  • 11. Data: 2016-07-15 21:33:45
    Temat: Re: Folia przeciwwibracyjna?
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 14/07/2016 16:37, ąćęłńóśźż wrote:
    > TS-269L, górna blacha obudowy działa jak membrana, może jakis pechowy rezonans, na
    upartego mogę na nim trzymać niewielką książkę i cichnie, ale to "mało eleganckie",
    no i książka lubi spadać ;-)
    [...]
    > Jak wytrzymujecie przy NAS-ach 4-dyskowych (w domu)?

    IMO coś jest mocno "nie tak" z tym Twoim QNAPem, żeby od wibracji aż
    książka spadała. [???]
    Sprawdź z zatrzymanym wentylatorem (może źle wyważony, albo któraś z
    łopat obłamana).
    Sprawdź też jak działa z włożonym po jednym dysku, może któryś z dysków
    teak wibruje. BTW jakie to dyski? Więcej niż 5400rpm?
    Sam mam 4 dyskowca i nie przeszkadza wcale - jest słyszalny, ale nie
    jest to nieprzyjemny hałas a już na pewno nie wibruje.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 12. Data: 2016-07-16 09:41:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-07-15 o 17:09, RadoslawF pisze:

    > Założyłeś do NASa cztery dyski SSD ?
    > I jaką masz sumę pojemności ? i po co to zrobiłeś ?

    Nie, ja w swoim mam mechaniczne.
    Ale już u niektórych klientów widuję Delle z macierzami SSD.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2016-07-16 13:13:41
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    No nie, sama nie spada, ale jest tendencja do kładzenia książki na półkę z książkami
    ;-)
    Poza tą wibracją górnej blachy obudowy (jakiś pechowy rezonans) ten NAS sam w sobie
    jest cichy, szumu wentylatora nie słychać (obroty regulowane), ale słychać stukanie
    głowic dysków.
    Pracowałem kiedyś w małym pomieszczeniu z dwudyskowym nas-em i stukanie dysków
    doprowadzało mnie do szału, podobnie jak bardzo głośny wentylator w ups-ie (i szum i
    warkot).

    -----

  • 14. Data: 2016-07-16 14:07:50
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 16/07/2016 12:13, ąćęłńóśźż wrote:
    > No nie, sama nie spada, ale jest tendencja do kładzenia książki na półkę z
    książkami ;-)

    :D

    > Poza tą wibracją górnej blachy obudowy (jakiś pechowy rezonans) ten NAS sam w sobie
    jest cichy, szumu wentylatora nie słychać (obroty regulowane), ale słychać stukanie
    głowic dysków.

    Ponawiam pytanie - co to za dyski?
    Sam mam Samsungi HD204UI, które mają jak dla mnie fajną opcję AAM
    (Automatic Acoustic Management) - włączasz i głowic nie słychać wcale
    (poruszają się wolniej). Oczywiście "nie ma róży bez kolców" i okupione
    jest to wydłużeniem czasu dostępu, ale przy RAID5 i samym dostępie z
    sieci nie robi to praktycznie różnicy. Trochę "boli" przy lokalnym
    dostępie do baz danych, ale da się z tym żyć. Sam zapomniałem o
    problemie bo wszelkie dane, na które "nie ma czasu" czekać (w tym OS) są
    na SSD. I żeby było jasne to nie jest NAS a HP N36L, ale w 2 dyskowym
    NASie dyski z AAM też działają sprawnie - miałem tak w ReadyNAS Ultra2 i
    wcześniej w Duo.

    > Pracowałem kiedyś w małym pomieszczeniu z dwudyskowym nas-em i stukanie dysków
    doprowadzało mnie do szału, podobnie jak bardzo głośny wentylator w ups-ie (i szum i
    warkot).

    Też nie lubię hałasu dlatego moje sprzęty staram się maksymalnie
    wyciszyć czasem kosztem lekkiego spadku wydajności (na szczęście rzadko
    trzeba sięgać do tak drastycznych środków). ;D

    Tak czy siak na Twoim miejscu rozebrałbym NASa i obejrzał "budę" czy nie
    ma gdzieś luzów lub naprężeń - jak trzeba to podgiąć lub "przy...
    czujnikiem". Czasem by pozbyć się wibracji wystarczy zamiast śrubek użyć
    gumek do montażu wentyla. I jeszcze jedno - może ten NAS nie stoi na
    względnie wypoziomowanej powierzchni [???] - wtedy też potrafią
    wibrować/rezonować.
    Jak nie zajrzysz i nie spróbujesz to się nie dowiesz. ;D
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 15. Data: 2016-07-16 16:50:18
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    No normalne do NAS, czyli WD Red ;-)
    To model 'Intellispeed', czyli mniej więcej 5400 rpm (modele WD Red Pro mają 7200 rpm
    i nigdy bym ich nie wziął z uwagi na hałas).
    Ale to nie szum dysków słychać (gdzieś ginie w szumie tła), lecz charakterystycznie
    stukające głowice i wibracje obudowy (po zrobieniu "porządków" z książką ;)).
    Już rozbierałem w pierwszym podejściu (przy okazji dokładania pamięci), nie bardzo
    było co podginać (konstrukcja jak mikro tower, blacha obudowy w kształcie odwróconego
    U), wymyśliłem wtedy tę wykładzinę do podklejenia od spodu górnej blachy, tylko
    zależy mi, żeby wykładzina ciepło przewodziła - liczyłem, że ktoś podpowie "podjedź
    na giełdę do sklepu nr xy i kup co się nazywa abcd, mają w kawałkach po 10x20 cm ;)),
    bo jak się będzie bardziej grzało w środku, to częściej się będzie wentylator
    włączał.
    Mam w setupie NAS-a ustawione usypianie dysków po 10 minutach bezczynności, ale mam
    wrażenie, że te dwa czerwonoskóre bliźniaki nigdy nie śpią, tylko ciagle okładaja się
    głowicami ;-))

    -----

  • 16. Data: 2016-07-16 21:39:25
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-07-16 o 09:41, Adam pisze:

    > Nie, ja w swoim mam mechaniczne.
    > Ale już u niektórych klientów widuję Delle z macierzami SSD.

    Jakiej pojemności te NASy z SSD ?

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2016-07-16 21:55:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-07-16 o 21:39, RadoslawF pisze:

    > Jakiej pojemności te NASy z SSD ?

    Nie, nie NAS-y, tylko macierze.
    Np. DELL MD3400 lun MD3420.

    Niektóre nowsze NAS-y obsługują SSD (np. trim), ale nie pamiętam teraz
    modeli.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2016-07-16 21:56:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-07-16 o 21:55, Adam pisze:
    > (...)
    > Np. DELL MD3400 lun MD3420.

    Miało być nie "lun", tylko "lub".

    To dla tych, co im się LUN kojarzy ze SCSI ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 19. Data: 2016-07-17 11:54:00
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > Nie, nie NAS-y, tylko macierze.

    To szkoda ze zawracasz głowę i wprowadzasz czytających w błąd.
    Jesteś kolejnym fanatykim instalacji SSD we wszystkim o czym
    jest dyskusja ?

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2016-07-17 21:45:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-07-17 o 11:54, RadoslawF pisze:

    > To szkoda ze zawracasz głowę i wprowadzasz czytających w błąd.
    > Jesteś kolejnym fanatykim instalacji SSD we wszystkim o czym
    > jest dyskusja ?

    Nie doczytałeś :)

    Ktoś się skarżył na hałas dysków, zwłaszcza w NAS-ach 4xHDD.
    Nieco zażartowałem, aby włożył SSD - unikając w ten sposób hałasu.

    Gdzie tu widzisz wprowadzanie w błąd?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam