  • 11. Data: 2020-01-19 18:55:25
    Temat: Re: Czy są pendrivy z zabezpieczeniem przed zapisem?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/01/2020 18:50, ąćęłńóśźż wrote:
    > Pytanie, czy każdy sprzęt wystartuje z czytnika.

    Tak. Z punktu widzenia BIOSu zarówno pendrive jak i karta w czytniku to
    Mass Storage Device i nie ma różnic poza nazwą zgłaszaną przez USB.

    Moje systemy bootowalne są właśnie na kartach SD. Jest ich kilkanaście.
    Wszystkie wstają i nie marudzą. Trafiłem jednak na kiepskie czytniki
    których BIOS nie widział. Ale to jakiś nikły procent.

  • 12. Data: 2020-01-19 21:40:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-19 o 00:59, Borneq pisze:
    > Widze że wszystko idzie w tę stronę:
    > Niegdyś Bios był w ROM, a teraz wirus może go modyfikować.
    > Niegdyś instalowało się z read-only CD/DVD, teraz z USB i nie widzę na
    > Allegro żadnego klucza USB, który byłby mechanicznie zabezpieczany przed
    > zapisem.
    > Teraz wirus który siedzi w Biosie mógłby modyfikować USB.

    Przypomniałeś mi moje stare pendrivy z mechaniczną blokadą.
    Pojemność: 16MB (nie GB!) i USB1.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2020-01-19 23:52:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-19, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak. Z punktu widzenia BIOSu zarówno pendrive jak i karta w czytniku to
    > Mass Storage Device i nie ma różnic poza nazwą zgłaszaną przez USB.

    A "wirus. który siedzi w biosie" nie poradzi sobie z blokadą na karcie?

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2020-01-20 03:17:18
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A na pewno nie dasz rady niczego zapisać na tej karcie gdy prztyczek jest
    prztyknięty?
    Prztyknięcie prztyczka realizuje czytnik (w sensie software'owym), czy komp?

    -----

  • 15. Data: 2020-01-20 08:50:22
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 19.01.2020 heby <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Karty SD mają przełacznik.

    Ale wiesz, że to tylko info dla czytnika, dokładnie jak dziura
    w dyskietce?

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/
    SDKarteoffen.jpg

    Przykładowo aparat Canon z CHDK pięknie zapisuje zdjęcia
    na zabezpieczonej karcie SD.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 16. Data: 2020-01-20 13:31:47
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    > Ale wiesz, że to tylko info dla czytnika, dokładnie jak dziura
    > w dyskietce?

    No to teraz pytanie, czy to czytnik blokuje zapis (niezależnie od tego,
    jak bardzo soft by tego chciał), czy jego driver.

    Miałem kiedyś uszkodzony ten skobelek w czytniku i wszystkie karty widział
    z blokadą. Znalazłem w sieci jakieś sposoby na obejście tego (Linux), ale
    żaden z nich nie zadziałał. Co oczywiście nie dowodzi, że nigdy się nie
    da...

  • 17. Data: 2020-01-20 21:24:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/01/2020 23:52, Marcin Debowski wrote:
    > A "wirus. który siedzi w biosie" nie poradzi sobie z blokadą na karcie?

    Wirus który siedzi w biosie nie ma szklanej kuli aby mieć kod na
    usuwanie blokady u 1 paranoika z dziwnym hardware. Ma raczej kod do
    infekowania 99.999% pozostałych przypadków windowsów i pendrive bez blokady.

    Serio. Nie przejmowałbym się. Bałbym się milion razy bardziej wirusów
    windowsianych a na nie mały pstryczek na karcie SD złatwia temat.

  • 18. Data: 2020-01-20 21:25:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/01/2020 03:17, ąćęłńóśźż wrote:
    > A na pewno nie dasz rady niczego zapisać na tej karcie gdy prztyczek
    > jest prztyknięty?

    Może się da. Tylko czy aby na pewno ktokolwiek piszący wirusa
    implementuje takie workaroundy? Bądzmy poważni.

  • 19. Data: 2020-01-20 21:31:55
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czy - pomijając ransomware dla okupu - ktokolwiek piszący wirusa ma równo pod sufitem
    i myśli jak Ty?

    -----

  • 20. Data: 2020-01-20 22:01:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/01/2020 21:31, ąćęłńóśźż wrote:
    > Czy - pomijając ransomware dla okupu - ktokolwiek piszący wirusa ma
    > równo pod sufitem i myśli jak Ty?

    Nikt piszący wirusy nie będzie pisał kodu do odbezpieczania karty sd
    jesli pisze ogólny kod na przeciętnego suwerena bo przeciętny suweren
    nawet nie zauważył tego suwaka, nie używa kart sd w trybie read only.

    Dla ransomware nawet ukryty zasób sieciowy jest niemozliwy do
    przeskoczenia jeśli ich targetem jest ogólna sieć w typowej firmie bez
    konkretów.

    Zamiast skupiać się na 0.1% dziwactw skupia się na 99.9% normalności.

    Ludzie piszący ransomware nie są aż tacy głupi aby bawić się w duperele
    tracąc czas na "co by było gdyby".

    Jedyne przypadki kiedy to ma sens to jakiś konkretnie celowany wirus,
    czy to w osobą, maszynę czy korpo. Myślisz że ktoś z nas jest takim
    celem że warto mu poświęcić miesiąc pracy pisząc ransomware pod
    kokretnie zastane sytuacje?

    PS. Kilka lat temu czytałem że jeden z ransomware wylatywał w kosmos na
    niektórych komputerach i ich nie szyfrował. Zagadka była niezwykle
    prosta. System nie był na C. I pozamiatane. 0.1%.