  • 61. Data: 2018-03-10 15:40:28
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 9 Mar 2018 12:14:02 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski

    > Faza będzie płynąć taka, jak się generator kręci, a obrotów szybko nie zmieni.

    Jesli jednak jego samodzielne obroty sa inne niz sieci, to roznica
    fazy bedzie narastac.

    > Ale pokręciłem. To było przy SZR-ach (samoczynne załączanie
    > rezerwy). Skok fazy był po odłączeniu zasilania od odbiorów.
    > Znaczy, na odbiorach jeszcze długo utrzymuje się napięcie po
    > odłączeniu zasilania, bo silniki zaczynają generować prąd.

    Asynchroniczne ?
    Czy to jakis specyficzny odbiorca o duzej ilosci synchronicznych ?

    Asynchroniczne ponoc tez potrafia generowac, ale jak w sieci nie ma
    juz zadnego zrodla zasilania ... to z jaka czestotliwoscia generuja ?

    > Nie
    > można wówczas rezerwy załączać "na pałę", tylko takie jest
    > wymaganie, że czeka się na zanik tego napięcia. No chyba, że
    > przełącza się przez pracę równoległą.
    > Z generatorem będzie podobnie jeśli wypadnie. Przy planowy
    > wyłączaniu chyba najpierw redukuje się wzbudzenie.

    Tak mi sie wydaje ze najprosciec doprowadzic go do pracy bezpradowej,
    a potem odlaczac.

    > Mamy Krajową Dyspozycję Mocy i Obszarowe Dyspozycje Mocy. Niektóre
    > elektrownie muszą się ich słuchać, a niektóre niekoniecznie.
    > Szczytowo-pompowe z pewnością są w pełni pod ich kontrolą. KDM też
    > odpowiada za przypływy przez granice.

    Swoja droga to ciekaw jestem jak to wyglada przy obecnej mnogosci firm
    faktujacych.

    Trzeba zaplacic elektrowniom za prad ktory produkuja teraz ... i jak
    potem rozdzielic to na rozne firmy, jesli na jednej linii wisza
    klienci roznych ?
    Teraz mamy elektroniczne liczniki, to latwiej, ale dawniej ?

    > Więc pewnie steruje się mocami, a napięciom tylko przygląda :)

    Tak wychodzi, tylko co KDM dzwoni i mowi "od teraz dawajcie 400MW, bo
    jak nie, to kara" ?

    > Przy normalnej pracy wszystko płynnie się reguluje.

    Za PRL plynnie, a teraz mamy wiele elektrowni i kazda ma swoj wlasny
    interes :-)

    P.S. W Niemczech sie raz zdarzylo, ze cena pradu byla ujemna.
    Wiatr wial, wiatraki sie krecily, pradu byl nadmiar.
    Oczywiscie mowimy o jakiejs gieldzie - klientom naliczano tyle samo.

    W Chile to juz ponoc normalne - nastawiali tyle ogniw, ze w niektorych
    rejonach za duzo w poludnie.

    > Dużą rolę grają tu elektrownie wodne, w tym szczytowo-pompowe.

    Im ktos musi powiedziec co maja robic.

    > Problem pojawia się przy nagłym spadku obciążenia czy wypadnięciu
    > dużego generatora, spowodowanymi jakąś awarią. Wtedy pewnie przez
    > pewien czas energia leci ze zgromadzonej energii kinetycznej turbin
    > i wirników generatorów, albo jest w nich gromadzona. Przez czas aż
    > się odpowiednio pary doda lub przykręci :)

    Ale to chyba jakis regulator robi automatycznie ?

    ouncements-archive/Pages/Deviations-affecting-the-av
    erage-frequency-in-the-Continental-European-Power-Sy
    stem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    > Na pewien czas podniosą częstotliwość co wymaga dodatkowej energii,

    IMO nie wymaga, bo odbiorcy biora mocy ile potrzebuja, a moga ja brac
    przy 50Hz czy 60 ...
    No dobra, moze i przyspieszenie wymaga odkrecenia kurkow - ale
    przeciez znikomego. A jesli niektorzy odbiorcy przy okazji zaczna
    pobierac wiecej mocy, bo im sie silniki zaczna szybciej krecic, to
    przeciez ich licznik to policzy.
    Wiec o co tu chodzi? Budzet pieniezny tak napiety, ze nikt nie chce
    kurka odkrecic ?

