    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Bać się?
    Date: Sat, 15 Dec 2018 13:29:19 +0100

    Niedawno gdzieś widziałem info o jakimś małym czymś (niewiele większym
    od rezystora SMD) odkrytym na jakichś płytach głównych, co dostarczało
    gdzie trzeba wszystkie ważne informacje o działaniach użytkownika.
    OIDP się wtedy okazało, że te płyty są popularne w wielu komputerach
    stosowanych chyba w różnych instytucjach w USA.

    A potem się dziwić, że chińscy projektanci nie wiedzieć skąd znają
    największe tajemnice przemysłowe innych krajów.

    Niedawno zastanawiałem się nad notebookiem:

    https://www.x-kom.pl/p/426850-notebook-laptop-156-hu
    awei-matebook-d-156-i5-8250u-8gb-256gbssd-win10.html

    Cieszy się podobno dużym wzięciem - inne 15,6" o podobnych parametrach
    są trochę szersze, trochę dłuższe, wyraźnie grubsze i cięższe.

    A dziś widzę:

    https://wiadomosci.wp.pl/huawei-na-cenzurowanym-u-so
    jusznikow-co-zrobi-polska-6326777739167873a

    Skoro Huawei to firma założona przez chińskich szpiegów (nie miałem
    pojęcia) i ręcznie sterowana przez chiński rząd to cieszę się, że go nie
    kupiłem. Właściwie z artykułu wynika, że wszystkie chińskie firmy mogą
    mieć coś z tego.

    Załóżmy, że chciałbym sam stwierdzić, czy w takim czymś siedzi jakaś
    pluskwa. Miałbym jakieś szanse?
    W sensie hardwareowym to wyobrażam sobie jedynie pełne rozrysowanie
    schematu i ustalenie faktycznej funkcji każdego elementu a i to człowiek
    nie byłby pewien, czy przypadkiem rzecz nie jest ukryta jako drugi chip
    w jakimś scalaku.

    Jestem cienki z oprogramowania, systemów, firewalli itp. Wydaje mi się,
    że ilość danych latających między komputerem a siecią jest tak ogromna,
    że nie wyobrażam sobie wyłapania w tej masie jakiejś wysyłanej raz na
    miesiąc ramki zawierającej np. wykryte przez pluskwę loginy i hasła i
    może jeszcze listę plików uznanych przez pluskwę za potencjalnie
    interesujące z pytaniem czy je wysyłać.

    Zastanawia mnie, czy poza upgradem Windows jest w komputerach jeszcze
    inny mechanizm samozniszczenia pozwalający np. producentowi płyty
    głównej wyłączyć wszystkie swoje płyty na świecie.

    Wyobrażacie sobie ten chaos?
    P.G.