  • 21. Data: 2018-01-30 12:29:33
    Temat: Re: HDD 3 TB
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-30 o 00:36, RadoslawF pisze:
    > (...)
    > W dyskach masz normalne łożyska kulkowe lub igłowe, w wentylatorach
    > nie masz łożysk z prawdziwego zdarzenia. Tam montują tzw. łożyska
    > cierne czyli panewki. Jak skończy się smarowanie to zaczyna to wyć
    > przy okazji zacierając się.

    Łożyska nie cierne, tylko ślizgowe.

    A niektóre z nich są "samosmarujące" - im olejenie może nawet zaszkodzić.

    W serwerach bywają wentylatory z olejowymi łożyskami ślizgowymi.
    Niedawno zamykałem stare serwery Compaq, chodzące non-stop pewnie
    niewiele mniej, niż 20 lat, a wentylatory kręciły się nadal praktycznie
    jak nowe.
    Mam też stare Delle i Fujitsu - tam wentylator zatrzymuje się, jak już
    całkiem zarośnie brudem i nie ma się jak obracać. Tyle, że to są maszyny
    konstrukcyjnie przewidziane do wymiany wentylatorów (oraz m.in. dysków,
    zasilaczy, pamięci) w trakcie pracy, bez przerywania działania systemu.
    A wentylatory są dublowane, raczej nie bywa, aby oba wraz (z jednego
    układu) zatrzymały się, tym samym downując system.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2018-01-30 19:15:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/30/2018 10:19 AM, knrdz wrote:
    > sprzedawcy. Bo i najłatwiej, w specyfikacji "nowego" komputera piszą
    > "dysk 500GB" i może to być zarówno coś z aktualnej oferty producentów
    > dysków, a może być i 4-talerzowy 10-letni złom, oferujący 1/3 wydajności
    > współczesnych dysków.

    Od dawna szukam dysków typu storage gdzie mi to nie przeszkadza. Prawde
    mówić dysk mogłby mieć nawet 1/4 predkości obrotowej. Niestety nikt nie
    produkuje *wolnych* ale pojemnych i tanich dysków :D

  • 23. Data: 2018-01-30 20:10:55
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 30.01.2018 o 19:15, Sebastian Biały pisze:

    > Od dawna szukam dysków typu storage gdzie mi to nie przeszkadza. Prawde
    > mówić dysk mogłby mieć nawet 1/4 predkości obrotowej. Niestety nikt nie
    > produkuje *wolnych* ale pojemnych i tanich dysków :D

    Tylko czemu wolne=tanie? Wyprodukowanie dysku 5400RPM kosztuje
    praktycznie tyle samo co dysku 7200RPM. Wyprodukowanie dysku wolnego ze
    względu na gęstość zapisu, czyli zamiast 3 talerzy o standardowej dziś
    pojemności 1TB posiadającego 5*600GB byłoby pewnie nawet droższe.

    Taki poserwerowy złom jak w OP byłby w tym celu w sam raz, gdyby
    sprzedawcy nie oszukiwali na jego pochodzeniu ("nowy, leżak magazynowy,
    0 godzin") i przez to na jego cenie (50 zł taniej od rzeczywiście nowego
    dysku, o tej samej pojemności ale współczesnej konstrukcji), tylko
    sprzedawali je w cenie odpowiedniej dla ich stanu 100-150 zł za takie
    używane 3TB, też bym pewnie brał na storage. A tak - wolę jednak
    dopłacić te 50 zł do nówki.

  • 24. Data: 2018-01-30 20:40:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/30/2018 8:10 PM, knrdz wrote:
    > Tylko czemu wolne=tanie?

    Byc może stawia to mniejsze kryteria dla prędkości elektroniki i
    szybkości korygowania głowicy i większe toleracje mechaniczne.

    > Wyprodukowanie dysku 5400RPM kosztuje
    > praktycznie tyle samo co dysku 7200RPM.

    Zdaje sobie z tego sprawde ale nie widac tego w cenach.

    > Wyprodukowanie dysku wolnego ze
    > względu na gęstość zapisu, czyli zamiast 3 talerzy o standardowej dziś
    > pojemności 1TB posiadającego 5*600GB byłoby pewnie nawet droższe.

    Możliwe że jest inaczej: wyprodukowanie gęstego talerza wymaga znacznie
    droższego procesu produkcyjnego i dodatkowo stara linia produkcyjna
    dalej działa.

    > Taki poserwerowy złom jak w OP byłby w tym celu w sam raz

    Byłby, tym bardziej że w serwerach jest troche bezpieczniej niż w
    desktopie w okolicy kopyt zawodowego gracza czy w okolicy fake zasilacza
    z kompa za 500zl z MM.

  • 25. Data: 2018-01-30 22:24:10
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-01-30 o 10:35, knrdz pisze:

    > Że jak? Bardzo rzadko (praktycznie wyłącznie w największych coolerach
    > typu "tower") na procesorach stosuje się wentylatory aż tak duże jak w
    > zasilaczach, gdzie od lat stosowane są wentylatory co najmniej 120mm.

    Aż poszedłem z miarką pomierzyć wysokość zasilaczy.
    8 centymetrów z hakiem. Co oznacza że wentylator ma 80mm
    a nie 120 jak sugerujesz.
    Poza przypadkami kiedy dmucha nie na zewnątrz jak powinien
    a do środka a biedny nabywca montuje kolejne wiatraki
    do wyciągania przegrzanego powietrza z obudowy.
    :-)

    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2018-01-30 23:49:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-30, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Aż poszedłem z miarką pomierzyć wysokość zasilaczy.
    > 8 centymetrów z hakiem. Co oznacza że wentylator ma 80mm
    > a nie 120 jak sugerujesz.

    Zaraz, dlaczego "wysokość"? Głębokość. Wszystkie "firmowe" co siedzą u
    mnie w zasilaczach to 120, ale trochę starszych zasilaczy z 80 tez
    mam.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2018-01-31 00:58:12
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > Zaraz, dlaczego "wysokość"? Głębokość. Wszystkie "firmowe" co siedzą u
    > mnie w zasilaczach to 120, ale trochę starszych zasilaczy z 80 tez
    > mam.

    Postaw zasilacz tak jak jest montowany w typowej obudowie i zmierz.
    Wysokość wniesie osiemdziesiąt kilka milimetrów.

    Pozdrawiam

  • 28. Data: 2018-01-31 01:22:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-30, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Postaw zasilacz tak jak jest montowany w typowej obudowie i zmierz.
    > Wysokość wniesie osiemdziesiąt kilka milimetrów.

    No ale czego to dowodzi? Typowy rozmiar ATX to 150x140x86. Wentylatory w
    wielu współczesnych zasilaczach są montowane na spodzie:
    http://www.silverstonetek.com/images/tech/WB10-055/A
    TXPS2-3.jpg

    a Ty pewnie mówisz o tym typie:
    http://www.highpowersupply.com/ps/HPC-430L12S/430l12
    s06.jpg

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2018-01-31 09:00:21
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 30.01.2018 o 22:24, RadoslawF pisze:

    > Aż poszedłem z miarką pomierzyć wysokość zasilaczy.
    > 8 centymetrów z hakiem. Co oznacza że wentylator ma 80mm

    Nawet najtańsze markowe zasilacza (typu Fortrony czy Silentiumpc
    Elementum mają wentylator zamontowany na spodzie. Właśnie po to, by
    zapewniać wystarczający przepływ powietrza przy znacznie niższej
    prędkości obrotowej (i przy znacznie mniejszym hałasie) niż stosowane w
    zasilaczach AT i może przez pierwszą dekadę w zasilaczach ATX,
    wentylatory 80mm.

    > a nie 120 jak sugerujesz.
    > Poza przypadkami kiedy dmucha nie na zewnątrz jak powinien
    > a do środka a biedny nabywca montuje kolejne wiatraki
    > do wyciągania przegrzanego powietrza z obudowy.

    Jesteś w błędzie. Wentylator 120-140 montowany na spodzie zasilacza
    działa w tej sposób że wciąga do niego powietrze (z obudowy, albo w
    nowych obudowach z zasilaczem montowanym na dole - bezpośrednio spod
    obudowy), które ogrzane opuszcza go perforowaną tylną ścianą.

  • 30. Data: 2018-01-31 10:16:05
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > No ale czego to dowodzi? Typowy rozmiar ATX to 150x140x86. Wentylatory w
    > wielu współczesnych zasilaczach są montowane na spodzie:
> [...]

    Dokładnie.