    > ale z pewnością nie tyle, co wsiąkło na Bałkanach. Ciekawe dlaczego
    > do tej pory nie podnieśli? Standardem było, że przy opóźnieniu
    > przekraczającym 20 s zwiększano średnią częstotliwość o 10 mHz
    > wtedy na dobę blisko tych 20 s powinno iść do przodu.

    To bylo wczesniejsze pytanie - tyle lat dobrze chodzilo - co sie
    stalo?

    > Ilością pary i wzbudzeniem reguluje się wychodzącą moc czynną i bierną.

    Ale mnie o rozplyw w sieci chodzi - jakies regulatory na podstacjach
    sa, zeby np z jednej linii wziac mniej a z drugiej wiecej ?

    J.

  • 62. Data: 2018-03-10 18:23:26
    Od: "michal" <m...@n...com.pl>

    > wiatrakow z asynchronicznymi generatorami i paneli PV z falownikami ... to
    > kto ma dbac o czestotliwosc ?
    > Ta niewielka ilosc pozostalych elektrowni zawodowych ?
    >
    > Czy pora pomyslec nad wbudowaniem w falowniki funkcji przyspieszania badz
    > spowalniania, a moze w ogole budowy sieci sterujacej.
    > Nie tylko generatorami, ale takze odbiorcami - taki np rozkaz "zmniejsz
    > pobor mocy o 10%", i automatycznie to co moze - zmniejsza ...
    >
    > J.
    Witam.
    Pmyśleli - Falownik do PV jaki mialem w reku dla trybu "niemcy" przy
    wzroście napięcia
    zmniejszał moc oddawana do sieci czyli przyczyniał się do stabilizacji
    sieci....
    Czy moc byla od czestotliwości zalezna nie pamiętam..
    m.

  • 63. Data: 2018-03-10 19:03:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Mar 2018 18:23:26 +0100, michal napisał(a):

> [...]
    > sieci....
    > Czy moc byla od czestotliwości zalezna nie pamiętam..

    No ale ja o czestotliwosci. A raczej o jakiejs probie wplyniecia na
    nia.

    Bo napiecie
    a) tam jakies doplaty maja, to PV powinna pchac mocy jak najwiecej,
    b) no ale jak napiecie za bardzo wzrosnie, to powinna sie powstrzymac.

    Wiec ciekawe - maja jakis system stabilizacji tych 230V, czy falownik
    sie ogranicza do 250V, gdyby sie okazalo, ze wiecej wcisnac sie nie da
    :-)

    J.

  • 64. Data: 2018-03-10 19:34:23
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu sobota, 10 marca 2018 15:40:27 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > Asynchroniczne ponoc tez potrafia generowac, ale jak w sieci nie ma
    > juz zadnego zrodla zasilania ... to z jaka czestotliwoscia generuja ?

    Asynchroniczne. Dla mnie też było to niespodzianką. Ale jak się wgryzłem, to
    rzeczywiście tak musi być.

> [...]
    > Teraz mamy elektroniczne liczniki, to latwiej, ale dawniej ?

    > Tak wychodzi, tylko co KDM dzwoni i mowi "od teraz dawajcie 400MW, bo

    Kiedyś pewnie było przez telefon. Teraz wyskakuje na ekranie :)
    Pamiętam lata temu w jakiejś el. wodnej telefon podłączony do dużego dzwonka na
    ścianie budynku.

> [...]
    > Oczywiscie mowimy o jakiejs gieldzie - klientom naliczano tyle samo.
    >
    > W Chile to juz ponoc normalne - nastawiali tyle ogniw, ze w niektorych

    Być może takie jak Żarnowiec czy Solina są zdalnie sterowane, ale tylko zgaduję.

    > Ale to chyba jakis regulator robi automatycznie ?

    Bo ja wiem? Trzeba by poszukać czy jakichś publikacji o tym się nie znajdzie, bo jest
    trochę artykułów, materiałów z konferencji itp.

> [...]
    > przeciez ich licznik to policzy.
    > Wiec o co tu chodzi? Budzet pieniezny tak napiety, ze nikt nie chce

    Nie wiem czy doczekamy jakiejś sensownej publikacji o co w tym chodzi.

    > To bylo wczesniejsze pytanie - tyle lat dobrze chodzilo - co sie
    > stalo?

    No właśnie. My tu gadu gadu, a faza się opóźnia i chyba ponownie sięgnęła rekordu.
    Jest teraz -358.726 s.

    > Ale mnie o rozplyw w sieci chodzi - jakies regulatory na podstacjach
    > sa, zeby np z jednej linii wziac mniej a z drugiej wiecej ?

