  • 11. Data: 2012-06-15 08:49:01
    Temat: Re: Ile mocy mogę podłaczyć na fazę?
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > Dostałem przydział mocy od zakłady energetycznego 5kW
    > prądu trójfazowego.

    Dostałeś czy raczej sam taki zamówiłeś? Bo to lekka różnica
    ;-). Ja właśnie podpisałem umowę z ENEĄ na 4 kW, bo
    potrzebuję na razie tylko do pompy głębinowej. Wziąłbym
    nawet mniej, ale nie było...

  • 12. Data: 2012-06-15 08:55:21
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > Masz 3 bezpieczniki po 10A na każdą fazę. Teoretycznie,
    > na każdej fazie max 2,3kW ale nie oznacza to że możesz
    > pociągnąć max z trzech faz 6,9kW. W umowie stoi bowiem
    > 5kW. Nowe liczniki rejestrują maksymalne zużycie jakie
    > wystapiło i daje się je odczytywac zdalnie z ZE. Jeżeli
    > masz umowę na 5kW to przy wyższym poborze mocy mogą ci
    > nałożyć karę bo ten co odczytuje zdalnie licznik może to
    > zobaczyć.

    A masz na to jakiś paragraf w umowie? Pytam poważnie, bo w
    tej którą dwa miesiące temu podpisałem niczego o karach za
    przekroczenie chwilowego poboru nie ma... Po to są
    bezpieczniki żeby m.in. tego uniknąć.

    > 5kW to strasznie mało. No i teraz najważniejsze, nie wiem
    > dlaczego postanowiłeś być tak skromny, czy tez nie miałeś
    > wyjścia

    A gdzie on napisał że to do domu? Może na działkę albo na
    małą budowę...

    > zabezpieczenia się stopniuje, czyli jeżeli przed
    > licznikiem jest 10A to za licznikiem w tablicy nie może
    > być bezpieczników 10A, co najwyżej 6A.

    Teraz w przed licznikami stosują zabezpieczenia typu C (nie
    wiem czy wszyscy dostawcy, ENEA tak), więc za licznikiem
    można zastosować o takim samym prądzie, ale B.

  • 13. Data: 2012-06-15 09:35:54
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Robert_J" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A masz na to jakiś paragraf w umowie? Pytam poważnie, bo w tej którą dwa
    > miesiące temu podpisałem niczego o karach za przekroczenie chwilowego
    > poboru nie ma... Po to są bezpieczniki żeby m.in. tego uniknąć.

    Trzeba by było przeczytać nie tyle umowę co taryfikator opłat do którego
    umowa się odnosi.

    > A gdzie on napisał że to do domu? Może na działkę albo na małą budowę...

    A po co mu trzy fazy o tak małej mocy? Przecież opłata stała za licznik
    trójfazowy jest wyższa a z taką małą mocą spokojnie zmieściłby się w jednej
    fazie.

    > Teraz w przed licznikami stosują zabezpieczenia typu C (nie wiem czy
    > wszyscy dostawcy, ENEA tak), więc za licznikiem można zastosować o takim
    > samym prądzie, ale B.

    Ale to nie wszystko, na prąd zwarciowy albo mocno przeciążeniowy nie masz
    pewności który z bezpieczników zadziała szybciej.

    Marek

  • 14. Data: 2012-06-15 09:54:27
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Ale to nie wszystko, na prąd zwarciowy albo mocno przeciążeniowy nie masz
    > pewności który z bezpieczników zadziała szybciej.

