  • 21. Data: 2012-06-15 10:41:44
    Temat: Re: Ile mocy mogę podłaczyć na fazę?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Friday, June 15, 2012, 10:36:23 AM, you wrote:

    [...]

    > Znasz jakiś przepis, który zabrania w domu instalacji większej niż 25A?

    Oczywiście, że nie znajdę i nawet nie mam zamiaru szukać. Po prostu
    kiedyś robiłem podejscie do uzyskania warunków technicznych (czy jak
    to oni w energetyce nazywają) i takie informacje dostałem.

    > Bo ja wiem, że gniazda wtyczkowe muszą być zabezpieczone max. 16A, ale
    > obwodów gniazd może być wiele, np. 10, co dawałoby 160A na same gniazda.
    > Nawet podzielone na 3 fazy wymagałyby zabezpieczenia 63A.

    Ale nie dostaniesz tyle od energetyków. No i przede wszystkim - tego
    się nie mnoży wprost.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2012-06-15 10:42:34
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <t...@s...com> napisał w wiadomości
    > Bo ja wiem, że gniazda wtyczkowe muszą być zabezpieczone max. 16A, ale
    > obwodów gniazd może być wiele, np. 10, co dawałoby 160A na same gniazda.
    > Nawet podzielone na 3 fazy wymagałyby zabezpieczenia 63A.

    Jako zabezpieczenie główne czy ograniczające moc tak ale przed obwodem z
    gniazdkiem musi być tak czy siak zabezpieczenie 16A.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 23. Data: 2012-06-15 13:16:46
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> napisał(a):

> [...]
    > bezpieczniki zalicznikowe u użytkownika, dopiero za nimi są wyłączniki
    > nadprądowe. Oczywiście przedlicznikowe też są, ale zaplombowane.
    > A do pocztującego: jak kabel doprowadzający energię do licznika ma 4(lub
    > 5)x1.5mm2 Cu, to można go obciążyć 3x16A, o ile doprowadzenie nie jest za
    > długie. Są specjalne formuły do obliczeń, chodzi o to, by spadek napięcia (i
    > oporność zerowania) nie były za duże. Dlatego jest czasem tak, że nawet
    > 5x2.5mm2 nie starczy na 16A/fazę.
    > A to ograniczenie do 5kW to własny wymysł (znaczy więcej byłoby za drogo),

    Ciekawy jestem po co tutaj pisałeś skoro nie masz zielonego pojęcia o tym
    temacie. I w Polsce i Francji i innych krajach UE nie może do licznika
    dochodzić ileś tam x 1,5mm2. Kumasz. NIE MOŻE. Podłączenie licznika od strony
    zasilania zbyt cienkim przewodem to natychmiastowe cofnięcie uprawnień dla
    tego co podłączał. Amen.

  • 24. Data: 2012-06-15 13:35:40
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    kogutek wrote:

> [...]
    > dochodzić ileś tam x 1,5mm2. Kumasz. NIE MOŻE. Podłączenie licznika od
    > strony zasilania zbyt cienkim przewodem to natychmiastowe cofnięcie

    Oczywiście, że być nie może. W nowych instalacjach minimum 4mm2, a daje się
    często więcej. Ale... są wyjątki, które własnoocznie widziałem. Jeszcze
    staro-PRLowskie instalacje i wyraźnie były 1.5mm2 położone przedlicznikowo.

    Waldek

  • 25. Data: 2012-06-15 17:11:34
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > Jeśli bezpiecznik ograniczający moc istnieje to
    > przekroczenie będzie wynikać tylko z jego właściwości.
    > Przeca nie będę latał po domu z kalkulatorem i liczył czy
    > mogę właczyć żelazko czy już nie ;-)

    Dokładnie :-). Jakoś trudno mi wyobrazić sobie klientów
    liczących moc odbiorników podłączanych w danej chwili do
    sieci, czy aby nie przekroczy umownej ;-)

  • 26. Data: 2012-06-15 21:13:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Jun 2012 17:11:34 +0200, Robert_J napisał(a):
    > Dokładnie :-). Jakoś trudno mi wyobrazić sobie klientów
    > liczących moc odbiorników podłączanych w danej chwili do
    > sieci, czy aby nie przekroczy umownej ;-)

    A elektrownia, pardon, dostawca energii, zalozy wam inteligentny licznik,
    ktory to wszystko dokladnie pomierzy i naliczy kare umowna :-)

    J.

  • 27. Data: 2012-06-16 00:45:13
    Od: Padre <P...@n...net>

    I w Polsce i Francji i innych krajach UE nie może do licznika
    > dochodzić ileś tam x 1,5mm2. Kumasz. NIE MOŻE.

    Ba, u nas wyraźnie przepisy poszły jeszcze dalej, chciałem zwiększyć
    przydział z 4kW na 7kW w instalacji jednofazowej i w warunkach kazali mi
    wymienić istniejące przyłącze napowietrzne 2x25mm na 4x25mm co wymaga
    projektu i zgody właściciela posesji na której stoi słup. Na moje
    pytanie po co dokładać 2 kable do jednofazowej instalacji otrzymałem
    odpowiedź w skrócie "bo tak, a jak się nie podoba to można zostać przy
    starej umowie".

  • 28. Data: 2012-06-16 01:01:31
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-06-15 10:42, Ukaniu pisze:

    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <t...@s...com> napisał w wiadomości
    >
    > Jako zabezpieczenie główne czy ograniczające moc tak ale przed obwodem z
    > gniazdkiem musi być tak czy siak zabezpieczenie 16A.

    No to właśnie mam na myśli.

    U mnie w domu są 4 obwody gniazd 16A, zabezpieczane głównym
    zabezpieczeniem 25A, w myśl zasady, że nie ciągnę 16A z każdej gałęzi
    jednocześnie. Łącznie ze wszystkich mogę pociągnąć 230V*25A=5,75kVA.

    Ale może się trafić klient, który chce mieć w domu 10 gałęzi po 16A i
    deklaruje, że z każdej będzie ciągnął powiedzmy 13A, no to siłą rzeczy
    zabezpieczenie główne musi być 160A.

  • 29. Data: 2012-06-16 15:53:00
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 16 Jun 2012 01:01:31 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > U mnie w domu są 4 obwody gniazd 16A, zabezpieczane głównym
    > zabezpieczeniem 25A, w myśl zasady, że nie ciągnę 16A z każdej gałęzi
    > jednocześnie. Łącznie ze wszystkich mogę pociągnąć 230V*25A=5,75kVA.

    W praktyce więcej - pamiętajmy o charakterystykach czasowo-prądowych
    zabezpieczeń.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 30. Data: 2012-06-16 15:56:09
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 15 Jun 2012 08:27:52 +0200, 4CX250 napisał(a):

    > Masz 3 bezpieczniki po 10A na każdą fazę. Teoretycznie, na każdej fazie max
    > 2,3kW ale nie oznacza to że możesz pociągnąć max z trzech faz 6,9kW. W
    > umowie stoi bowiem 5kW. Nowe liczniki rejestrują maksymalne zużycie jakie
    > wystapiło i daje się je odczytywac zdalnie z ZE. Jeżeli masz umowę na 5kW

    Nie przesadzałbym z tym zdalnym odczytem. Owszem, dotyczy to dużych
    lub/i odległych odbiorców ale dla szarego Kowalskiego takiego czegoś się
    jeszcze powszechnie nie stosuje. Energa S.A. jest obecnie na etapie
    wdrażania liczników elektronicznych ze zdalnym odczytem na większą skalę
    na półwyspie helskim.
    GG#2400455 ICQ#320399066