    Coś jest. Transformatory z odczepami, ale nie znam szczegółów. Kiedyś coś czytałem -
    interesowałem się jak te odczepy przełączają, ale niewiele pamiętam.

    > J.

    gr3

  • 65. Data: 2018-03-10 22:11:34
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    Tu są konkretne dokumenty dotyczące regulacji sieci UCTE. Np. rozważają co się będzie
    działo gdy wypadnie blok 3000 MW (z wykresu wynika, że częstotliwość poleci w dół do
    -0,8 Hz ok. 20 sekundy, a po minucie ustali się na -0,2 Hz. Podają parametry
    samoregulacji bloków itp. Sporo do czytania, jeśli kogoś ciekawi i ma czas. No i to
    jest po angielsku. Ale może warto choć wykresy i tabelki przejrzeć (jako i ja na
    szybko zrobiłem :) )
    https://www.entsoe.eu/publications/system-operations
    -reports/operation-handbook/Pages/default.aspx

    Coś ciekawego zobaczyłem też na wykresie częstotliwości. Mianowicie o pełnych
    godzinach 21:00 i 22:00, ale trochę też o 21:30, wystąpiły gwałtowne spadki
    częstotliwości, które później powoli się odbudowywały. Czyżby gdzieś coś dużego
    włączali o pełnych godzinach? Jakaś taryfa się włączała?

    https://www.netzfrequenz.info/verlauf-1-stunde-mit-d
    aten-aus-den-vorjahren

    gr3

  • 66. Data: 2018-03-10 22:28:55
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu sobota, 10 marca 2018 22:11:35 UTC+1 użytkownik Grzegorz Redlarski napisał:
> [...]
    częstotliwości, które później powoli się odbudowywały. Czyżby gdzieś coś dużego
    włączali o pełnych godzinach? Jakaś taryfa się włączała?

    Już wiem skąd są te skoki częstotliwości o pełnych godzinach, w połowach godzin,
    widać je też w kwadransach. W takich cyklach zmieniają się dyspozycje wymiany energii
    pomiędzy blokami (obszarami). Opisane jest to w rozdziale 7:
    https://www.entsoe.eu/fileadmin/user_upload/_library
    /publications/entsoe/Operation_Handbook/Policy_1_App
    endix%20_final.pdf

    gr3

  • 67. Data: 2018-03-11 00:06:45
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    Przejrzałem jeszcze jeden dokument. W telegraficznym skrócie, co z niego wyłowiłem:

    Podają, że dla UCTE "SELF REGULATION of Load" zakłada się 1%/Hz, czyli że przy spadku
    częstotliwości o 1 Hz, pobór mocy spadnie o 1%.

    Przy odchyłkach +/- 20 mHz nic się nie robi. Przy większych, produkowaną mocą wpływa
    się na częstotliwość.

    Średnia charakterystyka moc - częstotliwość wynosi 19500 MW/Hz.

    W celach gotowości regulacyjnej utrzymywana jest rezerwa mocy na poziomie 3000 MW.

    Moc w głównym poziomie regulacji musi reagować proporcjonalnie do odchyłki
    częstotliwości.

    Pierwszy poziom regulacji ma zadziałać w czasie do 15 s (50%), a 100% do 30 s i
    działać aż zrównoważy go drugi poziom (do 15 minut).

    Kto kiedy pracuje w pierwszym poziomie, a kiedy w drugim, ustalane jest na rok z
    góry.

    Jest jeszcze poziom trzeci, a na końcu kontrola czasu (czyli to, co teraz wyrwało się
    spod kontroli).

    Na końcu dokumentu jest tabelka z istotnymi wartościami.
    https://www.entsoe.eu/fileadmin/user_upload/_library
    /publications/entsoe/Operation_Handbook/Policy_1_fin
    al.pdf

    gr3

  • 68. Data: 2018-03-11 21:27:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Mar 2018 15:06:45 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski
    napisał(a):
    > Przejrzałem jeszcze jeden dokument. W telegraficznym skrócie, co z niego wyłowiłem:
    >
    > Podają, że dla UCTE "SELF REGULATION of Load" zakłada się 1%/Hz, czyli że przy
    spadku częstotliwości o 1 Hz, pobór mocy spadnie o 1%.

    Tez mi sie to rzucilo.
    Ciekawe ... czy to znaczy, ze polowa mocy napedza silniki AC ?
    Bo zarowkom i grzalkom chyba wszystko jedno jaka czestotliwosc.

