  • 41. Data: 2018-03-09 09:59:18
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    M.in. o tym, jak konflikt Kosowo - Serbia wpłynął na sieć energetyczną w Europie:

    https://wysokienapiecie.pl/8656-kto-ukradl-prad-za-3
    -mln-euro-spowolnil-europejskie-zegary/#dalej

  • 42. Data: 2018-03-09 10:03:04
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-03-09 o 09:41, Grzegorz Redlarski pisze:

> [...]
    opics/frequency.html

    > Chodzi mi o jakieś dane historyczne, choćby kilka dni wstecz.
    > gr3

    A kto podawał linka do strony ~ptdeboer?

    http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains-20
    18.html

    MJ

  • 43. Data: 2018-03-09 10:24:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 9 marca 2018 08:05:43 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Thu, 8 Mar 2018 13:59:23 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski

    >Chodził inkasent i czasem nastawił. Ale zazwyczaj pasowały nam
    >zmienione godziny więc nie nalegaliśmy na nastawienie :)

    Jest to jakas koncepcja, ale:
    -pewnie mial jakis klucz, to sobie potem klient bedzie sam
    przestawial.
    -jak wylacza prad na pare godzin, to sie powaznie zegar przestawi.

    J.

  • 44. Data: 2018-03-09 10:31:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-03-09 o 08:05, J.F. pisze:

    >Miałem taki zegar sterujący do ogrzewania dwutaryfowego, i prócz
    >silniczka miał on... zegarową sprężynę. I to ona była źródłem
    >napędzania zegarowego chodu. A gdy jej odkręcenie osiągało ustalony
    >poziom, włączał się silniczek, i ją nakręcał "na full".
    >Każdy chyba przyzna, że było to pomysłowe, bo zabezpieczało przed
    >przerwą w dostawie energii, acz nie wiem, ile godzin zapasu to-to
    >dawało.

    Pomysl znany z zegarow samochodowych chyba jeszcze marki Warszawa.
    Sprezyna sie rozkreca i uruchamia elektromagnes, ten silnym impulsem
    naciaga sprezyne, wiec samoczynnie sie wylacza.

    Starczalo chyba na kilkadziesiat minut, ale w samochodzie to nie
    problem, a srednie zuzycie pradu znikome.

    Ale jesli ma byc silnik synchroniczny i mechanizm sprezynowy, to
    sprawa sie IMO komplikuje.

    J.

  • 45. Data: 2018-03-09 10:59:11
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Każdy chyba przyzna, że było to pomysłowe, bo zabezpieczało przed
    > przerwą w dostawie energii, acz nie wiem, ile godzin zapasu to-to dawało.

    miałem modobny mechanizm z zegara sterującego wydłubany i zrobiony zegar z
    tarczą z płyty gramofonowej- nakręcał się co 11,5h ale pewnie jeszcze zapas
    jakiś musiał byc,

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 46. Data: 2018-03-09 11:25:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >M.in. o tym, jak konflikt Kosowo - Serbia wpłynął na sieć
    >energetyczną w Europie:
    >https://wysokienapiecie.pl/8656-kto-ukradl-prad-za-
    3-mln-euro-spowolnil-europejskie-zegary/#dalej

    Hm ...
    -113GWh w 2 miesiace to jest 78MW srednio. IMO - tyle co nic w skali
    Europy.

    -dziwi mnie, ze oni tak dlugo dochodza gdzie ta moc znika. Liczniki
    przeciez powinny byc na liniach transportowych i bedzie wiadomo.

    -a moze tu nie o prad chodzi, tylko o pieniadze ? Albo o niewyrazne
    rozliczenia ?

    -nawet jesli pobierali i nic nie mowili - to chyba nie powinno
    zmieniac czestotliwosci ?
    Czestotliwosc wydaje mi sie parametrem takim luzno zwiazanym z moca.
    Dopoki moc turbiny nie jest przekroczona, to elektrownie powinny dbac,
    aby czestotliwosc byla dobra.
    Jedna elektrownia nic nie zrobi, ale jak wszystkie odkreca kurki, to
    powinna wzrosnac.

    A jesli problem dotyczy pieniedzy i zamowionej mocy ... mocy nie
    reguluje sie przede wszystkim napieciem ?

    J.

  • 47. Data: 2018-03-09 14:00:18
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 10:24:26 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > przestawial.
    > -jak wylacza prad na pare godzin, to sie powaznie zegar przestawi.

    No tak, wyłączenia były częste i zegary o całe godziny były przestawione.
    W obudowie metalowej był problem, bez ruszenia plomby nie szło przestawić. Później
    pojawiły się zegary w obudowach plastikowych, to podpatrzyłem jak inkasent sobie
    radzi by się z plombą nie męczyć :)
    gr3

  • 48. Data: 2018-03-09 14:21:39
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 11:26:00 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > -dziwi mnie, ze oni tak dlugo dochodza gdzie ta moc znika. Liczniki
    > przeciez powinny byc na liniach transportowych i bedzie wiadomo.

    To, że energia wycieka do rejonu SMM - Serbia, Macedonia, Czarnogóra (Montenegro),
    wiedzieli od razu. Tylko pewnie trudno było coś wyegzekwować.

