  • 71. Data: 2017-09-25 19:26:10
    Temat: Re: Izolowany konwerter zrobić z RS232 na RS485
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:oqbdhp$ij$1$P...@n...chmurka.net
    W dniu 2017-09-25 o 17:13, J.F. pisze:

    >Dawniej używaliśmy UARTy w PC, ale te linie RTS i chyba DTR
    >używaliśmy do zupełnie innych celów - przełączaliśmy do 64 pętli
    >prądowych (jedna linia - "na pętlę 0", druga linia - "na kolejną
    >pętlę". Oczywiście poza tym linie te dostarczały zasilanie dla
    >całości.
    >Z tego wychodzi, mi, że nawet tam nie były sterowane automatycznie
    >tylko ręcznie z programu.

    Zdecydowanie nie byly sterowane automatycznie, a sterowanie reczne
    trafialo na problem przerwania.
    Ba - o ile pamietam, to pecetowy BIOS potrafil RTS wlaczyc, na CTS
    poczekac ... ale juz RTS nie wylaczal.
    Zreszta owczesne modemy juz byly full duplex.

    To tylko ta kosc co Pszemol wygrzebal miala jakis automat.

    Tym niemniej ... pecet byl "do wszystkiego" i mial port RS-232,
    niepelny zreszta.

    Male uC czesto uzywane z RS-485, to by im sie przydalo :-)

    J.

  • 72. Data: 2017-09-26 04:38:50
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > niepelny zreszta.
    >
    > Male uC czesto uzywane z RS-485, to by im sie przydalo :-)

    Problem mam teraz, bom rozpieszczony, a muszę się dogadać z jednopłytkowcem
    przez jego rs232 a w swoim mam rs485 i obsługujemy trzy baudrate: 1200,
    2400 i 9600.

    Nie wypada mi przyjąć rozwiązania z konwertera "automatycznego", tego co to
    odwróconym TX steruje nadajnikiem linii rs485, bo przecież to jest
    druciarstwo, więc jak mi się nie uda gościa softwarowego od tego
    jednopłytkowca przekonać aby mi machał RTSem w czasie gdy odpowiada na moje
    zapytania to będzie kicha: NE555 i trzy jumpery do ustawiania baudrate
    trzeba bedzie dać :-(

    Ktoś się przypadkiem orientuje czy standardowe drivery do rs232 pod
    linuksem nie umożliwiają takiej funkcji machania RTSem w takt nadawania?

  • 73. Data: 2017-09-26 08:39:58
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-09-26 o 04:38, Pszemol pisze:

> [...]
    >
    > Ktoś się przypadkiem orientuje czy standardowe drivery do rs232 pod
    > linuksem nie umożliwiają takiej funkcji machania RTSem w takt nadawania?

    Co do samego drivera, to zapewne zależy to również od samego procka (nie
    ja z tym walczyłem więc gdybam), ale na pewno przy starych jądrach
    systemu (bodaj 2.6.x) i SAM9260 nie działało to poprawnie. Przy 3.x
    podobno jest już OK, ale jeszcze nie mogę wyegzekwować potwierdzenia (są
    ważniejsze sprawy - cokolwiek by to znaczyło).

    Ale w ogóle to RS485 to bardzo wdzięczny temat - jak nie wiesz czy
    zadziała to bierzesz MAXa w obudowie DIP (albo na płyteczce SO->DIP),
    płytkę uniwersalną:
    http://www.gotronik.pl/plytki-stykowe-c-16.html
    i sprawdzasz. Szkoda czasu na rozważania teoretyczne. Jak już wiesz co i
    jak to możesz się pozastanawiać jak zrobić.
    A jak masz dość czasu to robisz to samo na PCB żeby nie mieć wątpliwości
    czy przypadkiem któryś z drucików słabo nie stykał.

    Pozdrawiam

    DD

  • 74. Data: 2017-09-26 10:09:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >jednopłytkowcem
    >przez jego rs232 a w swoim mam rs485 i obsługujemy trzy baudrate:

    przerobic "swojego" na czterodruta ?

    Ten jednoplytkowiec nie bedzie czegos wysylal nieproszony, tzn w
    sposob niekontrolowany i grozący konfliktem ?

> [...]
    >na moje
    >zapytania to będzie kicha: NE555 i trzy jumpery do ustawiania

    www.ti.com/lit/ug/tidubw6/tidubw6.pdf
    Masz tu schemat namaszczony przez TI :-)

    do 9600 to chyba mozesz tez druciarstwo - po zmianie z 0 na 1 na
    ulamek bita zostaw wlaczony nadajnik, pojemnosci kabla przeladuje, a
    potem rezystory podtrzymujace wystarcza.

