  • 121. Data: 2018-04-01 16:14:15
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 15:31:11 +0200, HF5BS napisał(a):

    > Tylko, że w tamtych czasach nie spodziewam się zbyt dużej stabilności 50 Hz,
    > a po powieleniu... powiedzmy, 0.1 Hz odchyłki, to daje (wg dzisiejszych
    > proporcji) 31.25 Hz (półramka, to 50 Hz, cała oczywiście 25, a linii na
    > półramkę jest 312,5, jakby nie liczyć), może to mieć znaczenie w mniej
    > stabilnych układach, choć wielkich trudności się nie spodziewam.

    A po co nam stabilnosc ?
    Odbiornik dostroi zarowno V jaki i H.

    Nawet ilosc linii nie jest jakas krytyczna, ale przy powielaniu bedzie
    akurat zawsze dobra.

    > Jeśli
    > jednak bujnie się bardziej (skoro w PRLu potrafiło podobno (nie doszedłem, w
    > którym kościele dzwonili) zjechać do 49.5 (a przed wijną, to nie bardziej?),

    To ciagle 1%, czyli calkiem niezle.

    > Wydaje mi się, że mógł być, tylko inaczej pozyskiwano poszczególne
    > częstotliwości i może odchyłki się jakoś kompensowały? Nie mam kogo
    > podpytać.

    Cosmi sie wydaje, ze o zestawie kwarcow czytalem.
    Mozliwe, ze w pewnym okresie tak bylo najprosciej, a potem zmienili.

    > w '72? Co za problem tyrystorów użyć? Może bardziej problem w ich
    > (nie)wyłaczalności?

    Mocy, pradzie, napieciu ...

    > Mogły - i często tak się robiło. Jednak, np. na E10A, nie było takiego pola
    > manewru i taki rozjazd naprawdę mógł położyć wiązkę na amen, bo tam
    > tolerancja bywała bardzo niska. Dość powiedzieć, że E10A jako jedyna mi
    > znana, niemal nie dawała dobrze wystukać numeru widełkami aparatu nawet, gdy
    > ktoś miał dobre wyczucie, jak powinien klepać. Tak wąski miała margines.

    Bo te cholerne komputery mogly dokladnie sprawdzac.
    A normy byly na wybieraki :-)

    J.

  • 122. Data: 2018-04-01 20:01:21
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 01.04.2018 o 01:26, HF5BS pisze:

    > Albo np. bateria przerzutników, przecież już przed wojną telewizja...
    > jakoś trzeba było zachować podział między H a V, nieparzysty, więc co za
    > różnica, czym te przerzutniki pędzono?
    > A rzeczony pociąg, może tam był falownik do silnika/-ów, albo do
    > jakiegoś układu kontrolnego, gdzie owerton powodował zwartusianie
    > karkulowsiała, czy co tam w tablicy mieli - no i było ratuwsianku...

    A jeszcze impulsy wyrównawcze...

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 123. Data: 2018-04-01 22:02:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A jeszcze impulsy wyrównawcze...

    No, a z nimi to już chyba nie tak do końca "letko"...?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 124. Data: 2018-04-02 08:36:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > W skali miesiecy na pewno - w atomowych sie mowilo, ze bezwladnosci
    > turbin i generatorow na minute starczy, ale kto wie, czy nie przy malym
    > obciazeniu.

    Tę minutę to nawet koledzy na Ukrainie testowali w praktyce w 1986.
    Teraz mają gustowny sarkofag, a nawet dwa.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 125. Data: 2018-04-02 08:48:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale mnie o rozplyw w sieci chodzi - jakies regulatory na podstacjach
    > sa, zeby np z jednej linii wziac mniej a z drugiej wiecej ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_booster

    Pozdrawiam, Piotr

  • 126. Data: 2018-04-02 21:53:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Apr 2018 08:36:31 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Tę minutę to nawet koledzy na Ukrainie testowali w praktyce w 1986.
    > Teraz mają gustowny sarkofag, a nawet dwa.

    Z tym, ze jesli prawde gdzies wyczytalem, to:
    - w razie uszkodzenia sieci pompy chlodzace dalej potrzebuja
    zasilania, bo jak nie, to Fukushima,
    - dieslowskie generatory startuja kilkadziesiat sekund,
    - na te sekundy miala starczyc inercja turbin,
    - test byl normalna czescia odbioru ... ktorej Czernobyl juz dwa razy
    nie przeszedl. Ta proba miala byc kolejna,

    - niestety - tym razem reaktor "uciekl"/wybuchl.

    J.

  • 127. Data: 2018-04-02 22:15:51
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > - test byl normalna czescia odbioru

    Wówczas sytuacji katastrofy nikt by nie poszedł siedzieć, a posadzili
    całą wierchuszkę.
    > - niestety - tym razem reaktor "uciekl"/wybuchl.

    Reaktor w ogóle nie pozwoliłby się wprowadzić w ten zakres parametrów
    pracy, więc mu elegancko wyłączono automatyczne zabezpieczenia.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 128. Data: 2018-04-03 02:31:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Apr 2018 22:15:51 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Wówczas sytuacji katastrofy nikt by nie poszedł siedzieć, a posadzili
    > całą wierchuszkę.

    Wierzysz w sprawedliwosc radziecka ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster
    Jest masa zrodel podanych.

    > Reaktor w ogóle nie pozwoliłby się wprowadzić w ten zakres parametrów
    > pracy, więc mu elegancko wyłączono automatyczne zabezpieczenia.

    Mniej lub bardziej uzasadnione, w zaleznosci od tego co masz na mysli.

    Ten typ reaktora jest z natury niestabilny.

    J.

  • 129. Data: 2018-04-03 03:33:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Apr 2018 08:48:01 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_booster

    Ciekawe ... przesuniecie fazy zmienia moc czynna ?

    J.

  • 130. Data: 2018-04-03 04:52:58
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-04-03 03:33, J.F. wrote:

    > Ciekawe ... przesuniecie fazy zmienia moc czynna ?

    Troche analogi do pomiaru mocy biernej, za pomoca watomierza, (do
    pomiaru mocy czynnej), w ukladzie 3-fazowym.
    http://elektrotechnika.po.opole.pl/cwiczenia/uklady_
    3f/rys_17.jpg