  • 11. Data: 2018-01-30 00:36:22
    Temat: Re: HDD 3 TB
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > Głównie podejrzewam jeden potężny czynnik: przy dyskach jest
    > nieporównywanie mniej wibracji. Tam jest środowisko super czyste i
    > zaprojektowane aby tych wibracji nie było. Sam silnik jest wykonany
    > bardzo solidnie, praktycznie cały metalowy i ma długo wytrzymać -
    > rozbierz kiedys stary dysk, zachwycisz się :)
    >
    > A na wentylatorach osadza się kurz powodując, że z czasem całość nie
    > jest już tak dobrze wyważona, zaczynają sie minimalne drgania, które
    > przenosza się na silnik (łozyska etc.). Układ tego silnika i jego
    > wykonanie jest zwykle takie se bo zwykle kosztuje tez grosze.

    W dyskach masz normalne łożyska kulkowe lub igłowe, w wentylatorach
    nie masz łożysk z prawdziwego zdarzenia. Tam montują tzw. łożyska
    cierne czyli panewki. Jak skończy się smarowanie to zaczyna to wyć
    przy okazji zacierając się.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2018-01-30 01:51:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-29, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

> [...]
    > nie masz łożysk z prawdziwego zdarzenia. Tam montują tzw. łożyska
    > cierne czyli panewki. Jak skończy się smarowanie to zaczyna to wyć

    Nie chciałem wchodzić w szczegóły, ale może to faktycznie bardziej smar
    niż rozklekotanie, albo i oba na raz. Część zreszta wentylatorowych ma
    też kulkowe, ale raczej nie te z tych tańszych.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2018-01-30 03:32:17
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > Nie chciałem wchodzić w szczegóły, ale może to faktycznie bardziej smar
    > niż rozklekotanie, albo i oba na raz. Część zreszta wentylatorowych ma
    > też kulkowe, ale raczej nie te z tych tańszych.

    Kilkanaście lat temu wiatraki do wentylatorów w sprzęcie elektronicznym
    z łożyskami kosztowały 5 do 7 razy drożej niż te z panewkami.
    I praktycznie już wtedy trzeba było je sprowadzać na zamówienie.
    Teraz będzie tylko drożej i gorzej z dostępnością.

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2018-01-30 04:27:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-30, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
> [...]
    > I praktycznie już wtedy trzeba było je sprowadzać na zamówienie.
    > Teraz będzie tylko drożej i gorzej z dostępnością.

    Zgadza się.
    Co się MZ daje też zauważyć, to ze do tych wszystkich komputerowych
    zastosowań, te co mają pracować długo i w trybie ciągłym, są wymiarowo
    duże z intencją chodzenia na wolniejszych obrotach. Czyli wydajność
    chłodzenia jest realizowane bardziej przez gabaryty, niz przez
    popindalanie motorkiem. Ciszej i mniej się toto zużywa.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2018-01-30 04:32:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-28, knrdz <x...@t...cy> wrote:
> [...]
    030ale641-sata3-i7136000686.html?bi_s=ads&bi_m=listi
    ng%3Adesktop%3Acategory&bi_c=ZTc0NDM1NDEtZTM2ZC00MDc
    wLWE2NTUtZjRiYmIyYzcwMTU1AA&bi_t=ape&referrer=proxy&
    emission_unit_id=62af4b0e-b1a0-40ba-87c7-8757409cdf2
    2

    > Takich "ofert" jest tam i w ogóle wszędzie dużo więcej. I już parę razy
    > o tym na grupie było. Te "nowe dyski" to poserwerowy złom sprzed wielu,
    > wielu lat (wskazuje to choćby ich konstrukcja, 600MB talerze były
    > standardem z dekadę temu). Sprzedawane są jako "nowe" bo widać nikt nimi
    > nie rzucał i dlatego nie noszą zewnętrznych śladów używania, po
    > wyzerowaniu i skasowaniu SMARTa pakują do nowego worka i wyglądają
    > koszernie.

    Ja sie jeszcze nadziałem na inny myk. Kupiłem bardzo tanio całkowicie
    nowy dysk zewnętrzny i dopiero jak sprawdziłem co w środku siedzi i
    jaki ma nr serii to wydało się dlaczego był taki tani.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2018-01-30 10:19:06
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Ja sie jeszcze nadziałem na inny myk. Kupiłem bardzo tanio całkowicie
    > nowy dysk zewnętrzny i dopiero jak sprawdziłem co w środku siedzi i
    > jaki ma nr serii to wydało się dlaczego był taki tani.

    Bywa i w drugą stronę - jako "nowe dyski" bywają sprzedawane dyski
    wyciągnięte z obudów zewnętrznych. Oczywiście allegrowi handlowcy nie
    uważają za stosowne napomknąć o tym w opisie, według nich wszystko w
    porządku, a dyski są "nowe". Nawet jeśli są nieużywane, to przecież bez
    żadnej gwarancji, poza tym co obiecuje sam sprzedawca.
    To element komputera na którym chyba najczęściej oszukują nieuczciwi
    sprzedawcy. Bo i najłatwiej, w specyfikacji "nowego" komputera piszą
    "dysk 500GB" i może to być zarówno coś z aktualnej oferty producentów
    dysków, a może być i 4-talerzowy 10-letni złom, oferujący 1/3 wydajności
    współczesnych dysków.

  • 17. Data: 2018-01-30 10:29:02
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

> [...]
    > chłodzenia jest realizowane bardziej przez gabaryty, niz przez
    > popindalanie motorkiem. Ciszej i mniej się toto zużywa.

    Z ta wydajnością poprzez gabaryty to bym dyskutował.
    Na procesor są duże radiatory z dużymi wiatrakami, do zasilacza
    większego nie zmieścisz, do kart GFX też nie widziałem większych
    wiatraków niż te z procesorów.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2018-01-30 10:35:57
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 30.01.2018 o 10:29, RadoslawF pisze:

    > Z ta wydajnością poprzez gabaryty to bym dyskutował.
    > Na procesor są duże radiatory z dużymi wiatrakami, do zasilacza
    > większego nie zmieścisz, do kart GFX też nie widziałem większych
    > wiatraków niż te z procesorów.

    Że jak? Bardzo rzadko (praktycznie wyłącznie w największych coolerach
    typu "tower") na procesorach stosuje się wentylatory aż tak duże jak w
    zasilaczach, gdzie od lat stosowane są wentylatory co najmniej 120mm.

  • 19. Data: 2018-01-30 10:49:46
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 30.01.2018 o 00:36, RadoslawF pisze:

> [...]
    > nie masz łożysk z prawdziwego zdarzenia. Tam montują tzw. łożyska
    > cierne czyli panewki. Jak skończy się smarowanie to zaczyna to wyć

    Coś mi się wydaje, że to "dawno i nieprawda". Ostatni raz łożyska
    kulkowe w dysku miałem w okresie gdy standardem były dyski 40-60GB,
    czyli z 15 lt temu. Były zauważalnie głośniejsze niż stosowane od tego
    czasu łożyska FDB. Dysk z ~2005 roku, z łożyskiem FDB (Samsung SP0812N):
    https://obrazki.elektroda.pl/7369251300_1378739883.j
    pg
    Współczesne dyski Seagate
    https://www.seagate.com/www-content/product-content/
    barracuda-fam/desktop-hdd/barracuda-7200-14/en-us/do
    cs/100686584p.pdf

  • 20. Data: 2018-01-30 10:52:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-30, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Z ta wydajnością poprzez gabaryty to bym dyskutował.
    > Na procesor są duże radiatory z dużymi wiatrakami, do zasilacza
    > większego nie zmieścisz, do kart GFX też nie widziałem większych
    > wiatraków niż te z procesorów.

    Wydajność to faktycznie złe słowo. Chodzi o ten sam przepływ przy
    mniejszych obrotach. Oczywiście radiator też musi być odpowiednio
    wiekszy.

    Tańsze na cpu są czesto małe. Np. to co AMD dołącza do wersji
    pudełkowych to ma chyba jakieś 6cm.

    --
    Marcin