  • 1. Data: 2014-05-20 08:12:21
    Temat: Eneloopy raz jeszcze.
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Nie odnajdę starego wątku, ale mam dobrą (dla siebie ;)) wiadomość:
    Mój ręczny skaner, który bardzo dobrze pracuje na paluszkach alkalicznych, a odmiawia
    współpracy na akumulatorkach NiMH (zapewne za
    niskie napięcie aku 1,2 V zamiast 1,5 V baterii) doskonale pracuje na Eneloopach
    (tych czarnych z nowej serii).

    Lampa błyskowa (duża Sigma) też oczywiście bardzo dobrze pracuje na Eneloopach, ale
    na oko szybciej się ładuje na NiCd (Sanyo).
    Tym niemniej ładowanie lampy nie jest na tyle szybkie, żeby robić zdjęcie po zdjęciu,
    gdyż trwa jednak parę sekund (przy średniej
    mocy błysku).
    Czy jedynym rozwiązaniem problemu "powolnego" (co oznacza około 1,5 sek.) ładowania
    lampy błyskowej jest battery-pack na kablu w
    kieszeni fotografa?

  • 2. Data: 2014-05-22 00:02:35
    Temat: Re: Eneloopy raz jeszcze.
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-20 08:12, 666 pisze:

> [...]
    > niskie napięcie aku 1,2 V zamiast 1,5 V baterii) doskonale pracuje na
    > Eneloopach (tych czarnych z nowej serii).

    Czy nie wspominałem o tej właśnie serii? Chodzi Ci o tą z szarym X?
    Seria wcale nie jest nowa. Używam ich od ponad roku a może i dwóch.
    Różni się ona od innych dużym prądem wyjściowym ale kosztem zmniejszonej
    liczby cykli do 500. Dla porównania pozostałe mają chyba 2000. Być może
    Twój skaner w chwili startu żre więcej prądu i w zwykłych akumulatorach
    następował spadek i tak niskiego napięcia. Dlatego pewnie skaner nie
    startował.

    > Lampa błyskowa (duża Sigma) też oczywiście bardzo dobrze pracuje na
    > Eneloopach, ale na oko szybciej się ładuje na NiCd (Sanyo).

    Skąd bierzesz te NiCd?? W telefonie stacjonarnym miałem takowe, zużyły
    się, nie byłem w stanie dostać nawet na Allegro, więc zutylizowałem
    telefon tylko z tego względu. Kupiłem działający na NiMh.

    > Tym niemniej ładowanie lampy nie jest na tyle szybkie, żeby robić
    > zdjęcie po zdjęciu, gdyż trwa jednak parę sekund (przy średniej mocy
    > błysku).

    Dlatego nie bez kozery powstały wielopaki baterii do szybkiego ładowania
    lamp.

    > Czy jedynym rozwiązaniem problemu "powolnego" (co oznacza około 1,5
    > sek.) ładowania lampy błyskowej jest battery-pack na kablu w kieszeni
    > fotografa?

    Brawo!

    Marek

  • 3. Data: 2014-05-22 11:02:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-22 00:02, Marek pisze:
    [...]
> [...]
    > Seria wcale nie jest nowa. Używam ich od ponad roku a może i dwóch.
    > Różni się ona od innych dużym prądem wyjściowym ale kosztem zmniejszonej

    Mają też bardzo cenną z mojego punktu widzenia właściwość. Dobrze
    działają przy ujemnych temperaturach.

    > Brawo!

    Hmm... Spróbowałem tego z Metzem 44. Efekt: wymiana tranzystora w
    przetwornicy.

    P.P.

  • 4. Data: 2014-05-22 12:32:24
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Kupiłem kiedyś (ale to już parę lat) większą porcję NiCd albo na Wolumenie albo na
    giełdzie foto w Stodole, już nie pamiętam.
    Na dodatek jakoś śmiesznie tanio.
    A najbardziej mnie dziwi, że żaden z tych Sanyo NiCd jeszcze nie padł.
    W międzyczasie padło sporo NiMH - i Sanyo, i Duracell (co kupowałem firmowy
    czteropak, to zostawały 3 sztuki ;)) a najbardziej
    padały niefirmowe "wynalazki" (Trendy, PowerBase, Tronic z Lidla), GP u mnie też
    padają jak muchy.
    Na pewno sporo zależy od ładowarki.
    Jeszcze niedawno używałem (z uwagi na obudowę podwodną do 40 metrów) kompakta na
    paluszki AA, jakość aku była ważna, żeby w połowie
    nurkowania nie zostać bez aparatu/kamerki (większość fotek na głębokości leci z
    fleszem zapewne na pełnej mocy).

