  • 31. Data: 2018-03-09 00:29:40
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Daj jakiegos linka bo dla mnie lipa pachnie ze nie silniki konsumowaly wtedy i
    konsumuja teraz najwiecej pradu. Mala tokarka silnik 3kW. Srednia tokarka silnik 5kW.
    Bardzo duza tokarka silnik 50kW. I hala na ktorej pracuje 70 tokarek i 50 frezarek.
    Do tego piec elektryczny 100kW pracujacy trzy dni w miesiacu.

  • 32. Data: 2018-03-09 08:05:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 8 Mar 2018 13:59:23 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski
    napisał(a):

    > Dawno, dawno temu, taryfami sterowały zegary z silniczkiem
    > synchronicznym.

    Nawet wtedy byl IMO problem - prad wylacza, zegar sie przestawi ...
    musieli miec jakis mechanizm ustawiania/synchronizacji.

> [...]
    > ostatnie dwa moje liczniki. Obecny spieszy się ok. 10 s na tydzień.
    > Kiedyś pytałem naszego operatora o kilka rzeczy, m.in. o to jak
    > jest z rozliczaniem energii, skoro przełączenia zliczania różnią
    > się od tych zapisanych w taryfie, to na to mi nie odpowiedzieli.
    > Nie dają zgody na podłączenia kabla sterującego z licznika
    > uzasadniając, że można sobie własnym zegarem sterować. Obecnie
    > zegar w liczniku spieszy się o ok. 6 minut. Gdyby się tyle późnił,
    > byłby większy problem. Np. bojler by te 6 minut (a za rok będzie
    > już kilkanaście minut) grzał na wysokiej taryfie.

    Jedni wlaczaja o 22:00, inni wylaczaja o 6:00 :-)
    Moze to celowe dzialanie - niech odbiorca ustawi bezpieczny margines
    ... i nie bedzie gwaltownego skoku.

    > Gdy zajmowałem się synchronizatorami, przyglądałem się wahaniom
    > częstotliwości. Pamiętam, że po podpięciu Polski do UCTE
    > częstotliwość trzymała jak drut! Występowały tylko nieduże wahania
    > fazy. Teraz jest bez porównania gorzej ze stabilnością
    > częstotliwości.

    Mam jeden zegarek od czasow PRL, i przez wiele lat chodzil dobrze,
    dopiero ten ostatnie tygodnie.

    J.

  • 33. Data: 2018-03-09 08:15:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 8 Mar 2018 13:48:09 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski
    > Raczej nie zostawią opóźnienia. Na razie cieszą się, że opanowali
    > sytuację, choć nie wiadomo czy opanowali w bloku energetycznym
    > Serbia - Macedonia - Czarnogóra, czy mocniej podciągnęli ich z
    > reszty systemu. Problem energetyczny wynikł z problemów
    > politycznych (lokalnych w Kosowie), ale nie podają szczegółów.

    Jedno malenkie Kosowo rozwalilo caly europejski system ?

    > Dla systemu katastrofalne są dopiero odchyłki częstotliwości poza
    > zakres od 47,6 Hz do 52,4 Hz. Wtedy mają zadziałać zabezpieczenia,
    > znaczy odłączać generatory.

    Ale maja ten system stabilizacji, zawsze dzialal dobrze, a teraz nie.

    > Wykresy częstotliwości w czasie znalazłem na stronie:
    > https://www.netzfrequenz.info/
    > Na stronie są linki np. do wykresu z ostatniej godziny itp.
    > Może ktoś wie czy są dostępne skumulowane wartości opóźnienia? Tu znalazłem jakieś
    wykresy:
    > http://www.netzfrequenzmessung.de/aktuelles.htm
    > ale chodzi mi o takie aktualizowane na bieżąco, albo dane w postaci tabeli.

    Michal podal linka
    https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/t
    opics/frequency.html

    > Czas skumulowany wyznaczany jest codziennie o 8 rano i jeśli nie
    > przekracza +/-20 s w ogóle się nie przejmują. Jeśli przekroczy ten
    > zakres zmienia się na jedną dobę nastawę częstotliwości systemu o
    > 10 mHz.

    A tu juz 340s i nic.

