  • 81. Data: 2019-10-10 14:59:52
    Temat: Re: Dyskietki 5.25 - jak odczytać
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-10-10 o 09:37, J.F. pisze:

    > Ale to bylo w ramach jednej sciezki.
    > Same sciezki rozlozone na dyskietce chyba tak samo.
    >
    > Naped dyskietki nie byl w Amidze standardowy ?

    Nie do końca. Pecetowe stacje przerabia się aby zadziałały z amigą.
    A w stacjach gęstych (1,76) dyskietka się kreci dwa razy
    wolniej. :-)

    Pozdrawiam

  • 82. Data: 2020-03-16 19:23:07
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2019-10-06 21:02:32 +0000, J.F. said:

> [...]

    Te czytanie formatu Amigi nie było wcale takie proste i wymagało albo
    specjalnego sprzętowego kontrolera (np. Catweasel) albo trików
    sprzętowych z dwoma napędami.

    > Nie wiem jak w Amidze, ale pewnie typowo - glowica steruje silnik
    > krokowy i polozenia sa stale. Pecetowy naped ma sygnaly kroku i
    > kierunku i nic tu nie zmienisz.

    Głowica nie steruje, ale zasada jest taka jak piszesz. Dodatkowo
    pecetowe systemy nie wykrywały wyjmowania czy wkładania nośników, więc
    nie wszystkie możliwości standardu były wykorzystywane.

    > Chociaz ... jakby tak szybko machac glowica w jedna i druga strone ...
    > moze by wyszedl jakis mikrokrok ...

    Do czytania formatów Amigowych nie potrzeba żadnych mikrokroków.
    Ścieżki są położone tak samo. Niemniej w Amidze jest więcej sektorów na
    ścieżkę, stąd jest 880KiB (zamiast 720KiB) i 1,76MiB zamiast 1,44MiB)

    --
    SD!

  • 83. Data: 2020-03-16 19:31:02
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2019-10-10 07:37:02 +0000, J.F. said:

    > Ale to bylo w ramach jednej sciezki.
    > Same sciezki rozlozone na dyskietce chyba tak samo.

    Tak.

    > Naped dyskietki nie byl w Amidze standardowy ?

    Napęd DD w Amidze był standardowy. To w pecetach były (szczególnie w
    późniejszym okresie cięcia kosztów) niestandardowe. Np. nie
    przewidujące możliwości selekcji sygnałami innymi niż DS1 tudzież
    inaczej obsługującymi sygnały CNG/RDY. To powodowało problemy w
    komputerach, które były zaprojektowane w/g standardu a nie z pociętymi
    i poskręcanymi kablami do napędów jak "IBM PC" ;-)

    Napędy HD to insza inszość. Tam faktycznie Amigowe są ,,niestandardowe"
    ze względu na to, że utrzymują tą samą prędkość transmisji niezależnie
    czy nośnik jest DD czy HD. Aby to było możliwe to prędkość obrotowa
    jest przy nośnikach HD zmniejszona o połowę.

    --
    SD!

  • 84. Data: 2020-03-16 19:34:47
    Temat: Re: Re0 Dyskietki 5 25 - jak odczyta‡
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2019-10-10 12:59:52 +0000, RadoslawF said:

    > Nie do końca. Pecetowe stacje przerabia się aby zadziałały z amigą.

    Początkowo stacje były produkowane zgodnie z oryginalnym standardem
    "Shugart" co pozwalało na używanie ich i tu i tam. Późniejsze modele
    były najczęściej pozbawione możliwości konfiguracyjnej przywrócenia ich
    do pełnej obsługi standardu i trzeba je było przerabiać aby dało się je
    używać w czymś innym niż pecety.

    --
    SD!