  • 21. Data: 2018-01-05 20:42:19
    Temat: Re: Błędny R2 w Europie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Ciekawostka?! W mojej pamięci zachowały się głównie obrazy z takimi
    >odbiciami.

    Ale ja tu o bardzo duzym przesunieciu.
    Roznica drogi fali ze 2 km ...
    I silnym.

    J.

  • 22. Data: 2018-01-05 20:51:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale ja tu o bardzo duzym przesunieciu.
    > Roznica drogi fali ze 2 km ...
    > I silnym.

    Na wakacje często jeździłem w góry. Tam takie rzeczy były na porządku
    dziennym. W mieście w zasadzie też tak być powinno.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2018-01-05 21:06:38
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Przede wszystkim straszne nieliniowości potrafiły mieć te lampowe
    > telepudła. Albo ludziki na któtkich nóżkach z twarzami jak od
    > Modgilianiego, albo odwrotnie -- mogi wysmukłe, ale główki jakieś
    > takie maleńkie. Pływało na boki też swoją drogą.

    I nagrzewało się godzinami. Albo trzeba było poczekać 10 minut, albo
    kręcić różnymi nastawami (jasność, synchronizacja etc), żeby oglądać od
    razu. A potem kilka razy korygować w miarę nagrzewania...

    MJ

  • 24. Data: 2018-01-05 21:33:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > I nagrzewało się godzinami. Albo trzeba było poczekać 10 minut, albo
    > kręcić różnymi nastawami (jasność, synchronizacja etc), żeby oglądać
    > od razu. A potem kilka razy korygować w miarę nagrzewania...

    Jeszcze dało się wprawnym okiem na podstawie tych zniekształceń ocenić
    jaki był stopiń zasilania, zanim spiker ogłosił komunikat. W niektórych
    rejonach kraju w ogóle nie dało się nic obejrzeć bez autotransformatora
    czy innego stabilizatora napięcia.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2018-01-05 21:51:50
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Co znaczy "precyzyjne"? Precyzyjnie wyliczone 1000000 drgań na sekundę,
    > czy
    > stabilne z dużą precyzją. Kwarc można dostroić do dowolnej częstotliwości.

    Stabilność... Właśnie mi sie przypomniało, jak jakieś ok. 20 lat temu
    przyszło mi zadzwonić gdzieś w głąb ZSRR. Błyskawicznie rozpoznałem "efekt
    przyspieszonej płyty" znany krótkofalowcom z niedokładnie dostrojonego
    odbiornika... Ciekawi mnie, jak sygnalizacja przez to przebrnęła, albowiem
    ZTCP, ktoś mi mówił, że międzycentralowo jeździli na R1, a to raczej wymaga
    dość dobrego dostrojenia...

    > Z każdej tak samo łatwo, jeśli zakładamy dzielenie. Proporcje *mogą* być
    > istotne, częstotliwość bezwzględna nie. A więc papierologia.

    Ale jednak dobrze by było, aby podpinając się do innego ośrodka TV, mie mieć
    przez kilka nawet sekund na ekranie czegoś, co widać, jak własny ośrodek
    daje własne synchro, a na to nałoży się synchro tamtego i mimo, iż OTV nie
    zerwał synchronizacji, na ekranie widać charakterystyczne paski, jak przy
    skaczącej ramce. W czarno-białej to niby można olać pewne zależności,
    najwyżej spikerce ponadprogramowo potrzęsą się trochę cycuszki, choć nimi
    nie macha. Ale jak mi polecą fazy i kolorek zrobi się sraczkowo-rzygowaty,
    to raczej nienajchętniej się ogląda. SECAM na to, jako najodporniejszy na
    błędy przesyłu, ale głupieje przy zaburzeniach liniowości toru, powodując
    "płomienie" na ostrych krawędziach.
    Mnie tam obojętnie, jak utrzymają żądaną stabilność, niechby nawet
    krasnoludki machały karteczkami, jak ekipa występująca na festiwalu Arirang,
    wiadomo gdzie. (see wiki)
    Byle nosa z kutafonem nie pomylili przy wyświetlaniu.

    --
    Pies jest jedynym zwierzęciem, które potrafi wyrazić zadowolenie lub
    śmiać się kręcąc lub wymachując ogonem i czyni to nieporównanie wdzięczniej

  • 26. Data: 2018-01-05 22:43:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > tak sie wydaje, ale jak pamietam problemy zrobienia PR3 stereo, moze PR4 -
    > w kazdym badz razie nie pierwszy, a kolejny program ... a tu PR

    Pewnie nie mieli dostatecznie stabilnych koderów? W pierwszej połowie lat 80
    miałem okazję takim lepsiejszym radiem stereo znaleźć się w miejscu, gdzie
    było słychać ładny kawałek Polski, kilka rozgłośni regionalnych. Co
    nadajnik, to koder był inaczej ustawiony, a dekoder miałem źle zestrojony i
    na każzdym nadajniku inaczej dzielił kanały (oparty, jak współczesne, o
    matrycowanie, nie widziałem zastosowania przełączających z PLL), a w
    skrajnych przypadkach kanały były na odwrót. Oczacowałem odchyłkę na
    pojedyncze herce (zamiast bitych 19000 Hz pilota), wystarczyło. Wywaliłem
    dekoder, wstawiłem UL1621, więc matrycowanie zostało.

    > podpada pod Radiokomitet, nadajniki pod MŁ, łącza pod PPTT, i muszą sie
    > wszyscy dogadać.

    W jakimś pisemku satyrycznym, z tamtych lat, widziałem żart, ze w ramach
    specjalizacji, szpital zatrudnił dwóch okulistów, jednego lewoocznego,
    drugiego od prawego oka.

    > No ale jakos ten sygnal TV przesylali, to pewnie sie dalo.
    > Wiec mnie troche dziwi.

    W końcu głupotą by raczej było rozwalać istniejące i działające struktury
    techniczne.

    > Za to w mieszkaniu u rodzicow byla ciekawostka - sygnal TVP2 mial silne
    > odbicie na pare ladnych cm na ekranie, czyli kilka us.

    Miejska i wysokogórska klasyka - odbiór wielodrożny.

    > I tak sie zastanawiam co moglo powodowac.
    > Antena zaokienna, okno zgrubsza na nadajnik, pietro 1, po drodze cwierc
    > miasta .

