    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.comp.pecet
    Subject: Feedback z głośników (laptop)
    Date: Wed, 24 Aug 2016 20:45:30 +0000 (UTC)

    Hej,

    Cross z pl.misc.elektronika, bo może ktoś coś podpowie? :)

    Laptop to Lenovo Z51, wbudowana karta dźwiękowa:

    00:1b.0 Audio device: Intel Corporation Wildcat Point-LP High Definition Audio
    Controller (rev 03)

    Jest jeszcze taki, ale on jest chyba tylko do wyjścia HDMI:

    00:03.0 Audio device: Intel Corporation Broadwell-U Audio Controller (rev 09)

    Na obudowie chwalą się, że głośniki JBL. Gra to ładnie oprócz tego, że
    jakiś czas temu zaczął się dziwny objaw - muzyka z laptopa co jakiś czas
    przerywała. Najpierw myślałem że po prostu Internet mi pada, ale szybko to
    wykluczyłem, odtwarzając z dysku. Zauważyłem że dzieje się to tylko jak
    ustawiona jest na max głośności, tylko w głośnych fragmentach i tylko na
    wbudowanych głośnikach (gdy przerywało, podłączyłem słuchawki i przestało
    przerywać).

    Żeby namierzyć problem, zrobiłem głośny plik dźwiękowy, zapętliłem go i
    zacząłem kombinować z nastawami. Na maksymalnej głośności nic nie grało,
    tylko pykało równo co sekundę. Przy lekkim zmniejszeniu głośności lewego
    kanału dźwięk się pojawiał, przy zwiększeniu z powrotem znikał i tylko
    pykało. Zmiana głośności prawego kanału nic nie zmieniała (tzn. zmieniała
    się głośność, ale czy dźwięk był czy nie było, zależało tylko od lewego
    kanału).

    I teraz najlepsze. Jak kombinując, co to może być, przyłożyłem usta do
    lewego głośnika i lekko go zassałem - dźwięk był. Puściłem - nie było.
    Przy czym dźwięk pojawiał się zawsze po sekundzie od wyłączenia.

    Przyjrzałem się i coś między głośnikiem a kratką obudowy lata. Zdmuchnąłem
    to z kompresora i naprawiło się (pewnie tylko na trochę, trzeba będzie to
    rozebrać i wyciągnąć).

    Konkluzja jest taka, że karta dźwiękowa sprawdza coś na głośnikach podczas
    odtwarzania i jeżeli ten test się nie uda, to na sekundę wyłącza dźwięk, a
    potem przywraca i znowu sprawdza.

    Tylko co to może być? Co ona sprawdza, w jaki sposób i dlaczego? Back EMF?
    Napięcie względem prądu (czyli rezystancję)? Po co? Ktoś wie?

    --
    http://www.chmurka.net/