  • 102. Data: 2017-09-28 06:50:16
    Temat: Re: Izolowany konwerter zrobić z RS232 na RS485
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Zapewne nie dokładnie wyobrażam sobie co masz do zrobienia.
    > Rozumiałem, że Twoje urządzenie ma się połączyć z jakimś innym i nie
    > wiadomo na jakiej prędkości tamten gada.
    > Pisałem o wyliczeniu z jaką prędkością próbuje się ze mną połączyć ten
    > drugi na podstawie jego pierwszej ramki (której treść tracimy, licząc,
    > że powtórzy) i potem ustawieniu się na tę prędkość.
    > A Ty na to, że to wymagało by dodatkowego procesora - to mnie zdziwiło,
    > ale to może wynikać z tego, że ja kompletnie nie rozumiem w jakim
    > środowisku działasz i nie zadałem sobie trudu, aby to ogarnąć (sorry).

    Nie ma problemu - nie dogadalismy sie: ja musze zrobić plytkę z dodatkami
    które pozwolą pożenić kilka innych płytek i zamknąć wszystko w funkcjonalną
    całość. Taką płytkę z brakującymi interfejsami, konwerterami, zasilaczem
    dc-dc. Między innymi RS232-RS485 który jest niezależny od płytek z
    procesorami na pokładzie, a więc konieczność rozpoznawania baudrate
    wymagałaby dodanie nowego procka do tej płytki interfejsów.

  • 101. Data: 2017-09-28 06:50:16
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Chyba nie.
    > Stan się nie może zmienić (bo cały czas musi być na linii), a bez zmiany
    > stanu nie ma rozładowania kondensatora a więc nie ma wydłużenia.
    >
    > Aby zrobić na 555 generator z wydłużaniem trzeba na zewnątrz dobudować
    > układ rozładowywania kondensatora a tu tego nie ma (ale teraz nie
    > zaglądałem ponownie).

    > Tolerancje (w %) będą praktycznie niezależne od baudrate. Myślę, że uda
    > się uzyskać zadowalający wynik dla jednej sztuki, ale w seryjnej
    > produkcji to chyba już nie za bardzo, ale kto wie.

    Z jedną sztuką nigdy nie ma z tym problemów, a z produkcją seryjną to
    właśnie czuję że będą problemy.

  • 103. Data: 2017-09-28 10:50:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-09-28 o 06:50, Pszemol pisze:

    > Z jedną sztuką nigdy nie ma z tym problemów, a z produkcją seryjną to
    > właśnie czuję że będą problemy.

    Też tego bym się obawiał, ale można spróbować oszacować dokładniej.
    Można się pomylić góra o pół bitu na 10 bitów - czyli 5%.
    Jakby stosować dwa bity stopu to 10% - to może być do zrobienia.

    Rezystory 1% (a nawet poniżej) nie są czymś niedostępnym.
    Kondensatory 1% chyba gorzej, ale chyba też do zdobycia, ale raczej o
    małej pojemności (co by oznaczało duże R i zapewne 555 CMOS). Nie wiem
    jak w przewlekanych, bo nie używam - może są duże pojemności o małej
    tolerancji.
    Progi w 555 bazują na względnej tolerancji rezystorów w scalaku.
    Względna może być całkiem dobra - sprawdzić w karcie katalogowej.
    P.G.

  • 104. Data: 2017-09-28 11:10:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > procesorami na pokładzie, a więc konieczność rozpoznawania baudrate
    > wymagałaby dodanie nowego procka do tej płytki interfejsów.

    Skoro urządzenia nie są "od zawsze" do siebie dopasowane to aż dziwne by
    było, że protokoły komunikacji mają dopasowane. A jeśli nie mają to w
    jednym urządzeniu zapewne trzeba coś dopasować w oprogramowaniu to w
    ramach tego dopasowania można i tę prędkość rozpoznać. Z tym, że takie
    myślenie wynika z założenia (które miałem jak ten temat poruszyłem), że
    na tej płytce nic nie trzeba po wyliczeniach przestawiać - że chodzi
    tylko o dopasowanie swojego nadawania i odbioru - czyli przy założeniu,
    że driver RS485 włącza się tylko na początek bitu 1 i na cały 0, bo
    takie rozwiązanie może być (w pewnym zakresie) niezależne od prędkości.
    Ale jak w międzyczasie zrozumiałem, nie dopuszczasz takiego rozwiązania.
    Ale ono w sumie nie tak wiele się różni od tego, że bit stopu będzie
    trzymany tylko w połowie....
    P.G.

  • 105. Data: 2017-09-28 11:44:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Też tego bym się obawiał, ale można spróbować oszacować dokładniej.
    >Można się pomylić góra o pół bitu na 10 bitów - czyli 5%.
    >Jakby stosować dwa bity stopu to 10% - to może być do zrobienia.

    555 jest dosc dokladny, ale:

    >Rezystory 1% (a nawet poniżej) nie są czymś niedostępnym.
    >Kondensatory 1% chyba gorzej, ale chyba też do zdobycia, ale raczej o
    >małej pojemności (co by oznaczało duże R i zapewne 555 CMOS).

    I jakas regulacja by sie przydala, a i tak jest to tylko na jedna
    predkosc

    J.

  • 106. Data: 2017-12-29 01:43:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, September 22, 2017, 8:35:54 PM, you wrote:

    > Tak mniej wiecej do 1980, bo potem przyszedl IBM i olal.
    > A moze nie musial olewac, bo wczesniej producenci modemow olali.
    > Potem jeszcze producenci UARTow olali i malo kto (tzn malo ktory
    > system) to prawidlowo ustawia w swiecie pecetow.

    W świecie pecetów linie RTS/CTS były używane w modemach i skutecznie
    regulowały transmisją szeregową, nie dopuszczając do przepełnienia
    starego 16450.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 107. Data: 2017-12-29 07:41:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Dec 2017 01:43:56 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > W świecie pecetów linie RTS/CTS były używane w modemach i skutecznie
    > regulowały transmisją szeregową, nie dopuszczając do przepełnienia
    > starego 16450.

    Nie 16450, tylko modemu.
    16450 to mial zbyt maly bufor (3 znaki OIDP), zeby to zadzialalo,
    szczegolnie, ze sam nie mial automatycznego blokowania, wiec grozilo
    wyslanie jeszcze 2 znakow.
    Poza tym modem zobowiazuje, i dzialanie linii powinno byc zgodne ze
    standardem i sluzyc to przelaczania kierunku.

    Wiec najpierw produdenci modemow olali, bo zrobili full duplex na 2
    drutach i nie musieli nic przelaczac, potem dorzucili kompresje i CTS
    sie przydal do spowolnienia komputera, gdy bufor (dosc duzy) w modemie
    sie przepelnial. Podobnie dzialali producenci innych urzadzen, np
    ploterow.
    A pomysl, aby podobnie uzyc RTS w strone do komputera, pojawil sie
    dosc pozno, bo w zasadzie byl pogwalceniem modemowego standardu - nie
    do tego RTS sluzy.
    I pamietam - mial to jakis modem, czy to raczej w komunikacji
    komputer-komputer bylo uzywane ?

    J.