    Tak po prawdzie, to już sobie odpowiedziałeś na pytanie.
    Gęsta zabudowa, teren podmokły, pagórkowaty, dyfrakcja i refrakcja
    sygnału... od pyty możliwości, całej rozprawy naukowej mało.
    Bezpośrednio - sygnał nadchodzący należało by tu rozpatrywać (nie tylko, ale
    wektory pomogą mi nieco rozjaśnić to zjawisko, niezwykle dobrze mi znane)
    jak wektor. Jak 4 cechy siły. Zależnie od czestotliwości, wektory sobie
    zdrowo tańcują. Jeden ci wektor przyleci od strony, powiedzmy Starego Rynku,
    z innymi parametrami drugi od dworca kolejowego, kolejny jest z widokiem na
    komin elektrowni, jeszcze w inną stronę. Połączmy teraz te wektory w
    układzie, gdzie ich początek jest wspólny, ale od reszty rysujemy wypadkową,
    jak na lekcjach fizyki bywało. Często wektor rósł, ale równie często stawał
    się znacznie krótszy, niż pozostałe. Co to dla nas oznacza? Jak wypadkowy
    wektor jest jak siurek myszy, to oznacza, że dany sygnał (interesujący nas
    wycinek) prawie nie istnieje, w to miejsce włażą więc szumy i inne sygnały,
    nie tłumione już przez sygnał główny. I mogą się pojawiać odbicia (o nich
    jeszcze za momencik), o innych fuzlach nie mówiąc. Pogarsza się też znacznie
    jakość obrazu, gdyż wektory ułożą sie jak same chcą, zależnie od
    częstotliwości i fazy. Amplituda też, ale mniej znacząco.
    Bezpośrednio odbicia/zjawy, są spowodowane różnicą czasu propagacji sygnału
    bezpośredniego (albo "bezpośredniego", jeśli do celu dobija tylko jakaś
    wiązka odbita gdzieś), zastosowanie dobrej anteny paradoksalnie, może
    pogorszyć sprawę (nie musi), gdyż czulsza antena lepiej zbiera. A rzadko ma
    listek główny i żadnego bocznego. Czasem lepszy efekt da odchylenie się od
    wiązki głównej i przerzucenie się na jakieś odbicie, albo wręcz, wcelować
    się "dupą" w odbicie, schodząc z głównej wiązki. Sygnał będzie słabszy, ale
    paradoksalnie, wobec wstrzelenia się w przeszkadzajkę minimum czułości w
    charakterystyce dookólnej naszej anteny, stosunek sygnał dobry do sygnał zły
    ulegnie korzystnej poprawie i znikną "duchy". Korzystnym też rozwiązaniem,
    zwłaszcza w miejscach blosko nadajnika (!), może się okazać zastosowanie
    silnej, kierunkowej anteny o dużym zysku (odbiornik nie zwariuje, zaraz
    powiem czemu), skojarzonej z tłumikiem o dużym tłumieniu. Dobra antena
    kierunkowa ma wąziutki i długi listek główny, którym może być niełatwo się
    wstrzelić w żądaną wiązkę, ale jest to nie tak trudne. Antena pewnie będzie
    mieć kilka małych listków bocznych, którymi też może coś podłapać i przez to
    pojawią sie duchy na ekranie. Więc, mamy bardzo silny sygnał główny, co może
    przesterować wejście (nie jest to korzystne dla jakości odbioru), oraz
    slaby, ale znaczący sygnał przeszkadzający. Tłumik da więc osłabienie
    wszystkiego. Sygnał główny spadnie do poziomu akceptowanego przez OTV, ale
    także zduszone będą przeszkadzajki, przez co sygnał z punktu widzenia OTV
    okaże sie dużo czystszy. Więc dla widza korzystniejszy. W Warszawie nadal
    jest ten problem, wynikający primo, z oddalenia nadajnika głównego aż do
    Raszyna (dokładniej - Łazy, al Krakowska 182), tyle, że odbiorniki cyfrowe
    potrafią cześciowo pokryć ubytki i pogorszenia sygnału i albo odbiór jest,
    albo pikselizuje, ale czasem coś widać, albo jeb, i nic nie ma. Sekundo, nie
    wiem, jak teraz, drugi lokalny nadajnik, pracujący na tej samej
    częstotliwości, co nie wydaje mi się korzystne - sygnał cyfrowy też podlega
    matematyce opisującej zależności i może sie znosić, albo zakłócać. Nie
    wszyscy wiedzą, ale po przeniesieniu nadawania z PKiN do Raszyna, awaryjnie
    trzeba było montować w Warszawie coś doświetlającego, aby ludkowie mogli
    gapić się w telewizornię. Bo problemy z odbiorem byly wręcz kosmiczne, mimo
    całkiem dużego poziomu sygnału. Sygnał TV, to 8 MHz, a nie ok. 250-300 kHz
    radiofonii stereo, gdzie i tak już problem staje się wyraźny. Pamiętacie
    niekiedy, że niby wszystko dobrze, głos jest, sygnał silny jest, obraz
    dobrej jakości jest... tylko czasem coś jest nie tak... - obraz B&W, zesraj
    się, kolor może na moment mignie, albo i nie, mimo, ze antena i OTVC
    sprawne, a znajomi mają wszystko ładnie i kolorowo. Nietrudno zgadnąć, gdzie
    trafiła przeszkadzajka, bądź zanik (nałożenie 2 przeciwnych wektorów, mogą
    być bardzo stromo w charakterystyce cz.), skoro "zgasł" kolor.

  • 27. Data: 2018-01-05 22:47:10
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale ja tu o bardzo duzym przesunieciu.
    > Roznica drogi fali ze 2 km ...
    > I silnym.

    Wystarczy, by sygnał właściwy i przeszkadzajka, razem wbiły się do anteny i
    spłynęły kablem do OTV. Różnice/przesuniecia fazowe zrobią swoje.
    Stąd czasem dobrze odchylić sie z wiązki, licząc, że przeszkadzajka też
    osłabnie.