    Nie słyszałem o mniejszej liczbie cykli.
    Na paluszku napisane jest:

    HR-3UWXA 1,2V Min. 2400 mAh
    Made in Japan
    High capacity eneloop for professional use.

    Ale na opakowaniu (na blisterze) rzeczywiście napisali:

    High capacity 2500 mAh
    Recharge up to 500x
    HR-3UWXA8A
    eneloop cells can be recharged up to 500 times
    2500 mAh typical, 2400 mAh minimum.

  • 5. Data: 2014-05-22 14:38:53
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-22 11:02, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Mają też bardzo cenną z mojego punktu widzenia właściwość. Dobrze
    > działają przy ujemnych temperaturach.

    Tak, o tym tez piszą w karcie katalogowej...

    > Hmm... Spróbowałem tego z Metzem 44. Efekt: wymiana tranzystora w
    > przetwornicy.

    Oryginalny battery pack dałeś? Metz oferuje takowy więc nie powinien on
    psuć lampy.

    Marek

  • 6. Data: 2014-05-22 14:41:34
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-22 12:32, 666 pisze:

> [...]
    > Recharge up to 500x
    > HR-3UWXA8A
    > eneloop cells can be recharged up to 500 times

    Dlatego zanim cokolwiek kupisz, to sobie poczytaj najpierw u producenta
    a nie pytaj na bazarze :-) Niby baterie mają ten sam kształt ale to nie
    oznacza, że tak samo będą się zachowywały. :-D

    Marek

  • 7. Data: 2014-05-22 20:39:29
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Przeliczmy szybko.
    Niech zamiast 500x będzie 250x.
    Czteropak dobrych paluszków dobrze kupionych liczmy 8 zł (zaopatrując się w Ikei
    więcej zaoszczędzimy).
    250x8 zł=2 tys. zł
    Czteropak eneloopów xx dobrze kupionych to 50 zł, a "drogo" kupionych to 90 zł.
    Aż nie moge uwierzyć w kalkulację ;-)

    2000x ładowań to bardzo dużo.
    Załóżmy, że ładujemy co tydzień (za to tydzień w tydzień czy słońce czy słota).
    Wystarczy na 38 lat.
    Chyba już nie dożyję ;-))

  • 8. Data: 2014-05-22 21:57:20
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-22 14:38, Marek pisze:

    > Tak, o tym tez piszą w karcie katalogowej...

    > Oryginalny battery pack dałeś? Metz oferuje takowy więc nie powinien on
    > psuć lampy.

    Po prawdzie to podłączyłem na chama do styków baterii cztery
    akumulatorki od wkrętarki. Całkiem grubym drutem :-)

    P.P.

  • 9. Data: 2014-05-22 23:59:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-22 21:57, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Po prawdzie to podłączyłem na chama do styków baterii cztery
    > akumulatorki od wkrętarki. Całkiem grubym drutem :-)

    Łoł! Ja na Twoim miejscu udałbym się do schronu przed próbą takiego
    rozwiązania :-D

    Cholera wie czy przypadkiem w oryginalnym rozwiązaniu nie ma jakiegoś
    ogranicznika prądu uderzeniowego w postaci np cewki. Na kablu jest jakaś
    kostka.

    Marek

  • 10. Data: 2014-05-23 00:02:11
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-22 20:39, 666 pisze:
> [...]
    > Aż nie moge uwierzyć w kalkulację ;-)
    >
    > 2000x ładowań to bardzo dużo.
    > Załóżmy, że ładujemy co tydzień (za to tydzień w tydzień czy słońce czy

    A te wyliczenia to a'propos czego? Czy kupując samochód przeliczasz go
    również na bilety komunikacji miejskiej? I co? Opłaca się mieć samochód?

    Marek