  • 31. Data: 2014-12-18 14:28:59
    Temat: Re: Głośny zasilacz
    Od: "Liryczny Podmiot" <u...@m...com>

    Użytkownik "nadir"

    > A jakaż to rewolucja obrócić obudowę do góry nogami?

    Próbowałem, ale mi płyta z talerza dvd na ziemię spada...

    > No, też tak miałem i przez te wszystkie otworki i filtry w dnie obudowy
    > powietrze sobie mocno szumiało. Odwróciłem więc zasilacz

    W ten sposób zasilacz bierze powietrze z góry, z okolic karty graficznej
    (czyli, teoretycznie, najcieplejszego miejsca w obudowie), wiatrak pracuje
    szybciej i głośniej a w obudowie są zawirowania, które mają wpływ na temp.
    innych podzespołów (choćby wspomnianej karty graf, która musi podzielić się
    powietrzem z zasilaczem) itd...

    > i jest cisza.

    Rada z rodzaju tych: "Zgrzytał mi pierwszy bieg, więc jeżdzę na wstecznym -
    ciszej, mniej roboty i zdecydowanie taniej".

    > I to by właśnie była rewolucja gdyby radiatory poumieszczano po drugiej
    > stronie kart graficznych, ciepło w naturalny sposób uciekało górą obudowy.

    Po co kolejna rewolucja? Zamontowałeś odwrotnie zasilacz - zrób to samo z
    płytą główną i będzie jak chciałeś;)

    > Pewnie wiele kart nie wymagało by w ogóle wiatraków.

    Pasywne (czyli kilka procent całości) tak, a cała reszta brałaby powietrze z
    góry obudowy, z okolic procesora (czyli, teoretycznie, najcieplejszego
    miejsca w obudowie) i pompowała w dół.... i od nowa polska ludowa.

    Ty sobie, Nadir, montuj wszystko tak jak ci wygodnie, ale nie radź innym, co
    im może być niemiłe.

    --
    LPPL

  • 32. Data: 2014-12-18 21:54:03
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 16/12/2014 17:40, Piotr Rezmer wrote:

    > Koledzy proponują przenieść GPU na slot PCIe x16 v.3.0. Teraz jest ponoć
    > w PCIe x16 v.2.0

    Nie ponoć a faktycznie 2.0 do tego jeszcze w trybie x4. Wszystko jest w
    instrukcji, którą zresztą Borneq sam cytował, jak nie w tym to w wątku
    dot. jego problemów z wydajnością karty GFX. ;D
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 33. Data: 2014-12-18 22:39:44
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 18/12/2014 13:28, Liryczny Podmiot wrote:

    > W ten sposób zasilacz bierze powietrze z góry, z okolic karty graficznej
    > (czyli, teoretycznie, najcieplejszego miejsca w obudowie),

    Po pierwsze to ta karta jest w złym miejscu (nie wiem, kto mu tego kompa
    składał, ale krótko mówiąc znał się na tym jak "świnia na gwiazdach"). ;D
    Po drugie, jak już będzie zamontowana tam gdzie powinna być od początku
    to ta odległość jest wystarczająco duża.

    > Po co kolejna rewolucja? Zamontowałeś odwrotnie zasilacz - zrób to samo
    > z płytą główną i będzie jak chciałeś;)

    :D

> [...]
    > powietrze z góry obudowy, z okolic procesora (czyli, teoretycznie,
    > najcieplejszego miejsca w obudowie) i pompowała w dół.... i od nowa

    Baaardzo schematyczne myślenie. Kto Ci każe montować "wentyl" ciągiem do
    dołu (w stronę radiatora)?

    > Ty sobie, Nadir, montuj wszystko tak jak ci wygodnie, ale nie radź
    > innym, co im może być niemiłe.