    J.

  • 34. Data: 2018-03-09 09:06:08
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-03-09 o 08:05, J.F. pisze:
    > Nawet wtedy byl IMO problem - prad wylacza, zegar sie przestawi ...
    > musieli miec jakis mechanizm ustawiania/synchronizacji.

    Miałem taki zegar sterujący do ogrzewania dwutaryfowego, i prócz
    silniczka miał on... zegarową sprężynę. I to ona była źródłem
    napędzania zegarowego chodu. A gdy jej odkręcenie osiągało ustalony
    poziom, włączał się silniczek, i ją nakręcał "na full".

    Każdy chyba przyzna, że było to pomysłowe, bo zabezpieczało przed
    przerwą w dostawie energii, acz nie wiem, ile godzin zapasu to-to dawało.

  • 35. Data: 2018-03-09 09:07:08
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-03-08 o 23:05, Grzegorz Redlarski pisze:
    > Ktoś w tym celu podpiął sieć do RS232 z komputerem na Linuxie:
    > http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains.ht
    ml
    > gr3

    A tu można popatrzeć na aktualne statystyki z GB
    https://extranet.nationalgrid.com/RealTime (w artykule były linki, ale
    jeden nie działał więc dla ciekawych poprawny adres, jeden kluczowy w
    kontekście pytania
    https://extranet.nationalgrid.com/Realtime/Home/Freq
    uency60Mins).

    Wersja polska https://www.pse.pl/home, zamiast patrzeć na zegarek można
    skierować kamerę na monitor i masz odczyt gotowy ;)

    Piotrek

  • 36. Data: 2018-03-09 09:22:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 09:07:11 UTC+1 użytkownik Piotr Dmochowski napisał:
    > A tu można popatrzeć na aktualne statystyki z GB
    > https://extranet.nationalgrid.com/RealTime

    Kurde, jeszcze niedawno czytałem że połączenie ze stałym lądem
    mają na poziomie 500MW, a tutaj:

    France to Great Britain: 1495 MW
    Netherlands to Great Britain: 999 MW

    czyli wychodzi że co najmniej 2500MW, dobudowali coś ostatnio
    czy to może promami wożą? :P

    L.

  • 37. Data: 2018-03-09 09:30:10
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 00:29:41 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    Bardzo duza tokarka silnik 50kW. I hala na ktorej pracuje 70 tokarek i 50 frezarek.
    Do tego piec elektryczny 100kW pracujacy trzy dni w miesiacu.

    Pompy CO dla miasta liczą się w megawatach. Taśmociągi w kopalniach, windy, dźwigi. W
    każdym razie dużo mówi się i robi w zakresie kompensacji mocy biernej, a tę produkują
    głównie silniki.

    Obecne opóźnienie fazy przeliczyli na 113 GWh, ale jak to zrobili, nie mam pojęcia.
    gr3

  • 38. Data: 2018-03-09 09:36:34
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 08:05:43 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Nawet wtedy byl IMO problem - prad wylacza, zegar sie przestawi ...
    > musieli miec jakis mechanizm ustawiania/synchronizacji.

    Chodził inkasent i czasem nastawił. Ale zazwyczaj pasowały nam zmienione godziny więc
    nie nalegaliśmy na nastawienie :)
    gr3

  • 39. Data: 2018-03-09 09:41:19
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 08:15:23 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Thu, 8 Mar 2018 13:48:09 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski
    >
    > Jedno malenkie Kosowo rozwalilo caly europejski system ?

    > Ale maja ten system stabilizacji, zawsze dzialal dobrze, a teraz nie.

    Pewnie debatują, kto ma za to zapłacić, znaczy, dostarczyć brakujące GWh.

    > Michal podal linka
    > https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/t
    opics/frequency.html

    Chodzi mi o jakieś dane historyczne, choćby kilka dni wstecz.
    gr3

  • 40. Data: 2018-03-09 09:44:49
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 09:07:11 UTC+1 użytkownik Piotr Dmochowski napisał:
    > A tu można popatrzeć na aktualne statystyki z GB
    > https://extranet.nationalgrid.com/RealTime (w artykule były linki, ale

    GB nie jest w sieci UCTE.
    gr3