    > -a moze tu nie o prad chodzi, tylko o pieniadze ? Albo o niewyrazne
    > rozliczenia ?

    Wyliczyli to na ok 3 mln euro.

> [...]
    > powinna wzrosnac.
    >
    > A jesli problem dotyczy pieniedzy i zamowionej mocy ... mocy nie
    > reguluje sie przede wszystkim napieciem ?

    No więc właśnie nie bardzo to mi pasuje. W jakiejś publikacji sieć wręcz przyrównali
    do rozpędzania roweru - by zwiększyć częstotliwość, potrzeba dostarczyć energii. Coś
    na zwiększenie momentu pędu turbin, z pewnością tak, ale to przecież chyba kropelka w
    stosunku do ogólnej produkcji?
    Nie byle kto, bo operator systemu, pisze o konieczności "zwrócenia brakującej
    energii". W tej chwili "opracowują plan":
    "The second step is now to develop a plan for returning the missing energy to the
    system and putting the situation back to normal"
    https://www.entsoe.eu/news-events/announcements/anno
    uncements-archive/Pages/Deviations-affecting-the-ave
    rage-frequency-in-the-Continental-European-Power-Sys
    tem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    gr3

  • 49. Data: 2018-03-09 15:20:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    >
    > Każdy chyba przyzna, że było to pomysłowe, bo zabezpieczało przed
    > przerwą w dostawie energii, acz nie wiem, ile godzin zapasu to-to dawało.

    Dobrze zrozumiałem, że nie elektromagnes, który przy tym "odkręceniu" miał
    zwierany styk, zamykający obwód z baterią - i kotwica nakręcała mechanizm,
    zegar miał kilka(naście) minut chodzenia, kosztem cichego, choć dobrze
    słyszalnego "klik"... Tylko silniczek? Osobiście nie spotkałem takiego
    rozwiązania, upewniam się zatem, czy mam właściwe dane do przepytania
    Gugla...?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 50. Data: 2018-03-09 15:33:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    3-mln-euro-spowolnil-europejskie-zegary/#dalej

    >To, że energia wycieka do rejonu SMM - Serbia, Macedonia, Czarnogóra
    >(Montenegro), wiedzieli od razu. Tylko pewnie trudno było coś
    >wyegzekwować.

    Wycieka ... chyba jest dostarczana.

    >Wyliczyli to na ok 3 mln euro.

    Wyliczyli, ale jak czytam, ze uzywaja ich do tranzytowania pradu, to
    trudno powiedziec czy dobrze wyliczyli.
    Albo gdy czytam ze "Serbowie nie placa".

> [...]
    >potrzeba dostarczyć energii. Coś >na zwiększenie momentu pędu turbin,
    >z pewnością tak, ale to przecież chyba kropelka w stosunku do ogólnej

    W skali miesiecy na pewno - w atomowych sie mowilo, ze bezwladnosci
    turbin i generatorow na minute starczy, ale kto wie, czy nie przy
    malym obciazeniu.

    Tak mi sie wydaje, ze jak w dzialajacej elektrowni zakrecic
    kurek/przestac sypac do pieca, to generator sie przestawi o drobny kat
    i spadnie moc dostarczana do sieci, ale takze moment sily obciazajacy
    turbine.
    W skrajnym przypadku przejdzie do pracy silnikowej.
    Ale jak odkrecic, to musi jakos odwrotnie.

    Tylko ze do kompletu mamy jeszcze regulacje wzbudzenia - jak bedzie
    wieksze, to generator bedzie chcial wiecej mocy do sieci pchac, jak
    mniejsze, to mniej.
    Za tym oczywiscie powinna pojsc regulacja kurka turbiny, bo moc musi
    sie zgadzac.
    Jak sie kurka nie ruszy, to bedzie czestotliwosc rosnac lub malec.

    IMHO - mozna zmienic czestotliwosc nie ruszajac mocy, tylko
    odpowiednio dobierajac wzbudzenie.

    Ale system automatyki w elektrowni powinien sobie z tym radzic tak
    samo jak w poprzednich latach - oczywiscie jedna elektrownia niewiele
    moze, ale jak tak we wszystkich kurki odkreca lub zakreca ...

    Za to ... nie wiem czy obecnie jakies umowy nie obowiazuja.
    Elektrownia ma dyspozycje na 300MW, i nie dostarczy wiecej, chocby
    napiecie spadlo do 200V a czestotliwosc do 48Hz :-)
    Dopiero jak z sieci przyjdzie dyspozycja "dajcie wiecej - zaplacimy",
    to elektrownia podnosi wzbudzenie, odkreca kurek i dosypuje do pieca.

> [...]
    erage-frequency-in-the-Continental-European-Power-Sy
    stem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    Nie rozumiem, co oni maja na mysli :-)

    Tak swoja droga - maja na tych podstacjach jakies regulatory, zeby np
    Turoszow puscil wiecej mocy do Zielonej Gory, a Belchatow mniej, czy
    te wielkie transformatory to bardziej na stale ustawione ?

    J.