    Akurat radził dobrze. Bo taka konfiguracja jak jest teraz sprzyja
    tworzeniu się 'martwych stref' jak np. opisana tu
    http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2196981
    Problem może się pojawić choć nie musi, tak czy siak po przełożeniu
    karty można o nim zapomnieć.
    Ponadto w prawie-pasywnie chłodzonych komputerach może to być lepsze
    rozwiązanie. Przykładem może być mój komputer, gdzie właśnie w takim
    położeniu PSU wnętrze nie tylko "budy" ale i samego PSU chłodzone jest
    najefektywniej (prócz "wentyla" w PSU mam jeszcze 2 w budzie z czego
    ~80% czasu jeden jest 0RPM, drugi ~900RPM - brak wentylatorów na CPU
    Q9300 i GFX HD7850 - inna historia gdy np. odpalę 'bitcoin minera' ;D).
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 34. Data: 2014-12-19 12:58:57
    Od: "Liryczny Podmiot" <u...@m...com>

    Użytkownik "Michal Lukasik"

    > Po pierwsze to ta karta jest w złym miejscu (nie wiem, kto mu tego kompa
    > składał, ale krótko mówiąc znał się na tym jak "świnia na gwiazdach"). ;D

    Fakt, że utalentowany w tym kierunku nijak nie był. Ta obudowa jest idealna
    do porządkowania kabli. Najprostszy widoczny przykład to dyski.
    Wystarczyłoby je wsunąć odwrotnie i już byłoby przewiewniej i milej dla oka.

    > Po drugie, jak już będzie zamontowana tam gdzie powinna być od początku to
    > ta odległość jest wystarczająco duża.

    Duża do czego? Masz ustawione przeciwstawnie dwa różnej wielkości
    wentylatory pracujące w dodatku ze zmienną prędkością, które zasysają
    powietrze ze wspólnego obszaru. Cudów (ponoć) nie ma, musi się tam zakręcić.

    > Baaardzo schematyczne myślenie. Kto Ci każe montować "wentyl" ciągiem do
    > dołu (w stronę radiatora)?

    Wtedy jest już totalny bałagan. Jeden zasysa z góry, drugi z dołu a trzeci
    poziomo. To (nawet w teorii) nie może być dobre.

    > Akurat radził dobrze. Bo taka konfiguracja jak jest teraz sprzyja
    > tworzeniu się 'martwych stref' jak np. opisana tu
    > http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2196981

    Nie opierajmy się na jednostkowych, nie popartych rzetelnymi badaniami
    przypadkach.
    Jest zbyt wiele czynników, które mają wpływ na nawet identyczne zestawy.
    Na ten przykład z innej (na pozór) beczki: np żaden z moich desktopów nie
    stał nigdy na ziemi. Ustawiam je na półkach albo postumentach. Ma to
    niewielki wpływ na temperatury (w początkowym okresie) ale zapobiega
    dostawaniu się do obudowy kurzu, który najszybciej i najskuteczniej podnosi
    temperatury.
    Oceniam, że podniesienie komputera o 10 cm nad podłogę zmniejsza liczbę
    kurzu w środku o połowę, a to przekłada się na dwukrotnie mniejszą wymaganą
    liczbę czyszczeń. Niestety, podniesienie o kolejne 10 cm nie daje już
    takiego przyrostu;)

    > Problem może się pojawić choć nie musi, tak czy siak po przełożeniu karty
    > można o nim zapomnieć.

    Cała ta burza mózgów przypomina burzę w szklance wody.
    Niech gość odkręci wreszcie te cztery śruby i sprawdzi, bo szkoda naszych
    palców i zniszczonych klawiatur!
    Chociaż osobiście stawiam dolary przeciwko orzechom, że w tym przypadku to
    nic nie pomoże, bo problem jest w wiatraku, lub sterowniku pwn.

> [...]
    > czasu jeden jest 0RPM, drugi ~900RPM - brak wentylatorów na CPU Q9300 i
    > GFX HD7850 - inna historia gdy np. odpalę 'bitcoin minera' ;D).

    Ja w pracy też mam komputer, który fabrycznie miał dwa wentylatory i mu to w
    zupełności wystarczało. Z tym, że jeden jest w takim sprytnym tunelu, który
    tak kieruje powietrzem, że opływa procesor, mostek, pamięci i wylatuje sobie
    tyłem - a drugi w zasilaczu. Niestety, wg. moich standardów chłodny ani
    cichy ten system nie jest (co mi nie przeszkadza wcale, bo pseudoklima
    pracująca pod sufitem cały czas skutecznie zagłusza dosłownie wszystko;)
    W domowym, liczba wiatraków doszła do magicznej liczby dwucyfrowej, ale
    potem, po serii eksperymentów redukowałem, aż w końcu zostało tylko 7 (z
    tego jeden pełni funkcję czysto dekoracyjną).

