  • 21. Data: 2016-07-17 22:51:21
    Temat: Re: Folia przeciwwibracyjna?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > tylko ciagle okładaja się głowicami ;-))

    ja miałem problem z hałasującym tunerem telewizji sat ( z wentylatorem i
    dyskiem twardym). zabrałem dziecku taką dziwną zabawkę, zrobioną z
    miękkiego silikonu. dużo bardziej elastyczny niż gumka myszka, coś jak
    podkładka pod telefon na kokpit samochodu. z tego materiału wyciąłem
    nóżki na których postawiłem tuner - pomogło.
    ToMasz

  • 22. Data: 2016-07-18 19:18:03
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-07-17 o 21:45, Adam pisze:

    > Nie doczytałeś :)
    >
    > Ktoś się skarżył na hałas dysków, zwłaszcza w NAS-ach 4xHDD.
    > Nieco zażartowałem, aby włożył SSD - unikając w ten sposób hałasu.
    >
    > Gdzie tu widzisz wprowadzanie w błąd?

    W proponowaniu włożenia dysków SSD.

    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2016-07-19 12:48:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-07-18 o 19:18, RadoslawF pisze:

    > W proponowaniu włożenia dysków SSD.

    Ech, zawracasz głowę.
    Było mówione abstrakcyjnie, bez podawania konkretnych modeli.

    Nowsze NAS-y obsługują SSD, do niektórych starszych można wgrać nowy
    firmware z obsługą SSD.
    A poza tym dowolnie stary NAS od strony technicznej powinien bez
    problemu obsłużyć SSD (abstrahując od zgodności łącza dyskowego), ale
    może go szybciej "ubić", nie wykonując trim.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2016-07-19 14:31:05
    Od: Podmiot Liryczny <u...@m...pl>

    W dniu 2016-07-13 o 13:14, ąćęłńóśźż pisze:
    > Mała blaszana obudowa od NAS (QNAP, kształt typowy mikro-tower) bardzo hałasuje -
    doszedłem, że wystarczy połozyć na obudowie coś cięższego (np. książkę) i wibracje
    ustają (no niestety tu kamyczek do ogródka QNAP).
    > Chciałbym to wibrowanie usunąć w miarę na stałe, zamiast trzymać książkę czy inny
    ciężarek (wystarcza nawet cięższa mysz) - gdzie można kupić folię (okładzinę)
    antywibracyjną, jaką wyklejane są czasem obudowy od wewnątrz lub. np. zlewozmywaki
    blaszane od spodu (przypomina to zafoliowany bitum)? Potrzebny byłby mały kawałek.
    > Zastanawiam się też, na ile wyklejenie obudowy folią zmniejszy oddawanie ciepła
    przez ten fragment blachy (i tak utrudnione wobec zamknięcia NAS w niewentylowanej
    szafie)?
    > A może jakieś inne pomysły?

    Było na grupie kilka wątków poświęconych drganiom i dziwnym dźwiękom
    pochodzącym od 'niewiadomoczego'. Ostatnio, przy składaniu nowego
    komputera sam doświadczyłem podobnego zjawiska - obudowa lekko buczała,
    chociaż żaden z elementów nie wykazywał hałasu ani nadmiernych wibracji.
    Było to bardzo wkurzające, bo komputer miał być super cichy.
    Okazało się, że źle przymocowana wiązka kabli za płytą dotykała ścianki
    i mimo tego, że jest ona wyłożona matą wyciszającą, powodowała właśnie
    taki upierdliwy rezonans.
    Pomogło założenie dwóch opasek samozaciskowych.

    --
    LP PL

  • 25. Data: 2016-07-19 16:28:32
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 16/07/2016 15:50, ąćęłńóśźż wrote:
    > No normalne do NAS, czyli WD Red ;-)

    Zawsze unikałem WD i szczerze nie wiem czy obsługują AAM, ale że to
    standard to nie powinno być problemów. Na NASie możesz użyć hdparm z
    konsoli do ustawienia praktycznie wszystkich opcji dysków.

    > Mam w setupie NAS-a ustawione usypianie dysków po 10 minutach bezczynności,

    Rzadko używam opcji związanych z usypianiem dysków, a jeśli już to nigdy
    nie mniej niż 90-120 minut - zdrowiej dla dysków.

    > ale mam wrażenie, że te dwa czerwonoskóre bliźniaki nigdy nie śpią, tylko ciagle
    okładaja się głowicami ;-))

    Sprawdź na ile ustawione masz PM/APM bo może co chwila głowice są
    parkowane i stąd ten "klekot" (kiedyś dla WD, np. green, domyślnie było
    to kilka minut, teraz AFAIR WD przestało "uszczęśliwiać klientów na siłę").
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 26. Data: 2016-07-19 18:16:04
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Akurat w chwili zakupu wypadały najkorzystniej cenowo w porównaniu do np. HGST czy
    Seagatów (dedykowanych do NAS).

    W tle na serwerku często coś pracuje, jak np. antywirus lub download station lub
    indeksowanie czegoś tam, czy tworzenie thumbnaili lub optymalizacja macierzy więc
    wyłączanie dysków przez NAS to zagadnienie trochę teoretyczne zdaje się.

    Na noc można spróbować usypiać cały NAS - ale skąd przewidzieć, kiedy rano wstaniesz,
    u mnie się nie sprawdziło ;-)

    Chciałbym wynieść NAS z odległej szafy pod telewizor (dla połączenia przez hdmi), ale
    przy dyskach mechanicznych jakoś mało to sobie wyobrażam, no chyba, że szafka z
    drzwiczkami szklanymi tłumiłaby dźwięk

    Jeśli wyciszę brzęczącą obudowę, to pomyślę o wyciszeniu dysków :-)

    -----

  • 27. Data: 2016-07-19 21:45:42
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-07-19 o 12:48, Adam pisze:

    > Ech, zawracasz głowę.
    > Było mówione abstrakcyjnie, bez podawania konkretnych modeli.

    Tłumacz się dalej.

> [...]
    > problemu obsłużyć SSD (abstrahując od zgodności łącza dyskowego), ale
    > może go szybciej "ubić", nie wykonując trim.

    To że urządzenie jest w stanie obsłużyć dyski SSD nie oznacza
    że trzeba je tam wkładać. Zwłaszcza jak się porówna koszty z
    z zyskami.

    Pozdrawiam

  • 28. Data: 2016-07-20 00:46:31
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/07/2016 17:16, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    >
    > Na noc można spróbować usypiać cały NAS - ale skąd przewidzieć, kiedy rano
    wstaniesz, u mnie się nie sprawdziło ;-)

    No właśnie z tego powodu w domu przeszedłem z NAS na własny serwer.
    Wszystko co niezbędne działa bez przerwy na SSD (LAMP, SQL, "pijawki") a
    dyski używane są tylko gdy potrzeba - wył. się po 180min. (wszystkie
    multimedia - PLEX, DLNA, LMS, itd.). W praktyce dyski czasem nie
    wyłączają się wcale, a bywają i kilku dniowe przestoje (właśnie jestem w
    trakcie testowania takiego rozwiązania by za kilka miesięcy sprawdzić
    czy ma to ekonomiczny sens (w zasadzie jak duży, bo jakiś tam na pewno
    ma), czy jedyny plus to cisza). Do tej pory wszystko chodziło bez przerw
    i w zasadzie nie przeszkadzało mi to, ale w ramach edukacji...
    Następnym etapem testowania będzie wirtualizacja i rozdzielenie
    wszystkiego, ale to inna bajka. ;D

    IMO warto.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 29. Data: 2016-07-20 07:04:35
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Czy w NAS-ie (QNAP) można znaleźć jakis log, kiedy dyski się wyłączają/włączają?

    -----

  • 30. Data: 2016-07-20 07:29:41

    W dniu 2016-07-13 o 19:30, RadoslawF pisze:

    > Podłóż tekturę lub starą podkładkę pod mysz, nie baw się
    > w rozkręcanie sprzętu.

    Ja dorabiam nóżki z gąbki (takiej z opakowań po elektronice)
    Nie kładę całej gąbki pod spód ale właśnie punktowo. :-)