  • 51. Data: 2018-03-09 15:38:12
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    news:p7u57r$dmj$1@node1.news.atman.pl...

    > Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości

    > Dobrze zrozumiałem, że nie elektromagnes, który przy tym "odkręceniu" miał
    > zwierany styk, zamykający obwód z baterią - i kotwica nakręcała mechanizm,
    > zegar miał kilka(naście) minut chodzenia, kosztem cichego, choć dobrze
    > słyszalnego "klik"... Tylko silniczek? Osobiście nie spotkałem takiego
    > rozwiązania, upewniam się zatem, czy mam właściwe dane do przepytania
    > Gugla...?

    ja miałem z silniczkiem- takim jak np w programatorze pralki, do tego
    sprężyna jak z klasycznego zegara

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 52. Data: 2018-03-09 16:36:38
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 15:33:06 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    3-mln-euro-spowolnil-europejskie-zegary/#dalej

    > Tak mi sie wydaje, ze jak w dzialajacej elektrowni zakrecic
    > kurek/przestac sypac do pieca, to generator sie przestawi o drobny kat
    > i spadnie moc dostarczana do sieci, ale takze moment sily obciazajacy
    > turbine.
    > W skrajnym przypadku przejdzie do pracy silnikowej.
    > Ale jak odkrecic, to musi jakos odwrotnie.

    Wiem tyle, że we wszystkich generatorach, z jakich przebiegi oglądałem, po ich
    odłączeniu faza napięcia zmieniała się o 7°.

    > Tylko ze do kompletu mamy jeszcze regulacje wzbudzenia - jak bedzie
    > wieksze, to generator bedzie chcial wiecej mocy do sieci pchac, jak
    > mniejsze, to mniej.
    > Za tym oczywiscie powinna pojsc regulacja kurka turbiny, bo moc musi
    > sie zgadzac.
    > Jak sie kurka nie ruszy, to bedzie czestotliwosc rosnac lub malec.
    >
    > IMHO - mozna zmienic czestotliwosc nie ruszajac mocy, tylko
    > odpowiednio dobierajac wzbudzenie.

    To wszystko jest powiązane, generalnie jednak wzbudzeniem reguluje się napięcie, a
    "parą" (czy np. kątem kierownic w el. wodnych) częstotliwość.

    > Ale system automatyki w elektrowni powinien sobie z tym radzic tak
    > samo jak w poprzednich latach - oczywiscie jedna elektrownia niewiele
    > moze, ale jak tak we wszystkich kurki odkreca lub zakreca ...
    >
    > Za to ... nie wiem czy obecnie jakies umowy nie obowiazuja.
    > Elektrownia ma dyspozycje na 300MW, i nie dostarczy wiecej, chocby
    > napiecie spadlo do 200V a czestotliwosc do 48Hz :-)
    > Dopiero jak z sieci przyjdzie dyspozycja "dajcie wiecej - zaplacimy",
    > to elektrownia podnosi wzbudzenie, odkreca kurek i dosypuje do pieca.

    Trudno powiedzieć, niemniej na mapce:
    https://www.pse.pl/dane-systemowe
    widać duże rozbieżności pomiędzy "plan" i "aktualne".

    Kiedyś próbowałem się dowiedzieć w el. wodnej na jakiej podstawie podejmują decyzję
    kiedy prąd produkować, a kiedy stać, to gość coś mówił o chwilowych cenach prądu. W
    sumie są różne mechanizmy, ale to jeden z nich. Zapewne kluczowi dostawcy dostają
    jednak konkretne dyspozycje.

    Z tymi cenami, to w ogóle ciekawa sprawa. Ponieważ energia z wiatraków jest droga,
    nikt od nich nie chciał by kupować, więc ich cenę rozbili na dwa składniki i tylko za
    jeden składnik płaci operator. Za drugi pewnie budżet, albo wsio po równo.

    ouncements-archive/Pages/Deviations-affecting-the-av
    erage-frequency-in-the-Continental-European-Power-Sy
    stem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    > Nie rozumiem, co oni maja na mysli :-)

    No wiec właśnie. Zasada zachowania energii z pewnością i tu obowiązuje i w czymś
    konkretnym ta energia musi siedzieć. Znaczy, teraz jej brakować.

