  • 81. Data: 2017-12-17 14:10:15
    Temat: Re: Ginie jeden z ostatnich bastionów tradycyjnego telefonu
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > W ogóle nie da się zrozumieć historii telefonii bez zagłębienia się
    > w aspekty psychologiczno-ekonomiczne. "Dycha za parę minut rozmowy
    > przez ocean to przecież bardzo tanio" -- wiele ludzi tak uważa i
    > płaci, bo myśli że ma to jakieś inne uzasadnienie niż "właśnie tyle
    > zaplanowaliśmy sobie zyskać". Jakos to się kręci, aż tąpnie, gdy na
    > rynku pojawi się tańsza oferta ze strony kogoś, kto *jeszcze* nie
    > zarobił.

    Albo i nie. Ceny roamingu w UE musiał narzucić ustawodawca, bez tego
    nikt się z tanią ofertą nie wychylił. Minuta ze Szwajcarii dalej
    kosztuje 6 zł i kropka.

    Banki też nie mają zamiaru zaoferować lokat choćby o punkt procentowy
    wyższych niż inne.

    MJ

  • 82. Data: 2017-12-17 15:06:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > Albo i nie. Ceny roamingu w UE musiał narzucić ustawodawca, bez tego
    > nikt się z tanią ofertą nie wychylił. Minuta ze Szwajcarii dalej
    > kosztuje 6 zł i kropka.

    Ale na dzisiejszym smartfonie z łączem LTE nie ma problemu z użyciem
    VoIPa. To chyba jest już tak zintegrowane, że dzoni się tak samo, a być
    może da się w ten sposób, by telefon sam wiedział, że do Szwajcarii to
    trzeba wyjść innym kanałem. Kto potrzebuje, organizuje to sobie w ten
    sposób. Lud prosty używa jakichś whatsapów -- i też ma za darmo.

    > Banki też nie mają zamiaru zaoferować lokat choćby o punkt procentowy
    > wyższych niż inne.

    Banki to typowy przykład zmowy cenowej. Nie wyjdą z ofertą, bo nie mają
    konkurancji w postaci niebanków. Telefoniści stacjonarni też nie mieli,
    więc zdechli zamiast obniżyć ceny (a trzba było obniżać np. dzisięć
    razy, a nie tylko trochę).

    --
    Jarek

  • 83. Data: 2017-12-17 16:47:12
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-12-17 o 09:23, Marek pisze:

    > Nie. Każdy pracownik ma służbową komórkę,  Nie vma potrzeby, by posiadał
    > dwa numery.

    Nie musi być dwóch numerów. Wystarczy, że aplikacja VoIP po zalogowaniu
    się do swojego serwera będzie przechwytywać wybierane numery do innych
    telefonów pracowniczych i zestawiać połączenie po VoIP zamiast przez
    sieć komórkową.

    Krótko mówiąc, pracownik każdy numer wybiera na klawiaturce firmowej
    zamiast na standardowej i klawiaturka decyduje o tym, jak zestawić
    połączenie w zależności od dostępności firmowego (lub innego) WiFi.

  • 84. Data: 2017-12-17 16:59:01
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > trzeba wyjść innym kanałem. Kto potrzebuje, organizuje to sobie w ten
    > sposób. Lud prosty używa jakichś whatsapów -- i też ma za darmo.

    Nie "do", tylko "ze". O roamingu mówię. Jadę sobie na weekend w Alpy,
    będę dzwonić ze swojej komórki, i żadne LTE mi nie pomoże. Owszem, przy
    wyjeździe na dłużej można kupić sim szwajcarski, ale to jest rzeźbienie
    - i też kosztuje. A i tak będą do mnie ludzie dzwonić na mój zwykły numer.

> [...]
    > konkurancji w postaci niebanków. Telefoniści stacjonarni też nie mieli,
    > więc zdechli zamiast obniżyć ceny (a trzba było obniżać np. dzisięć

    Komórkowi to jest dokładnie taka sama zmowa cenowa, tylko regulator się
    wtrącił.

    MJ

  • 85. Data: 2017-12-17 17:01:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 17 Dec 2017 10:11:25 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Przecież już często posiada, bo potrzebuje. Ludzie do służbowych

    Chodzą z dwoma telefonami lub bardziej ogarnięty - z dual sim.