    >Ktoś się przypadkiem orientuje czy standardowe drivery do rs232 pod
    >linuksem nie umożliwiają takiej funkcji machania RTSem w takt
    >nadawania?

    cos mi mignelo, ze maja ... i ze to nie do konca dobrze dziala.
    No bo sam wiesz - Exar, albo problem przerwania, a unix lubi dlugie
    bufory :-)

    J.

  • 75. Data: 2017-09-26 10:16:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Ktoś się przypadkiem orientuje czy standardowe drivery do rs232 pod
    > linuksem nie umożliwiają takiej funkcji machania RTSem w takt nadawania?

    Nie wiem czy dobrze rozumiem Twój problem.
    Protokoły zazwyczaj zawierają jakieś mechanizmy powtarzania jak brak
    odpowiedzi. Pierwszą ramkę można wykorzystać do rozpoznania prędkości na
    której ten drugi chodzi i się na nią ustawić.
    P.G.

  • 76. Data: 2017-09-26 14:49:54
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]

    > zapytania to będzie kicha: NE555 i trzy jumpery do ustawiania baudrate

    Jeszcze jedna sprawa mi się przypomniała, chociaż z Linuxem to trudniej
    będzie. Jeżeli masz wpływ na protokół i na magistrali nie będziesz miał
    innych urządzeń, to opcja z 555 jest o tyle prostsza, że można wymusić
    odstępy między transmisją kolejnych pakietów, co zapobiegnie
    przedwczesnemu włączaniu nadajnika - po prostu z definicji jest pauza
    między pakietami. Przy niewielkim wymaganiu na transfer można to nawet
    na stałe ustawić - żeby nie trzeba było jumperów.

    Pozdrawiam

    DD

  • 77. Data: 2017-09-26 15:08:08
    Od: Krzysztof Kajstura <s...@N...eu>

    W dniu 2017-09-26 o 04:38, Pszemol pisze:
    > Ktoś się przypadkiem orientuje czy standardowe drivery do rs232 pod
    > linuksem nie umożliwiają takiej funkcji machania RTSem w takt nadawania?

    Jak kiedyś przerabiałem podobny temat to były patche kernela pod kilka
    mikroprocesorów, które mają
    sprzętowo zaimplementowane sterowanie kierunkiem RS-485 w module UART. Teraz już
    chyba są włączone
    do oficjalnych źródeł kernela. W moim przypadku był to AT91SAM9260. Działało
    bezbłędnie dla
    dowolnych prędkości transmisji.

  • 78. Data: 2017-09-26 20:17:58
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

> [...]
    > A jak masz dość czasu to robisz to samo na PCB żeby nie mieć wątpliwości
    > czy przypadkiem któryś z drucików słabo nie stykał.

    Nie bardzo rozumiem o czym Ty piszesz... co Ty chcesz sprawdzać budując
    nową płytkę z MAXem?
    I ja piszę o jednopłytkowym pececie, który został użyty przez inną firmę i
    z tym produktem muszę współpracować.

  • 79. Data: 2017-09-26 20:17:58
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > przerobic "swojego" na czterodruta ?

    Mógłbym, lokalnie, ale dalej musiałbym puścić tylko dwa druty, bo taki mamy
    standard.

    > Ten jednoplytkowiec nie bedzie czegos wysylal nieproszony, tzn w
    > sposob niekontrolowany i grozący konfliktem ?

    Nie. On ma odpowiadać tylko zapytany. Jak przestało na grzecznego slave w
    RS485.

    > www.ti.com/lit/ug/tidubw6/tidubw6.pdf
    > Masz tu schemat namaszczony przez TI :-)

    Tak, znalazłem to samo już parę dni temu, zanim rozebrałem tego małego, bez
    jumperków do ustawiania baudrate.

    > do 9600 to chyba mozesz tez druciarstwo - po zmianie z 0 na 1 na
    > ulamek bita zostaw wlaczony nadajnik, pojemnosci kabla przeladuje, a
    > potem rezystory podtrzymujace wystarcza.

    Nie mogę zrobić takiego druciarstwa.
    W czasie wysyłania bitów '1' nie sterujesz linią. Zamiast 5V odstępu między
    drutami masz jakies 200mV. Sorry, ale to nieprofesjonalne.

    > cos mi mignelo, ze maja ... i ze to nie do konca dobrze dziala.
    > No bo sam wiesz - Exar, albo problem przerwania, a unix lubi dlugie
    > bufory :-)

    A pamiętasz jakieś słowa kluczowe aby to poszukać w linuksie?

  • 80. Data: 2017-09-26 20:17:59
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > odpowiedzi. Pierwszą ramkę można wykorzystać do rozpoznania prędkości na
    > której ten drugi chodzi i się na nią ustawić.

    Tak, autobaudrate to jedna z opcji uniknięcia jumperór do wyboru baudrate i
    zastąpienie ich dodatkowym procesorem wstawionym tam tylko w tym celu -
    troszkę brzmi jak strzelanie z armaty do komara.