    > Tak swoja droga - maja na tych podstacjach jakies regulatory, zeby np
    > Turoszow puscil wiecej mocy do Zielonej Gory, a Belchatow mniej, czy
    > te wielkie transformatory to bardziej na stale ustawione ?

    Na przejściach granicznych reguluje się nie tylko napięcie ale również fazę. Nie wiem
    czy na wszystkich, bo to stopniowo wprowadzano nie tak dawno. Oczywiście na tych
    przejściach od strony UCTE, bo tam, gdzie nie mamy synchronizmu, idzie przez DC.

    gr3

  • 53. Data: 2018-03-09 18:35:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Wiem tyle, że we wszystkich generatorach, z jakich przebiegi
    >oglądałem, po ich odłączeniu faza napięcia zmieniała się o 7°.

    W jakim sensie ?
    Po odlaczeniu generator przechodzi na obroty wlasne, to faza moze
    plynac dowolnie.

    Chyba, ze chodzi o skok przy odlaczeniu ... jak ustawiono tak, ze prad
    nie plynal, to nie powinno byc skoku, ale moze plynal przed
    odlaczeniem.

    >To wszystko jest powiązane, generalnie jednak wzbudzeniem reguluje
    >się napięcie, a "parą" (czy np. kątem kierownic w el. wodnych)
    >częstotliwość.

    Z tym, ze jedna turbina sieci nie ruszy, wiec to bardziej faze/moc
    bierna itp.

    >Trudno powiedzieć, niemniej na mapce:
    >https://www.pse.pl/dane-systemowe

    Swoja droga ciekawe - z Niemiec bierzemy 1.1GW, jest godz 18:00,
    ciemno - to przeciez nie tani prad z paneli slonecznych.
    Wiaterek im wieje, czy zwykly prad tez maja tani ?

    A jednoczesnie pchamy do CZ 487 MW ... Niemcy nie moga im bezposrednio
    dostarczyc ? :-)

    >widać duże rozbieżności pomiędzy "plan" i "aktualne".

    Ta "dyspozycje" to mialem na mysli z wieksza rozdzielczoscia - plan
    sie rozjechal, to dostaja korekte.

> [...]
    >mówił o chwilowych cenach prądu. W sumie są różne mechanizmy, ale to
    >jeden z nich. Zapewne kluczowi dostawcy dostają jednak konkretne

    Nasze elektrownie wodne to raczej pracuja krotko, bo malo wody mamy.
    Pozostaja jeszcze szczytowo-pompowe - sami decyduje kiedy brac a kiedy
    oddawac, czy ktos im kaze ?

    Ale ja o sytuacji, gdy np jest lekka nadwyzka produkcji.
    Tak mi sie wydaje, ze skoro siec ma znikomy opor, to tu mozliwosci
    regulacji elektrownia ma duze.
    Jak sie troche podniesie napiecie, to do sieci poplynie duzy prad, a
    jak troche obnizy, to znacznie mniejszy.

    A kazda elektrownia chcialaby swoje pracujace turbiny jak najlepiej
    wykorzystac i do sieci sprzedac jak najwiecej energii ...

    W krotkiej magistrali DC czynnikiem regulującym byloby napiecie -
    dostawca nie moze dac za duzego, bo normy i przepisy, ale nawet
    niewielkie zmiany dadza duza zmiane pradu i nierowny podzial.
    I jak sie wszyscy upra dostarczyc jak najwiecej, to napiecie w sieci
    wzrosnie ... i znow bedzie nierowny podzial mocy, skoro niektore
    elektrownie beda sie musialy ograniczac.

    Czyzby w duzej sieci energetycznej dzialalo to jakos inaczej ?

    A moze nieregulowanych odbiornikow jest ciagle sporo, i niewielka
    nadwyzke rynek wchlonie latwo - napiecie wzrosnie, zarowki zaczna
    jasniej swiecic :-)

> [...]
    >cenę rozbili na dwa składniki i tylko za jeden składnik płaci
    >operator. Za drugi pewnie budżet, albo wsio po równo.