    Pozdr.
    --
    LPPL

  • 35. Data: 2014-12-20 16:46:57
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/12/2014 11:58, Liryczny Podmiot wrote:

    > Duża do czego?

    Do tego by PSU nie ssał ciepłego powietrza z GPU, a jeśli już to w
    niewielkim stopniu.

> [...]
    > wentylatory pracujące w dodatku ze zmienną prędkością, które zasysają
    > powietrze ze wspólnego obszaru. Cudów (ponoć) nie ma, musi się tam

    Kotłować bez przerwy w koło się to nie będzie. A przepływ powietrza
    jakikolwiek by nie był jest jak najbardziej wskazany - najgorzej gdy go
    nie ma wcale. Podobną sytuację można było obserwować z PSU u góry "budy"
    i chłodzeniem na CPU (nie pamiętam teraz dokładnie jakie modele, ale na
    pewno Scythe takie robił, mój radiator też pozwala tak zamontować
    "wentyl"). Ponadto w takim miejscu zawsze można dać dodatkowy wentyl na
    bocznej ściance, chyba wszystkie nowe "budy" mają na to miejsce. Nie
    zmienia to faktu, że lepiej unikać takich rozwiązań.

    > Wtedy jest już totalny bałagan. Jeden zasysa z góry, drugi z dołu a
    > trzeci poziomo. To (nawet w teorii) nie może być dobre.

    Praktyka bardzo często rozmija się z teorią - za dużo czynników (sam to
    zresztą przyznajesz).

> [...]

    > Niech gość odkręci wreszcie te cztery śruby i sprawdzi, bo szkoda
    > naszych palców i zniszczonych klawiatur!

    Dokładnie. Najlepiej samemu poeksperymentować i to nie przez 5 minut,
    ale przynajmniej kilka dni z każdą z konfiguracji.

    > Chociaż osobiście stawiam dolary przeciwko orzechom, że w tym przypadku
    > to nic nie pomoże, bo problem jest w wiatraku, lub sterowniku pwn.

    Możliwe.

    > W domowym, liczba wiatraków doszła do magicznej liczby dwucyfrowej, ale
    > potem, po serii eksperymentów redukowałem, aż w końcu zostało tylko 7 (z
    > tego jeden pełni funkcję czysto dekoracyjną).

    Więcej wcale nie znaczy lepiej. ;P
    Tu jest stary, ale ciekawy test
    http://icrontic.com/article/pc_airflow_heat_cooling_
    guide
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 36. Data: 2014-12-21 00:12:23
    Od: "Podmiot Liryczny" <u...@m...com>

    Użytkownik "Michal Lukasik"

    > Ponadto w takim miejscu zawsze można dać dodatkowy wentyl na bocznej
    > ściance, chyba wszystkie nowe "budy" mają na to miejsce. Nie zmienia to
    > faktu, że lepiej unikać takich rozwiązań.

    Od bocznych zacząłem "usprawniać przepływy" i boczne pierwsze wyłączyłem, a
    potem całkiem usunąłem.
    U mnie była możliwość zamontowania dwóch, 80 i 120. I ta 80' na początku się
    sprawdzała, zamontowana od wewnątrz pod taki kominek, który w ten sposób
    zbliżył się i dmuchał wprost na procek (a ten miał jeszcze boxowe
    chłodzenie). Potem okazało się, że boki chlodząc procesor podnosiły temp.
    grafiki o 2 celsjusze. Nigdy więcej żadnych bocznych nawiewów!

    > Dokładnie. Najlepiej samemu poeksperymentować i to nie przez 5 minut, ale
    > przynajmniej kilka dni z każdą z konfiguracji.

    Na poczatku katowałem, sprawdzałem, zapisywałem, zmieniałem ustawienia,
    położenia i co się dało. Potem doszedłem do zadawalającego rezultatu jeśli
    chodzi o temperatury i ciszę (a to łatwiej uzyskać stosując mniej, ale
    markowych wentyli) i od dwóch lat otwieram obudowe tylko po to żeby w środku
    odkurzyć.

    > Więcej wcale nie znaczy lepiej. ;P

    Zgoda... aczkolwiek wg moich "badań" jednak lepiej ciut więcej niż mniej;)

    --
    LP