsystem are
    present in all the tests at a given level."

    Jak również:

    "A large number of closed-loop simulations of the complete flight simulating ground
    segment operation, telemetry flow and launcher dynamics were run in order to verify
    [...]"

    Porównaj to ze swoimi wypowiedziami na temat tego, co zrobili albo czego nie zrobili
    albo co zrobiłby każdy student, albo co robią wszyscy na całym świecie, itd.
    I przede wszystkim, przeczytaj ten raport.