    U nas doplaty z budzetu chyba nie ma, przerzuca sie na odbiorcow.

> [...]

    >No wiec właśnie. Zasada zachowania energii z pewnością i tu
    >obowiązuje i w czymś konkretnym ta energia musi siedzieć. Znaczy,

    Braklo to jest dawno temu.
    Teraz moc jest zbilansowana ... i co oni chca zwracac ?

    >Na przejściach granicznych reguluje się nie tylko napięcie ale
    >również fazę.

    A w kraju ?

    >Nie wiem czy na wszystkich, bo to stopniowo wprowadzano nie tak
    >dawno.
    >Oczywiście na tych przejściach od strony UCTE, bo tam, gdzie nie mamy
    >synchronizmu, idzie przez DC.

    To chyba ciagle tylko jedna linia do Szwecji, czy juz cos wiecej ?

    J.

  • 54. Data: 2018-03-09 18:44:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Tu macie oficjalne dane nie bieżąco:
    >https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/
    topics/frequency.html

    >Skumulowane opóźnienie jest 345 sekund i jakoś nie maleje, chociaż
    >obiecywali nadrobienie...
    >Ale i już nie rośnie, może zostawią jak jest...

    No i jak wczoraj bylo -345, dzis rano -340, tak teraz -349.

    Cos im kiepsko idzie to nadrabianie ... a moze to normalne - w nocy
    odrobili, w szczycie stracili jak zwykle, a tych paru sekund to nikt
    nie zauwazal.

    J.

  • 55. Data: 2018-03-09 20:10:30
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-03-09 o 15:20, HF5BS pisze:
    > Dobrze zrozumiałem (?)

    Z twoich domysłów wnioskuję, że źle. Zegar był napędzany *sprężyną*, a
    ta, w miarę potrzeby, była nakręcana silniczkiem

  • 56. Data: 2018-03-09 21:14:02
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 18:35:57 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > Chyba, ze chodzi o skok przy odlaczeniu ... jak ustawiono tak, ze prad
    > nie plynal, to nie powinno byc skoku, ale moze plynal przed

    Faza będzie płynąć taka, jak się generator kręci, a obrotów szybko nie zmieni.
    Ale pokręciłem. To było przy SZR-ach (samoczynne załączanie rezerwy). Skok fazy był
    po odłączeniu zasilania od odbiorów. Znaczy, na odbiorach jeszcze długo utrzymuje się
    napięcie po odłączeniu zasilania, bo silniki zaczynają generować prąd. Nie można
    wówczas rezerwy załączać "na pałę", tylko takie jest wymaganie, że czeka się na zanik
    tego napięcia. No chyba, że przełącza się przez pracę równoległą.
    Z generatorem będzie podobnie jeśli wypadnie. Przy planowy wyłączaniu chyba najpierw
    redukuje się wzbudzenie.

    > Z tym, ze jedna turbina sieci nie ruszy, wiec to bardziej faze/moc
    > bierna itp.

    No tak. Podkręcając parę w obciążonym generatorze faktycznie zmieniamy tylko fazę, a
    w praktyce patrzy się na moc bierną i czynną.
    Mnie akurat interesowało zawsze regulowanie generatora tylko do momentu załączenia :)

> [...]

    > Nasze elektrownie wodne to raczej pracuja krotko, bo malo wody mamy.
    > Pozostaja jeszcze szczytowo-pompowe - sami decyduje kiedy brac a kiedy

    Mamy Krajową Dyspozycję Mocy i Obszarowe Dyspozycje Mocy. Niektóre elektrownie muszą
    się ich słuchać, a niektóre niekoniecznie. Szczytowo-pompowe z pewnością są w pełni
    pod ich kontrolą. KDM też odpowiada za przypływy przez granice.

> [...]
    > regulacji elektrownia ma duze.
    > Jak sie troche podniesie napiecie, to do sieci poplynie duzy prad, a
    > jak troche obnizy, to znacznie mniejszy.