    Dokładnie, ja się z tym woziłem. Mam przed licznikiem chyba 40A topik.
    Ograniczenie mocy zgodnie z wymaganiami za licznikiem Ską 25A. Nie ma cudów
    nie uzyska się pełnej selektywności z bezpiecznikami 16A na obwodach w domu.
    Zakończyłem sprawę na tym, że kupiłem wyłącznik selektywny typu S90 i mam
    spokój. Panowie w ZE przyjeli argumentację o braku selektywności.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 15. Data: 2012-06-15 10:00:05
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 15 Jun 2012 08:27:52 +0200, "4CX250"
    <t...@p...ornet.pl> wrote:

> [...]
    >to przy wyższym poborze mocy mogą ci nałożyć karę bo ten co odczytuje
    >zdalnie licznik może to zobaczyć. 5kW to strasznie mało. No i teraz
    Bawią się w to dla odbiorców indywidualnych i drobnicy? Przecież
    normalną praktyką jest ograniczenie maksymalnego długotrwałego poboru
    mocy bezpiecznikami (bo tak jest najtaniej) a że przy okazji
    selektywność diabli biorą (o czym zresztą wspominasz) to się nie
    przejmują przecież.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 16. Data: 2012-06-15 10:11:12
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mocy bezpiecznikami (bo tak jest najtaniej) a że przy okazji
    > selektywność diabli biorą (o czym zresztą wspominasz) to się nie

    Kiedyś kolega zmieniał licznik na dwutaryfowy i założyli mu już nowy
    elektroniczny. A że akurat byłem przy tym to to i owo usłyszałem.
    Nie wiem czy się faktycznei bawią ale instalator z ZE wyraźnie wśród zalet
    nowego licznika wskazał to że rejestruje obciążenie chwilowe. Może teraz się
    nie bawią ale kto wie co w przyszłości albo w niektórych miejscach gdzie
    obciążenie danej sieci będzie krytyczne będą bacznie zwracać uwagę na tych
    którzy się do tego przyczyniają.

    Marek

  • 17. Data: 2012-06-15 10:19:51
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > gdzie obciążenie danej sieci będzie krytyczne będą bacznie zwracać uwagę
    > na tych którzy się do tego przyczyniają.

    Jeśli bezpiecznik ograniczający moc istnieje to przekroczenie będzie wynikać
    tylko z jego właściwości. Przeca nie będę latał po domu z kalkulatorem i
    liczył czy mogę właczyć żelazko czy już nie ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 18. Data: 2012-06-15 10:31:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Friday, June 15, 2012, 12:54:26 AM, you wrote:

    [...]

    > Masz na myśli to, że przewatowany bezpiecznik? Bo dlaczego niby nie
    > można by mieć instalacji 1x100A -> 23kW? Widziałem takie jednofazowe
    > wyłączniki samoczynne - 100A, więc po coś one są.

    Miałem w ręku bezpieczniki topikowe 750A - to o niczym nie świadczy.

    W domowej instalacji nie może być bezpieczników wiekszych niż 25A na
    pojedynczej fazie. Jak masz instalacje trójfazową, to możesz mieć
    wydzielony obwód trójfazowy na wyższych zabezpieczeniach - na przykład
    do przepływowego podgrzewacza 18kW.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2012-06-15 10:36:23
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

> [...]
    > pojedynczej fazie. Jak masz instalacje trójfazową, to możesz mieć
    > wydzielony obwód trójfazowy na wyższych zabezpieczeniach - na przykład

    Znasz jakiś przepis, który zabrania w domu instalacji większej niż 25A?

    Bo ja wiem, że gniazda wtyczkowe muszą być zabezpieczone max. 16A, ale
    obwodów gniazd może być wiele, np. 10, co dawałoby 160A na same gniazda.
    Nawet podzielone na 3 fazy wymagałyby zabezpieczenia 63A.

  • 20. Data: 2012-06-15 10:41:42
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <t...@s...com> napisał w wiadomości

    > Bo ja wiem, że gniazda wtyczkowe muszą być zabezpieczone max. 16A, ale
    > obwodów gniazd może być wiele, np. 10, co dawałoby 160A na same gniazda.
    > Nawet podzielone na 3 fazy wymagałyby zabezpieczenia 63A.

    Ale w korzystaniu z tej rozlicznej instalacji działa przeważnie rozsądek.
    Czasem go brak i dlatego widujemy jednak powypalane łączenia w puszkach czy
    w podstawach bezpieczników.

    Marek