    --
    Marek

  • 86. Data: 2017-12-17 17:31:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > - i też kosztuje. A i tak będą do mnie ludzie dzwonić na mój zwykły numer.

    O ile wiem, to Swajcaria roamingowo traktowana jest tak samo jak UE.
    A przynajmniej bywa, bo może to zależy od operatora. Natomiast z simem
    szwajcarskim może być jeszcze gorzej niż z naszym -- zdaje się, że nie
    tylko trzeba rejestrować, ale byle komu nie chcą sprzedawać.

    > Komórkowi to jest dokładnie taka sama zmowa cenowa, tylko regulator się
    > wtrącił.

    Chyba nabierają rozsądku. Sami operatorzy propagują usługę "WiFi Calling".
    Jeśli gdzieś w Szwajcarii czy innej Ameryce Południowej można skorzystać
    z łącza internetowego przez wifi w smartfonie, to da się dzwonić i odbierać
    połączenia tak samo jak w kraju, za te same pieniądze.

    Tak więc pozostała tylko kwestia "do". Połączenia do numerów zagranicznych
    wciąż są bez uzasadnienia drogie -- i tu trzeba kombinować. Chociaż mój
    operator postanowił łączyć na Ukrainę po stawkach krajowych. Wystarczy
    w panelu WWW wyrazić zgodę by płacić mniej. Chce w ten sposób zgranąć rynek
    Ukraińców mieszkających w Polsce.

    --
    Jarek

  • 87. Data: 2017-12-17 17:55:04
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > O ile wiem, to Swajcaria roamingowo traktowana jest tak samo jak UE.

    Negative. Norwegia, tak. Islandia. Nawet Liechtenstein. Szwajcaria - nie.
    http://klient.orange.pl/roaming-grafiki/mapa.png

    > A przynajmniej bywa, bo może to zależy od operatora. Natomiast z simem
    > szwajcarskim może być jeszcze gorzej niż z naszym -- zdaje się, że nie
    > tylko trzeba rejestrować, ale byle komu nie chcą sprzedawać.

    Nie, prepaidy sprzedają. Abonament - to wiadomo.

    Ale skąd to wifi w górach?

    MJ

  • 88. Data: 2017-12-17 18:05:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Negative. Norwegia, tak. Islandia. Nawet Liechtenstein. Szwajcaria - nie.
    > http://klient.orange.pl/roaming-grafiki/mapa.png

    No to coś mi się pokręciło.

    > Ale skąd to wifi w górach?

    W górach niekoniecznie. Ale po co w pięknych okolicznościach przyrody gadać
    przez telefon? Chodziło mi o to, że nie upierają się przy tym, by zawsze
    wszystkich starać się kasować po jak najwyższych stawkach.

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2017-12-17 19:08:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-12-16 o 22:12, Jacek Skórzewski pisze:

    > Jestem w stanie sobie wyobrazić realizację czegoś w rodzaju "proxy" dla SMSów przy
    pomocy paru napisanych na kolanie skryptów na linuxie. Mogłoby być zarządzalne z
    poziomu interejsu webowego. A skoro ja potrafię sobie to wyobrazić, to wyżej
    wymienieni handlowiec + inżynier wycenią i zrobią.
    > Zresztą ja tu tylko teoretyzuję, praktyka pewnie jest kilka kroków do przodu. To,
    że SMSy nie są przekierowywane razem z rozmowami po wprowadzeniu *21*nrdocelowy#, to
    nie znaczy, że operatorzy nie mają na to juz jakiejś "kompleksowej" usługi. Trzebaby
    zapytać na rynku.

    I właściwie po co ktoś miałby pisać smsy, skoro te komórki miałyby być
    zamiast stacjonarek, a na stacjonarki nikt smsów nie wysyła.

    --
    Liwiusz

  • 90. Data: 2017-12-17 19:16:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-12-17 o 17:55, Michal Jankowski pisze:

    > Negative. Norwegia, tak. Islandia. Nawet Liechtenstein. Szwajcaria - nie.
    > http://klient.orange.pl/roaming-grafiki/mapa.png

    Widać Orange nie lubi swoich klientów. Ale już największy operator w
    Polsce (Play) Szwajcarię traktuje tak jak inne kraje euro, co znaczy że
    na przykład na kartę kosi tylko 2zł :)

    --
    Liwiusz