    Więc pewnie steruje się mocami, a napięciom tylko przygląda :)

> [...]
    >
    > A moze nieregulowanych odbiornikow jest ciagle sporo, i niewielka
    > nadwyzke rynek wchlonie latwo - napiecie wzrosnie, zarowki zaczna

    Przy normalnej pracy wszystko płynnie się reguluje. Dużą rolę grają tu elektrownie
    wodne, w tym szczytowo-pompowe.
    Problem pojawia się przy nagłym spadku obciążenia czy wypadnięciu dużego generatora,
    spowodowanymi jakąś awarią. Wtedy pewnie przez pewien czas energia leci ze
    zgromadzonej energii kinetycznej turbin i wirników generatorów, albo jest w nich
    gromadzona. Przez czas aż się odpowiednio pary doda lub przykręci :)

> [...]
    stem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    > Braklo to jest dawno temu.
    > Teraz moc jest zbilansowana ... i co oni chca zwracac ?

    Na pewien czas podniosą częstotliwość co wymaga dodatkowej energii, ale z pewnością
    nie tyle, co wsiąkło na Bałkanach.
    Ciekawe dlaczego do tej pory nie podnieśli? Standardem było, że przy opóźnieniu
    przekraczającym 20 s zwiększano średnią częstotliwość o 10 mHz wtedy na dobę blisko
    tych 20 s powinno iść do przodu.

    > A w kraju ?

    Ilością pary i wzbudzeniem reguluje się wychodzącą moc czynną i bierną.

    > To chyba ciagle tylko jedna linia do Szwecji, czy juz cos wiecej ?

    Od wschodu też przez DC. To znaczy falowniki AC-DC-AC. Kawałek Ukrainy jest
    wydzielony i podłączony przez AC. Już nie pamiętam jak się ta wyspa (energetyczna)
    nazywa, ale jest taka.

    > J.

    gr3

  • 57. Data: 2018-03-10 11:33:18
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 10:03:07 UTC+1 użytkownik Michal Jankowski napisał:
    > A kto podawał linka do strony ~ptdeboer?
    >
    > http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains-20
    18.html

    > MJ

    A widzisz, nie zauważyłem, że daje bieżące pomiary :)
    gr3

  • 58. Data: 2018-03-10 11:45:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl> napisał w wiadomości

    > ja miałem z silniczkiem- takim jak np w programatorze pralki, do tego
    > sprężyna jak z klasycznego zegara

    Aha, rozumiem... Już kojarzę i z ciekawości gugla przepytam.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 59. Data: 2018-03-10 11:51:23
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Z twoich domysłów wnioskuję, że źle. Zegar był napędzany *sprężyną*, a
    > ta, w miarę potrzeby, była nakręcana silniczkiem

    Mniejsza o szczegóły, chodziło mi o to, co ma nadać sprężynie energii
    potencjalnej, aby spuściła ją potem w energię kinetyczną chodu zegara. W
    swoich rękach miałem kilka zegarów, gdzie elektromagnes, dostając kopa prądu
    przez zamknięty zestyk, swą energią kinetyczną naciągał sprężynę, dając
    zegarowi kilka minut chodu. Jak energia zeszła, to kotwica elektromagnesu
    dochodziła do zestyku zamykając prąd w obwodzie, dzięki czemu bateria dawała
    elektromagnesowi energię, ten dawał ją sprężynie, przerywając przy tym
    obwód, i tak kilka minut tik-tak, tik-tak, da capo al fine. Jużz kojarzę,
    jak by to miało z silniczkiem wyglądać, wiem zatem, jak przepytać google.
    No, z ciekawości sobie obejrzę.

  • 60. Data: 2018-03-10 14:59:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Mar 2018 11:51:23 +0100, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > przez zamknięty zestyk, swą energią kinetyczną naciągał sprężynę, dając

    Tylko wiesz - takie rozwiazanie z silnikiem, to rezygnacja ze
    stabilnosci sieci. A mechaniczne zegarki takie sobie dokladne -
    inkasent powinien co miesiac ustawiac :-)

    zas polaczenie zegara mechanicznego i silnika synchronicznego w jednym
    mechanizmie to imo nie takie proste.

    J.