  • 21. Data: 2013-02-14 15:27:30
    Temat: Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-02-14 12:05, Pawel O'Pajak pisze:
    > Powitanko,

    > Albo na bekaczy, "pysia-pysia" (juz chyba zaniklo), rzucajacych
    > k'wami...;-)

    I co udało się w końcu namierzyć bekacza? Bo z opowiadania Variego
    doszedłem do wniosku że to on walił anteną kierunkową prosto w
    przemiennik na kominie.

  • 22. Data: 2013-02-14 15:46:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 14 Feb 2013 11:18:41 +0100, Marvin napisał(a):

    > Tak pomyślałem sobie - gdy zależy nam tylko na odbiorze komunikatów z
    > kanału 19, może dałoby się zrobić antenę do CB w formie ferrytowej?

    Ze 25 lat temu się produkowało wielozakresowe odbiorniki przenośne
    pokrywające szeroki zakres krótkich aż prawie do 30 MHz. Zawsze w takich
    odbiornikach były dwie anteny ferrytowe - jedna na DS a druga na innym
    rodzaju ferrytu na K. Nie było niczym nadzwyczajnym zastosowanie ferrytu na
    K pod warunkiem użycia małostratnego tworzywa przy częst. pracy. Chyba
    nawet zetknąłem się z taką anteną na zakres UKF. Powszechnie stosowano
    takie anteny w odbiornikach do "łowów na lisa" na 3,5 MHz i używało się
    "zwykłych" prętów.
    Niepożądaną kierunkowość można zwalczyć stosując 2 skrzyżowane pręty, choć
    ja raczej bym wykorzystał ją do eliminacji sygnału zakłócającego. Zresztą,
    minimum promieniowania ma dosyć wąski kąt a w zastosowaniu samochodowym i
    tak odbieramy głównie stacje leżące przed albo za naszym wozem, więc ta
    kierunkowość specjalnie by nie przeszkadzała.
    --
    Jacek

  • 23. Data: 2013-02-14 16:35:44
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Ze 25 lat temu się produkowało wielozakresowe odbiorniki przenośne
    > pokrywające szeroki zakres krótkich aż prawie do 30 MHz.

    Nadal się produkuje. Degen, Tecsun.

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 24. Data: 2013-02-14 18:23:04
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Marvin" <n...@s...com> napisał w wiadomości

    > Jeśli to cudo by odbierało w ogóle, można dalej pomyśleć nad dwoma
    > antenami w formie krzyża pracującymi równolegle.

    Ja sobie pomyślałem, teoretycznie, bo nie sprawdzałem - mieć rdzeń
    pierścieniowy (no i stosownie do tego nawinąć)... wypali? :)

  • 25. Data: 2013-02-14 18:29:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Anerys" napisał w wiadomości
    >Ja sobie pomyślałem, teoretycznie, bo nie sprawdzałem - mieć rdzeń
    >pierścieniowy (no i stosownie do tego nawinąć)... wypali? :)

    Sam obok proponowalem, ale zasadniczo nie powinno dzialac - przy
    rownomiernym nawinieciu po prostu nie lapie pola z zewnatrz.

    J.

  • 26. Data: 2013-02-14 18:36:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F,

    >Ale nie ma rdzenia, który zamknąłby pole magnetyczne wewnątrz...

    To zrobmy toroid bez rdzenia :-)

    J.

  • 27. Data: 2013-02-14 18:41:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > To zrobmy toroid bez rdzenia :-)

    Próbujesz wynaleźć cewkę Rogowskiego? :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2013-02-14 18:42:58
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości
    > I co udało się w końcu namierzyć bekacza? Bo z opowiadania Variego
    > doszedłem do wniosku że to on walił anteną kierunkową prosto w przemiennik
    > na kominie.

    Ale nie bekał.
    Mnie zresztą, też oskarżono o bekanie i suńsiatt (imię, nazwisko i znak
    znane...) mi nasłał inszpekcyję, z policyją włącznie. Dzięki tek kontroli
    mogłem niemal oficjalnie oczyścić się z zarzutów - bekacz bekał, gdy pan
    inspektor siedział jeszcze u mnie. A skoro tak, a zostałem nieformalnie
    oskarżony o coś, czego nie było - nauczyłem się bekać i umiem to robić na
    zawołanie. Ale nie do radia. Radio jest do gadania. Może raz bąka do
    mikrofonu puściłem 20 lat temu, to wszystko.
    A czemu tak miałem? Bo byłem jednym z tych niepokornych. Nie zgadzałem się
    np. na taki stan rzeczy, że za dostęp do packet-radio w Warszawie
    wprowadzony został "abonament", niby niewiele, 3 PLN, tzw. "dobrowolny
    obowiązek". Ale "dostawało się" za to sieć, której można powiedzieć, nie
    było, a jeśli, to nie działała, w rezultacie szybciej było by chyba użyć CW,
    czy nawet SSB. Ja po prostu nie chciałem wyrzucać swych pieniędzy w błoto,
    natomiast byłem gotów wesprzec wszystkimi swymi siłami coś, co było by tego
    warte. Były to właśnie czasy bekacza, to znaleźli parę kozłów ofiarnych...
    Mnie tylko radio formalnie uziemili (bo było), to nowe kupiłem :P

  • 29. Data: 2013-02-14 18:51:52
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 14.02.2013 13:18, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie sprawdzi się - ma kierunkową charakterystykę.

    Ale w przypadku CB samochodowego to może być zaleta (tył - przód).

    Pilot do zdalnego sterowania Nice BIO miał antenę ferrytową (OIDP
    40MHz), odbiornik miał za antenę spory kawałek przewodu.

    Mirek.

  • 30. Data: 2013-02-14 19:00:20
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Sam obok proponowalem, ale zasadniczo nie powinno dzialac - przy

    Faktycznie, zauważyłem, ale dopiero po wysłaniu swojego posta... anulowałem,
    ale będzie na news-archive.

    > rownomiernym nawinieciu po prostu nie lapie pola z zewnatrz.

    Spróbuję wziąć to kiedyś na tapetę, jak mi się będzie nudziło :))