    Tak swoja droga - po wzroscie czestotliwosci, bez zmiany napiecia, to
    moc silnika asynchronicznego wzrosnie, czy spadnie ?

    > Przy odchyłkach +/- 20 mHz nic się nie robi.

    Chyba nie calkiem nic, bo jednak byla ta czestotliwosc stabilna.

> [...]
    >
    > Średnia charakterystyka moc - częstotliwość wynosi 19500 MW/Hz.
    >
    > W celach gotowości regulacyjnej utrzymywana jest rezerwa mocy na

    Jedna duza elektrownia. Ale tez niecaly 1% mocy calego systemu.

    Z drugiej strony - ponoc w przerwie meczu Anglicy potrafia 10GW poboru
    wygenerowac - wszyscy wlaczaja czajniki.

> [...]
    > Pierwszy poziom regulacji ma zadziałać w czasie do 15 s (50%), a
    > 100% do 30 s i działać aż zrównoważy go drugi poziom (do 15 minut).

    Ciekawy jestem - odkrecaja kurek, czy dorzucaja do pieca.
    przykrecony kurek to jednak pewna strata.

    Tak nawiasem mowiac - musza te czestotliwosc jakos zgrabniej mierzyc,
    bo zwykle zliczanie okresow dalo by wynik po ~100s, jesli wymagana
    rozdzielczosc 10mHz.

    > Kto kiedy pracuje w pierwszym poziomie, a kiedy w drugim, ustalane
    > jest na rok z góry.

    A nie tak, ze pierwszy stopien to maja realizowac wszyscy ?

    > Jest jeszcze poziom trzeci, a na końcu kontrola czasu (czyli to, co teraz wyrwało
    się spod kontroli).

    Ale czemu sie wyrwalo ?
    Mam dziwne wrazenie ze dziala, tylko po prostu sie pogodzili z ta
    utrata 6 minut.

  • 69. Data: 2018-03-11 21:48:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Mar 2018 13:28:55 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski
    napisał(a):
> [...]
    > https://www.entsoe.eu/fileadmin/user_upload/_library
    /publications/entsoe/Operation_Handbook/Policy_1_App

    Hm, wymiana nie powinna skutkowac zmiana czestotliwosci, bo to tylko
    wymiana ... chyba ze przy okazji elektrownie odkrecaja kurki.

    J.

  • 70. Data: 2018-03-12 21:26:09
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 marca 2018 21:48:28 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > Hm, wymiana nie powinna skutkowac zmiana czestotliwosci, bo to tylko
    > wymiana ... chyba ze przy okazji elektrownie odkrecaja kurki.

    Właśnie o to chodzi, że jedne odkręcają, inne przymykają. Łączna moc elektrowni
    nieregulacyjnych się zmienia do poziomu zaplanowanego na daną godzinę. W efekcie
    przestaje się bilansować produkcja z odbiorem. Pewien czas działa samoregulacja, ale
    to kosztem zmiany częstotliwości. Zmiana częstotliwości z kolei powoduje zmianę mocy
    z elektrowni regulacyjnej, niemniej to trwa pewien czas, no i też daje pewien błąd
    wynikający z zastosowania regulacji proporcjonalnej. Przyjmuje się, że jeśli el.
    regulacyjna będzie pracowała w skrajnym położeniu, błąd częstotliwości wyniesie
    (jeśli dobrze pamiętam) 0,18 Hz.
    Zmiany planowanej mocy na daną godzinę (czy też mniejsze jednostki, najmniejsza to
    kwadrans), mają się odbywać w 10-minutowym przedziale czasu - 5 minut przed, jak też
    do 5 minut po zadanym momencie czasu.

    Zastanawia mnie, dlaczego zastosowano tak prymitywny regulator jakim jest regulator
    proporcjonalny, a nie jakiś PID. Z regulatorem PID w energetyce też się spotkałem,
    wertując te najróżniejsze publikacje, ale chyba były to rozważania teoretyczne, albo
    może dotyczące mniejszego obszaru, czy wręcz pojedynczego bloku.

    Być może to jest główny powód uciekania fazy, że procedury nie przewidują innego
    sposobu regulacji. Jakiejś mocy zabrakło (z Kosowa) i elektrownia regulacyjna ma to
    kompensować. Nastawę częstotliwości systemowej nawet może zwiększyli, ale ta ma
    pracować w oparciu o aktualną odchyłkę, no i ta odchyłka musi być. A że jest ona
    większa od przewidzianej dla kompensacji czasu wartości 10 mHz, to czas ciągle
    ucieka...

    > J.

    gr3