  • 21. Data: 2018-08-27 09:46:06
    Temat: Re: Butelka PET
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Aug 2018 23:48:13 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > To jeszcze jeden powód do zakazu: nie powinniśmy używać materiałów których nie
    potrafimy przerabiać powtórnie.

    To dotyczy epoksydow szczegolnie
    ... ale tez np gumy. Zakazac opon ?

    Ale jest swiatelko w tunelu - cementownia chetnie przyjmie jako opał.
    A ze robione to czesto z ropy ... ot, przed spaleniem zdazyło spelnic
    druga uzyteczna funkcje. Tez dobrze.

    Tylko cement tez sie kiepsko przerabia, to moze i cementu zabronic ?
    :-)

    J.

  • 22. Data: 2018-08-27 09:48:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Aug 2018 07:36:52 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):

    > NIE WOLNO !!!!!!!
    > HACAPY ISO i inne ważne dokumenty nie pozwalają na takie zachowania :)

    No jak - przeciez w kranie ma byc woda pitna, czyli jak sama nazwa
    wskazuje - nadajaca sie do picia.

    Ale prawde mowiac to nie pamietam, abym pil z kranu.
    W stolowce bylo mleko :-)

    J.

  • 23. Data: 2018-08-27 10:03:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-27 o 09:48, J.F. pisze:
    > Ale prawde mowiac to nie pamietam, abym pil z kranu.
    > W stolowce bylo mleko:-)
    Myślałem, że jesteś starszy. :-)

    Robert

  • 24. Data: 2018-08-27 10:31:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 27 sierpnia 2018 09:46:04 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    potrafimy przerabiać powtórnie.

    > To dotyczy epoksydow szczegolnie
    > ... ale tez np gumy. Zakazac opon ?

    Pewnie nie wiesz, ale gdy Zachód zaczął podniecać się słowem 'nano' (nanotechnologia,
    nanomateriały itd), to było tak z 40 lat od pierwszego przemysłowego (nie jakaś tam
    laboratoryjna ciekawostka) zastosowania nanoskalowych cząstek gumy z odpowiednio
    przerobionych starych opon do wytwarzania asfaltu. A chcesz wiedzieć gdzie? W Związku
    Radzieckim!

    > Ale jest swiatelko w tunelu - cementownia chetnie przyjmie jako opał.
    > A ze robione to czesto z ropy ... ot, przed spaleniem zdazyło spelnic
    > druga uzyteczna funkcje. Tez dobrze.

    Wrzuć starą łopatę z turbiny wiatrowej do pieca...

    > Tylko cement tez sie kiepsko przerabia, to moze i cementu zabronic ?
    > :-)

    Beton doskonale się przerabia. Odzyskuje się 100% stali ze zbrojenia, a sam beton
    zmielony do odpowiedniej gradacji jest świetnym kruszywem np pod drogi.

  • 25. Data: 2018-08-27 10:43:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 27 sierpnia 2018 09:38:05 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski
    napisał:

    > OP chciał do wody, ale o tym rozkładzie witamin to nie jestem w stanie
    > nic konkretnego wyszukać. Dlaczego taka 304 lub 316L miałaby rozkładać?

    Nie wiem, nie znam się na tym, ale wiem że niektóre procesy w farmacji/spożywce są
    wrażliwe na materiał intalacji. Szczególnie te 3XX są ostatnio lekkopółśrednie. Dużo
    niezdrowego niklu, niska twardość powierzchniowa (erozja), mikroogniwa galwaniczne
    wszędzie gdzie wydzielił się delta ferryt (spawy, przetłoczenia, zagięcia), no i
    katalizowanie jakichś tam reakcji niepożądanych. Zauważ że nikt już nie robi wnętrz
    pralek/zmywarek/zlewów z austenitów. Wszystko ferrytyczna nierdzewka, a ile wysiłku
    kosztowało opracowanie składu takiej stali żeby dało się to tłoczyć bez bólu. Sam to
    ćwiczyłem, bo pierwsza stal ferrytyczna jaką Outokumpu zaczął produkować była do
    mojego projektu.

  • 26. Data: 2018-08-27 11:03:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    To nie moja działka więc trudno mi znaleźć informacje źródłowe, ale ludzie wspominają
    tu i ówdzie że coś tam z tym metalami jest nie tak w obecności witamin: tiny.pl/gv4vx
    (Tabela 26.2)

  • 27. Data: 2018-08-27 11:06:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-27, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > i katalizowanie jakichś tam reakcji niepożądanych. Zauważ że nikt już
    > nie robi wnętrz pralek/zmywarek/zlewów z austenitów. Wszystko

    Myślę, że nie jest tak źle. Jakby był prawdziwy problem to by huczało. Z
    własnego doświadczenie taka 316L to się dopiero zauważalnie sypie w
    roztworach rozcieńczonych elektrolitów pod dość sporym w sumie prądem, a
    i w pierwszej kolejności leci żelazo. W wodzie morskiej (30g/l)
    rozlatuje się powyżej 28C i tez nie wszędzie, ale ogniskowo (pitting
    corrosion).

    Ale jak ktoś ma watpliwości, to sa jeszcze bidony tytanowe. Dużo lzejsze
    i 10x droższe od stalowych :)

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2018-08-27 11:11:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2018 01:31:26 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    cząstek gumy z odpowiednio przerobionych starych opon do wytwarzania asfaltu. A
    chcesz wiedzieć gdzie? W Związku Radzieckim!

    Minelo 40 lat, a ja ciagle slysze, ze opony utylizuje sie glownie w
    elektrowniach.

    Niemcy maja jakis pomysl i robili dywaniki dla krow ...

    > Wrzuć starą łopatę z turbiny wiatrowej do pieca...

    Myslisz, ze nie da rady ?
    Co najwyzej wlokna szklanego zakazac - tylko weglowe.

    Ale moze cementowni nawet szklo nie przeszkadza :-)

    A co potem z ta droga zrobic ?

    J.

  • 29. Data: 2018-08-27 11:12:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-27 o 10:31, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    cząstek gumy z odpowiednio przerobionych starych opon do wytwarzania asfaltu. A
    chcesz wiedzieć gdzie? W Związku Radzieckim!

    Kilka lat temu było głośno, że we Wrocławiu taki asfalt układają. Ale
    czy był nano to nie wiem.

    > Beton doskonale się przerabia. Odzyskuje się 100% stali ze zbrojenia, a sam beton
    zmielony do odpowiedniej gradacji jest świetnym kruszywem np pod drogi.

    Za śmieci na wysypisko trzeba płacić, za beton to nawet sami darmo z
    podwórka zabiorą.

    Robert

  • 30. Data: 2018-08-27 11:17:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Debowski napisał:

> [...]
    > corrosion).
    >
    > Ale jak ktoś ma watpliwości, to sa jeszcze bidony tytanowe. Dużo lzejsze

    O takich rzeczach to my dowiadujemy się nieraz po upływie kilku dziesięcioleci, a
    nieraz i tak to ignorujemy (np. radon z betonu w blokach). Nie sądzę żeby to był
    największy problem ludzkości, jeśli już to problem pierwszego świata. Niemniej
    jednak, zachorowalność na raka nie spada pomimo coraz bardziej rozwiniętej medycyny-
    jak na mój rozum to się bardzo łatwo tłumaczy czynnikami zewnętrznymi. Znaczy tym co
    jemy. Albo jak to jedzenie robimy. Na przykład w czym. Dobrze wiadomo że im bardziej
    przetworzoną żywność jemy, tym bardziej jesteśmy narażeni na nowotwory. Dymiąca lufa
    jest, nawet jeśli jeszcze nie do końca rozumiemy związki między jednym a drugim.