  • 11. Data: 2015-05-08 12:25:33
    Temat: Re: Generator termostatyzowany Omig OCXO-5, sekcja zwłok, układ hybrydowy do identyfikacji
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "janusz_k" news:migeto$eg$1@speranza.aioe.org

    > Poratuje cię, cos takiego znalazłem na swoim dysku
    > http://www.tinypic.pl/bdhbdhbmxmcg
    > skopiuj, za kilka dni to usunę.
    > Jak widzisz jest tu rozrysowana hybryda, popatrz na to i zobacz czy to
    > twój generator.

    Znam to, bo to mój skan sprzed kilku lat :)
    Jak widzisz nawet elektroda leży i kwiczy w temacie, a moderator doklejający
    linki nie widzi różnicy między OCXO-5 a GWM-5-1...
    Zwróć uwagę, że hybryd w OCXO-5 ma 7 nóżek.
    A hybryd na skanie wygląda na 8 nóżkowy, bo z prostokątnej struktury
    wychodzi 8 linii.
    Jestem przekonany, że faktycznie ten 7 nóżkowiec to podobna struktura
    generatora Butlera. A skurczybyk Butler (przewidziany dla rezonansu
    szeregowego) jest mega stabilny! Nawet bez termostatu bije stabilnością inne
    generatory, które pracują w "gorszym" rezonansie równoległym. Niech się do
    niego schowają typowe generatory Seilera, Collpitsa na jednym tranzystorze z
    rezonansem równoległym.
    Do wysokostabilnych tylko rezonans szeregowy. Widać to dokładnie jak sobie
    zrobimy generator w rezonansie równoległym ile można przeciągnąć kwarc.
    Takie 10MHz to ten 1kHz byłem w stanie pociągnąć w bok. W szeregowym ten sam
    kwarc jest możliwy do przeciągnięcia kilka rzędów mniej i zrywa drgania. W
    układzie Butlera 10MHz przeciągam góra kilka Hz i koniec drgań. Oczywiście
    musi być kwarc dedykowany do danego rezonansu, bo potem się okazuje, że
    zrobiony do modu szeregowego 10MHz w równoległym oscyluje kilka kHz wyżej
    niż 10,000000MHz. Kiedyś myślałem, że kupiłem jakieś wybrakowane kwarce
    Omig. Dopiero poczytałem w mądrych książkach i się okazało, że ten "felerny"
    kwarc w układzie szeregowym Butlera idealnie oscylował na 10,000000MHz. Dla
    mnie rezonans równoległy to taka zabawka kwarcowa. Szeregowy rządzi do
    wysokostabilnych generatorów kwarcowych.

  • 12. Data: 2015-05-08 12:42:56
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Jakub Rakus" news:migd0a$898$1@node2.news.atman.pl

    > Po sekcji okazało się, że komuś się przydał właśnie generator
    > termostatyzowany, z dokumentacji wynikało, że były zamiennie używane
    > jakieś dwa typy na 5MHz, zdaje się GWM.

    Dokładniej w zależności od wersji częstościomierzy KZ2026 czy PLF28A (oraz
    ich odmian z lampami NIXIE) były stosowane: GMW-5-1, OCXO-5 i gorsze
    stabilnością (bez grzejnika) TCXO-5 i TCXO-3 (ten jako jedyny od razu
    oscylował na 10MHz).

    > Zrobiłem sam taki generator z kwarcu i jakiegoś NANDa.

    Na NAND 7400 to miałem pierwszy generator 1MHz jaki zrobiłem w latach 90.
    Szybko się z takiego typu generatorów wyleczyłem jako meganiestabilnych po
    lekturze biblii radiowca
    http://www.swiatradio.com.pl/virtual/download/Poradn
    ik_Ultra.pdf od strony
    404.
    Zresztą wystarczy zobaczyć jak to płynie jak się na niego podmucha, a jak
    płynie Butler.
    Skleciłem sobie Butlera gdzie kwarc nie ma takiej katującej mocy wzbudzenia.
    Generatory na bramkach są małostabilne, bo kwarc widzi skokowe zmiany
    impedancji i praktycznie jest tam katowany przebiegiem prostokątnym - czyli
    duża moc wzbudzenia wpływająca negatywnie na stabilność częstotliwości. Jak
    podają inne źródła im przebieg generowany jest bardziej zbliżony do sinusa
    tym teretycznie lepsza stałość (nie pamiętam źródła tego wniosku). Dużo na
    ten temat jest też w książce:
    "Rezonatory i generatory kwarcowe" Gniewińska, Klimek WKŁ 1980.
    Gdzie opisany jest nawet wpływ promieniowania radioaktywnego na
    częstotliwość rezonatora :)

  • 13. Data: 2015-05-08 22:30:30
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-05-08 o 12:25, jedrek pisze:
    > "janusz_k" news:migeto$eg$1@speranza.aioe.org

    > Znam to, bo to mój skan sprzed kilku lat :)
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1242772.html
    Możliwe.

    > Jak widzisz nawet elektroda leży i kwiczy w temacie, a moderator
    > doklejający linki nie widzi różnicy między OCXO-5 a GWM-5-1...
    Większość moderatorów tam to buce jakich mało.

    > Zwróć uwagę, że hybryd w OCXO-5 ma 7 nóżek.
    > A hybryd na skanie wygląda na 8 nóżkowy, bo z prostokątnej struktury
    > wychodzi 8 linii.
    Nie przyglądałem się dokładnie, szukałem czegoś innego a znalazłem ten
    schemat więc pomyslałem że cię na cos naprowadzi :) nie wiedziałem że to
    twój wrzut :)

    > Jestem przekonany, że faktycznie ten 7 nóżkowiec to podobna struktura
    Pewnie tak, albo z jakąś drobną modyfikacją, prochu na pewno w telpodzie
    nie wymyślili więc trudno oczekiwać czegoś więcej po tej hybrydzie.

> [...]
    > inne generatory, które pracują w "gorszym" rezonansie równoległym. Niech
    > się do niego schowają typowe generatory Seilera, Collpitsa na jednym
    Nie miałem okazji testować więc się nie wypowiem, ale uwagi twoje są
    cenne, zapiszę twoje przemyślenia na dysku.

    --
    Pozdr

    Janusz_K