  • 1. Data: 2019-09-28 11:14:32
    Temat: Formuła 1 - dlaczego 'nagumowany' asfalt jest przyczepniejszy od czystego?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W F1 zawsze pada twierdzenie, że nagumowany asfalt lepiej trzyma.
    Czemu? Przecież asfalt jest z natury porowaty, żeby opony trzymały się
    tych mikro-szczelin. Czy nagumowanie nie zmniejszy porowatości?

    Jak uważacie?

    --
    MN

  • 2. Data: 2019-09-28 16:03:33
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 28.09.2019 o 11:14, Marcin N pisze:
    > W F1 zawsze pada twierdzenie, że nagumowany asfalt lepiej trzyma.

    > Czemu? Przecież asfalt jest z natury porowaty, żeby opony trzymały się
    > tych mikro-szczelin. Czy nagumowanie nie zmniejszy porowatości?

    Porowatość (chyba miałeś na myśli chropowatość) nie jest tu ważna a może
    nawet szkodliwa bo powoduje szybsze ścieranie opon (cecha niektórych
    torów F1)

    Miałeś okazję dotknąć opony od F1 lub od dragstera? Jest tak miękka, że
    można ją paznokciem skubać bez większego problemu no i taka guma klei
    się do nagumowanego asfaltu.
    Zauważyłeś jak na koniec wyścigu kierowcy przejeżdżają po oderwanych
    kawałkach opon leżących na torze aby je przykleić w celu zwiększenia
    wagi bolidu? Lepi się to prawie jak guma do żucia.

    --
    Czarek

  • 3. Data: 2019-09-28 17:39:17
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-28 o 16:03, Czarek pisze:
> [...]
    > kawałkach opon leżących na torze aby je przykleić w celu zwiększenia
    > wagi bolidu? Lepi się to prawie jak guma do żucia.

    Po co zwiększać wagę pojazdu? I to w dodatku w taki dziwny sposób?
    Wydawało mi się (nie oglądam, nie znam F1), że w F1 są duże szybkości -
    stąd też przejeżdżanie po kawałkach opon może nieść niebezpieczeńtwo.
    Ponadto przy dużych prędkościach to niewiele by się przykleiło.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2019-09-28 17:42:22
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A jak by sie przykleilo to kolo stracilo by wywazenie.

  • 5. Data: 2019-09-28 17:43:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wez Czarekto kolo i pierdolnij sie w czolo. Jak na fizyce w podstawowce o tarciu bylo
    to chory byles. Ale choroba nie usprawiedliwia zeby materialu nie przerobic.

  • 6. Data: 2019-09-28 18:02:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Saturday, September 28, 2019, 5:39:17 PM, you wrote:

    > Po co zwiększać wagę pojazdu? I to w dodatku w taki dziwny sposób?

    Po to, żeby nie być zdyskwalifikowanym jak Kubica podczas swojego
    pierwszego wyścigu.

    > Wydawało mi się (nie oglądam, nie znam F1), że w F1 są duże szybkości -
    > stąd też przejeżdżanie po kawałkach opon może nieść niebezpieczeńtwo.
    > Ponadto przy dużych prędkościach to niewiele by się przykleiło.

    Nie jedzie się szybko zbierając gumę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2019-09-28 18:21:41
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, September 28, 2019 at 5:43:54 PM UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
    > Wez Czarekto kolo i pierdolnij sie w czolo. Jak na fizyce w podstawowce o tarciu
    bylo to chory byles. Ale choroba nie usprawiedliwia zeby materialu nie przerobic.

    Szkolna teoria tarcia ma sie troche nijak do rzeczywistosci w F1. Te opony (jak i
    sporo wspolczesnych motocyklowych) ma wspolczynnik tarcia wiekszy od 1 (co wg teorii
    jest niemozliwe), po prostu sie "kleja" umozliwiajac przyspieszenia ponad 1g bez
    ekstra aeorodynamicznego docisku, a z nim oczywiscie wiecej...

  • 8. Data: 2019-09-28 19:25:53
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wychodzi ze jestes wybitnym specjalista konstrtuktorem samochodow wyscigowych. Szkoda
    ze sie do tej pory nie chwaliles. Madrego warto posluchac nawet jak pierdoli? Do
    roboty Ferrari czy Bugatti jezdzisz?

  • 9. Data: 2019-09-28 19:59:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > kawałkach opon leżących na torze aby je przykleić w celu zwiększenia
    > wagi bolidu? Lepi się to prawie jak guma do żucia.

    Skoro opona lepi się - to faktycznie lepiej, żeby podłoże też się
    lepiło. Przekonałeś mnie.

    --
    MN

  • 10. Data: 2019-09-28 21:34:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Po to, żeby nie być zdyskwalifikowanym jak Kubica podczas swojego
    > pierwszego wyścigu.

    Nie wiem, o co chodzi.
    Zdyskwalifikowany za niezbieranie gumy?

    > Nie jedzie się szybko zbierając gumę.

    Wydawało mi się, że wyścig polega na szybkim pokonaniu trasy.
    W przeciwieństwie do np. rajdów obserwowanych albo dawnych kwalifikacji
    grupowych w rajdach, gdzie wysoką wagę w punktacji miała różnica czasów
    pomiędzy pierwszym a ostatnim zawodnikiem z teamu.

    Wygląda na to, że F1 to coś zupełnie innego, niż mi się wydawało.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam