  • 21. Data: 2020-01-21 01:54:00
    Temat: Re: Czy są pendrivy z zabezpieczeniem przed zapisem?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-20, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Wirus który siedzi w biosie nie ma szklanej kuli aby mieć kod na
    > usuwanie blokady u 1 paranoika z dziwnym hardware. Ma raczej kod do
    > infekowania 99.999% pozostałych przypadków windowsów i pendrive bez blokady.
    >
    > Serio. Nie przejmowałbym się. Bałbym się milion razy bardziej wirusów
    > windowsianych a na nie mały pstryczek na karcie SD złatwia temat.

    Zakładasz, że to jakiś wysiłek, a to moze byc po prostu dawno
    zaimplementowane w jakiś podstawowym "kicie" i tyle. Jak ktos już cuduje
    z takiej czy innej paranoi, to powinien założyć, że jest to rzeczywista
    podatność.

    Z drugie strony, jesli sam bym zakładał takiego wirusa w biosie, i się
    tego obawiał to postawiłbym na odpalanie kompa z dysku optycznego. Jakiś
    krótki boot loader z przekazaniem do zaszyfrowanej partycji.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2020-01-21 06:29:11
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

> [...]
    > tego obawiał to postawiłbym na odpalanie kompa z dysku optycznego. Jakiś
    > krótki boot loader z przekazaniem do zaszyfrowanej partycji.

    Ponieważ gry ściąga się przez sieć większość nowo składanych komputerów
    już nie ma napędów optycznych. Nowe obudowy reklamowane przez
    producentów jako super, hiper nowoczesne nie maja nawet miejsca
    na napęd 5,25cala.

    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2020-01-21 07:20:45
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 20.01.2020 heby <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Serio. Nie przejmowałbym się. Bałbym się milion razy bardziej wirusów
    > windowsianych a na nie mały pstryczek na karcie SD złatwia temat.

    Zakładając że wtykasz kartę gdzie popadnie, to niestety nie
    załatwia. Pomijając już możliwość obejścia software'owego
    wystarczy trafić na czytnik ze sklejonymi blaszkami (co może się
    zdarzyć i we własnym czytniku USB w toku eksploatacji)
    wykrywającymi położenie "prztyczka" i całe zabezpieczenie
    idzie się paść. To już lepiej stosować
    przewidywane przez standard zabezpieczenie programowe:

    https://github.com/BertoldVdb/sdtool

    W czytniku USB nie powinno dać się go "zdjąć".

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 24. Data: 2020-01-21 09:03:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-21, RadoslawF <r...@g...com> wrote:

> [...]
    > już nie ma napędów optycznych. Nowe obudowy reklamowane przez
    > producentów jako super, hiper nowoczesne nie maja nawet miejsca

    To nie przeszkadza. Większość dających się uruchomić z pendrajwa da się
    też odpalić z optycznego na usb. Sprawdzone na min tuzinie różnych
    wynalazków.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2020-01-21 16:30:03
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-19 o 00:59, Borneq pisze:
    > Widze że wszystko idzie w tę stronę:
    > Niegdyś Bios był w ROM, a teraz wirus może go modyfikować.
    > Niegdyś instalowało się z read-only CD/DVD, teraz z USB i nie widzę na
    > Allegro żadnego klucza USB, który byłby mechanicznie zabezpieczany przed
    > zapisem.ów
    > Teraz wirus który siedzi w Biosie mógłby modyfikować USB.

    Ja mam takie dwie sztuki.
    Chodziły w kamerce samochodowej aż stały się ROM.
    Mam 32GB nagrania z podróży na wczasy.
    Windowsy pokazują, że formatują, po czym znów pokazują się filmy.

  • 26. Data: 2020-01-21 17:40:17
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    > To nie przeszkadza. Większość dających się uruchomić z pendrajwa da się
    > też odpalić z optycznego na usb. Sprawdzone na min tuzinie różnych
    > wynalazków.

    Jak ktoś świadomie zrezygnował z napędu optycznego to nie zakładaj
    że nagle dokupi droższy zewnętrzny lub zwykły plus interfejs na USB.

    Pozdrawiam

  • 27. Data: 2020-01-21 19:54:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/01/2020 16:30, t-1 wrote:
    > Chodziły w kamerce samochodowej aż stały się ROM.

    Kontroler na karcie wykrył poważny defekt i w celu ratowania danych
    zabronił zapisu. Możesz skasować młotkiem i do kosza.

  • 28. Data: 2020-01-21 19:57:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/01/2020 01:54, Marcin Debowski wrote:
    > Zakładasz, że to jakiś wysiłek, a to moze byc po prostu dawno
    > zaimplementowane w jakiś podstawowym "kicie" i tyle.

    Jaki jest standardowy KIT do wirusów BIOSOwych? Albo zapytam z grubej
    rury: ile znasz wirusów BIOSowych poza prymitywnymi PoC?

    > Z drugie strony, jesli sam bym zakładał takiego wirusa w biosie, i się
    > tego obawiał to postawiłbym na odpalanie kompa z dysku optycznego.

    Nic to nie da. Wirus może pracować w ring -1 i nie jest wtedy możliwy do
    wykrycia z poziomu OSa. Dowolnego. Jak paranoja to na całego.

    Wirus może też zwirtualizować całosć komputera w sposób niezauważalny
    dla OSa. Znou paranoja do kwardatu.

    O ile wiem nikto o takich nie słyszał jeszcze.

  • 29. Data: 2020-01-21 21:21:20
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

  • 30. Data: 2020-01-21 21:23:21
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    On 1/19/20 2:32 PM, nadir wrote:
    > U chińskich bracie są dostępne Netac U335S oraz U208S. Pierwszy USB3.0
    > drugi 2.0, mam oba i blokada działa tak jak powinna.

    To znaczy Netac U335S są bezpieczniejsze od przełącznika na karcie SD,
    bo karty są zabezpieczane programowo, a Netac fizycznie?
    Mam (dość dawno nie używałem) nawet nie DVD a BluRay na USB, też da z
    tego zabootować?