  • 28. Data: 2018-01-06 12:41:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > zerwał synchronizacji, na ekranie widać charakterystyczne paski, jak przy

    Wszystkie ośrodki mogą mieć zsynchronizowaną częstotliwość, ale ważna
    jest jescze faza -- jedna linia, to jakieś 20 km dla prędkości światła.
    W technice analogowej komutacja sygnałów z odległych źródeł jest nie do
    rozwiązania. W początkach telewizji nikt się tym nie przejmował nawet
    lokalnie. Pan Suzin zapowiadał film, a gry przełączano na telekino, to
    synchronizacja skakała.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2018-01-06 13:36:42
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Wszystkie ośrodki mogą mieć zsynchronizowaną częstotliwość, ale ważna

    Wiadomo, że nie mogą się opierać na częstotliwości sieci energetycznej,
    inaczej dopiero były by jaja, gdyby się miały spiąć dwa ośrodki jadące na
    dwóch elektrowniach o różnej nieco częstotliwości. Zanim by automatyka to
    dostroiła, to by była dyskoteka na ekranie. O ile w ogóle by dostroiła.

    > jest jescze faza -- jedna linia, to jakieś 20 km dla prędkości światła.

    Nigdzie nie twierdziłem, że to jest takie proste. Wiadomo, że trzeba to tak
    zgrać, aby swoje trafiło na swoje.

    > W technice analogowej komutacja sygnałów z odległych źródeł jest nie do

    Myślę, że przy drobnym wsparciu odpowiednią techniką, jest to do zrobienia.
    Prosto - linia opóźniająca o regulowanym opóźnieniu. I wtedy dwa odległe
    ośrodki miały by rozsunięcie w czasie o 1 ramkę, regulowane zresztą, aby po
    obu stronach zgraly się impulsy synchronizacji. Przy 2 różnych źródłach
    regulować opóźnienie dotąd, aż impulsy się spotkają i wtedy jawnie
    komutować. Wydaje mi się, że prościej będzie, aby wszystkie potrzebne
    sygnały komutować w jednym ośrodku, a aktywny będzie potem odsyłać już
    gotowy sygnał drugiemu, do wyemitowania. Nie skakała by wtedy synchro, a
    opóźnienie... no ile, 0.1 sekundy? chyba tylko jakiś sawant by zauważył.

    > rozwiązania. W początkach telewizji nikt się tym nie przejmował nawet
    > lokalnie. Pan Suzin zapowiadał film, a gry przełączano na telekino, to
    > synchronizacja skakała.

    No, jedno małe bujnięcie... no, dwa, idzie wybaczyć, wiadomo, że pewnych
    rzeczy się nie przeskoczy. Ale jak potrafiło ładnych kilka(naście) sekund
    jazgotać mozaiką... to jednak coś nie tak. Tak się zastanawiam, czy zgrać
    telekino z resztą, to było tak trudno? Zresztą - i dziś się zdarza przy
    przełaczaniu źródeł, że obrazek sobie podskoczy, mimo tej całej cyfry.

  • 30. Data: 2018-01-06 13:51:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 6 Jan 2018 13:36:42 +0100, HF5BS napisał(a):

    > Wiadomo, że nie mogą się opierać na częstotliwości sieci energetycznej,
    > inaczej dopiero były by jaja, gdyby się miały spiąć dwa ośrodki jadące na
    > dwóch elektrowniach o różnej nieco częstotliwości.

    A byly takie elektrownie ? Czy w calym kraju jedna siec ?

    > Zanim by automatyka to
    > dostroiła, to by była dyskoteka na ekranie. O ile w ogóle by dostroiła.

    Automatyka TV ? Dostroila by, i to IMO dosc szybko.
    Przeciez na lampach to tam nie bylo PLL, tylko jakies wyzwalanie
    generatorow.

> [...]
    >
    > Myślę, że przy drobnym wsparciu odpowiednią techniką, jest to do zrobienia.
    > Prosto - linia opóźniająca o regulowanym opóźnieniu.

    Nawet niekoniecznie linia - impuls przestawic odpowiednim ukladem
    opozniajacym RC.

> [...]
    > obu stronach zgraly się impulsy synchronizacji. Przy 2 różnych źródłach
    > regulować opóźnienie dotąd, aż impulsy się spotkają i wtedy jawnie

    Sensownie, ale ... do nowej linii to sie TV przestawi szybko, a pare
    linii raczej nie ma znaczenia dla ramki.
    Tyle ze na 400 km to juz by bylo 20 linii, to chyba bylby klopot.

    A propos - to SDH w telefonii to nie zaklada jednej czestotliwosci ?
    A czestotliwosci znacznie wieksze, przesuniecia o wiele bitow.

    J.