  • 11. Data: 2020-01-17 11:54:38
    Temat: Re: Ciekawostka audiofilska znaleziona w sieci
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Zawasze mnie fascynuje jak bardzo można spieprzyć coś tak prostego
    > jak prawidłowe enkodowanie do MP3. Pliku z linka poniżej nie da się
    > odtworzyć na telefonie (nie tylko) przez podłączony do niego głośnik
    > blutooth ... Kto zgadnie dlaczego?

    Odtworzyć pewnie się da (nie wyskakuje error), tylko słyszę-ciszę :)

    Tu nie ma co zgadywać, na słuchawkach stereo aż głowa boli od tej
    odwróconej fazy. Przy konwersji do mono kanały się znoszą i słyszę-ciszę.

  • 12. Data: 2020-01-17 11:57:15
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> wrote:

    > Jedyne co przychodzi mi do głowy to generowanie przez stary telefon
    > melodyjki MIDI z jakąś specyficzną częstotliwością próbkowania która
    > wchodziła w interferencję z próbkowaniem przy nagrywaniu audio.
    > Może ktoś ma inną teorię ?

    Tam są wzmacniacze klasy D, prawdopodobnie bez filtracji (filtrację robi
    jedynie cewka głośnika). Może głośnik oprócz częstotliwości akustycznej
    emituje też ultradźwięki. Ucho sobie wytnie, kiepski mikrofon też, ale
    dobry mikrofon nie.

    Tak strzelam.

    Jak masz jeszcze ten telefon to spróbuj podpiąć dobry mikrofon do
    oscyloskopu i zobacz widmo. Albo wręcz podłącz się oscyloskopem do wyjścia
    głośnikowego (albo gniazda słuchawkowego, jeśli posiada i jeśli umie grać
    przez nie midi, może być podobnie) :)

  • 13. Data: 2020-01-17 13:50:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    Marek <f...@f...com> wrote:

    >Odtworzyć pewnie się da (nie wyskakuje error), tylko słyszę-ciszę :)

    Hm, na telefonie slysze ... a przeciez ma tylko jeden glosnik.
    Hm, a moze ma dwa ? albo jakies niesymetryczne ?
    A moze tylko jeden kanal odtwarza, nie sume ?

    A na innym telefonie faktycznie cisza - trzeba sluchawki stereo.
    Ciekawe co w tym pierwszym ... zepsuli ? naprawili ?

    >Tu nie ma co zgadywać, na słuchawkach stereo aż głowa boli od tej
    >odwróconej fazy. Przy konwersji do mono kanały się znoszą i
    >słyszę-ciszę.

    Mnie na sluchawkach glowa nie boli, ale zawsze mialem z tymi fazami
    problem, ze slabo slyszalem odwrocenie.

    A swoja droga ... w mp3 daje sie zakodowac faze ?
    Jak widac - daje, ale moze to bardziej skomplikowane jest ?

    A w ogole nie ma tam jakiegos myku w stereo, ze osobno sume a osobno
    roznice kompresuja, a nie lewy/prawy ?
    Choc przy ambitnej kompresji ... moze to bez znaczenia ...

    A swoja droga - jak to w dzisiejszych czasach zrobic ?
    Juz sie raczej kabelkow nie lutuje, zeby mozna bylo zamienic bieguny.

    Jakis ambitniejszy program do audio i celowa zamiana ?

    J.

  • 14. Data: 2020-01-17 13:51:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 15 Jan 2020 12:04:19 +0100, sbd <s...@s...org> wrote:
    > To chyba nie efekt złego mp3, a obrócenia fazy jednego kanału przed
    > enkodowaniem i nie przypadkiem, lecz dla zagadki :)
    > Gdyby materiał był stereofoniczny byłoby słychać różnice.

    Na pewno odwrócona faza a nie sygnał różnicowy l-p w obu kanałach
    przez co downmix do mono przy odtwarzaniu robi taki efekt?
    Trudno powiedzieć na jakim etapie zostało to spieprzone i na pewno
    nie intencjonalnie. Materiał zgrywamy był do pcm pewnie z jakiegoś
    magnetofonu. Jak można nieintencjonalnie tak popsuć?

    --
    Marek

  • 15. Data: 2020-01-17 14:01:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 Jan 2020 09:29:39 +0100, Roman
    Rogóż<r...@s...krakow.pl> wrote:
    > Audacity prawdę Ci powie. kanały odwrócone w fazie o 180 st.
    > Po zsumowaniu wychodzi dokładnie linia prosta.

    Brawo, ale pytanie na prawdę jest inne.
    Jak dzban, który to robił mógł spieprzyć tak proste zadanie p.t.
    "zagraj te kasety do MP3".

    --
    Marek

  • 16. Data: 2020-01-17 14:08:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 17 Jan 2020 10:54:38 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > Tu nie ma co zgadywać, na słuchawkach stereo aż głowa boli od tej
    > odwróconej fazy. Przy konwersji do mono kanały się znoszą i
    > słyszę-ciszę.

    Dokładnie ale mnie interesuje aspekt społeczno-techmiczny. Czym i jak
    łoś robiący to zgrywanie mógł to popsuć, bo to nie było zrobione
    intencjonalnie. Dostał ktoś proste zadanie "zagraj kasety do MP3".
    Miał magnetofon odwracający fazy?
    Nagrywal dwoma mikrofonami z kolumn podłączonych w przeciwfazie?
    Po drodze był jakiś popsuty wzmacniacz odwracający fazę?
    Zaciekawiła mnie sugestią kogoś, że próbowano nieumiejętnie zrobić
    "stereo"....

    --
    Marek

  • 17. Data: 2020-01-17 14:15:43
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-17 o 14:01 +0100, Marek napisał:

    > Brawo, ale pytanie na prawdę jest inne.
    > Jak dzban, który to robił mógł spieprzyć tak proste zadanie p.t.
    > "zagraj te kasety do MP3".

    Odtwarzacz kasetowy mono podpiął polutowanym kabelkiem do dwóch
    niezależnych kanałów w komputerze, ale przy jednym z nim się machnął i
    polutował odwrotnie sygnał z GND? Trzeba się postarać, żeby takie
    warunki stworzyć, ale teoretycznie efekt końcowy byłby właśnie ten.

    Mateusz

  • 18. Data: 2020-01-17 14:17:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 15 Jan 2020 22:44:14 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > A u mnie da się, zarówno na telefonie jak i na głośniku BT.
    > Zgadniesz, dlaczego?

    Tak, wyrzuć telefon bo masz popsuty.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2020-01-17 14:18:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >polutował odwrotnie sygnał z GND? Trzeba się postarać, żeby takie
    >warunki stworzyć, ale teoretycznie efekt końcowy byłby właśnie ten.

    Komputer z wejsciami symetrycznymi ?

    Czy jakas profesjonalna karta ... i dlatego z takimi wejsciami ?

    J.

  • 20. Data: 2020-01-17 14:19:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    :-)